Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Det just DV jag har ringt mest. Även ambulanstoriska,men de kommer inte ut dit.
I värsta fall får jag väl köra honom till MK, men undviker jag eftersom det är problem att ta sig dit pga ingen bil+släp (våran bil orkar inte att dra Lyrik, bara shettis). + schafför.

Tja, jag förstår ärligt talat inte hur du kan ha sådana problem att få ut en veterinär? Ni måste ha väldigt konstiga vettar där, dock har jag kompisar i Enk och de har inga problem få ut vet (DV)? Men annars får du väl köra honomdå. Men nog kommer DV ut, om än inte samma dag, och tar ett blodprov och skickar på analys om du vill det, för att se hur han mår egentligen.

Så kan de titta på hältan med då.

Jag har sagt detsamma. Trodde inte ens att veterinären fick neka bara att det råkar vara långt att åka. Det är ju sånt man får ta när man har ett sådant arbete.
Min veterinär som är stationerad bara 5 km härifrån han åker från E:a till Mariefred bl a. Alltså förbi Strängnäs t o m. Och det finns nog veterinärer även i s:näs. Han nekar aldrig.

Torr i dag med. Har börjat ge några morötter och lite mineraler. Fast det kanske jag redan har skrivit?

Hej hej....
Har fått svar på bakt.provet och där fanns måttliga mängder bacillus...:( Deras lab. anger inte det i några enheter så hur stort spännvidd det är på "måttlig" vet jag inte. Han hade måttlig mängd på första provet också, dvs första gången han lades in. Har nu tagit 3 prover och alla säger samma sak. Men eftersom de inte anger i någon enhet kan jag inte veta om de har minskat eller ökat inom ramen för "måttlig". Suck.... När ni har gjort bakt.prov har ni fått svar i enhet? Även på de sk "goda"? Eller ni kanske inte hade tagit prov, var det så? Det kanske var "de andra" jag pratade med....

När vi skulle hem sista gången han var inlagd envisades jag med att vi skulle ta ett uppföljande bakt.prov. Vet 1 o 2 tyckte det var lite onödigt eftersom man kunde "räkna med" att bacillus var borta. Så var dock inte fallet... Vet.kommenterade det hela med att det kunde ta lite tid, det köper jag. När jag nu ville ta ytterligare ett bakt.prov var vet. fortf. tveksam och hade mer hakat upp sig på att det skulle finnas sand i lillkillens tarm( vilket det inte gjorde). Däremot fanns det bacillus....Bacillus ska finnas i tarmen i vanliga fall,undrar om det räknas som en "god" bakterie? För oss är den ond!

Nu började de om igen ifrågasätta hans mat...suck... Jag, matte kontrollfreak, har bytt ALLT. Hans nya superhö är testat, noll bacillus, och inget av det han åt förr äter han idag. Han äter bara hö 15 kg om dan, ProEquo, linfrö, pronutrin och salazopurin. Höet är lagrat inbäddat i halmgrotta och det har varit torrt sedan jag hämtade o analysen gjordes. Inget borde kunna växa till. Vatten kör jag fortfarande i dunkar flera ggr om dan från kommunala nätet. Felet är inte så enkelt och jag blir trött på att de hela tiden ifrågasätter hans foder. Ni känner ju inte mig så men vet. borde verkligen veta vid det här laget att jag gör ALLT. Det finns inget jag känner att jag kompromissat med utan allt som valts är det bästa. Jag har ju tom kört 22 mil enkel resa för att köpa superhö.
Känner mig lite ledsen faktiskt....:crazy: Dessutom testade vi allt innan hösten o testade allt nu när han blev dålig igen. Inget visade på att där fanns bakterier....

Nej, frågan är om han alltid haft bacillus-överväxt. Jag kommer hur som att ta uppföljande prov på honom när han gått på bete ett tag. Kanske är det så att det tar lång tid att ta död på rackarna. Det jag oroar mig för är om de växer utom kontroll och har gjort så ett tag. Tänk om det inte finns något som biter på bakterierna? Det är därför jag är lite skeptisk till prebiotika som tex profeed. Det sägs gynna de goda bakterierna men om vår bacillus ska finnas i tarmen i liten mängd räknas den som god? Och gynnas den av profeed? Då är det direkt skadligt!

