Sv: Messmör

Vi har gett båda våra barn välling från 5½ månad utan problem. Åldern på paketen är rekommendationer.

Har du provat att blanda välling av grötpulvret?

jag började balnda i grötpulver i ersättningen när matilda var 4,5 månader och vällingpulver när hon var 5 månader.
fast nu är ju hn inte ett dugg kinkig med maten, så det var aldrig några problem med att få henne att äta!

TS:
men det finns ju en gröt med morot i, som är ganska söt och god, den kanske du skulle kunna blanda med och se om han gillar det bättre?

och du vet att han inte frivilligt kommer att börja äta flaska om det finns en mumsig tutte att välja istället. ;)

Jag skulle tro att bvc menar de fruktdrycker som finns i barnmatshyllan ( osockrade sådana ) äpple, päron, morot m.f och inte vanliga fruktjuicer man köper i mejerihyllan ( bravo m.f ).

Det var den vi hade ett tag när han var mindre som inte var nån höjdare. Problemet nu är ju att han boxar bort flaskan utan att veta vad det är i den. Han är inte ett dugg nyfiken och sugen.

Pump - en handpump från apoteket. Minns inte vad den heter, men det var en ljuslila ask tror jag :D

Japp...funkar inte, men som gröt går det ner i en rasande fart. Sked är visst grejen :)

Herman är inte kinkig med maten heller, han äter allt vi erbjuder (utom potatis). Han vill bara inte ha den där ***** flaskan :o

En sak är ju säker i alla fall, det går INTE att manipulera den här ungen på något sätt eller vis. Han vet vad han vill och kämpar för det.

Tycker bara att det suger att det verkar bli antingen fortsätta som vi gör eller tvärstopp med amning. En fin utfasning lugnt och stilla hade kännts bra. Jag ville fortsätta morgon/kvällsamma även när jag börjat jobba :cry:

Dom är det! Fast visst är det lite sött av fruktsockret, men eftersom han inte har druckit bra av dessa heller så är jag inte orolig att jag ställt till något.

I varje klunk har nog 90% sprutat ut över mig, stolen, haklappen och resten av köket. Tänkte mest att det kunde få honom lite intresserad av att prova pipmugg etc. Och det har han ju faktiskt blivit, men på hans villkor. Av 3 flaskor fruktdryck på 2dl styck har jag nog hällt ut över 5,5 dl.

Fruktsocker är det i vanlig frukt också, samt i fruktburkarna så det är ingen fara alls på så vis. Jag tror man missförstod när du skrev fruktjuice =)

Japp...funkar inte, men som gröt går det ner i en rasande fart. Sked är visst grejen :)

Tyvärr blir det ju lite drygt att ge välling med sked. :crazy:

I varje klunk har nog 90% sprutat ut över mig, stolen, haklappen och resten av köket. Tänkte mest att det kunde få honom lite intresserad av att prova pipmugg etc. Och det har han ju faktiskt blivit, men på hans villkor. Av 3 flaskor fruktdryck på 2dl styck har jag nog hällt ut över 5,5 dl.

Haha. Så gör sonen med. Han har verkligen gjort det till en konst att spruta vatten över hela matbordet. :D

Visst är de underbara när de gör så :D :love:

Hela ungen och halva köket var orangeprickigt efter försök med morotsjuice. Bodyn har jag inte lyckats får ren igen, men vad gör det?

Fruktsocker är det i vanlig frukt också, samt i fruktburkarna så det är ingen fara alls på så vis. Jag tror man missförstod när du skrev fruktjuice =)

Jag missförstod inte att det var sån fruktjuice på barnmatshyllan.
Har fått rådet av flera föräldrar att inte ge sånt (men hade inte gett utan dom råden heller, faktiskt) utan att bara ge vatten och/eller välling i flaska.
Lika bra att vänja dom tidigt vid att drycker inte ska vara söta, tycker i alla fall jag.

Fast om det är sånt problem att få i honom nåt med flaska så strunta i det då.
Ge honom gröt med sked om han gillar det. Han kommer ju dricka om han blir törstig till slut och dricker han ur en pipmugg så är ju det bra. Har du testat en som är "spillsäker"?

Och så provar du välling om ett par veckor igen :)

Jag missförstod inte att det var sån fruktjuice på barnmatshyllan.
Har fått rådet av flera föräldrar att inte ge sånt (men hade inte gett utan dom råden heller, faktiskt) utan att bara ge vatten och/eller välling i flaska.
Lika bra att vänja dom tidigt vid att drycker inte ska vara söta, tycker i alla fall jag.

Jag tycker detta med att inget får vara sött har gått lite till överdrift.... Självklart ska man inte proppa i ungar godis dagarna i ända, men vad skulle lite pressad apelsinjuice e d i samband med måltid eller för att få ett barn att förstå att det är gott att dricka göra? Ska de inte få äta frukt heller, jag menar, det är ju fruktsocker i frukten oxå (nej inte lika koncentrerat, men dock...)?

Att man sedan inte ska ge annat än vatten mellan måltiderna är jag helt med på, så att tänderna inte utsätts för för mycket syraattacker, och att vatten är en utmärkt måltidsdryck- javisst, men lite fruktjuice ibland är väl ändå ganska harmlöst?

ja ger inte heller juice till mitt barn. är hon törstig får hon dricka vatten.
dock har jag en flaska henne ifall jag skulle behöva få i henne vätska, som vid kräkning och diarre.

jag kommer att göra att jag kan för att mitt barn INTE ska bli en godisgris och varför introducera sötsaker när det inte ens ingår i kostcirkeln?
helt onödigt tycker jag.

Ifall du tycker att det har gått till överdrift får stå för dig och ditt barn.
Men varför frågar du om han inte ska få frukt heller?
Om du drar såna slutsatser kan jag förstå att du tycker det går till överdrift :crazy:

Jag ser verkligen ingen anledning till att min 10-månaders ska få fruktjuice ovanpå fruktmellis och frukt till efterrätt. Helt onödigt tycker jag.
Varken jag eller min man dricker läsk eller saft och vår son kommer endast att få detta i samband med kalas eller festligare middag.
Jag ser hellre att han dricker vatten än fruktjuice. Tids nog kommer godis och andra sötsaker in i bilden och då vill inte jag att han dessutom också har vant sig vid saft/juice.

ja ger inte heller juice till mitt barn. är hon törstig får hon dricka vatten.
dock har jag en flaska henne ifall jag skulle behöva få i henne vätska, som vid kräkning och diarre.

jag kommer att göra att jag kan för att mitt barn INTE ska bli en godisgris och varför introducera sötsaker när det inte ens ingår i kostcirkeln?
helt onödigt tycker jag.

:bow:

tio

+Cilla

Har du/ni smakat dom dryckerna? Dessa måltidsdrycker går inte ens att jämföra med saft eller vanlig fruktjuice som innehåller socker över huvudtaget, framkallar inget godisråttebegär som någon skrev då dom inte ens smakar sött och i jämförelse med fruktpuré så är nog den sistnämnda mer sockerberoendeframkallande skulle jag tro ( om ens någon av dessa artiklar ensamt kan framkalla en godisråtta, det är jag tveksam till ).

Trots det att min dotter uteslutande älskar vatten så känner jag att jag måste försvara drycken något eftersom att ni går lite väl hårt åt Dee79 nu, det är inte godis i flytande form hon ger sitt barn. Det är samma gram socker (fruktsocker) i drycken per 100gram som i fruktpuré ( beroende på vilken dryck vs puré ). Att du Gnarpis ger ditt barn frukt fruktmellis och frukt igen till efterätt betyder ju inte att alla gör det och var i ligger skillnaden att då ge som dryck ibland ?

Att jämföra drycken med godis är som att säga att äpplen och päron är samma sak, bättre att jämföra med likvärdig produkt dvs fruktpuré .

Jag provade en spillsäker, men han fick inte ur något. Har provat i omgångar efteråt, men han tappar intresset fort när inget kommer. Ska fortsätta prova med jämna mellanrum.

Gröt får han ju med sked och ammar gör jag. Pappa får helt enkelt lösa det hela när han går hem. Bebis kan ju inte drickvägra i hur många dagar som helst.

men om han inte vill ha välling och samtidigt äter gröt är ju prblemet löst.
hoppa välling och ge gröt ist. ;)

dricker han vatten? eller dricker han inte alls?

pproblemet är ju att han inte dricker alls, men misstänker att det beror på att jag ammar. Han är nog inte törstig.

att jag tjatar om välling beror på att jag har nätterna i åtanke. skulle vara skönt att inte behöva göra gröt mitt i natten :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 005
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar