Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Jo jag vet men jag undrade om de tänkt ut vad de beror på?
Men de menar alltså att han har en kronisk tarmsjukdom som visar sig genom diarré. Det är ju väldigt olika hur olika veterinärer jobbar.
Mina är ju inte säkra på varför min är dålig och vi letar fortfarande.
Visst, han har en kronisk inflammation men vad beror den på; det är frågan. Sand kan orsaka inflammationer av kronisk art, likadant utfodring med felaktigt (för alla eller för just den hästen) foder, vatten etc Min kan kanske t o m ha det i kombination med magsår.

Det var det jag menade. Man har provbehandlat med cortison, flagyl, salazopurin och andapsin. Det är ju lite olika sorters mediciner som fungerar mot olika saker.

Ja, jag frågade min veterinär vad hon trodde det berodde på. Hon sa att det vet man ju aldrig. Huvudsaken att han blir bra nu. Var hennes svar så......Ev att det kunde bero på bandmasken sa hon också. Det är ju svårt att säga det så här i efterhand.
Jag bryr mig inte så mycket heller faktist. Bara han blir frisk nu så är jag glad. Sedan ska jag avmaska mot bandmask varje år. Det här medlet som är på recept. Har ju aldrig gjort det förut.

Jo bara han är bra så...:) och att det inte kommer tillbaka mer!

gejsa - vill du bara rutinavmaska mot bandmask kan du ta dubbel dos banminth eller annat fyrantelpreparat istället. Bara dumt köra equimax för det med tanke på resistens..

Ja, vi sa det veterinären och jag när jag åkte hem med honom i förrgår. Att jag skulle ta dubbel dos banminth på våren och sedan det på recept efter betet. Det är väl skillnader på dom preparaten va?

Banminth i dubbeldos tar färre stadier bandmask, de tar de vuxna 'bara'. Ser dock fortfarande inte vitsen att dra i med Equimax på hösten (om det är det du tänker på?) 'för säkerhets skull'. Synd att bädda för resistens, om han inte ens har bandmask då.

Skulle inte använda receptbelagt år ut och år in för säkerhets skull, däremot vår OCH höst (första och sista) avmaskningen i år. På ALLA hästarna. Bandmask är notoriskt svårt att få bort ur hagarna tyvärr =/ Dock så är ju det inte anledning att dra i med storsläggan om/när den inte behövs.

Ta hellre om blodprovet nästa vår och se om du behöver ta storsläggan eller ej.

(K har haft bandmask, konstaterad på träckprov. Equimax (det var ivermektinår, annars hade jag kört rent prep mot bandmask) till samtliga hästar i stallet första och sista avmaskningen det året. Året efter samma sak, men sen kommer jag köra med dubbeldos banminth istället, inte dra på med equimax/annat receptbelagt. Inte om jag inte får konstaterad bandmask igen.

Hade kanske inte tänkt köra så här år efter år. Utan efter vad veterinären sa i år eftersom han hade så mycket bandmask. Vi vet ju inte ens men det kanske är pga bandmasken som han har blivit dålig.
Tycker du att det är dumt att köra så här i år då? Dubbel dos banminth nu till våren och receptbelagt till alla hästarna i höst. Mitt i vintern fick ju alla hästarna receptbelagt pga att min häst hade så mycket bandmask.

Nej, i år tycker jag absolut inte att det är dumt! Fattade det som du skulle göra så varje år sen bara. Vad är intervallet för bandmask på det receptbelagda? Om det gått ut när det är dags nu för våravmaskningen skulle jag nog köra receptbelagt (dvs få bort fler stadier) nu i vår också.. Faktiskt ;)

Jag vet inte vad intervallet för bandmask är. Det är ju första gången som jag använde det i vintras. Det var i januari som vi tog det till alla hästar i stallet.
Jag frågade henne om jag skulle ta ett prov om 6 månder men det verkade som hon tyckte att jag skulle göra så här i år. För det verkar ju vara det som gjort honom sjuk troligtvis. Men jag tycker det isf är konstigt att han är bra på betet.
Först skulle jag bara ta det receptbelagda i höst sedan ändrade hon sig och sa att jag skulle ta dubbel dos banmint i vår också.
Men sedan alltså nästa år, ska jag ta blodprov enl henne för att se om han har bandmask. Men det har ju alla hästar mer eller mindre och går dom på bete så lär dom väl bli smittade allihop eg. k

Senast ändrad:

Om jag får lägga mig i lite ang. bandmask....
Lillkillen hade ju oxå bandmask förra våren. Vi fick ett speciellt schema från "vår" forskare o våra veterinärer, vi är med i ett projekt, och många har reagerat på det. Jag tror jag skrev om det i början på tråden. Vi skulle ju avmaska flera ggr med droncit och sedan equimax och många reagerade på det. Iofs var ju inte tanken att vi skulle hålla på med det varje år men schemat gällde iaf nästan ett år. Fast det verkar lite konstigt att du gejsa skulle ta dubbel dos banminth... Den tar ju bara vuxna bandmaskar och du avmaskade väl typ i dec-jan? Det borde vara bättre att ta droncit eller equimax igen....i mitt huvud...:) Men som sagt, många reagerade på att vi skulle maska så mkt men där litar jag till 100% på forskaren.

Lillkillen har fått gå ut i ny hage idag! Det är så torrt här så gräset är inte uppe ännu men några få strån hittade han. Har äntligen bestämt mig för ett foder oxå; Eggersmann som inte innehåller någon melass eller betfiber alls:bow: Jag tror att det är värt att prova.

Klart du får lägga dig i. Vad är annars ett forum till för?! :D
Hur menar du? Tycker du att jag ska ta det på recept både till grönbetet och till hösten? Det där med dubbel dos banmint frågade ju jag om jag inte skulle ge något innan betet.

Då blir han isf avmaskad 3 ggr detta år med recept. Det blir inte för mycket då? Man måste väl avmaska med andra medel också väl isf. Ser man tex styngflugans ägg på hästens ben i höst så måste man ju ta bort det osv.

Förresten jag såg i går att han hade blivit solbränd där han är rakad. Är ju vit så han har rosa hud under där. Så i dag var jag tvungen att ta på ett bomullstäcke på stackaren. Han gillar inte täcken.

Då blir han isf avmaskad 3 ggr detta år med recept. Det blir inte för mycket då? Man måste väl avmaska med andra medel också väl isf. Ser man tex styngflugans ägg på hästens ben i höst så måste man ju ta bort det osv.

Vilket receptmedel avmaskade du med? var/är det equimax behöver du inte bekymra dig om stygnflugan t ex, den tar ivermektinet hand om.

Jag skulle ge equimax vår och höst som sagt (första och sista avmaskningen), och ivermektin däremellan (ivomec, bimectin, noromectin, eraquell)

Det som veterinären skrev ut heter Droncit. Antagligen kommer hon att skriva ut samma åt mig i höst. Vad ska jag då ta emellan osv?

Jo Droncit är det jag tagit två gånger. Det tar bara bandmask.
Om man nu gjort träckprov och inte hittat ngt annat så skulle väl jag ta droncit igen och sen equimax på hösten. MEN det beror på hur länge sen du maskade honom mot bandmask. Var det i jan?
Jag fick ju schema enbart för min...men vi hade ju nästan lika höga värden på blodprovet. Har du maskat/kollat övriga av dina hästar om de hade bandmask? Jag har fått maska mitt sto samtidigt samt våra förra hästar.

Nu flyttade vi i höstas till oanvända marker så det hjälpte ju oxå. Usch är lite trött efter jobbet idag, tänker lite segt. Jag kan kolla upp mitt maskschema ordentligt senare:)

Är han bränd på magen? Funkar inte solkräm? Eller det kanske är en för stor yta?

Vi maskade av alla hästarna i Januari i år. Tog ju bara blodprov på Sorro eftersom det var han som hade diarrén. Men man ska ju alltid avmaska dom andra samtidigt med samma medel. För hade han så har ju dom andra kanske också mycket. Lite bandmask har ju tydligen hästar nästan jämt. Men vi tog inte träckprov. Syns bandmask på träckprov?

Equimax skriver du. Vad tar den bort också bara bandmask eller? På recept?

Vet inte om han är bränd eller lite röd för han är ju vit och rosa under på skinnet. Nu fick vi ju ny ridbanesand i förrgår och han har rullat sig i den och den råkar vara lite röd. :D Så jag vet inte om han är solbränd eller röd av sanden faktist. Ska kolla liter mer noga i kväll vid insläppet. Men han har haft ett bomullstäcke på sig sedan lunch utifall att iaf. Sätter jag på solkräm och han rullar sig blir inte så roligt då. All sand lär ju fastna då. Och visst är det en stor yta. Ända upp till ryggen har dom ju rakat ända fram till där sadelgjorden ligger och hela magen under också. Fast dit kommer ju inte solen. :D

Equimax är kombinationspreparat med ivermektin och prazikvantel. Så har du t ex blodmask samtidigt som bandmask är equimax lämpligt. Recept ja (om de inte ändrat igen, de dårarna släppte det fritt ett tag).

Bandmask kan synas på träckprov, men det är betydligt osäkrare än blodprov. Hästen kan ha bandmask utan att det märks på träckprov. (Min K:s bandmask syntes på träckprov). Och precis som du lärt dig - har du konstaterat på en har med största sannolikhet de andra med. Därför alla i stallet åker på bandmaskavmaskning. När jag använde equimax hade valacken noll på allt på träckprov, och K hade 550 epg blodmask och så bandmask då (ej mängdbestämt). Equimax första och sista, till bå¨da. Däremellan fick K ivermektin för blodmasken på intervall, valacken inget.

Har man BARA bandmask däremot och ingen blodmask, då är Droncit rätt val, för då ska du ju rikta mot bara bandmask.

Jag tog ju träckprov förra året. Då skrev dom inget om bandmask alls. Ska leta upp detta prov och skriva vad Sorro hade då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!