Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Hos BJ fick han inget hösilage de sista 4 åren vi stod hos honom.
Svårt att hitta stall runt U-a med hö och halm, alla stall jag har ringt på har bara hösilage.:(

Han var bättre igår. Hade bara runnit liite. Är inte uttorkad, har både vattenkopp och hink i boxen. Var mkt piggare oxå. Temp 38.4
Stod inne igår, hade sällskap av fölis (op. i båda haserna pga lösa benbitar) och fölis mamma (sällskap till fölis, inte avvänjd ännu).

Han äter ju inget hö om han inte får något hösilage. Han hade aldrig börjat med det om han från första början inte fått något hösilage alls.
Gamla bönder som tror att de vet bäst.:mad:

Hos BJ fick han inget hösilage de sista 4 åren vi stod hos honom.
Svårt att hitta stall runt U-a med hö och halm, alla stall jag har ringt på har bara hösilage.:(

Det är inte vad du sa ang BJ, men ang stall med bara hösilage, så köp in eget hö då och ha eget foder?Nackdelen är ju då att han måste stå själv ute, men hellre det än pja mage kanske?

De stall jag har ringt runt till (med hösilage), får man inte ha eget foder. Inte ens om man köper in hö själv.
Har ett stall på G i Knivsta med HÖ och HALM. :angel:

Han äter ju inget hö om han inte får något hösilage. Han hade aldrig börjat med det om han från första början inte fått något hösilage alls.
Gamla bönder som tror att de vet bäst.:mad:

Jo då, om ni hade gett er till tåls så hade han snart börjat äta höet. Vet att det är jobbigt när det serveras hösilage i ett stall och någon ska äta torrt hö. Men till sist äter dom iaf med god aptit. Har ju själv haft så här.

Nej, jag vet att ni inte tagit fler prover, jag tänkte bara om varför de tror att medicinen hjälpte. Tror den var mot anaroba bakterier och infektioner i tarmen. Så lilla jag tänkte om han kanske haft anaroba bakterier ändå.....
Nej det är nog bättre att ta det lugnt.

Jo. Om han aldrig hade fått något hösilage av dem (eller snarare ensilage - TShalt 48%:confused: ) hade han aldrig vägrat äta av höet. Men de ger ju honom hösilage, fast jag har sagt till dem flera gånger att han INTE får äta hösilage.:(
Han har hövägrat förrut när han stod i ett stall (BJ´s stall). Så fort de började fodra med hösilage om hösten, slutade han äta höet. Men när han inte fick något hösilage till slut, åt han upp höet.
Han har ätit dåligt av deras hö ända sedan vi flyttade dit i december. Är väl inte smakligt alls, grovt och långstråigt.
Igår åt han av lusern strået, sin middag (groov och havre) och av halmen (havrehalm enligt stallägarna). Ätit ytterst lite av höet, jag fyller 2 hönät varje dag, men det är ofta kvar i nätena. Sen tror jag att han ej får det han ska ha per dag av stallägarna, ska ha 15 kg per dag.:(

Vad bra att han är lite bättre! Jag vet också att det är svårt att vara inackorderad i stall där det inte funkar. Och min älskar också hösilage men tål det inte verkar det som. Det är ju skillnad på hö o hö också; mina hästar bara älskar det här nya, "specialhöt" jag köpt. Nu var det ju inget fel på mitt andra hö men de äter mkt hellre det nya höet. Det är mer bladrikt och innehåller flera olika sorters gräs.

Hoppas det ordnar sig med stall åt er! Och att ni hamnar hos några som lyssnar på vad du säger!

Känner jag henne rätt så vet ju inte hon heller. Det var en ren chansning att pröva denna medicin. Hon sa ju själv från början att det inte fanns någon annan medicin.

Har inte hört något i dag heller än.

Jaha, nu har min veterinär ringt i dag iaf. Hon skulle ta ultraljud i morgon på honom. Ringer igen sedan. Jag pratade om han kunde ha lite magkatarr eller så eftersom han är så stressad som kanske inte syns. Så hon skulle pröva ge honom något mildare än magsårsmedicin from i dag eller i morgon. Det är inte lika dyrt heller sa hon. Minns förstås inte vad det hette. Frågar i morgon ifall han då har fått det. Han har varit bra i 4 dygn nu. Men jag sa att 4 dygn är ung som han kan vara bra här hemma med ibland. Sedan kommer det igen.
Får se vad hon kommer fram till i morgon.
Blev som vanligt inte mycket klokare av detta. Men hör att hon inte är det heller så....

