Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Han är fortfarande bra. Har ökat till 1 dl mineraler nu och 3 dl lusern med ca 6 morötter per dag. Inte en droppe. :rofl:

Jätteskönt att höra! :banana: Hoppas verkligen du fått en permanent bättring!!!

Hälsa dottern grattis i efterskott! ;)

//Alice

Hej hej...

Lillkillen har varit mer rinnig i helgen och lör/sön hade det runnit lite längs med ena benet. Har gett honom halv tub med kolpasta och sedan har vi faktiskt kört igång med magsårsmedicin igen. Igår kväll var han bättre (fick magsårsmedicin lör em) och i morse var allt OK.
Vi väntar så otåligt på gräset men i helgen har det satt fart och igår släppte jag ut mina på ny gräshage. Det kändes precis som sommar! Tyvärr gör höet att de får stå inne fortfarande under kvällen o natten eftersom lillkillen måste äta sitt specialhö och vi inte fått tag på tillräckligt så det räcker till lillflickan också.

Var på löshoppningsträning oxå i helgen och det gick riktigt bra!:) Där fanns andra hästar som blev stirriga och "lösbajsade" men inte min. Inget löst alls under tiden vi var iväg. Vi fick bra kritik oxå och lillkillen var pigg o glad. Jätteskönt när man känner att det börjar ljusna!

Men!!! Igår när jag skulle ta in dem såg jag att han nosade på stoets bajs, torra bollar som låg i hagen. Den ena tog han i munnen men spottade ut sen. Är det tecken på att han har brist? Har aldrig sett andra äta torra, gamla bollar.... Kan det ha varit ett "misstag" tror ni? Är rädd eftersom jag inte får i honom några mineraler, tål inte melassen i. Och vårt Eggersman dröjer....suck....

Är glad för er skull! Verkligen toppen att er "bajssäsong" är över!

Jätteskönt att höra! :banana: Hoppas verkligen du fått en permanent bättring!!!

Hälsa dottern grattis i efterskott! ;)

//Alice

Ja, det får man ju verkligen hoppas. I går var en tjej här och provred honom också. Ev ska ta honom på foder ifall han blir bra efter medicinen.

Jag ska hälsa henne det. I dag ska hon skriva för kökortet. :rofl:

Om din häst vill äta bajs så är det ju för dålig tarmflora. Men det var väl för torrt för att det skulle hjälpa antagligen. Men det där vet väl du?!
Konstigt att din häst inte blev nervös borta och bajsade blött.
Min är bra än.

Vet jag?!:)

Nej för tarmfloran kan det inte vara och det tror jag inte heller eftersom han inte ätit något innan när han ändå mått sämre. Sen vet ju inte jag hur lillkillen tänker....HAN kanske inte vet att det inte hjälper med torr bajs...eller? Om jag bara visste vad som pågår "där inne". Nej, vad jag mer är rädd för är att det är mineralbrist av ngt slag. Det borde han kunna få i sig genom torrbajs....tror jag. Om det inte regnat bort....

Nej jag vet faktiskt inte varför han skulle vilja prova äta en torr bajj...men jag kommer att hålla ögonen på honom! Nu har ju stoet väldigt fina bajjar och en mage av stål så det var kanske det han visste. Måste tala om för honom att han måste äta färsk bajj eller iaf inom 4 timmar som labbet säger;)

Hej alla "bajskompisar"!:rofl:
Min gubbe är bra i magen nu, men nu kommer ju den säsongen då han är bra i magen. Förutom då när han går och gräver upp massa "skit" i hagen...
Jag SKA ju flytta från nuvarande stall, har 2 stall på G. Hur ska jag göra för att göra flytten mest skonsam för hans mage. Tror knappast att jag vill eller kan ta med hö från stallet. Han brukar inte reagera så mkt på nytt hö, iaf inte när vi flyttade hit från "Helvetesstallet".:confused:

Sånt där vet väl hästar automatiskt vad som är bra för dom eller inte. Att äta bajs betyder ju att dom vill ändra sin tarmflora. Men så råkade det vara lite för torrt bara.
Äter dom jord så är det väl mineraler? Har jag för mig som det är brist på. Eller?

Du behöver nog inte bry dig om detta dåliga hö. Du har ju gett så mycket lusern så du kan ersätta det med bättre hö och så i stället. Det där höet dammar ju bara. Det kan ju också vara betesperiod då så...

Ok. Förhoppningvis kan vi flytta i månadsskiftet.
Nu får han "fri tillgång" på höet i boxen + 1-1½ kg lusern strå om dagen.
Vet ej om de får något hö alls i hagen, de är för lata för att gå ut med en höbal (ca 5-6 kg) till pållen och hans hagkompis.:mad:

Vad tyst det är här nu då. :angel:
Lite uppdatering kanske?

I dag fick jag svar från min veterinär. Jag frågade henne om jag inte kunde sänka dosen snart. Har fått 75 tabletter varje dag i 4 veckor. En vecka på djursjukhuset och 3 veckor hemma.

Hon svarade att jag kunde sänka till 20 tabletter 3 x per dag i 10 dagar. Sedan 15 tabletter x3 i 10 dagar och sist 15 tabletter 2 ggr per dag i 10 dagar.

Så nu gäller det. Hoppas han klarar detta nu och inte blir lös i magen igen. Håll tummarna.:crazy:

Ja då hoppas vi att det funkar! Vi håller tummarna!

Måste säga att det var en ganska snabb sänkning om man jämför med de direktiv jag fått. Eller inte fått:crazy: jag har haft svårt att kunna nå veterinären på tel.tiden den här veckan. Var fri en morgon men var då tvungen att prata med vovvens vet. Här äter vi fortfarande 10 tabl. x 2. Han äter oxå nexium. Gräset har kommit längre nu och sedan några dar går han i gräshage. Magen verkar bra igen och han är pigg o glad. Pronutrin har jag slutat med, tyckte inte jag fick effekt av det och kanske var det så att han behövde starkare grejer eftersom nexium verkar hjälpa. Äter fortfarande proequo. Har inte sett att han ätit någon bajs men det kan bero på att han går ensam. Stackars lillsnuttan(mitt sto) får gå i deras gamla hage bredvid där det är nerbetat...känner mig riktigt taskig men jag har inte "specialhö" så att det räcker till bägge

Kan ni oxå känna så med era...att man lägger så mkt tid på den som är dålig så att de andra kommer lite i skymundan? Usch, jag känner att jag har lite dåligt samvete och som att jag är en dålig matte.

Nja, tycker väl inte att det är så drastisk sänkning. Det blir ju 15 tabletter mindre per dag i 10 dagar av 75 så blir det ju 60 per dag.

Så många har väl aldrig du fått ge ens. Vad jag har förstått så ger du ju 20 st per dag sammanlagt. Eller hur många gav du från början?

Ja, visst håller man på lite mer med dom sjuka djuren. Men det får man ju igen sedan. :)

Nä det är stor skillnad på hur de hanterat vår medicinering. Men din häst skulle väl inom 3 veckor gå från 75 tabl om dan till 0, eller? Kan ha läst fel/förstått fel. Min häst har ju ätit det mkt längre, i några månader nu och jag har inte fått sluta trots att han varit bra i perioder. När jag ska få sänka handlar det om sådär 4 tabletter mindre per dag. Men som sagt; det är ju olika....

Jag skulle ju sänka med 15 tabletter i 10 dagar. Alltså får han då 60 tabletter per dag.
Sedan blir det 30 tabletter mindre i 10 dagar. Alltså 45 tabletter per dag.
Sista 10 dagarna ska han få 30 tabletter per dag. Fast bara två ggr per dag.
Dom andra dagarna har han fått medicin 3 ggr per dag. Så inom 30 dagar är det 75 tabletter varje dag till 0.

Du har fått sänka 4 tabletter per dag men du har ju aldrig varit uppe i en dos som 75 tabletter per dag. Du har väl som mest gett 20 per dag? Då låter det mer normalt med att sänka 4 tabletter. Eller hur mycket var det som du gav som mest?

Än så länge är han ok i magen iaf. :)

Trevlig helg på er!

Var är alla? :rofl:

Min skäckis är fortfarande bra fast vi har gått ner i tablettmängd. :)

Nu får han sin dagsranson med mineraler, 6-7 morötter. Två hinkar med lusern. En på morgonen och en på kvällen. Så nu får han nästan så mycket mat som jag hade räknat ut att han behövde i sin foderstat igen. :rofl:

Äh menade att min häst ätit tabletter mkt längre än din och att man trots att han äter relativt låg dos och varit bra under perioder som upp till en månad varit så väldigt försiktiga med att sänka dosen. Även om min är bra nu så tycker man att det är för tidigt och dessutom att jag måste var beredd att börja ge honom igen till hösten.

Så inom en månad tycker de att det är förtidigt att ta bort medicinen....Första gången när han började med den sa de att han skulle äta den under minst tre månader i vanlig dos.

Ingen kritik eller så..... men mer min egen häpnad över att man är så mkt försiktigare med min häst. Det kanske mer är av försiktighetsåtgärd man behåller medicinen så länge för oss än ett faktum att han inte klarar sig utan den...

Min äter fortfarande medicin mot magsår och är fortfarande bra. Bacillus har vi fortfarande inte fått besked om. Man kan tycka att det inte skulle vara så ovanligt på häst ändå. Vi fick äntligen vår efterlängtade Eggersmannmusli igår:) Jag var lite orolig för att han inte skulle tycka om den men det gjorde han! Fick bara en näve men det åt han direkt. Stoet fick oxå smaka lite och hon gillade det med.

Jag hoppas på besked om bacillus snart så att vi kan göra en plan för min lilla kille:)

Min gubbe är bra i magen, iaf igår em. Eftersom jag inte mockar (har fullskötsel) har jag inte samma "bajskoll" som ni andra har.;)
Såg att gubben hade lagt ut hösilage i hans hage i lör, så nu lär han bli dålig igen.:(
Är pigg och glad, var ute och skrittade i lör och sön. Rörelsestörning i hb är kvar, men den syns bara på böjt spår. EQ kommer v.18 för att känna på honom och ge gammelman lite massage och akupunktur. Han ska skos den 5:e maj, så EQ ska försöka komma före det, så han blir lite mjukare i bak. Är mkt känslig för underlaget, gillar inte att gå där det är stenhårt och stenigt, beror på strålbenshältan han har.
Han och "kompisen" busade i hagen igår när jag släppte ut honom. Sprang ner för berget i full fart, så han snubblade till. Hoppade några steg på tre ben (vb), sen haltade han lite. Var lite svullen runt kotan vb, så antagligen har han vrickat sig IGEN. Han är ju en riktig olycksfågel...:( Får vila i hagen ett tag och gå på promenad, är lindad bak.
Inget nytt stall ännu.:(

Jag tar det inte som kritik. Vi diskuterar ju. :rofl:
Tycker också att det är väldigt intressant om hur olika dom gör med våra hästar. Men å ena sidan har jag ju gett en himla hög dos i jämförelse med dig. Det kanske fungerar bättre då. Vi får se.

Jag tex gav ju bara magsårsmedicin i 20 dagar. Sedan slutade jag. Det var flytande.
Spelar ingen roll hur man gör och hur mycket medicin man ger. Huvudsaken är ju att dom blir bra våra hästar. :)

Ja verkligen! Jag kommer nog att vara orolig ett tag framöver för att det ska komma tillbaka....för att inte tala om till nästa höst. Han betyder så mkt för mig, lillkillen, och det är svårt när han är dålig.

Viktigast är att de är bra nu. För en gångs skull känns det som att alla våra hästar är bra samtidigt!:) Grattis till oss!

Lyrik, synd att du bor långt bort! Vi har fått en ledig plats i vårt "bekämpa-dåliga-magar-stall"!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 745
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
5 041
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka