Sv: Min diarréhäst!
Ok! Då har jag vacumförpackat hö isf. Mitt hö torkas helt ute på åkern sedan plastas den in. Jag har storbal av detta. Min loge är inte så bra att lagra hö på skullen. Det blir oftast mögligt. Eftersom höstarna är så långa och fuktiga. Jag har försökt att både salta och lägga halm på men det känns inte så bra ändå. Nu när jag fick tag på detta och det är en bonde i närheten så är jag tacksam för det. Det blir andra vintern som jag använder mig av detta.
Jag tog ju analys på det och det var t o m 85% i ts-halt. Jättebra värden i det. En kvot på 7 så det blev en billig vinter för mig fast jag har 4 hästar. Dom flesta klarar sig på bara hö. Och ingen mag-tarm eller någon annan medicin var jag tvungen att köpa ut i vinter. Det var kanonskönt. hihi
Nej då har du inte vacuumförpackat hö om jag tolkar dig rätt. Om jag fattar rätt så gräset slås på åkern, det vänds och torkas till hö på åkern, och så plastas det på åkern och körs in plastas? Då är det hösilage med torr TS-halt, eller plastat hö (beroende på TS). Inte vacuumförpackat. Vacuumförpackat blir det bara om man suger ut luften i samband med förpackningen.
Och att ha så högt TS i plastat vallfoder som ditt är en risk. Nu är jag helt övertygad om att DU har sådan koll att det är lugnt där, men tyvärr har ju inte alla det, därför jag inte vill rek det eller (helst) inte se det rekomenderas. För oftast är det ett otyg, ofta gör man sådär för att rädda en misslyckad höskörd. Dvs man slår gräset med meningen att göra hö. Så blir det regn på det, eller innan det torkats klart flaggas det för dåligt väder. Och för att rädda vad som räddas kan så balar och plastar man.
Sen kan man givetvis få för hög TS av misstag med. Men siktar på silage, man siktar på säg 60% TS. Men det är så himla varmt och hett att man inte hinner pressa och plasta tillräckligt fort, dvs det torkar mer än önskar (det brukar dock ligga på 70 - 75% TS).
Och det är mycket möjligt både att ditt plastade hö är prima, och det är också fullt möjligt att bonden gjort det fullt med flit för att få ett mindre lagringskänsligt foder. Men de flesta har inte koll nog att själv förhöra sig om hur många ggr det är vänt, hur länge det legat på slag, osv osv för att avgöra om det är en bra ide.
Så, jag har inte minsta invändning mot att du ger det foder du ger, men jag vill att folk ska vara medvetna om att högt TS i plastat vallfoder innebär en ökad risk, ffa hygieniskt, och att det kräver lite mer både plastningsmässigt och hanteringsmässigt.
Går det vägen så blir det okej, går det inte vägen blir det.. inte så lyckat. Kan man själv säkert avgöra skillnaden och hygienanalyserar så kör på.
(Värdemässigt skiljer det sig inte från hö/silage, dvs det beror på skörd osv, det är det hygieniska som är risken)
Jag har samma lagringsproblem som du med hö, så jag förstår dig precis där.