Gubben var bättre i magen igår:bump: . Inget rinn i bak. Bara några lösa högar men "bollar".
Har samma temp ännu, 38.4
Är piggare nu. Gick en promenad ner till ridhuset och tittade på utebanan. Mkt läskigt överallt!:)
Stod inne igår, ska enligt vetten som jag ringde i lördags (Ambulanstoriska, kommer ej ut pga länsgränsen:( ) stå inne tills febern har gått ner, iaf till 38.0
Han får ju foderjäst (2dl/dag), Emin B (20 ml) och ½ mått Bakteriebalans. Funderar på att prova med Profeed (har en provburk hemma) om den funkar bättre än BB.

Nu har dom tagit ultraljud och så har min vet ringt mig nyss. Det såg likadant ut i tjocktarmen och i blindtarmen. En sorts förtjockning. Lite mer vätska i buken mot normalt säger hon också. :(

Hon har pratat med en på Ultuna i dag om medicinering. Dom kom fram till att han ska få salzopyrin. Dom ska ta hem det till i morgon. Även Andapzin som ska vara bra mot katarr. Salzopyrin ska han äta i minst 2 månader sa hon. Hur länge har du gett det kickikompis? Hästen måste få det i munnen och inte bita sönder tabletten också. Hur ska man lyckas med det? Kan du ge din häst tablett direkt i munnen? Vad kostar medicinen för dig?

Han behövde inte tvättas i dag men han hade bajsat kloblajor i dag. Alltså sämre. Han får nya medicin fr o m i morgon. Ska stå kvar över helgen. Hon sa nu att blir han inte bra av detta så är nog prognosen dålig för honom. :(
Håll tummarna att han ska svara på denna medicin.

Gejsa - håller tummarna så de vitnar!!

Lyrik - skönt han är bättre!

I övrigt så passerade valacken nålsögat och överlevde domedagen :bump:

Magen fortfarande bra, sista dosen Profeed idag. Och GISSA om matte log glatt när vet tyckte 'är han nytvättad?'. Näää sa jag, vadådå? Och vet tyckte: Han hade så ren och kritvit svans och ser så ren ut i övrigt.

Och det var på dagen TVÅ VECKOR sedan jag tvättade svansen och bakbenen på honom, och han var/är verkligen fortfarande superren och har kritvit svans fortfarande :bump: :bump: :bump:

Tack! :D :D :D
Var det i tisdags du skulle till veterinären? Trodde det var nästa vecka.

Ja, det verkar ju fungera bra både för din häst och min. Och så är det ju så billigt. :rofl:
Fick ju två burkar för att jag bad om det. Skrev att jag hade två hästar. Så jag öppnade den andra häromdagen. Det räcker ju ett bra tag detta. Men ska beställa hem iaf.

Har inte du beställt hem nytt profeed?

Nej var tisdag den här veckan, dvs igår.

Nej, inte beställt nytt ProFeed, helt enligt plan. Nu är vi ju nästan 'förbi' besvärstid om det är som normalt, men även om det varit mitt i vintern så hade jag inte beställt mer. För om/när (om det så inte är förrän i oktober) han blir dålig igen vill jag testa betfor. Jag ville se om han blir bra av socker ÄVEN om han får de korta sockerkedjorna också.

Att de långa som är i PF hjälper får ju anses som klart. De finns i betfor med. I betfor finns ju dock även de korta, som inte är lika bra. Men jag vill se om det är så att han måste ha 'bara' de långa för att må bra, eller om det 'inte gör' något om de korta är med också.

Är det bara de långa isolerade som fungerar så kommer han få ProFeed, om det fungerar även i kombination med de korta sockerkedjorna kommer han att få betfor.

Att jag vill prova det är ju som jag sagt tidigare för att han INTE blir sämre i magen av socker, och för att han ju blev bättre i mage av ShyFeeder, men inte blivit det av annan B-vit. Men ShyFeeder har melassbas (både korta och långa sockerkedjor).

Jag vill helt enkelt få svar på VAD det är han blir bra av, socker 'generellt' eller ProFeed specifikt.

Ok! Fattar knappt vad du menar orkar inte tänka nu. Är så trött men jag vet att det är svårt annars med så....:angel: Så jag ska kanske inte bara skylla på tröttheten. haha
För oss blir det inte bete förrens i juni troligvis så vi har ett tag kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025