Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Kunde inte låta bli att ringa i dag också för att fråga hur han mådde. Hon svarade att i dag ser vi inget av hans diarré. :bump: :bump: :bump: :banana: :banana:
Nu har han varit bra i 3 dagar!!!!!
Herregud, ska det bli bra nu av hans medicin? Jag törs inte ropa hej än men det pekar ju åt rätt håll iaf.
Undrar hur länge han ska äta medicin och jag hoppas att det inte är så att han behöver den hela sitt liv. För det sa veterinären förra gången när vi åkte hem med cortisonreceptet. Att blir han bra av det och sämre när man trappar ner så kan det bli så att han behöver äta det jämt på vintern med uppehåll sommartid på betet. Eftersom han blir bra på betet.

Håll tummarna åt mig nu. :D

Grattis grattis!

Undrar vad de tror att han haft? Om det har varit anaeroba bakterier ändå som spökat? Huvudsaken är ju att han är bra. Om jag förstått preparatet ordentligt så är det ett antibiotika preparat och då inget att äta "jämt". Han borde bli bra efter behandling.

Jag började provbehandla lillkillen med gastrogard i fredags morse och han är faktiskt bättre! Fredag kväll var han sämre men lördag morg var det lite bättre i boxen, inte mkt bajsvatten alls. Idag var det nästan bara bra bajs i boxen och han var piggare igen(märker det eftersom han gärna hoppar som en känguru bakom mig när vi ska ut på mprgonen:) ). Inget runnet alls! Jag tycker det är för tidigt att säga att jag vet att gastro gard hjälpt.... men det har vänt iaf. Annars är ju lillkillen sån att när det väl satt igång så går det bara utför. Tänk om det är så att han haft magsår iaf...?

Man har inte velat göra ngn gastroskopi på honom och man har i princip uteslutit magsår på honom. Nu har detta spökat i mitt huvud. Jag hade ju funderingar på att lägga in honom för gastroskopi men har sedan förstått att det ibland är svårt att upptäcka "klurigare fall". Efter att ha pratat med andra som har magsårshästar tycker jag ändå att min har mkt gemensamt med dem t ex hans överkänslighet mot socker, problem med andra foder, diarrésymptomen etc. Provbehandla kunde man alltid göra sa veterinärerna så....inte billigt precis;2000 kr i veckan!

Jag håller tummarna för er och hoppas att han snart är redo att komma hem!

Tack, tack! :)

Men han hade haft någon lös bajshög i dag på eftermiddagen. Kunde inte låta bli att ringa i dag vid 17-tiden också. :angel:
Han har varit bra annars så vi får se om det bara var en engångsföreteelse eller om han börjar bli lös igen. Får se i morgon.

Kul att din häst också börjar bli bättre. Men han är som min kommer och går. Så man blir inte klok alltså. Konstigt när han står på sand ute och spån inne och får bara hö och vatten. Då borde han ju vara konstant dålig eller bättre hela tiden.

Men om en häst har magsår brukar den äta dåligt och eller stå och tugga med tänderna. Det gjorde min islänning när han fick magsår på djursjukhuset. Dom hörde hur han skallra med tänderna på långt håll sa dom.
Konstigt att dom inte ville ta gastroskopi det gjorde dom ju på min utan att jag frågade och så. För jag var ju nästan säker på att min hade magsår eller magkatarr.

Ang magsår så när de gjort studier för att se hur vanligt magsår är, och insett att det är mycket vanligare än man trott, så har man då insett att många hästar har magsår UTAN att visa speciellt mycket, eller ens speciellt typiska symptom. Så det behöver (tyvärr) inte vara så att om de inte har symptom så är det inte det.

Och på både folk och hund (läs: Mig och tiken) så har de (= både humanläkare och vet) helt sonika provbehandlat mot magsår när de inte kunnat hitta annan magtarmstörning som kunnat förklara symptomen. (Vi blev bra båda två btw, jag har dock haft diagnosticerat magsår förr så JAG kände ju igen symptomen. Hunden hade väldigt knasiga symptom och vi gjorde en stooor, skitdyr utredning utan att hitta ett enda svar, och provbehandlade då med omeprazol (samma som man ger folk och häst), och hon blev bra iaf =))

Så håller tummarna du hittat rätt med gastroguard, och är det det ska du ju kunna sluta sen, förhoppningsvis innan du blir ruinerad.. :crazy:

Valacken här fortsätter vara bra i magen :bump: Snart tar Profeedburken slut dock, då får vi se. Men först ska han 'överleva domedagsbesöket' hos vet på tisdag.. *nervös*

Lycka till på tisdag då Alexandra.
Själv väntar jag på både mejl och signal från veterinären.
Hon borde väl höra av sig i dag tycker jag.

Min gubbe bryr sig inte ett dugg om slangen. På sommaren älskar han att bli avduschad när det är som allra varmast ute, står och njuter av det. Han blir skitsur om man duschar en annan häst, då går han och trampar på slangen.:rofl:
Eftersom det inte finns varmvatten i stallet, så tvättar jag av honom lite lätt med slangen utanför stallet när jag ändå spolar av gyttjan på ben och fötter.
Värmer vatten i vattenkokaren och tvättar av bättre i bak inne i stallet.
Brukar smörja med Helosansalva om det ser "frätt" ut.

Blir din "maghäst" mkt trött och hängig när han är dålig?
Lyrik har nu varit lös i magen sedan den 11:e, iaf det som syns i rumpa och svans.
I lördags var han inte sig lik, hängig och trött, stod och sov i gången när han blev borstad. Var mkt lös i magen, hade runnit mkt i bak. Temp 38.5, har normaltemp på 37.6-37.8
Ringde Ambulanstoriska veterinären (de kommer EJ ut till mitt stall, ligger på fel sida av gränsen :( ) för råd. De tyckte då att han skulle stå inne tills febern hade gått, bara hö och det kraftfoder han tål, inget hösilage eftersom det är troligen den han har reagerat på.
Var lite piggare igår, men lösa högar (mockade själv:angel: ), samma temp.
Stallägaren påstår att han inte är lös i magen och han inte har feber. Enligt henne går gränsen för feber 38.9 :eek: på vuxen häst. Jag har lärt mig och det sa vetten oxå, 38.0

Nej, jag märker inte så mycket på min Sorro. Han är sig själv hela tiden och har varit det med.

Normaltemp för vuxen häst är 37,5-38,0 enl min bok Hälsoråd för Häst. Men sedan kan det ju finnas undantag med det förstås.

Vad jag förstår så har inte Sorro behövts tvättas på djursjukhuset sedan i fredags. I dag vet jag inte. Eftersom jag inte pratat med dom än. Så han verkar iaf bättre.

Ok. 38.0 fick jag lära mig när jag jobbade på Ultuna. Så 38.5 är feber!
Få se hur det ser ut när jag kommer ut i em. Ska stå inne i dag oxå - om han klarar av det.
Vet sjutton hur jag ska göra med honom. :( Svårt att få ut en veterinär dit. Behöver ha ut en för både lösa magen och hans skumma "hälta".

Lyrik - jag fattar inte hur du alltid lyckas hitta stallägare som struntar i vad du säger och ger hästen mat som du sagt till att den INTE ska ha???

Ang feber så är det högst beroende av hästens normaltemperatur med. Valacken har 37.2 i normal morgontemp, 37.4 kväll. Stona har 37.8 morgon och 38.0 kväll som normaltemp.

Så 38.3 på kvällen t ex är i valackens fall KLAR feber, jämförbart med om flickorna hade 38,7.

38,0 morgon är klar feber på valacken, medan det är inom felmarginalen för flickorna. Om jag ringer vet om säger bara att hästen har 38 grader kommer de ju tycka 'och jaha?', om jag däremot talar om att hästen har en tempstegring med 0.6 grader är det ju skillnad.

Så gäller att inte bara stirra på boken och termometern, utan jämföra mot hästens normaltemp med.

Strax över 38 är sällan oroande om det inte är en lågtempade häst normalt, och har de rört sig/det är varmt är 38.5 sällan alarmerande heller, men över 38.5 är utan tvekan feber (och på valacken är det rejäl feber)

Ja. Jag "hittar" alla konstiga stallägaren runt Uppsala. Den innan stallet han står nu, var värst.
Har sagt till dem redan när jag var där och tittade på stallet, att han INTE får äta hösilage pga magen. Ändå gav de honom hösilage redan 2:a dagen. Eftersom höet är dåligt (dåligt näringsvärde, dammigt) och inte så smakligt alls, äter han det dåligt. Han är tokig i hösilage, säger de. Nu när han inte får hösilage av mig, äter han hellre av halmen i boxen (de snålar med den med...:( )
Lyrik har en normaltemp på 37.6 (em). Så 38.5 är feber för honom.
Han rör sig inte så mkt i hagen, inget kul att klafsa fram i djup gyttja upp över kotorna.:( Blir dessutom vallad/jagad av sin "hagkompis" jämt. Inte var det speciellt varmt i lördags och söndags heller.

Jag skulle inte stå kvar en minut i ett stall där de gav min häst mat som den blev sjuk av och som jag uttryckligen förbjudit dem att ge, som har dammigt, otjänligt hö, snålar med ströet och där hästen får klafsa runt i en lerig hade med en kompis den inte trivs med..

Symptomen på magsår är ganska olika. Jag har läst den forskning som finns och min lillkille är inget "typfall". Man har inte ansett det som aktuellt att göra ngn gastroskopi eftersom man gjort andra fynd som man behandlat. Det här är en unghäst( nja ok...4 i år) som alltid fått MKT hö, så mkt han velat ha. Han har gått på stora marker och stått i lugna stall med andra unghästar. De har gått ute mkt och levt vanligt flockliv. Han är en lugn häst som inte har några problem med att resa, vara själv, stå på klinik etc
Jag tror helt klart att han har en inflammation i tarmen av kronisk art, dessutom har man funnit överväxt av bacillus. Jag tror kanske att han har flera problem som samverkar. Han är ju inget enkelt fall...
Det enda som överrensstämmer är diarrén....och kanske är det inte så att han har magsår. Hittills har han dock blivit bättre med gastro gard.

Min ligger oxå lågt i temp i vanliga fall. Nu när han varit dålig har de sagt till mig att är han dålig så är det om/när han får feber jag måste åka in. Nu har jag ju åkt in ändå men sista gången vi kom in akut låg han på 38.2 ungefär....

Alex; hoppas på positiva besked för er på tisdag!!!

Hur dålig är din häst nu? Är han uttorkad?
Min blir hängig o trött när han är riktigt dålig. Övertemp har min bara haft senaste gången vi fick åka in akut, och då gick det snabbt.
Det är inte alltid det hjälper att ta ut veterinär på hemmaplan vid diarré utan de skickar en ofta vidare till klinik. Blev lite orolig när jag läste vad du skrivit....Hoppas det går bra för er! Håll koll bara så att han inte är uttorkad...men det har du säkert koll på:)

Felet är ju också att du godkände några kg hösilage från början när du såg att Lyrik tyckte om det. Sedan ökade stallägaren på mer och mer. Ingen lyssnar överhuvudtaget på vad du säger. Jag skulle också ha flyttat så fort jag kunnat om jag stod som du. Tyvärr!

Vet inget än. Ingen har ringt eller mejlat idag.

Nu har dom ringt från djursjukhuset. Han har varit bra hela helgen. Fast dom sa i går när jag ringde att han hade haft en lös hög på eftermiddagen. Men det kunde inte hon läsa sig till (hon som ringde i dag alltså). Kanske var så lite ändå att dom inte skrev det.

Veterinären var ledig i dag så därför har hon inte mejlat svar i dag heller. Pris nu 16000 kr. Tur att man har försäkring. :rofl:

Alltså verkar iaf medicinen hjälpa. Han har t o m varit lugn i boxen över helgen. Har han gett upp eller har han acklimatiserat sig? :crazy: Dom sa att det kan vara därför som han är bra i magen. Hå, hå, ja ja hjälper inte medicinen då eller vad? Kommer det då tillbaka när han kommer hem. Ja, det är den stora frågan.:confused:

Jo det är ju den stora frågan....
Första gången funkade det ju inte med min häst. De skickade hem honom på fredagen och då var han nästan bra. På lördagen började han bli sämre, söndagen var han dålig igen och måndag åkte vi in akut. Nästa gång tog jag ju det extremt försiktigt; "tvingade" dem att ha honom kvar tills han var igång på sin medicin, att han startat med proequo som jag bestämt att han skulle få hemma, att ytterligare ett prov var taget (de "antog" att bacillus var borta- extra provet visade att de var kvar i samma mängd) och att jag kunde få köpa med mig hö hem.
Sen fick han precis samma saker som han fått på kliniken, stå inne, äta medicin med proccon, äta samma hö. Det funkade ju trots allt detta inte helt utan vi fick höja dosen medicin efter han kommit hem.

Nu vill jag absolut inte skrämma dig(...förlåt...) men jag tror det gäller att ta det extremt försiktigt när de ska hem. Men han kan väl inte bara blivit bra i magen för att han lugnat sig? Lugn var han väl hemma; det tror jag inte du behöver vara så orolig för. Säkert medicinen eller ny mat som hjälpt, tror jag....

Undrar vad mitt kostat hittills...40 000 på klinik....hmmm inte undrar på att vi bara äter snabbmakaroner nu förtiden:)

Här har det varit konstigt väder ända sen igår. Bitvis storm och snö...
Hästarna har bara kunnat vara ute några timmar pga att träd blåser ner. Hoppas min klarar omställningen och inte blir dålig i magen för att han vill ut:crazy:

När trodde de att han kunde åka hem? Har de sagt något om varför de tror han varit dålig? Anaroba bakterier?

Nej, jag har ju inte pratat med min veterinär än. Och några prov är inte tagna alls. Han hade ju inget fel i tarmarna när dom tog prov sist så jag antar att dom inte vill ta några fler prov eftersom han är bättre. Visst förstår jag att han kan bli sämre så fort han kommer hem. Men därför är det ju bäst att han får HELA sin dos medicin där. Jag har inte bråttom med att ta hem honom. Jag väntar så gärna tills han är helt återställd. Aldrig att jag vill komma tillbaka och tjafsa nu när han ändå ligger där. :angel:

Jag letar stall IGEN...:(

Ta det här rätt nu, men snälla se till att det går fortare än sist, för Lyriks skull. EN vacker dag kommer hans mage inte palla mer, och det är ju lång tid nu som han stått på hösilage fast han inte borde, med tanke på hur länge du stod hos BJ =/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025