Jag har läst om att det finns en groddbladsväxt i södra Europa som "dödar" bacillus och som förr användes till medicin. Tyvärr fanns det biverkningar på lever mm men kanske en liten engångsdos skulle göra susen? Tyvärr var den ganska sällsynt....:)

Tack o lov är han bra i magen fortfarande:bow:

Jag förstår inte heller ditt veterinärbekymmer.... Klart att de åker ut!!! Det är de skyldiga till ur djurrättssynpunkt! Inget djur får lida i "onödan"! Jag har inte hört någon som haft det bekymmret innan.

Tur att han klarade Hippotrimbehandlingen. Jag hade aldrig vågat ge min det. NÄR det visar sig att de inte tål preparatet går det fort. Det hjälper inte att avbryta behandlingen, de måste ha vård direkt!
Så att ge för att sen avbryta om hästen visar tecken på att bli dålig tycker jag låter chansartat till en häst som redan har magproblem...

Men tur att det gick bra! Håller med om att du behöver ta blodprov, hippotrim hjälper inte mot virus däremot mot sekundära bakt.infektioner. Om det enbart var bakteriellt borde han varit helt bra nu, men det är han inte eller? Har för mig att vet. skrev ut hippotrim utan att ha sett hästen också.... Kan ju iofs bli lite mer påverkad när han även "dras" med magbekymmer....

Hoppas han blir helt bra snart!

Han hostade eller snorade inget igår, inte haft någon feber sen i torsdags. Var piggare igår. Gick på promenad en sväng igår, men det blev mest leta-efter-nytt-gräs-promenad.:angel:
Mockade igår, eftersom det inte var mockat när jag kom (har fullskötsel så mockning igår). Normal Lyrik-högar, vissa visserligen platta. Men min gubbe använder ofta sina högar som huvudkudde när han sover.:D
Vetten som skrev ut Hippotrimet tyckte att om han inte blev bättre efter 1 vecka efter sista medicindagen (lördags) skulle jag ringa henne igen. Kanske kommer hon ut då?:(
Det är visst ett elände att få ut vet till det här stallet. Det var lättare att få ut vet när vi stod i BJ´stall, ambulanstoriska hade bara 12 min åkväg dit. Skulle ha stannat kvar där.:confused:

Oj då, det var ju inte bra. Min häst hade inga bakterier i floran. Därför ville jag inte ge colicure den sista gången som jag gav det. Men vet propsade på det. Det ända som dom hittade var det där på tarmen och mycket bandmask.
Min är fortfarande bra.

Men hur länge har du gett zalasopurin eg? Du har inte ökat dosen? Hur mycket ger du per dag?

Tänk om det inte finns något som biter på bakterierna? Det är därför jag är lite skeptisk till prebiotika som tex profeed. Det sägs gynna de goda bakterierna men om vår bacillus ska finnas i tarmen i liten mängd räknas den som god? Och gynnas den av profeed? Då är det direkt skadligt!

Jag har inte tillräcklig koll för att uttala mig säkert, men det är ju viktigt med själva bakteriebalansen i magen. Och kanske som Profeed som gynnar de goda, om den gynnar bacillus också, så behöver dte ju inte betyda att det är dåligt i slutändan. För om de andra goda förutom bacillus gynnas, kanske inte bacillus växer till mer än det ska?

Alltså, fattar om du inte vill testa PF etc, men bara en tanke, att man kanske kan få överväxt av en av de goda för de andra goda är för några, men får man upp antalet på dem rättar bacillusen till sig själv?

Skönt magen fortfarande är bra iaf!

Valacken har fortsatt vara bra efter sin avslutade PF kur, men vi är inne på den tiden på året som ska vara symptomfri så svårt säga om det bara är det eller om det var/är profeeden..

Så du har tagit ett direkt bakteriellt prov på honom?

Min ena vet. ville fundera för sig själv ett tag och söka information om bacillus. Eg. är det kanske en fråga för labpersonalen. Ett sätt är att resistensundersöka bacillusarna och sedan sätta in antibiotika men det är som sagt en stor risk att det även slår ut övriga bakterier. Vi får se...just nu känns det ändå OK eftersom han mår bra. Imorg kommer massören och han har börjat få röra på sig lite mer. Han äter 10 tabl x 2 per dag. Jag räknar med att börja dra ner på det så smått nästa vecka men har inte pratat med vet. mer om det. Eftersom han svarat bra på gastro guard o omeprazol och sedan fortsatt bra med pronutrin o linfrön, verkar han ändå har för mkt gemensamt med "magsårshästar" för att det ska vara en slump. Dessutom har vi kopplingen med sockerintoleransen...

Det enda jag känner med salazopurinet är att jag hade velat ta blodprov på honom genom hela den här behandlingen. På människa finns det biverkningar såsom förändrad blodbild och påverkan på de vita blodkropparna. Men det verkar ändå som att min får en låg dos jämfört med din? Annars är det ju en snäll medicin.

För om de andra goda förutom bacillus gynnas, kanske inte bacillus växer till mer än det ska?

man kanske kan få överväxt av en av de goda för de andra goda är för några, men får man upp antalet på dem rättar bacillusen till sig själv?

Hmmm... jag är inte helt säker på dina funderingar här... Om bacillus räknas som god men blir ond om det växer för mkt så borde samma sak kunna inträffa med övriga bakterier.....? Jo min tanke var ju också att de riktigt goda skulle vinna kriget mot bacillus men så verkar det inte bli... Han äter ju proEquo varje dag o har gjort sedan han var inlagd.

Nej, det som stör mig mest är att labbet inte tagit reda på vilken bacillus det är. Det finns alltså ett par olika arter. Den som jag antagit att han har är bacillus cereus, men det behöver det inte alls vara. Cereus växer till i dåligt foder och orsakar hos människor matförgiftning med antingen kräkningar el diarré. Vanligt i spannmål.
Men... det finns även den elaka bacillus a.... som orsakar mjältbrand(har uteslutit den ). Inte att förglömma bacillus subtilis som finns i jorden, inte nyttig, och används i tvättmedel då den bryter ner protein(lillkillen låg lågt på protein i blodet). Bryter även ner "nuclear waste":eek:

Vad jag nyligen upptäckt är bacillus th... som också finns i jord o på växter. Den används tydligen som bekämpning mot insekter då den är "ofarlig" men håller borta insekter. Den finns kvar länge i jorden.

Dessutom finns det en sort bacillus som oxå felaktigt kallas för lactobacillus, används i probiotika. Finns naturlig i mage hos människa....

Det känns för mig gaaaaanska angeläget att få reda på vilken bacillus min häst har i tarmen! Kan han ha ätit foder som haft bacillus besprutning/genmanipulerad?

Men tydligen tycker inte vet eller lab att det är viktigt att artbestämma de små rackarna. Och det är inte så lätt för mig att ta honom till annat labb, det ligger för långt bort. (får nog köra i en 8 timmar då o blir närmare om jag kör honom utomlands) Samtidigt känner jag att det är viktigt för mig att få veta, särskilt när jag skriver ner det så här!

Äntligen slut på dagens "bakterielektion"! Hoppas ni aldrig kommer att behöva läsa in er på bacillus....

Ja, det vet du ju. :rofl: Har skrivit det flera ggr. Dom hittade inget fel i bakterifloran och därför gick dom vidare med andra prover. Första gången vi var där tog dom biopsi i tarmen. Träckprov för at kolla bakterieprov och blodprov för att kolla bandmasken. Dom stack även hål i magen utifrån och tog något vätskeprov. Sedan fick vi åka hem.

Lite uppdatering kanske?!
I går lördag slutade vi med magsårsmedicinen. Han fick en gång på morgonen bara. Alltså är det nu 1½ dygn sedan. Han är fortfarande bra i magen. Fick lite gran att tugga på i går i sin lilla hage. Har gett mineraler. Började med ca 1 msk och har ökat på så han får ½ dl per dag. Han får ca 5 morötter varje dag. En varje gång efter sin medicin och så i krubban tillsammans med mineralerna. Har fått ca 2 dl lusern strå också. Fortfarande fin i magen. Så jag börjar tro att han kanske blir bra till slut iaf. Eller vad tror ni? :crazy:

Vad skönt att han fortfarande är bättre!

Någon som läst senaste ridsport bte, där står just om magproblem, men jag blev lite trött på artikeln då den tycker mest att 'utred det och hitta feet och avhjälp det istället för att ge tillskott', och som helst missat den kategori av hästar som ÄR utredda men utan man kunnat hitta felet..

Fast inte så lätt att komma ihåg allting....Kommer knappt ihåg alla turer med min pålle i huvudet utan måste skriva dagbok....

Jo läste artikeln. Tyckte inte den gick så värst på "djupet". Jag tror oxå att problemen eller diagnosmöjligheterna anses ganska vaga utav många. Istället provar de flesta på hemmaplan med olika pro-eller prebiotika, också eftersom det faktiskt inte finns medicinering utan de flesta vet. hänvisar till probiotikapreparat. Undrar hur hög andel utav utredda hästar som får diagnos och blir hjälpta med medicinering. Vi har fått diagnos men det finns ingen medicin för oss som hjälper(tänker på bacillus).

Min har fått problem med tänderna igen och då blivit lite sämre i magen, tyvärr. Hittar inte vilka tänder det är, men han är röd i tandköttet och lite varm.

Nej, och hela tonen i artikeln var ju att det är 'lätt avhjälpt bara man besöker veterinären och utreder'. Jo men just det liksom :crazy: Ni har ju iofs hittat ett troligt 'fel', men är inte hjälpta av det för ni vet inte hur nu ska behandla det, och många har ju det som mig, det hittas inget fel. Och som för gejsa, där ägaren slåss för hjälp men vet tyckte 'äsch'. Så artikeln gav verkligen en väldigt ytlig och förminskande bild ansåg jag. Däremot är det ju bra om den får fler djurägare ATT utreda sina hästar. Men jag blev ändå besviken och irriterad över att det ansågs så lättlöst liksom.. När bilen från både djurägare och veterinärer är en annan. (Däremot så finns det ju många lättlösta fall också, såklart!)

Precis, för enda sättet som det känns nu är att vi hästägare ställer krav på att det forskars mer inom det här området. Ingen ny forskning är på väg vad jag vet utan oftast är det pro/prebiotika-företag som själva gör undersökningar som publiceras. Objektiv forskning efterlyses! Vi är ju mååånga som har hästar med mag/tarmproblem och det känns som en växande åkomma. Senast när vi var på kliniken var det fullt, som vanligt. Och då räknar man ändå med att "sandperioden" ska vara över.

Man kan hoppas på att trycket ökar om fler o fler faktiskt utreder problemen, och att problemet tas mer på allvar.

Jag har fortfarande f ö inte fått svar på av min vet. hur vi ska göra med hans bacillus. De försvinner inte. Idag gick det inte att komma fram på tel.tiden så jag får vänta tills i morg.

Jo, och där kan ju verkligen artikeln kan vara bra. Om alla de djurägare som frågat sin vet vad de ska göra, och vet tyckt 'äsch, mår hästen bra i övrigt så inget bry sig om' ungefär, istället tar sig in till klinik och tycker att 'VAD ska jag göra och VAD är fel?' kommer ju antalet maghästar öka i statistiken, och då brukar det 'vaknas' och dra igång forskning pch projekt och grejer för då finns ett behov, ett intresse och oftast finansiärer.

Jag tror största problemet är synen att 'äsch, mår de bra i övrigt så är det ingen fara, ta bort kraftfodret bara'. Dvs det anses inte som ett problem egentligen, ens från veterinärerna, förrän hästen blir allmänt nedsatt eller får ordentlig diarre t ex.

Iofs är det ganska likadant med människor, det viftas bort ganska mkt, och när standardproverna tagits och är okej, så blir rådet mest 'prova lägg om kosten, annars lev med det'. Min krångelmage skriver de mest ut symptomlindrande tabletter för, för de hittar inget fel med de 'vanliga' testerna. När brorsan hade diarre i flera månader tog de också standardtesterna, hittade inte fel, sa åt honom att lägga om kosten och tyckte han kunde ta Dimor eller liknande 'stoppande' receptfri medicin om han skulle bort. Efter 6 månader var han et vandrande skelett och hade rasat i vikt. DÅ blev det pådrag och mumlades om cancer och gjordes prover och undersökningar i tre dagar. Och se, när de röntgade så vad såg de om inte ett sår på tarmen som var infekterat/inflammerat (troligen av en benflisa från grillat kött eller liknande). Antibiotika osv, och 3 veckor senare var magen bra och bror började gå upp i vikt. Men om han inte hade fått det där viktraset (han är ganska tunn även normalt, så blev ju väldig chockeffekt när han tappade 10 kg, på en mer rund människa hade det ju inte blivit lika 'chockerande' skillnad) så hade han väl gått där än liksom..

Usch det lät inget vidare med din bror. Skönt att det var relativt enkelt ingrepp då ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010