Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Vad söt hon var. Min blev 12 år. Har tyvärr inget foto i min dator. Hade ingen dator på den tiden. Det är ju en aktingsvärd ålder det med. Fast han hade mycket andra fel också. Bl a en massa fickor i analen så han blev opererad som 1 åring. Minns hur han skrek när han bajsade. Var glutenallergisk osv. Mycket jobbigt för både oss och honom. Han var så pigg och levnadsglad så veterinären trodde att han skulle dö knall och fall när han sprang. Dom tog prover på hypofysen bl a för att han var så överaktiv. Men det var inget fel på honom där. Skällde och hoppade i bilen så fort man startade den. Vi prövade att spruta vatten på honom och sätta munkavel osv. Men det gick inte över. Så fort vi stängde av bilen blev han tyst. Ja, herregud det var min minsta hund som jag ägt och det var den jobbigaste. :rofl:

Min vovve är iaf bättre, nu när ni kommit in på hund:)
Inget samband med hästens foder eller de bakterier han hade i magen. Vovves prover från lungorna visade inte på något så allt tyder på en kronisk bronkit. Men han är nästintill hostfri!

Min häst är pigg o glad men med ngt lösare bajsar. Inget att oroa sig över men bollarna är lite mjuka och trampar man på dem(..mysigt...) så blir de som platta, blöta pannkakor, typ! Han äter lite lägre dos omeprazol, salazopurin, loppfrön o linfrön. Pälsen har blivit väldigt fin efter B-vit injektionerna o linfröna.

Igår var vi faktiskt o löshoppade (om nu skutt över 40 cm räknas), hans första lite mer ansträngande pass sedan han blev dålig. Vi har ju bara kunnat hålla oss till våra promenader. Även om vi bara var iväg en kort stund var det ändå skönt att känna att vi är på gång igen. Lillkillen tyckte det var skönt att få sträcka ut i ridhuset ett tag. Hans matte, stängselfanatikern, har i helgen avslutat bygget av nästa hage och imorn ska han få gå ut på större marker igen. Det är svårt att veta var man ska våga släppa honom eftersom han är så känslig. Men den nya hagen tror jag kommer att funka. Där har lite gräs börjat komma upp i det torra och där borde han inte kunna gräva sig ner efter rötter. Skönt var också att han inte reagerade alls på motionen igår eller transporteringen, ingen skillnad i bajs:)

På onsdag bär det av till kliniken igen...usch, nu har jag nästan fått för mig att han inte är helt ren bak. Förhoppningsvis är det bara i mitt huvud.

Du gejsa, hade du fått nån klarhet i hur de gör med hans tabletter? Hur får de i honom dem hela? Är nyfiken!!!

Ingen som har skrivit något i dag heller? Mår alla hästar bra? :rofl:
Min har haft helt normala avföringshögar i helgen. Har ringt både lördag och söndag. Hans dos ökades på med tabletter. I går tror jag han fick 25 st x 3 ggr per dag. Och dom krossar dom sa han. Då sa jag att min vet sa ju att dom skulle intas hela. Det visste han inget om. Han hade aldrig gett en sådan här medicin sa han då. Så jag får väl hoppas att det inte är fel nu fast min vet sa tvärtom. Du ger ju också krossat kickikompis. :D

Får se vad vi kommer fram till framöver nu. Vill nog helst att han åtminstonde får stanna till på onsdag eftersom han kan vara bra i ett par dagar sedan blir det lösa högar igen.

Senast ändrad:

Vilken styrka på medicin får din? Kanske inte så lätt att veta när han inte är hemma iofs. Men får han 25 tabletter tre gånger per dag? Intressant... Bäst att vänta på ditt svar med vilken styrka men jag börjar ju fundera på vår dos... om din får 75 tabl om dan och min "bara" 20.... Är det därför han inte är helt bra, min hade ju mer inflammation än din. Troligtvis, är väl bäst att säga, men min visade ju infl. på biopsi, fanns tecken på blodprovet mm. Jag undrar vad de anser vara normaldos. När jag hämtade hem min fick vi en gammal medicinburk, den hästen hade fått 40 tabl om dan.

Det skulle vara intressant att komma i kontakt med andra som har hästar med kronisk inflammation, för jag vet att det finns ett antal "där ute". Vad jag mest skulle vilja ha hjälp med är det fortsatta livet, dvs hur lever hästen på bästa sätt med sin inflammation. Speciella foder, alternativ medicin, akuta mediciner...ja ni förstår. Den fasen är ju ny för oss. Om man läser om det står det att tävlingshästar ofta drabbas.... men kanske var det innan man hade så stor kunskap om magsår och hur utbrett det är....

Ett jättetack till Xerox som hjälpt oss såååå mkt, framförallt med att få hoppet tillbaka!:bow:

Xerox!!! Vem är det? Någon som skrivit här eller?

I dag ringde dom på eftermiddagen och jag får hämta hem min häst i morgon. OM det inte blir någon förändring under natten och morgonen. Dom ringer en gång till efter ronden i morgon. Då får jag prata med min veterinär om allt. Han har haft helt normal avföring sedan i fredags morse tror jag det var. Håll tummarna nu. :banana: :banana:

Glömde svara dig att jag har ingen aning om styrkan på hans medicin. Men det lär jag väl bli varse i morgon när vi ska hämta ut tabletterna. :crazy:

Hoppas att det går bra! Vi håller tummarna!!!:)
Håll tummarna för oss imorgon, för att lillkillens ben är OK.

Har pratat med veterinären nyss. Han ska ha 75 tabletter 3 ggr per dag i en månad. Herregud vad dyrt det blir. 300 tabletter kostade 410 kr sa hon. Sedan ska han ju andapzin också. Hur länge och hur mycket det kostar vet jag inte. Hans bajs blev varken bättre eller sämre efter att dom har bytit medicin sa hon. Det lät ju inte vidare kul. Tyckte att dom menade att bajset var bättre än förut i helgen. Ja, vi får se hur det går. Har ju varit med om så många bakslag så jag tror inte på att detta hjälper heller. Det är väl min vanliga otur antar jag. :crazy:

Nåja, vi åker till lunchen och hämtar honom så får vi se hur dom ger honom medicinen bad jag om.

Lycka till i morgon kickikompis ifall vi inte "pratar" något mer innan dess.

Jisses vilken dos han får om man jämför med min! Tror nog att min ligger lite lågt ändå. Men tänk när han bara fick 10 tabl om dan!!! Nej, jag måste nog själv kolla upp det där med vår dos.

Tänk på att det tog ett tag innan min blev bättre på salazopurin. Till mig sa de att jag inte kunde förvänta mig nån förbättring inom den närmsta veckan. Så det behöver ju inte vara försent.....

Min gubbe verkar må bra i magen, iaf inget rinn i baken. Mockar ju inte, stallägarna säger inget.:mad:
Men däremot har han ff feber, har börjat hosta och snora (gult) igår. Fick äntligen tag på en vet igår em, som sa att han har antagligen fått ett virus.
Så nu ska han Hippotrim i 5 dagar, 2 tuber om dagen. Tempas och vila i hagen, hållas varm (inne och ute), ha fri tillgång på vatten. Så nu ska jag skälla på stallägarna så att de fixar vatten i hans hage, som de INTE har ännu.:mad:
Om han inte blir bättre efter denna kur ska jag ringa igen för utredning med blodprov mm.
Vetten trodde att fölet som var inne på Ultuna för 2 veckor sedan (op. lösa benbitar) har fått något med sig hem, eftersom Ultuna öppnade samma dag som hon var inne efter hästinfluensan där.
Hans "hagkompis" hostar och snorar oxå, hade 40 grader i temp nu i veckan, men han var bara förkyld sa stallägaren. :mad: Fölet hostar och snorar oxå lite.

Dyrt blev det med. Hippotrim 10 tuber 1095 kr med inringning av recept.:eek:
Ingen som vet om Hippotrim kan påverka magen?:confused:

Jo Hippotrim kan påverka magen och orsaka diarré.
Jag har alltid varit väldigt försiktig med det och om jag måste ge så har jag alltid gett Proequo eller a-fil under den perioden. Har du redan gett honom nån dos? Tyckte vet. att det var OK att ge honom det trots han mag-historik?

Hoppas han blir bättre snart!

Inte gett något ännu. Hämtade ut Hippotrimen på vägen hem från stallet. Får första dosen i em.
Vetten sa inget om magen. Jag hann knappte ej säga att han är en maghäst, innan hon sa att hon skulle ringa in ett recept på Hippotrim.
Han får ju bakteriebalans nu för magen + linfrö, foderjäst och b-vitaminer. Kanske ska ge hel dos bb nu (ger underhållsdosen nu) när han ska få Hippotrim?:confused: Har även 2 provburkar med ProFeed hemma.

Kan du inte ringa och kolla med veterinären? Profeed tror jag inte hjälper då de mer ska gynna de goda bakterierna som redan finns i magen. De goda slås ju lätt ut och onda har lättare för att ta över vid te x hippotrimbehandling.
Jag hade nog ändå försökt ringa och kolla, eller ringt till nån klinik och hört efter.

Jag är jätteförsiktig själv då jag har haft en häst som reagerade med akut diareé vid behandling (iofs med sulfa) och höll på att dö på stallplan efter bara några timmar. Det gick oerhört snabbt, snabbare än vad man kan tro. Den hästen hade aldrig tidigare haft problem med magen....Distriktsvet kom ut och tryckte i dropp för att hon skulle klara sig lite längre och sedan kastade vi oss iväg akut till klinik, har ju två-tre timmar dit med laglig körning. Hon var riktigt nära att dö....men efter två veckor på klinik var hon OK igen.

Nu vill ju inte jag skrämma upp dig men kanske bäst att kolla och att vara beredd....

Usch det låter otäckt kickikompis.
Nej, nu ska jag släcka ner här och åka och hämta honom. Men det lär väl gå på ca 4-6000 kr i medicin nu då i 2 månader. :cry: Hej så länge.

Hippotrim slog ut magen på Cactus.. Vet satte ut den fort som örat såfort jag nämnde att hon var lite lös i magen, men det hjälpte inte utan magen blev helt kajko och ur spel av den. Nu hade hon ett underliggande fel som säkerligen påverkade, men jag skulle inet chansa ang Lyrik utan höra.

Kele plåtmage har också reagerat på hippotrim med att bli lös ett par ggr, min 'MKvet' är otroligt noga med att tala om att OM de reagerar - ring direkt och ge inte mer förrän man fått tag i henne. 2 av 3 gånger har hon satt ut den, den tredje drog vi ner dosen, la på ProEquo och gav de dagar som var kvar.

BB tror jag inte ett dugg på för din killes mage i nuläget, jag skulle inte ge något annat än ProEquo nu faktiskt (dvs inte börja experimentera med PF:en nu heller)

Min gubbe verkar må bra i magen, iaf inget rinn i baken. Mockar ju inte, stallägarna säger inget.:mad:
Men däremot har han ff feber, har börjat hosta och snora (gult) igår. Fick äntligen tag på en vet igår em, som sa att han har antagligen fått ett virus.
Så nu ska han Hippotrim i 5 dagar,.

Fast hippotrim hjälper ju inte mot virus??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 374
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka