Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Nä jag skrev kanske till Alexandra... Han har varit bra o fin i magen ett tag nu....tills i förrgår. Jag vet inte varför men märkte att han var röd i tandköttet och lite varm. Ser ut som att det kan vara tänderna igen, men det är inga tänder jag kan se (än). Han har fällt alla fram utom de fyra längst ut, hoppas ni förstår:).
Men är det verkligen dags för dem redan? Har för mig att det ska dröja lite till. Han blir 4 i maj.

Nu är det ingen fara med hans mage men det är lite lösare än vanligt. Jag som börjat sänka salazopurindosen...men vågar inte sänka mer nu. Han får 15 tabl om dan. Har inte fått tag på min vet. sen jag fick besked om bacillus. Får prova imorg igen. Just nu känns det bara som att de inte är intresserade av att ordna "bacillusgrejen". Att återigen börja tjafsa om hans foder...jag tror jag blir gaaalen:crazy: Han fick bra mat innan, alla prover negativa. Men jag bytte foder igen, allt foder testat, allt OK. Inte bara OK utan perfekt! Så nej, hans foder är det inte om det inte är sådana där genmanipulerade/besprutade/inkorsade bacillusväxter.

Väntar med spänning på mitt Eggersmannfoder. Ska komma i veckan. Kanske vågar jag inte prova det om han fortfarande inte är helt OK men det ska bli kul att se det. Han har varit lite deppig de senaste dagarna, lillkillen, men jag vet inte varför. Han ser att jag stängslar i närheten och då hoppas han att han ska få gå där.

Inte säker på vad du menar för tänder, men här rasar det 'yttre framtänder' på både flickorna (som blir 4 nu iapril båda två, 14 resp 25:e). Måste dock räkna lite för att säga säkert vilken det är, men de 'yttersta' synliga framtänderna, i nederkäken. Återkommer när jag räknat! (Ev fotat)

Min skäck är ju också 4 år i juli. Hans tänder fram såg ut som dom hade gått av och han är röd i tandköttet. Men under eller bakom mera, så får han en ny tand. Såg det häromdagen. Men han är inte lös i magen av det än iaf.

Ingen av mina har reagerat heller, de kan tugga lite 'avigt' några dagar bara, men i övrigt inte störts alls, äter lika mkt som innan, magarna helt fina osv. Gnags lite mer staketstolp än vanligt bara :devil:

Min är väl lite mer känslig:crazy: De äldre på mitt jobb pratade om sina barnbarn o deras tandlossning. Tydligen är barnbarnen ordentligt lösa i magen. Jag jämför alltid med mina djur och de har vant sig nu:) men de är ju oxå som bebisar. Lillkillen 4 och vovve 10 mån. Gammelstoet är ju hela 7 nu.

Men eftersom han blev lite sämre vid förra tänderna så är det säkert det. Han har ju precis tappat hans två som var kvar av de mellersta...eller....jo är nästan säker. Och sen har han alla ytterta kvar av framtänderna. Men lite tidiga är de väl, brukar det inte vara färdigt tills de är nästan 5?

Min är ju lite mesig oxå...förresten det kan ju vara därför han var deppig oxå:idea: . Så dumt, att jag inte tänkt på det innan. Jo, jag menar att när han har lite ont så blir han som en ledsen hund. När han var liten brukade han ligga i mitt knä o tyckte om att kramas. När han blir ledsen så blir han jättemammig och vill kramas, sätter ner huvudet mot min mage och vill bara stå så. Nu vill jag hem så jag kan kolla tänder!

Vart har ni tagit vägen?

Här är allt oförändrat iaf. Har inte lyckats få tag på vet. ännu tyvärr.

Min gubbe mår bra iaf, både i magen och infektionen. Nu ska vi bara få iordning på hans skumma "hälta" hb.

Vart har ni tagit vägen?

Här är allt oförändrat iaf. Har inte lyckats få tag på vet. ännu tyvärr.

Jag är här. :D
Vill inte tjata på er hela tiden. Men allt är bara bra med båda hästarna.
I förrgår slutade jag ge min fjording profeed. Hon är bara lite kladdig av sin brunst nu. :rofl: Får se om det håller i sig.
Skäcken fick komma till en egen hage i morse. Den är sladdad och fin. Han går och biter lite i gräset strax utanför hagarna. Det är inte lerigt nu iaf. Utan torrt och fint. Han mår också kanonbra.
Undrar om jag ska ge 75 tabletter i 2 månader. Och inte sänka dosen alls. Ska mejla veterinären och fråga det.

Jag ger min gubbe ff Bakteriebalans, en burk räcker ju länge. Sen tänkte jag prova med profeed, har ju 2 provburkar:angel:
Fundrar på om jag ska sluta med linfröna, får ½ dl (vägrar äta mer) om dagen. Har fått det länge nu.
På Hanssons här i Uppsala säljer de linfröfoder, undrar hur det ser ut.:confused: Kanske enklare än att koka linfröna?

Min äter ganska mkt linfrö nu; 4 dl okokt (som givetvis sen kokas:) )
per dag. Det är lite krångligt varje gång jag ska fodra honom eftersom jag blandar direkt i krubban. När jag ska in till honom måste jag ha med proccokartongen, morteln med tabletter+pronutrin, hinken med linfrö och sen måttet med pellets. Stackarn får sedan snällt stå o vänta medans jag häller upp det i krubban i särskild ordning. Tur att jag är själv i stallet o fodrar så att ingen ser mig:)

Jag väntar otåligt på vår Eggersmann! Undrar om han kommer att gilla den....

75 tabletter om dan, Gejsa, vad kostar det egentligen per vecka?
Undrar om lillkillen blivit sämre av att jag sänkt dosen.... Trodde verkligen att han skulle vara bra nu....

Ganska kul att höra av er ändå....känns lite övergivet när det bara är min "kvar" som är dålig....:crazy:

Jag ger min gubbe ff Bakteriebalans, en burk räcker ju länge. Sen tänkte jag prova med profeed, har ju 2 provburkar:angel:
Fundrar på om jag ska sluta med linfröna, får ½ dl (vägrar äta mer) om dagen. Har fått det länge nu.
På Hanssons här i Uppsala säljer de linfröfoder, undrar hur det ser ut.:confused: Kanske enklare än att koka linfröna?

Hippo hade iaf förr något som heter LinCubes, linfrö i pelletsform, kan ges som de är, eller blötlägga om man vill det. Torrt är de som pellets, lite smuligare bara, uppblötta blir de mer åt det slemmiga hållet som det blir om man kokar.

Gick att truga i även kräsna hästarna här.

Dock är det väldigt mkt dyrare än att koka själv, det kostade för några år sen 10 kr/kg, dock ger man ju inte så mkt per dag.

Jag brukade när jag gav linfrö koka en sats för 3 - 4 dagar och ha i kylskåpet, enkelt när man bor dörr i dörr med stallet, men om ni har något kylskåp så kanske du kan göra så?

Jag är också här, men har inte så mkt att rapportera, vi är ju förbi 'problemtid' nu, så valacken är fin i magen fortfarande och jag räknar iskallt med att han kommer vara det tills i oktober =) Då ska jag prova först betfor, och om det inet fungerar så Profeed igen.

Men, är allt som det brukar vara kommer det vara plåtmage och lugna gatan tills i oktober.

Ja, det kostar ju över 100 kr om dagen så det blir ju lite över 700 kr per vecka. Jag har mejlat och frågat om han verkligen ska ha så mycket hela tiden. Har inte fått något svar än.

Kokar oxå en sats linfrön (eller snarare häller kokhett vatten över dem;) ) och har i en burk i stallet. Det är svinkallt i stallet så det håller sig där, iaf än så länge.
Ska plinga Hanssons idag och höra med dem hur deras linfröfoder ser ut och vad det kostar, finns på 25 kg säckar enligt deras hemsida. www.johanhansson.se Har ca 1½ kg linfrön kvar, så de räcker ju läänge. Tror jag fortsätter att ge linfrön (hela eller kaka) ändå, eftersom han blir fin i pälsen av det oxå.
Köpte förut linfrökaka på nätet och gav honom, 1 dl om dagen. Funkade bra ett tag, tills kräsna herrn tyckte att det smakade päckel efter 6 mån...
Han är kräsen, fast han är en matglad nordis.
Gav förut Hestekraft som kraftfoder (+betfor, liite havre) i flera år. Men helt plötsligt i våras dög det inte längre. Utan han vägrade äta det helt, spelar ingen roll om man blandar i havre i HK.

Hanssons tar 3.85 kr/kg + moms för linfröfoder, 30 kg säckar. Blir runt 319 kr med moms för en säck. :eek: Ser ut som flingor.
Nä, då blir det billigare att köpa en 9 kg låda med linfrön på Gg och koka själv. Tror lådan kostar runt 150 kr sist jag köpte en.

Idag fick jag tag på min vet. Först hade han glömt bort att vi skulle ha kontakt denna veckan och sedan hade han glömt att prata med labbpersonalen. suck.... Ja ja, han lovade att göra det till nästa vecka. Jag berättade för honom om mina bacillusfynd och det visade sig att han inte visste så mkt om bacillus-sorterna.

Undrar varför lillkillen är sämre igen. Tänderna ser jag inget på och tandköttet är normalt igen. Har höjt upp salazopurinet igen för att se.

Har ni gräs hos er än? Typ några cm?
Pratade med min "älskade";) högubbe idag och i längre ner hos honom hade gräset kommit en bra bit nu. Går otåligt och väntar här hemma. Det är varmt o soligt men gräset växer i slowmotion.

Jodå Lyrik; lådan kostar typ 156 på GG. Köpte en för ett par veckor sen.

Inget gräs här heller, det spirar ju men det behöver regn och sen sol och värme. Nu tycks det som det ska bli vår igen dock (hästarna premiärsov ute inatt), och det kommer väl. Men som sagt, innan det blir regn följt av sol (ganska torrt här nu) så lär det inte hända så himla mkt med gräset.

Inte så mycket gräs bara någon cm eller två. Måste göda och vänta på regn först. Men visst att min skäck går och letar grässtrån utanför hagtråden med sin hals. *ler*
Min vetrinär svarade aldrig på mitt mejl. Så jag får väl vänta till nästa vecka på svar om jag ska minska dosen. Hon kanske ska rådfråga med veterinären i Uppsala först innan hon svarar mig.
Trevlig helg. I morgon fyller min dotter 18 år. :rofl:

Han är fortfarande bra. Har ökat till 1 dl mineraler nu och 3 dl lusern med ca 6 morötter per dag. Inte en droppe. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010