Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Ja, just nu känns det väldigt skönt att slippa se hans bajs hur det har runnit utöver benen. Suck! Hoppas verkligen att man slipper se det i höst igen.
Ska ju ev sätta ut honom på foder i sommar. Har en tjej som är intresserad av att ta honom. Så jag hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka detta rinnande.

Ha, ha har redan sagt till Lyrik att hon kunde flytta till mig ju.

Hallå, var är alla?

Min häst mår fortfarande bra fast vi har sänkt tabletterna. I en vecka nu har han fått endast 60 tabletter om dagen. :rofl:

Hej hej....
Jättekul att höra! :)
Tänk hur det var för ett tag sen när de sa att det kanske inte fanns något att göra och du var deppig..... nu är han bra!

Lillkillen och jag kämpar på. När jag pratade med min vet. i tisdags hade han fortfarande inte kollat av med labbet eller med någon bakteriolog ang bacillus....suck..... Varje gång lovar han att göra det och "oj det har jag visst glömt" låter det sen när jag ringer...
J*kla bacillus!

Men han mår fortfarande bra! Han äter nu Eggersmann naturmusli ca 5 dl om dan, proequo, 1 msk mineraler och 3 dl linfrö. Vi har fortf samma dos salazo. och magsårsmedicin. Gräset har tagit riktig fart och i o med att mina inackorderingar som flyttar under sommaren inte ska ha dem på bete hos oss har vi nu mark i överflöd och de har redan släppts i våra sommarbeteshagar. Han mår så mkt bättre av att kunna gå och äta gräs!

Problemet är bara att han blir tjock....redan väldigt rund. Jag misstänker att det kommer att vara ett problem vi får leva med; ska han ha fri tillgång på superhö eller gräs så kommer han att vara för tjock. Begränsar jag maten får han problem med magen. Idealet vore att hitta ett topphö som är hygieniskt perfekt men med låga värden. Det är inte så lätt...

Min gubbe mår nu bra, iaf igår.
Igår var högarna något lösa i boxen (jag mockade själv:angel: ). Antagligen pga gubben lägger ut hösilage i hans och "kompisens" hage. :(
Men snart kommer vi att slippa både hösilaget och gubben. Tittade på stall igår kväll, som jag har sagt ja till idag. Flyttar dit så fort jag få tag på hö!:banana:
Ska troligen åka i morgon fm och hämta hö från en bonde. Så håll tummarna att det är bra hö. Små rundbalar, 150 kr/st.

"Mitt" hö skulle kanske passa din pålle bra, OM det var bra hygienskt oxå. Har en kvot på 2.75 (tror det var det:confused: ), men är tyvärr mkt dammigt och antagligen mögligt oxå.
Men nu slipper vi ju det snart.:banana:

"Mitt" hö skulle kanske passa din pålle bra, OM det var bra hygienskt oxå. Har en kvot på 2.75 (tror det var det:confused: ), men är tyvärr mkt dammigt och antagligen mögligt oxå.
Men nu slipper vi ju det snart.:banana:

Helt fel tänkt!

Även lättfödda hästar behöver sitt proteinbehov uppfyllt och en kvot på minst 6. De behöver däremot lågt med MJ per kg foder.

Att ge sånt hö du har till en lättfödd häst är rena mardrömmen. Du måste kraftigt begränsa högivan, då man måste proteinkomplettera hårt, och man får ännu mer MJ på köpet då. Dvs en ond cirkel.

Lättfödda hästar ska ha ett hö med bra SRP/MJ-kvot, men lågt med MJ/kg foder!

Har du förslag på vad han bör äta?

Äter idag minst 15 kg hö/dag. Känns mest som att han skulle behöva ett par kilo "bukfylla" per dag eftersom han blir stressad när han inte har något han kan pilla med=bidragande orsak till magproblemen.

Hade helst velat komplettera med halm varje dag men det är stört omöjligt i år att hitta hygienisk 100%ig äthalm. Just nu är det inget problem(går ju på gräs) men till hösten...

Det känns som att de som är supernoga med hygienkvalitén också har höga värden.

Kicki - vad kräver han i MJ/dag ungefär? Är svårt säga utan att veta det?

Min Kele (som åkte till himlen igår, helt oförberett..:cry:) var också en sådan där som måste ha ngt att tugga på, en glupande aptit, sur om hon var utan mat, och åt hiskeliga mängder. Hennes behov låg på cirkus 60 - 65 MJ/dag, men hon satte lätt i sig 20 kg hösilge/dag :crazy: Tålde inte halm/hö heller.. Jag har 6 MJ på mitt hösilage, inga som helst problem hitta de värdena med bra hygienkvalitet (jag är pipig som fan). Däremot skulle ju Kele behövt typ 3 MJ/kg foder (DET är knivigt att hitta).

Men för att få en fingervisning om vad du ska 'söka efter' för analysvärden, så ta dagsbehov dividerat med hur mkt mat hästen äter på fri tillgång alt det du vill/kan tänka dig att ge.

Om man tar K, så hon skulle ha behövt ca 3 MJ/kg foder. V kräver ca 70 - 75 MJ, och äter ca 12kg/dag. 75/12 = 6,25. B kräver 90 - 95 MJ, käkar ca 12 kg/dag = 7,5 MJ.

Dock så V & B kan utmärkt väl gå samma hösilage, med 6 - 6.5 MJ/kg foder, och så lite kraftfodertoppning till B. Däremot blev det 'för bra' för K. Så fick begränsa hennes instag så hårt jag kunde, dvs minska så mkt som möjligt, men inte under hennes 'toleransnivå'. Det var ca 13 kg/dag, vilket ger 65/13 = 5 mj/kg foder. Hon var och förblev alltså i överhull på mitt 6 Mj/kg hösilage, men det var hanterbart.

Men vad säger du Alexandra!!! Tog du bort din häst i går? Varför?
Beklagar verkligen. Du har haft sådan otur med dina hästar. :cry:
Din kele skulle väl föla nu i maj? Blev det något fel när hon skulle föla? Stackars dig!

Senast ändrad:

Ja, visst är det kul! Man trodde ju aldrig att det skulle fungera efter allt man provat. Men man vet ju aldrig. Det kanske bara är bra medans han får medicinen. Vi får väl se.

Men vad säger du Alexandra!!! Tog du bort din häst i går? Varför?
Beklagar verkligen. Du har haft sådan otur med dina hästar. :cry:
Din kele skulle väl föla nu i maj? Blev det något fel när hon skulle föla? Stackars dig!

Hon kastade ju fostret inne på Ultuna, efter ögonoperationen, i september 2006. Annars skulle hon fölat nu i början av maj ja, fast det var längesen de planerna gick om intet..

Orkar inte skriva igen vad som hände, men här är min riddagbok http://z14.invisionfree.com/Mulen/index.php?showforum=89 där står det (mycket) mera... Men i korthet så lagom tills ALLA trodde att nu, nu hade vi mot alla odds och en gång för alla fått bukt med sviterna efter den förbannade, jävla vurpan 2004, ja då slog Murphy till från ingenstans..

Och, man borde väl varit förberedd vid det här laget, med hennes historia. Och så många gånger har jag åkt in fullt beredd på att 'här tar det slut'. Man absolut inte nu, nu var det ju bra ju, det fanns inte ens på kartan att det skulle gå så här :cry: Kom som etts lag i magen, men man ska inte underskatta Murphy..

Waikele 2003 - 2007, obs många bilder

Nu har jag läst. Gud vad mina tårar rinner. Förra gången var hon ju nästan bra.

Stackars, stackars er. En jättekram från mig.

4 år är ju min skäck också. Var livrädd för att han skulle behövas avlivas pga diarrén.

Som om det inte vore nog med allt annat elände (Kele igår, och fbldonnan är tvärhalt, förhoppningsvis bara skit under sulorna) så när jag nyss orkade gå ut i stallet för att mocka, så i valackens box fanns bara koblajor =/

Du menar att han har blivit lös i magen nu? Oj, din stackare.

Har du mamman kvar till kele?

Men vännen....jag har läst vad du skrivit i din dagbok:cry:
Det känns heelt oväsentligt med vad min häst behöver äta eller inte...det finns viktigare saker... Man vet inte vad man ska säga, man blir som bedövad själv. Jag känner inte dig så där men jag har ändå förstått hur otroligt mkt de betyder för dig. Det märks liksom, skiner igenom, när någon berättar. Och det märks att hon är saknad i flocken. Jag förstår att det är jobbigt att se dem leta o undra men tänk på att det är för att K är saknad och älskad av sina hästkompisar. Det hade ju varit värre om de inte markerat att något är fel.... Kanske kanske kan det vara därför V är sämre i magen? Jag vet inte.

Det tar ju tid...det är det som är så j*vla jobbigt....

Hon påminner om mitt gråa trasselsudd till sto. Det är arab i henne på mormorsmors sida och det har slagit igenom totalt.(Lillflickan är sv.halvblod) Alla på mödernet är skimmlar och lillflickan är grå men blir ljusare o ljusare...arabhuvud har hon samt svansplym.
Bara en parantes....

Jag är på jobbet nu men vill bara hem o krama på mina två. Det är så skört och inte spelar det nån roll(just nu) att han sväller...magen är ju bra och han är glad. Vill du får du gärna hjälpa mig framöver med hans höberäkningar....känns inte som att jag vill be dig nu...

Många kramar till dig! Ta hand om dig! K har nog superkul på de gröna ängarna fri från värk o begränsningar.( undrar om det finns olika sorters gräs där...som lightgräs) Och hon är med er varje dag!
Tänker på dig o flocken...Kram

Kanske kanske kan det vara därför V är sämre i magen? Jag vet inte.

Jo, jag har tänkt samma tanke, kom nyss hem från hovis med fbl (stor fet hovböld var det, hältan..) och inte ens hunnit kolla boxen, men tänkte också att han kanske reagerade på 'allt runtomkring' med K. Får se hur det ser ut idag sen.

Vill du får du gärna hjälpa mig framöver med hans höberäkningar....känns inte som att jag vill be dig nu...

Jag hjälper gärna till, men behöver nog nån vecka först..

Många kramar till dig! Ta hand om dig! K har nog superkul på de gröna ängarna fri från värk o begränsningar.( undrar om det finns olika sorters gräs där...som lightgräs) Och hon är med er varje dag!
Tänker på dig o flocken...Kram

Jag tror inte det behövs lightgräs i hästhimlen. De blir helt enkelt inte tjocka däruppe, utan kan glufsa klöver tills magen står i fyra hörn, utan varesig kolik, diarre, fång eller fetma :love:

Tack för kramarna och omtanken, den värmer.

I dag (söndag) sänkte vi ytterligare 15 tabletter till 45 st om dagen i stället för 75 som det var från början.
I fredags fick han hagkompis också. Det kom hit en snäll 20 årig travare som fick gå in till honom. Dom sprang och var så lyckliga tillsammans. Dom verkar riktigt sams. Kul för honom att få någon i sin hage. Jag tordes ju inte sätta ihop honom med min islänning för han är så hårdhänt och biter så det blir sår på hans mage eftersom han inte har någon päls där nu.

Håll tummarna att allt går bra.
Sedan är det bara en sänkning till och då ska jag ge 2 ggr per dag om 10 dagar alltså.

SKönt det fortsätter gå bra, jag håller tummarna.

V satte jag på bakteriebalans igår, hans mage blev bra igen och jag trodde diarren var en engångsgrej iom det med Kele. Så jag släppte på gräs en timme, något han ALDRIG brukar reagera på. Ho ho, sen dess har han skitit gröna koblaffor =/

äppelcidervinäger hjälper till att hålla magen i balans. Min häst har aldrig problem med magen nu och har fått ett mkt bättre immunförsvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka