Sv: Min diarréhäst!
Hej hej....
Har fått svar på bakt.provet och där fanns måttliga mängder bacillus...
Deras lab. anger inte det i några enheter så hur stort spännvidd det är på "måttlig" vet jag inte. Han hade måttlig mängd på första provet också, dvs första gången han lades in. Har nu tagit 3 prover och alla säger samma sak. Men eftersom de inte anger i någon enhet kan jag inte veta om de har minskat eller ökat inom ramen för "måttlig". Suck.... När ni har gjort bakt.prov har ni fått svar i enhet? Även på de sk "goda"? Eller ni kanske inte hade tagit prov, var det så? Det kanske var "de andra" jag pratade med....
När vi skulle hem sista gången han var inlagd envisades jag med att vi skulle ta ett uppföljande bakt.prov. Vet 1 o 2 tyckte det var lite onödigt eftersom man kunde "räkna med" att bacillus var borta. Så var dock inte fallet... Vet.kommenterade det hela med att det kunde ta lite tid, det köper jag. När jag nu ville ta ytterligare ett bakt.prov var vet. fortf. tveksam och hade mer hakat upp sig på att det skulle finnas sand i lillkillens tarm( vilket det inte gjorde). Däremot fanns det bacillus....Bacillus ska finnas i tarmen i vanliga fall,undrar om det räknas som en "god" bakterie? För oss är den ond!
Nu började de om igen ifrågasätta hans mat...suck... Jag, matte kontrollfreak, har bytt ALLT. Hans nya superhö är testat, noll bacillus, och inget av det han åt förr äter han idag. Han äter bara hö 15 kg om dan, ProEquo, linfrö, pronutrin och salazopurin. Höet är lagrat inbäddat i halmgrotta och det har varit torrt sedan jag hämtade o analysen gjordes. Inget borde kunna växa till. Vatten kör jag fortfarande i dunkar flera ggr om dan från kommunala nätet. Felet är inte så enkelt och jag blir trött på att de hela tiden ifrågasätter hans foder. Ni känner ju inte mig så men vet. borde verkligen veta vid det här laget att jag gör ALLT. Det finns inget jag känner att jag kompromissat med utan allt som valts är det bästa. Jag har ju tom kört 22 mil enkel resa för att köpa superhö.
Känner mig lite ledsen faktiskt....
Dessutom testade vi allt innan hösten o testade allt nu när han blev dålig igen. Inget visade på att där fanns bakterier....
Nej, frågan är om han alltid haft bacillus-överväxt. Jag kommer hur som att ta uppföljande prov på honom när han gått på bete ett tag. Kanske är det så att det tar lång tid att ta död på rackarna. Det jag oroar mig för är om de växer utom kontroll och har gjort så ett tag. Tänk om det inte finns något som biter på bakterierna? Det är därför jag är lite skeptisk till prebiotika som tex profeed. Det sägs gynna de goda bakterierna men om vår bacillus ska finnas i tarmen i liten mängd räknas den som god? Och gynnas den av profeed? Då är det direkt skadligt!
Jag har läst om att det finns en groddbladsväxt i södra Europa som "dödar" bacillus och som förr användes till medicin. Tyvärr fanns det biverkningar på lever mm men kanske en liten engångsdos skulle göra susen? Tyvärr var den ganska sällsynt....
Tack o lov är han bra i magen fortfarande