Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Oj, vad ni har skrivit mycket i dag då. :rofl:
Svarar mig själv eftersom ingen har skrivit något speciellt som jag kan svara på här.
Dom ringde mig precis när jag var på väg med bilen till stan för att handla. Trodde att jag hade täckning hela vägen. Men tydligen inte. Så dom pratade in ett meddelande. Så jag fick ju inte fråga något i dag.
Hon sa iaf och det lät som om hon menade att bajset var lite fastare i dag. Så dom fortsätter med medicinen ett par dagar till. Och min veterinär är noga med att kolla honom varje dag sa hon. Ifall jag var orolig. :crazy: Klart marn är orolig.
Får väl höra mer i morgon.

Nu står min lilla inne för utredning på ultuna.
Veterinären sa att han uppfyllde symptomen på en klassisk diarrehäst och att trots undersökningar hittar de i 95% :confused: :confused: av fallen ingen orsak och kan därför inte behandla. Utan ägarna får leva med att tvätta ben och svans dagligen.
Det lät ju hoppfullt!:(

I eftermiddags ringde dom från djursjukhuset. Han hade blivit sämre igen. Men han ska få Flagyl ett par dagar till sa dom. Har mejlat lite frågor till min veterinär får se vad hon svarar i morgon.
Hon var inte där i dag.
Dom sa att han börjat äta mindre hö nu. Dom trodde att det var för smaken av medicinen som satt kvar i munnen. Jag sa, bara han inte får magsår som min islänning fick när han låg kvar där i 13 nätter. Nej då, sa hon. Men det vet man ju aldrig. Han är väldigt stressad när han får stå inne. Men blir nöjd när han får stå ute. Men han är ju van att vara ute ca 10-12 timmar per dag så det kanske inte är så konstigt.
Hoppas, hoppas det vänder tillbaka nu. Att det bara var en svacka. Jag var så glad i går kväll och trodde att nu vänder det.:crazy:

Håll ut bara! Det kan ju vara lite så där upp o ner innan det vänder. Och det tar kanske lite tid innan medicinen verkar. Hur länge har han varit där nu? En vecka ungefär? Det bästa är ju kanske ändå att han är där, där de kan ge all vård....Men jag vet hur jobbigt det är!

Min var ju inne i tre veckor och det var först sista veckan det började stabilisera sig, trots medicin och allt.

Min får kol nu, en halv tub om dan, och han går ute som innan. Han är sämre men just nu är det någolunda under kontroll. Har sprutat honom med beviplex oxå och kommer nog att ge honom en ny om bara några dagar.

Jag känner mig lite piggare idag, jag har fått hjälp med nya infallsvinklar och jag tror faktiskt att det kommer att ordna sig. Det måste det göra! Troligen kommer jag att provbehandla honom med gastrogard i några dagar för att se om det har någon koppling mot magsår/katarr. Och sen kommer jag att söka hjälp på annat håll.

Men sommaren känns nära nu, "bajsvänner":) . Vi måste hålla ut ett litet tag bara men sen är det bete! Och bete för de flesta av oss betyder ju "normalbajs" och en chans att återhämta sig inför, i värsta fall, en ny diarréhöst! Hoppas mina positiva tankar kan pigga upp er lite:)

Jo, jag vet att det är bete snart och jag får då panikkänslor. För jag skulle ju sålt min kille förra året eg. Har inte råd med 4 hästar. Tänkte sätta ut honom och min fjording på foder först. Vill vara riktigt säker på att dom vill ha mina hästar innan köp. Han är ju inte mer än sutten på kanske 12 ggr så det kanske blir svårt. Men vill ju helst av allt hitta felet INNAN betet kommer. Så jag vet att han är bra till hösten när han inte bor här längre. :(

Synd och sorgligt är det.
Har ju tre inackorderingar och en har sagt upp sig för att flytta tillbaka till Stockholm. Kom hit i höstas. Och en annan väntar på svar från en granne några km bort. Ett par som hon har börjat rida med. Så har jag riktigt otur så flyttar två. Då har jag bara en kvar helt plötsligt. Min ekonomi är inte den bästa precis.
Det börjar kännas som jag ska sluta helt med hästar nu. Känns som jag har gjort mitt nu. Jag orkar inte så länge till. Kraften börjar tryta.

Veterinären har inte mejlat svar än i dag iaf. Vi får se vad hon svarar.

Senast ändrad:

Nu lät det lite deppigt...:crazy:
Jag har själv två inackorderingar.... och de kommer också att flytta i juni. Men många flyttar ju på sig just under sommaren-hösten så jag hoppas o tror att det ordnar sig. Lillkillen är inte billig i drift och hunden har ju fått kronisk bronkit... Samtidigt. Jag tror att det kommer att ordna sig! För dig också! Nu får han hjälp och även om man inte hittar något innan sommaren så vet du kanske att han blir bra snart med bete.

Din fjording; är hon fortfarande bra?

Ja, jag känner mig jättedeppig nu. Man ska ju vara glad när det är vår. :angel:

Min fjording har aldrig varit så bra som nu efter att det började. Inte en enda droppe på benen. Hon får en msk profeed varje kväll. Helt otroligt. Så henne kan jag nog lämna ut på foder om jag hittar någon som passar. Vill inte sälja några än. Har haft henne sedan hon var 3 år och är 13 år i år. Tiden går fort.

Märker att du också har lite jobb med inackorderingar och sjukdomar. Vi får krama varandra. :idea:

*KL*

Valacken fortfarande fin, var en hög imorse som såg lite mysko ut, men han kan ha trampat i den/rullat på den eller något? Eller så var helt enkelt en hög av 5 blöt. De andra var jättefina bollar (dock pyttesmå bollar, varit så hela tiden på profeed, de är dock hårda och utmärkt färg och lukt. Den 'misstänkta' högen var ljusare och mjukare). Inget behov av tvättning alls sen jag tvättade honom på kliniken för dryga veckan sen, svansen fortfarande snövit =)

Sänkt Profeeden till en msk/dag (på kvällen) sen några dagar och än tycks det funka - om inte misstänkta högen var början på raset då.

Och snart är vi inne i symptomfri tid med, om det ska vara som alla andra år. (Vi behöver ju inte vänta in betet, det brukar ge sig i mars/april). Kommer inte göra/ge något alls när profeeden tar slut, och se om det är 'över för den här gången' eller ej.

Skönt för dig att det verkar ordna sig med din häst. Konstigt att din blir bättre innan betet. Ja, jag ska iaf köpa hem mer profeed. För jag vågar inte sluta med det till min fjording eftersom det fungerar så bra.

Mm, till skillnad från era så min herre påverkas ju inte alls av om det är snö eller lerigt etc, han tycks gå strikt efter almanackan han ;) Fast det är ju NÅT ute som påverkar, det visade ju den här vintern när han hade boxvila okt - dec, och var helt fin inne i dec, trots att det då brukar vara som värst.

Jag får ju inte heller lika 'stora' reaktioner direkt som ni får, så jag kan ju utan problem sluta, och sen sätta in igen OM magen reagerar. Men förstår precis att du inte vill chansa med fjordingen!

Nu har dom ringt från djursjukhuset. Minst 6 dagar till ska han stå kvar där och få medicin. Eftersom han varit så dålig så länge så måste man ju vänta ett tag för att se om det gör verkan.
Han var bättre i dag. Men det är ju precis som hemma. Varannan dag får dom tvätta honom. Och när han blir stressad. Jag sa att det är ju därför som jag trott att han har stressmage bara.

Fjordingen har ju haft det så länge hon med så man ska nog inte ta bort det så fort hon blir bra. Ska väl stabilisera tarmen först kan jag tänka mig.

Mina var också bra längre tid innan dom blev sjuka i höstas. Tror att det var för att det var längre betesperiod mot normalt. Dom gick väl säkert en månad längre dagtid på bete.

Kan ju tänkas att min fjording hade mycket bandmask och hon blev bra av avmaskningen som vi gjorde i jan-feb efter att fått svar på proverna på min andra häst. Man vet ju aldrig vad som gjort henne bättre. Hon fick ju även probimin i 2 månader och blev bättre. Men inte alls så bra som när hon äter profeeden. När hon åt probimin så fick vi tvätta henne då och då.

Senast ändrad:

Jag skickar en tröstkram tillbaka!

Du ser; fjordis är fortfarande bra och det är ju kanon!:)
Och det kan ta lite tid för fläckiga killen att återhämta sig.

Och grattis Alex!

Men min är likadan idag, om inte lite vattnigare. Jag har börjat provbehandla honom mot magsår trots allt. Han får nu en spruta gastro gard om dan. Kanske händer inget alls, kanske är det så att han ändå haft magsår/katarr. Mina veterinärer tycker det var lika bra som att göra en gastroskopi. Han kan bli mer oroad i magen av att fasta för att sedan sättas igång igen. Annars är en ny bukröntgen, direkt.bakt.prover, hälsoundersökning på gång om 2 veckor. Man pendlar så mkt upp o ner hela tiden och tänker alldeles för mkt. Nu börjar jag oroa mig för att han inte ens kommer att bli bra under betet....han brukar bli bra innan ju...

Min gubbe är ff dålig i magen.:( Eftersom jag inte mockar (fullskötsel ska det föreställa :angel: ) kan jag ej hålla koll på hur högarna i boxen ser ut. Och stallägarna bryr sig inte...
Igår hade det runnit i svansen, även mellan skinkorna.:(
Hur gör ni när ni tvättar pållarnas rumpor? Jag har ej tillgång till varmvatten, bara en slang man kan dra ut på stallplan. Kallvatten. Smörjer ni något? Min brukar bli när det är som allra värst, lite irriterad i huden i rumpan, var det lite igår.
Antagligen är det hösilaget som har ställt till det. Har sagt till dem att han inte får äta hösilage, bara hö, men de lyssnar inte alls på det.:mad:

Jag väntar på att dom ska ringa nu på eftermiddagen så får vi se hur han mår. För i dag ska han isf vara mer lös. Eftersom det är varannan dag. Såg några droppar på fjordingen i dag. Men det kan ju vara något speciellt bara just nu. Får se i morgon. Annars har hon ju varit helt torr jättelänge. Ja, sedan jag började med profeeden.

Har inte fått svar från veterinären än på mitt mejl. Hon skulle svara så fort hon hann sa dom i går. Ang om/när isf dom ska göra några mer prov ifall detta inte fungerar. Vi får se.

Jag har ju som tur är varmvatten i mitt stall. Så jag gör i ordning en hink och tvättar honom med svamp. Får inte spruta men slang. Han är livrädd för den. Har lactasyd och ibland såpa. Om han ser röd ut (vilket han gör jämt eftersom han är rosa där) så smörjer jag med idomin. Ville göra det när jag lämnade i onsdags men dom tyckte inte att han såg irriterad ut. För jag tvättade honom själv där när jag lämnade honom.

Nu behöver jag inte tvätta min. Förra året rann det mer och då rann det både i svans och längs med benen. I det förra stallet hade vi inte varmvatten men då brukade jag värma vatten med vattenkokare och blanda ut det till lagom temp. i en hink. Det gick ganska bra med svamp på benen men svansen brukade jag tvätta då o då. Min är snäll så det är bara att stoppa ner hela svansen i hinken och "röra runt".
Nu har vi eget stall med spolspilta och varmvatten men jag tyckte det gick nästan lika bra med vattenkokare o hink.
Jag har provat en del olika salvor men den jag tycker funkat bäst på min är en salva för barn o mot "röda rumpor". Tror det är natusans. Viktigast tycker jag är att det är en lite fetare salva så att den skyddar ordentligt. På min bruna kille ser det dock lite roligt ut med vitt i rumpan, stackarn:)

Hej på er, är ny här på Buke, har bara läst inlägg förut men nu kände jag att jag ville berätta vad jag har råkat ut för när det gäller diarré-hästar. Hade en unghäst (sv hbl valack) uppstallad hos mig för några år sen. Han var alltid lös i magen men verkade i övrigt må bra. Ägaren provade alla kurer som nämnts (fil, bakteriekulturer mm mm). Diarrén försvann när vi stängde av hans vattenkopp, han hade den som "leksak" och okynnesdrack vatten. Det var detta som gjorde honom så lös. Efter att vi upptäckt detta fick han en 20-liters hink i boxen och fri tillgång i hagen.:idea: Menar inte att det var anledningen i ovanstående fallet men kan vara väl värt att pröva.

Nu har dom ringt. Och det verkar som om dom inte har tvättat honom varken i dag eller i går. Men nu vet jag ju inte hur noga dom är. Dom kanske inte bryr sig ifall det är några strängar ner med torkat bajsvatten. :crazy:
Han var iaf bättre enl dom och även i går då. Två högar med fast bajs och en diarrelös sa hon. Men han blir så stressad när han står inne. Detta säger dom jämt så han är nog jättestressad. Får väl magsår han med snart. Min islänning fick ju det när han låg inne där i 13 nätter för två år sedan.
Nu ringer jag ev på söndag och frågar hur han mår. Vill ju veta eg varje dag hur han mår.
Trevlig helg ifall ni inte kommer hit i helgen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025