Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Nu är vi hemma igen. Allt har gått bra och hans mage verkar faktist bättre. Det såg vi redan när vi mockade ur transporten. Det var inte alls så löst som förut och blött. :)
Har varit och hämtat för 8 dagar hans medicin och 10 dagar mot magkattaren. Endast 1340 kr. Som hittat. :eek:

Vad hjälper det mot då? Hippotrim alltså?

Bakterier =)

Det finns väl ingen medicin alls som hjälper mot virus, det är ju det som är problemet med exvis förkylningar, att antibiotiak inte hjälper mot virus. (Däremot kan man ju få sekundära bakteriella infektioner när immunförsvaret är nedsatt av ett virus, och det kan man behandla mycket lättare).

Kan ju mycket väl vara så att veterinären som skrev ut hippotrim ansåg att hästen hade symptom på sekundär bakterieinfektion, och därför skrev ut hippotrim. Och då är det ju i sin ordning, fast är det utskrivet mot just virus känns dte konstigt? Och är det så skulle jag ännu mindre ta risken med en maghäst som ju Lyrik är.

Veterinären skrev ut det utan att titta på hästen med. Dom åker inte ut till hennes stall pga att det är för långt säger hon.

Veterinären skrev ut det utan att titta på hästen med. Dom åker inte ut till hennes stall pga att det är för långt säger hon.

Det är inte ens tillåtet längre.. Atts kriva ut recept till häst man inte sett, annat än om man sett den en innan, exvis när mitt fbl fick PC, så DV var ut akut och lappade ihop en sårskada, och tyckte att håll koll så de inte blir infekterat, då får du ringa så vi får sätta in PC. Tre dgr senare ringde jag och berättade hur det såg ut, och vet satte in PC. Det är okej, men om jag ringt en vet som inte sett hästen för den skadan och sagt 'infekterat sår' hade de varit tvungen att åka ut.

Så jag tycker liksom det är knasigt, för dels om hästen har virus så är ju HM ganska onödigt, odck så som sagt kan ju vara så att det som beskrivs gör att vet enkelt kan säga att det är en bakterieinfektion ovanpå, att Lyrik inte hörde ang magen, och då om de inte ens sett hästen? Känns som väldigt 'chansartade' grunder att ge på, och JAG skulle inte chansa utan mer information och mer grundlig undersökning etc?

.

Ja, jag vet inte. Så hade han gjort åt henne i af.

Nåja, i dag första morgonen var han helt torr där bak. Inte en enda blöt liten fläck på honom. Jippi!!!!!:banana: :banana: :banana:

Tack! :D
Nu får vi hålla tummarna för kickikompis. Hon skulle ju till veterinären i dag.

Ja, jag vet inte. Så hade han gjort åt henne i af.

Nåja, i dag första morgonen var han helt torr där bak. Inte en enda blöt liten fläck på honom. Jippi!!!!!:banana: :banana: :banana:

Grattis! :)

Har följt tråden "i smyg" och håller tummarna stenhårt för att det håller i sig nu och att det är över för er del!

//Alice

Tackar! Ja, jag anade att du hade följt tråden eftersom du inte frågat mig på msm.

Ett himla jobb att ge medicin 3 ggr per dag bara och dyrt blir det ju. Över 6000 kr. Han var ju där i 20 nätter också så.....
Men blir han bra nu så är det ju värt det. :rofl:

Hej på er!

Det låter lovande med fläckiga lillkillen:) ! Hoppas nu att ni hittat "receptet" på hans problem och att det inte kommer tillbaka, någonsin! Men hur ger du dina tabletter nu? Vilken styrka var det? 500 mg? EN eller vanlig sort?

Vi var iväg igår. Lillkillen blev lite stressig innan vi skulle åka så då var det lite löst. Vi fick ju åka väldigt tidigt oxå för att hinna till labbet, åkte vid halv 6. Ja, först skulle vi ta bakt.prov, vilket inte lillkillen kände för- tarmen var "tom" och trots att de rotade runt där inne så fick man bara fram 30 g, en vääldigt liten boll! Jaha, bara att vänta och hoppas att det skulle komma, vi fick 30 min på oss. Bort till vår favoritvet. för allmän koll. Och det såg bra ut:bump:
Han rörde sig bra, inga böjreaktioner MEN det fanns en liten, liten sak...Höger bak kom han inte lika bra upp, runt med på volten. Det var ytterst, ytterst lite och inget att leta vidare på. Inga reaktioner direkt muskulärt men jag misstänker att det kan komma från när han stått o spänt sig när magen gjorde ont.

Hursom, inget att oroa sig för, inget som går att leta vidare efter, eller behandla. Nu vet min vet. hur hönsig och orolig jag blir och hur NOGA jag är:) men vi skulle sätta igång och hålla siktet på kvalitén i höst. En koll till i augusti; för min skull.

Jag visste ändå att jag sett något i hans rörelser men var inte säker. Nu är ju jag som jag är så helt släppa det kan jag inte utan massör får komma ut och jag kommer att hålla koll!

Ja efter benkoll hade lillkillen fortfarande inte bajjat. In på röntgen för buk-koll. Ingen sand i magen! (Ha, tji fick dem-ja sa ju att han inte behöver munkorg) och sen språngmarsch bort för bakt.prov. Efter grävande hittade man ytterligare 30 g (minimum för undersökning är 50g). Min magvet. hann vi inte prata med för han sprang iväg med bajspåsen i handen, en syn för alla:)
Nu väntar vi på provsvar...

Vad skönt att han såg bra ut i övrigt, tycker dock du gör rätt i att kolla mes massör/liknande.

Håller tummarna för baktprovet nu med!

Fast samtidigt är det ju så att jag helst på något konstigt sätt velat att de hittat något... ja inget nytt men...att han fortfarande inte är helt bra måste ju bero på ngt. Eller så är det så att det enbart är hans magsår (eventuella) som spökar.
Det kan ju oxå vara så att det tar tid för tarmfloran att hämta sig.

Hur går det för dig Lyrik???
Ger du honom hippotrim? Mår han bra?
Har inte hört av dig på ett tag ju....

Skönt att det gick bra med din häst.

Jo, det är 500 mg tabletter som han får 75 st om dagen. Jag gör som killen på djursjukhuset. Jag har en mortel som jag krossar tabletterna i. Lägger i lite vatten och rör om, tar sedan lite magsårsmedicin och så försöker jag skjuta in det i munnen på honom men en stor spruta. Det går rätt så bra. Klart att han spottar ut lite ibland.

Han har varit helt torr nu. Jippiiiiii! Är så glad. Men hans bajs luktar rätt så illa i jämförelse med förut. Men det ser torrt och fint ut. Jag är så glad. :bow:

Vad skönt!

Att min häst bajjar ser lite annorlunda ut kunde iaf bero på medicinen.Kanske kan de även påverka lukten. Han måste ha varit glad över att få komma hem!

Tycker inte att han bajsar lika ofta heller som förut. Nu är det väldigt lättmockat i boxen. :)

Ja, han gnäggade innan vi öppnat bak och några andra svarade förstås. Men sedan när han såg att han var hemma så gjorde han inga glädjeskutt som jag hade trott att han skulle göra. Jag släppte honom direkt på ridbanan så att han kunde få springa lite. Hade ju stått i 20 dagar och nätter i en liten fålla ute och resten i boxen. Men han gick bara och strosade och luktade lite på hästen som står i hagen bredvid.

Jag har mejlat och berättat till min veterinär hur fin han ser ut fortfarande. Hon var ju nästan säker på att han skulle bli lös ett tag så fort vi kom hem.

Glömde berätta: veterinären har ju varit orolig och sagt att mitt hö resp hösilage och halmen kan vara dålig. När vi stod där så kom deras hö och halm leverantör. Och gissa vem det var då? Ha, ha min hö och halmleverantör som jag har haft i några år. Dom hade haft han i flera år sa hon. Så vi skrattade lite och sa att då är det iaf inte det som gjort honom sjuk. Lustigt va? :rofl:

Denna vinter har vi köpt från ett annat ställe eftersom han inte gjorde storbal inplastat torrt hö.

Äsch det försvann det jag skrev. Får skriva en gång till då.

det kom tillbaka lustigt nog så jag tog bort detta inlägg. Suck!

Men du; har de ställt någon diagnos då?
Vad tror de att det beror på?

Ha, ha jag har ju skrivit det massor av gånger ju. Kan läsa ordagrant vad hon skrev på hemgångspappret.
Kronisk diarré.
Under ultraljudsundersökningen upptäcktes att hästen har en förtjockning av tarmväggen i delar av blindtarmen och främre delen av kolon.
Det är allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka