Fast hur ska det anmälas när det inte skett?
Det som diskuterats är ju att folk undviker att skriva nej tack för att de får skit tillbaka. Då blir svaret från männen här "det är bättre att kvinnorna anmäler för annars tillåter man männen fortsätta med sitt beteende", och jag undrar om det i praktiken innebär att kvinnor ska skriva nej tack för att ge dessa män tillfälle att bli blockade? Eller hur ska det här uppfostringen av männen ske när situationen inte uppkommer? Ska man utsätta sig för att ta sitt ansvar alltså? Själva poängen med att undvika att svara är att undvika att få skit, och om det då funkar bra, varför ta upp att kvinnor borde anmäla för att hindra männens framfart? Är det någon som sagt att de ofta får ohyfsade mail och inte anmäler, eller hur kom det övht att handla om att kvinnor inte anmäler? Har jag missat något? Vad pekar på att det inte anmäls något övht bara för att kvinnor hellre undviker situationen än ägnar timmar åt att uppfostra män?
Ärligt talat tycker jag den här omgången av "kvinnor bör anmäla" pekar på ett närmast reflexmässigt sätt att lägga ansvaret på kvinnor, jag menar vi diskuterar en strategi (att inte skriva nej tack) som gör att man helt slipper skiten - hur kom det att handla om att kvinnor inte tar sitt ansvar och anmäler? Anmäler vad? Jo skit som skulle ha inträffat om man skrivit nej tack men som inte behöver inträffa om man helt enkelt låter bli.
Jag menar inte att låta hård eller cynisk (antagligen är jag det) men det känns som att varje situation tenderas att vridas till att kvinnor måste ta sitt ansvar - även när de faktiskt inte behöver det utan helt kan skippa obehaget.
Ja men just jag diskuterar inte den kopplingen mellan sexistiska mail och det faktum att män inte får nej tack som svar. Jag håller med om att den kopplingen är suspekt.
Om kvinnor upplever att de får färre otrevliga mail genom att inte svara så fine. Då är det jättesmart att inte svara!
Jag menar att när det trots allt kommer ett otrevligt mail för det lär det ju göra ändå tyvärr. Då är det bra om det anmäls. Tycker jag.