Sv: Min diarréhäst!
Hur ger de din häst tabletterna nu? Som sagt, jag krossar på
eftersom det är vad mina veterinärer sagt till mig och eftersom det var OK med tillverkaren. De kan ändå inte garantera verkningsgraden på medicinen eftersom människotarmen är kortare o med snabbare passage än hästens. Hans dos är beräknad utifrån att verkningsgraden kan bli sämre, han får då lite högre dos. Han har ju ätit det ett tag nu.... Har gett cortisontabletter, stora, innan som inte fick krossas och de kunde vi lägga i äppelbitar till den hästen. Det hade säkert funkat jättebra med min, han är ju inte så känslig för smaker, men äpplen är inte bra för honom nu. Han får inte äta ngt annat än det han äter nu så....
Tittade på tablettingivare till hund men tror inte det skulle funka för oss..... Men har dina veterinärer ngt förslag??? Hästen har ju tänder mkt längre bak oxå, hur kan man vara säker på att de inte tuggar på dem? OCh 20 tabletter om dan är ju en del.... Tar tacksamt emot tips
Men samtidigt är jag inte orolig för att jag krossar dem, människoenzymer o hästenzymer är inte helt lika heller så man vet inte hur snabbt ytskiktet löses upp....
Gul blir han av tabletterna iaf!!!
Gul om tänderna, gul runt "nosen" och kisset har annan färg.... Allt blir väldigt gult som kommer i kontakt med medicinen!
Jag kommer att åka in med min på onsdag. Dels hade jag redan tänkt att vi skulle till vår "benveterinär" för koll bl a efter birkelands.op och sen vill jag ta ett bakt.prov oxå. Jag känner mig inte helt lugn över de där bacillusarna.....Veterinärerna ville ta bukröntgen, och ge colikultur igen men jag känner att vi väntar med det. Han har svarat på gastrogard och han går kvar i samma hage under samma tider utan munkorg så....Jag tror faktiskt inte att det skulle vara sand. Han skulle inte ha blivit bra då...Och colikultur har vi gett så många ggr utan resultat så. Vill först se OM han fortf. skulle ha en baktstörning.
Ibland känns det som att det är väldigt mkt med min häst.... tidigare har det sett ut som att han utvecklar struppipning suck.... det är lite minskad rörlighet på ena struplocket. Han är lite för ung ännu så det kan fortfarande vara så att det håller på att utvecklas, har vet. sagt till mig.
Tur att lillflickan alltid är frisk o pigg! Mitt sto på 6 år har aldrig varit sjuk! peppar peppar...