Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Min herre kräver ju inte betet för att bli bra, utan han går efter almanackan han, oavsett väder. Det som gör det så himla knepigt begripa sig på VARFÖR han blir dålig. För grönt gräs, geggamoja eller snö - han blir dålig i ungefär oktober och bra ungefär i april. Är som värst december/januari, där når det sin kulmen.

Magen har lugnat ner sig, ja. Men han har ju ff feber, 38.6 igår. Har stått inne sön-ons, låter nog honom stå inne tills helgen iaf. Han är mkt lugn inne, står mest och muttrar lite när jag kommer till stallet. Han har ju sällskap av fölis + hennes morsa (föl opererad, mamma sällskap till föl) + att han har "fri tillgång" på hö i boxen.
Ska nog prova profeed när Bakteriebalansen tar slut.

Min ena kompis häst, hblval 15 år, (Du vet E.;) ) fick ju åka in akut till Ultuna för han slutade äta och hade kolikkänningar. Han fick stanna kvar där nästan en vecka. Han fick äta Andapzin hemma sen. Har pålagringar i ryggen oxå.:(
Min andra kompis häst, kbltravare 23 år, (Du vet A.;) ) fick magsår i höstas, precis innan han och jag skulle åka iväg och tävla terräng.:( Kolik och slutade äta. När de gjorde gastropskopi på honom, hittade de magsår. Fick dyyr medicin, 4000 kr *2. Är nu frisk igen.
Min 3:e kompis häst, fblval 10 år, (A med 2 hästar) har trolig magsår han med. Ska in till Ultuna snart och kolla upp det, även sin onda rygg.

Ok! Det var ju lite annorlunda mot våra hästar. Trodde att din också blev bra av betet. Tänk om man visste vad som felades.:(

Usch vad mycket sjuka hästar ni har därborta. Vad gör ni eg?
Dom har ju inte konstaterat magsår eller katarr på min. Hon ger iförebyggande syfte bara på prov.
Hur länge åt hästen Andapzin då?

Ingen aning. Kan höra med henne om jag träffar på henne någon gång. Hon ska in i morgon till Ultuna för ett ÅB för ryggen. Hennes ena sto (har 3 st, 1 ute på foder) har fång, så den står inne på boxvila.
Både E och AD bor i samma stall. AJ i ett stall längre bort (de som inte ville ta emot mig och Lyrik :angel: ).
Min blir ju bra på betet, men dålig så fort han stallas in på hösten. Blir även dålig om han går och stoppar i sig en massa "skit" (gammal gräs, rötter mm) på vår och höstkanten. Tror att det är hösilaget och att han har fått i sig något i hagen som har satt igång magen denna gång.
Ibland får min gubbe och hans "kompis" hö i hagen. Då lägger stallägarna det i värsta gyttjan, inte längre in där det är torrare. :(

Han ska alltså äta både salazopurin och andapsin?
Hängde inte med riktigt. Men salazopurin är en antiinflammatorisk medicin för kroniska inflammationer, ospecifika.
Min får just nu 10 tabl morg och kväll. Jag höjer efter behov själv och när han blev sämre höjde jag med 5-10 tabletter om dan. Min har ätit det i ett tag nu, jag tror vi har förbrukat 900 tabletter....
De kostar väl 400-500 för en burk med 300 tabletter i, burkarna med 100 tabletter kostar mer tillsammans.

Min har alltid fått sina krossade. De började ge honom på kliniken och han fick där i en veckas tid. Där krossade man tabletterna, la i en spruta och gav i munnen. Jag krossar dem lite grovt,behöver inte mala dem, och ger dem tillsammans med procco. Inga problem med min häst och han äter allt utan problem. Jag blandar ihop det i krubban, vid fodringen. Vi vet att det står att de inte får krossas innan eftersom det är ett skyddande skikt runt om tabletterna som gör att de inte löses upp förrens "längre ner" för verkan i grovtarmen. Men veterinärerna har sagt att de går bra att krossa dem, även läkemedelsföretaget. Det är ju eg. gjort för människomage/tarm och inte hästens. Däremot kunde effekten inte garanteras i samma höga grad. Jag har även diskuterat om det fanns någon fara med att jag gav det ihop med hans procco eftersom medicinen även är antibakteriell. Men det var det inte. Däremot om jag ska ge kol, så ger jag det vid olika tillfällen.

Min får fortfarande omeprazol men ska gå ner i dos nu på lördag. Jag har försiktigt börjat ge linfrö också. Vi får det hur det funkar. Han är ganska bra i magen nu, inget som rinner/droppar även om någon bajs kan vara lite blöt. Däremot är bollarna ganska gröna....
Gräs blir det för oss så snart det kommit upp...det börjar bli lite strån iaf. Vi längtar:)

Hoppas nu att det funkar för din häst!

Vad skönt att din herre klarade sin veterinärkoll!
Såg det bättre ut nu?
Det är ganska många färdigfoder som innehåller just profeed. (jag letar ju sockerfritt foder till min....fortfarande...) Jag hittar det t o m i vovvens foder, där de även tillsatt psyllium.... Jag vet inte vad jag ska tycka om det ännu. Har ni hört om att man ger hundar psylliumfrön också?

Ja ja, hur som, jag skulle också provat betfor först faktiskt. Blir han dessutom bättre på shy-feeder så...Undrar om melass innehåller innehåller precis samma socker som betfor? Eller om melass skulle funka bättre...

Ja socker behöver ju inte jag tänka mer på, mer att undvika det:)

Vad skönt att din herre klarade sin veterinärkoll!
Såg det bättre ut nu?

Mycket bättre ja, om än inte helt bra. Han är behandlad i haslederna igen, och får en till omgång pronaxen. Men även om det här är så bra som han blir, så enligt vet har han INTE problem i hagen eller vid ridning på skogsmullenivå rakt fram. Så han har köpt sig lite mera tid i livet och letade fram ett till extraliv. Sen, risken finns ju tyvärr alltid att det vänder och han blir sämre, men en dag i sänder..

Ja ja, hur som, jag skulle också provat betfor först faktiskt. Blir han dessutom bättre på shy-feeder så...Undrar om melass innehåller innehåller precis samma socker som betfor? Eller om melass skulle funka bättre...

Funderat på det jag med, det kommer ju från sockerbetan båda två, men JAG tycker iaf att melass smakar MYCKET sötare än betfor. Sen om det är för det är olika socker i dem, eller om det bara är koncentrationen som skiljer (att melass är mer koncentrerat) vet jag inte..

Men om det räcker att han får socker, även om han får det 'dåliga sockret' på köpet med det 'bra sockret' så är det ju en extremt enkel (och billig! en säck betfor om året är ju svinbilligt) lösning. Och fungerar inte det så får han käka ProFeed helt enkelt, det är ju inte så himla dyrt det heller. Men går det lika bra med betfor så är jud et soms agt billigare, och ffa mycket enklare och snabbare att få tag i.

Det låter ju bra! Du måste vara glad!!!
Viktigast för mig har alltid varit att hästen har det bra och att den inte mår dåligt av de ev. skador den har. Min lillkille betyder så himla mkt för mig och han kommer alltid att få stanna hos mig, även om jag kanske aldrig kommer att kunna rida honom( fortfarande inte helt inriden än:) ). Det är ju helt olika från person till person, men viktigaste frågan genom hela lillkillens sjukdomshistoria med op birkelandsfragment och magproblem, har varit om jag kommer att behöva ta bort honom. Får jag bara ett nej på den frågan så känner jag att vi klarar allt. För han är ju min lillkille som jag haft sen han låg i mitt knä o sov....
Så jag förstår verkligen att du är glad....även om du tar en dag i taget!

Åh, Vision är mitt allt, och han har dels gett mig så ofantligt mycket genom åren, dessutom har vi varit igenom så mkt (hästen med nio liv..) och han har sedan länge garanterat sig en plats på livstid här :love:

Så länge han mår bra får han vara kvar, oavsett om hans enda funktion skulle vara att gå och se söt ut. Dock så iom hans problem, både hasledsdefekten han är utdömd för, och nu då spatten, så är det ju inte alls bra någonstans att 'bara gå i hagen'. Därför det är viktigt att han kan ridas på mullenivå rakt fram utan att ha ont med, iom att han behöver det. För MIG skulle han vara lika mkt värd och lika mkt älskad om han bara gick och såg söt ut, men då skulle det blir på bekostnad av hans välmående tyvärr.

Men just för att det viktiga för mig är att han mår bra, så frågade jag ju det att om det här är så bra han blir, besväras han av det i det vardagliga? För om/att han reagerar på böjrprov, och är halt på böjt spår är 'det enda',s å är ju det synnerligen enkelt att undvika. Men har han ont av att gå i hagen och/eller promenadridas, då är det ju värre och inte det bästa för honom att gå kvar och glädja matte.

Men för stunden ser det ljust ut, och även småflickorna är ju själaglada att ha sin mentor i livet och sin flockledare kvar =)

Ja, det där med att inte krossa tabletterna sa hon var jätteviktigt. Jag sa inte kan jag stoppa tabletterna i hans mun. Men hon sa att man måste det. Och du krossar dom. :crazy: Hur ska man göra nu då? Han ska ju inte få annat än hö när han kommer hem heller så. Hon sa att det bästa hade varit att stå inne i boxen ett tag eller stå i en sandhage när han kommer hem. Får väl ställa honom i rundeln då. En liten rundkorall som jag brukar ha som longeringspaddock. Där brukar även sjuka hästar få stå. Men det har blivit så nertrampat där pga konvalecent häst i vinter. Har ringt om mer sand men det är ju tjälen som börjar spricka upp på våra vägar så dom får inte åka med så tung lastbil just nu. :(

Ja, han ska få båda medicinerna samtidigt. Jag bad om Andapzin för hans mage. Eftersom det såg lika illa ut på ultraljudet. Det var så pass milt sa hon. Dom brukar ge det till föl bla när dom blir dåliga.
Får se vad dom säger i dag när dom ringer. Han hade ju blivit lite blötare i avföringen i går.

Så nu har dom ringt i dag med då. Hans avföring var bra i dag med. Fast i går var den ju lite mer lös fast dom behövde inte tvätt honom i af. Det har dom inte behövt gjort på en vecka nu tydligen. :rofl:
Längsta perioden sedan i höstas då.
Fick nya medicinen i morse. Får se hur det går i helgen nu då.

Hur ger de din häst tabletterna nu? Som sagt, jag krossar på:) eftersom det är vad mina veterinärer sagt till mig och eftersom det var OK med tillverkaren. De kan ändå inte garantera verkningsgraden på medicinen eftersom människotarmen är kortare o med snabbare passage än hästens. Hans dos är beräknad utifrån att verkningsgraden kan bli sämre, han får då lite högre dos. Han har ju ätit det ett tag nu.... Har gett cortisontabletter, stora, innan som inte fick krossas och de kunde vi lägga i äppelbitar till den hästen. Det hade säkert funkat jättebra med min, han är ju inte så känslig för smaker, men äpplen är inte bra för honom nu. Han får inte äta ngt annat än det han äter nu så....

Tittade på tablettingivare till hund men tror inte det skulle funka för oss..... Men har dina veterinärer ngt förslag??? Hästen har ju tänder mkt längre bak oxå, hur kan man vara säker på att de inte tuggar på dem? OCh 20 tabletter om dan är ju en del.... Tar tacksamt emot tips:) Men samtidigt är jag inte orolig för att jag krossar dem, människoenzymer o hästenzymer är inte helt lika heller så man vet inte hur snabbt ytskiktet löses upp....
Gul blir han av tabletterna iaf!!!:) Gul om tänderna, gul runt "nosen" och kisset har annan färg.... Allt blir väldigt gult som kommer i kontakt med medicinen!

Jag kommer att åka in med min på onsdag. Dels hade jag redan tänkt att vi skulle till vår "benveterinär" för koll bl a efter birkelands.op och sen vill jag ta ett bakt.prov oxå. Jag känner mig inte helt lugn över de där bacillusarna.....Veterinärerna ville ta bukröntgen, och ge colikultur igen men jag känner att vi väntar med det. Han har svarat på gastrogard och han går kvar i samma hage under samma tider utan munkorg så....Jag tror faktiskt inte att det skulle vara sand. Han skulle inte ha blivit bra då...Och colikultur har vi gett så många ggr utan resultat så. Vill först se OM han fortf. skulle ha en baktstörning.

Ibland känns det som att det är väldigt mkt med min häst.... tidigare har det sett ut som att han utvecklar struppipning suck.... det är lite minskad rörlighet på ena struplocket. Han är lite för ung ännu så det kan fortfarande vara så att det håller på att utvecklas, har vet. sagt till mig.

Tur att lillflickan alltid är frisk o pigg! Mitt sto på 6 år har aldrig varit sjuk! peppar peppar...

Ja du, jag vet inte vad jag ska skriva. Du känner väl ung som jag. En uppgivenhet samtidigt som man känner nej, fasiken jag ska inte ge mig än. Min hade lite blåsljud på hjärtat också som dom hörde första gången dom lyssnade på honom i december. Då blev jag livrädd men då sa vet att det har många hästar utan problem. Varför säga något då, tänkte jag. :cry: Man blir ju så orolig för minsta lilla.

Dom ringde i dag på eftermiddagen och sa att hans bajs var lite lösare men inte så att det rinner iaf. Dom har inte tvättat honom på över en vecka nu. Det är ju iaf positivt.
Men han hade brallat mycket i sin lilla hage där ute sa dom. Stackaren är ju van att busa mycket här hemma och vara ute minst 10 timmar per dag.

Har ringt i dag också. :angel: Kan inte låta bli eftersom det är nu det gäller känns det som. Hans avföring var bra enl dom. Jag vet att det går upp och ner med honom. Om man tex byter något så blir han bättre i högst 4 dagar sedan dalar det ner igen. Men man får ju hoppas iaf. :D

Ja du, jag vet inte vad jag ska skriva. Du känner väl ung som jag. En uppgivenhet samtidigt som man känner nej, fasiken jag ska inte ge mig än. Min hade lite blåsljud på hjärtat också som dom hörde första gången dom lyssnade på honom i december. Då blev jag livrädd men då sa vet att det har många hästar utan problem. Varför säga något då, tänkte jag. :cry: Man blir ju så orolig för minsta lilla. .

Antagligen för att du ska veta det, så du SEN i ev annat sammanhang ska kunna veta att 'blåsljud hade han redan 07'. Ta min lillvovva, hon hade blåsljud på hjärtat hela livet, ändrades aldrig varken till sämre eller bättre. Var mer än en gång det var väldigt bra att kunna tala om för vet att 'det är inte därför hon är dålig, hon har haft det i många år utan problem', etc.

Det är ju alltid trist om/att de har det, men kan vara GULD värt att veta hur länge de (minst) haft det, och om det ändrats över åren eller ej.

Jag har ägt en Cavalier King Charles Spaniel som också hade blåsljud på hjärtat. Han fick äta medicin som han till sist blev sjuk av och fick avlivas akut. Allt i kroppen hade kollapsat pga medicinen. Så nog blev jag orolig alltid. *ler*

Jo, det är ju så att beroende för vad man har för erfarenheter sen innan så reagerar man olika.

Min vovva var btw 50% cavalier =)

http://hem.passagen.se/xyplex/bella.htm

(Hon dog inte av sitt blåsljud, behövde aldrig ens medicinering och det påverkade henne aldrig. Hon fick avlivas pga akut njursvikt, efter fyra bonusår med kronisk njursvikt, helt symptomfri med medicinskt foder)

Vad söt hon var. Min blev 12 år. Det är ju en aktingsvärd ålder det med. Fast han hade mycket andra fel också. Bl a en massa fickor i analen så han blev opererad som 1 åring. Minns hur han skrek när han bajsade. Var glutenallergisk osv. Mycket jobbigt för både oss och honom. Han var så pigg och levnadsglad så veterinären trodde att han skulle dö knall och fall när han sprang. Dom tog prover på hypofysen bl a för att han var så överaktiv. Men det var inget fel på honom där. Skällde och hoppade i bilen så fort man startade den. Vi prövade att spruta vatten på honom och sätta munkavel osv. Men det gick inte över. Så fort vi stängde av bilen blev han tyst. Ja, herregud det var min minsta hund som jag ägt och det var den jobbigaste. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025