Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Bättre ta ett nytt nu och gå efter det. Och som sagt, bandmask kan missas på träckprov, så blodprov är säkrare om man vill veta.

Min K:s bandmask dök upp som 'bifynd' på ett träckprov där de inte 'söker' efter bandmask egentligen. Därför den inte är kvantitetsbestämd, utan jag fick som tillägg ditskrivet att de hittat bandmaskägg.

Blodprov tänkte jag ta i höst enl veterinären inrådan. Men inget träckprov. Men kan inte du skriva här vad du tycker att jag ska ge vår och höst detta år? Eller har du gjort det? Tycker det är så svårt med avmaskning och det vet jag att du är duktig på. :rofl:
Fick ju hjälp av dig per mejl förra våren ifall du minns det.

Jag har skrivit men tar det igen:

Du tar träckprov nu på våren. Inga undanflykter ;) För du vill veta vad det ev finns förutom bandmask. Beroend epå vad träckprovet visar maskar du utefter det. Har du t ex blodmask så skulle jag maska med equimax första avmaskningen, sen på intervall med ivermektin, och sen equimax sista avmaskningen igen.

Om träckprovet är rent skulle jag maska riktat mot bandmask vår och höst.

Jag är ledsen men jag vet inte om min ekonomi tillåter träckprov. Jag har 4 hästar och två skulle jag redan ha sålt eller fått ut på foder redan förra året. Men det är ju dom som är sjuka. När jag tog träckprov förra året kostade det mig 1200 kr. Och jag kommer att få betala över 6 000 kr för medicin. Och det är pengar som jag inte har nu heller. Får låna till det. Så jag har inte råd med träckprov i år. Tyvärr! Behöver dom få korvören som jag har till annat som är viktigare.
Kan jag inte göra något annat?

Ta enskilt prov på den som haft diarreproblemen (Sorro?) och samlingsprov på de andra kanske? Då kostar det om jag inte tänker fel som ungefär två vanliga träckprov?

Jag fattar att ekonomin är ansträngd, jag har samma situation (Hästarna 'ska' kosta 9000 kr/månad, hitills i år har de kostat knappt 20 000 kr för mycket, mars slutade på nästan 13 000 kr.. Så jag sitter också och försöker få ner träckprovskostnaden.)

Alt om du struntar i träckprov är ju att maska på intervall hela säsongen. (Vilket förvisso inte heller blir billigt om det är i onödan). Mot bandmask första och sista och på intervall med vanligt medel däremellan. och JAG skulle ta receptbelagt mot bandmask första med. Jag skulle ta equimax första och sista, och ivermektin däremellan. Det kostar ju dock en nätt slant de där första och sista avmaskningen men..

Tack! Då kommer jag nog att be min vet att skriva ut detta recept åt oss. Samlingsprov är ju som att kasta pengarna i sjön. Klart att någon av dom har mask. För då tar jag även dom som är inackorderade. Det var en djävulsk skillnad när vi tog varsina träckprov förra året. En del hade 20 och den mesta hade 550 tror jag.
Är det dyrare det där medlet equimax? Vad kostar det styck?
Blir ju iaf billigare för mig eftersom det inte ska betalas på en gång. Utan i intervaller.
Jag är så glad för min skäck. Han är t o m lugnare nu. Min dotter har ridit både i går och i dag. Han är lugn i stallet. Förut så bajsade han säkert 2-3 ggr när han stod i gången själv. Nu bajsar han inte ens en gång. Jag börjar tro att magsårsmedicienn är den som hjälper. Vi får se om han blir lös igen nästa helg. För då ska jag sluta med den. Den är ju mild enl vet. Och inte var den så dyr heller. Kostade ung 230 för en flaska tror det är 1 liter i den.
Men bajset är rätt så grönt och luktar lite illa mot förut. Undrar varför.

Här är oxå en med en aning lätt överskriden budget.... Vågar inte ens tänka på vad det kostat för oss hittills. Mellan 30-40 000 iaf...
Ja ja, snabbmakaroner kind of grows on you:) Nu är jag mest rädd för att något annat ska hända med dem. Brukar alltid ha en summa sparad ifall något skulle hända mina djur men nu hade vi nästan förbrukat den. Mkt går till att spara ihop den summa igen. Vovvis är ju dålig också o går på medicin:crazy:

Imorg får jag svar på provet. I fredags var jag o hämtade ut pronutrin och det äter lillkillen nu. Han tycker inte så mkt om det men med procco som topping så går det bra. Han är rolig, han äter ALLT bara det är procco på:) Allt ser bra ut här annars, bajsen är torrare och han är pigg o glad.

Lillkillens bajs har oxå varit grönare o luktar fortf. lite speciellt. Jag tror det beror på medicinen, salazop., och att det försvinner sen.

När ska du sälja din häst?

Ok då är det nog medicinen som gör att det blir grönt och så. Jag skulle har sålt han förra året var det tänkt. Från början skulle vi ju ha han till min dotter. Men hon hinner inte rida så mycket. Tycker det är synd om han får stå i veckorna vintertid. Vi har ju 4 hästar som ska ridas nu så.....Men nu säljer vi inte honom. Han får isf åka ut på foder om vi hittar en bra fodervärd. Annars får vi ha honom kvar. Kan inte sälja honom ifall magen blir sämre igen. Jag ska bestämma själv ifall han ska tas bort om han blir värre. Det känns bäst. Han är ju född hos mig.

Fortfarande bra. I helgen har han fått utöver höet och medicin några morötter per dag. Vi har ju börjat rida honom och vill stretcha honom efter det. I går kväll började jag ge 1 msk mineraler. Börjar försiktigt med en sak i taget så får vi se hur det går. Han har ju inte tålt det förut verkar det som.

Han fick en gång för något år sedan 1 Hippotrim-kur just för sin dåliga mages skull. Inga biverkningar den gången, förutom att han bälgade i sig vatten som en tok. Magen lugnade ner sig efter den kuren.
Inga biverkningar nu heller, fick sista dosen i lördags. Feberfri sedan torsdags, men är lite hostig och snorig ff, lite hängig. Blir lite flåsig på våra promenader. Om det beror på värmen nu eller viruset vet jag ej.:confused:

Nä. Min kompis (Anna du vet) beställde hem en provburk till sig. Den fick jag som tack när jag hjälpte henne med hennes 2 pållar för 1½ vecka sedan (mockning och framridning av en pålle).
Så nu har jag 2 provburkar Profeed hemma. Tänkte prova med det när han har ätit upp Bakteribalansen, fick lär ta ett tag.

Han fick en gång för något år sedan 1 Hippotrim-kur just för sin dåliga mages skull. Inga biverkningar den gången, förutom att han bälgade i sig vatten som en tok. Magen lugnade ner sig efter den kuren.
Inga biverkningar nu heller, fick sista dosen i lördags. Feberfri sedan torsdags, men är lite hostig och snorig ff, lite hängig. Blir lite flåsig på våra promenader. Om det beror på värmen nu eller viruset vet jag ej.:confused:

Läge ta ett blodprov och se?

Han har ju fått en kur Hippotrim just mot för hans dåliga mage för något år sedan. Den vetten sa jag skulle ta bort hippotrimen om han blir dålig/sämre på något sätt, men det blev han inte som tur var. Bara drack en massa...
PE funkar inte på min gubbe, har provat.
Får nu fulldos BB tills den burken tar slut.

Det sa den vet jag ringde då, fick jaga runt länge för att ens kunna prata med en. DV ville inte komma på sådan "skitsak". Ambulanstoriska kommer inte dit pga länsgränsen (pållen bor i Enköpings län:( ).
Hon sa att om han hade fått ett virus, var det hippotrim man ska ge.

Nä. Hon ville inte komma ut. Hon sa bara att hon kunde bara tempa, lyssna på lungorna och skriva ut recept. Skulle bli billigare för mig att hon bara ringde in ett recept till apoteket.

Förutom att hippotrim inte hjälper mot virus då, men väl mot bakterier.. Så..knasigt. Skönt det hjälpte iaf, och det tyder ju på just att det fanns en bakterieinfektion med.

Hur ska jag få ut en vet till det? Fick ju jaga runt för att få tag på denna vet. Tog nästan 1½ vecka innan jag fick tag på denna. Har även försökt få ut någon vet att titta på hans skumma "hälta" hb i flera veckor. Hade en på G, men samma dag ringer hon och säger att det är för långt att åka.:(
Ska ta ut en EQ för att känna på honom - när han har blivit frisk från "viruset".

Tja, jag förstår ärligt talat inte hur du kan ha sådana problem att få ut en veterinär? Ni måste ha väldigt konstiga vettar där, dock har jag kompisar i Enk och de har inga problem få ut vet (DV)? Men annars får du väl köra honomdå. Men nog kommer DV ut, om än inte samma dag, och tar ett blodprov och skickar på analys om du vill det, för att se hur han mår egentligen.

Så kan de titta på hältan med då.

Fölet har hostat och snorat lite. Gubbens "hagkompis" har hostat mkt, mer än vad min gör, hostar ännu. Har haft temp upp till 40.5, men ägaren och stallägarna bryr sig inte om det.:(
Hästinfluensa? Är det bakterier eller virus?
Eftersom vet frågade om någon hade varit ute och åkte, och då sa jag att fölet var inne då för 2 veckor sedan på Ultuna för operation, samma dag som de öppnar efter hästinfluensan där (stängdes helt 2 veckor). Ja, då har fölet fått "något" med sig hem, sa hon.
Förresten. Nu har pållarna äntligen fått vatten i hagen, men bara lite knappt 1/4 balja. Det tar sig, bönder är inte snabba.:angel:
Ska titta på ett stall nu i veckan. Hoppas att det är bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 415
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!