MH med blandras

Lejonelle

Trådstartare
Inspirerad av andra MH trådar tycker jag det skulle vara kul att låta min unghund prova. Hur gammal ska hunden vara? Vart vänder man sig? Är det öppet för blandraser? Vad jag har förstått är MH inget man förbereder sig för utan man vill pröva hundens naturliga egenskaper, ungefär om ett personlighetstest. Rätt?

Sv: MH med blandras

Du kan göra MH med en blandras om den ska försöka bli tjänstehund.
Undre åldern är jag osäker på, tror det är 12 månader till 18 för att dom ska bli med i statistiken men du får gå med en äldre hund med:)

har du pppare på att din hund ska bli tjänstehund, får blandraser gå Mh, inte annars. Dock kan du kontakta din klubb, om de utbildar funktionärer behöver de hundar (oftast) att öva på, då kan blandraser få gå, men det blir inte officiellt, och du frå inget protokoll, utna bara den praktiskt delen sas.

12- 18 månader är att föredra, dock får äldre hundar genomgå Mh. Tja, personlighetstest, du får en beskrivning av din hunds mentalitet, helt enkelt :)

om de utbildar funktionärer behöver de hundar (oftast) att öva på, då kan blandraser få gå, men det blir inte officiellt, och du frå inget protokoll, utna bara den praktiskt delen sas.

Ja det vore ju fullt tillräckligt för min del eftersom jag ser det som en intressant erfarenhet för mig och för hunden. På bredare skala förstår jag att det är ett avelsinstrument och ett test för att hitta hundar som är lämpliga för vissa särskilda uppgifter men det är inte syftet för mig i det här läget.
Tack för tipset. :)

Har man ett godkänt inträdesprov till en tjh-kurs får du gå med en blandras!

Du kan göra MH med en blandras om den ska försöka bli tjänstehund.
Undre åldern är jag osäker på, tror det är 12 månader till 18 för att dom ska bli med i statistiken men du får gå med en äldre hund med:)

Tack för svaret - min hund ska inte bli tjänstehund, jag tyckte mest det kunde vara en bra och nyttig erfarenhet och intressant att få iaktta hunden i många nya situationer och se hur den tar det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 677
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 130
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 146
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation