Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är bara olika sätt att lägga ut orden. Tycker jag.
Formuleringen visar på vart man lägger ansvaret.
Om du tycker det är viktigt att få nej, tack svar eller att kvinnor och män ska slippa utsättas för det beteende som vi beskrivit i tråden så kan ju du skaffa en kvinnoprofil på vart och en av dejtingsiterna. Jag tror inte ens du behöver fylla i profilen utan du kan bara klicka i kvinna och ålder. Sen är det bara att sätta igång med anmälandet.
För varför ska jag behöva lägga timmar av mitt liv på att rensa bland idioterna?

@ullo - ordningsfråga: sandlådan var väl igår kväll? Om du tycker att det vi pratar om nu är sandlåda så måste vi nog få veta det innan tråden ryker.
Ja, sandlådan var mest igår kväll, och igår dag, och lite till och från innan dess.
Jag hoppas att den inte dyker upp igen.

/moderatorn

Formuleringen visar på vart man lägger ansvaret.
Om du tycker det är viktigt att få nej, tack svar eller att kvinnor och män ska slippa utsättas för det beteende som vi beskrivit i tråden så kan ju du skaffa en kvinnoprofil på vart och en av dejtingsiterna. Jag tror inte ens du behöver fylla i profilen utan du kan bara klicka i kvinna och ålder. Sen är det bara att sätta igång med anmälandet.
För varför ska jag behöva lägga timmar av mitt liv på att rensa bland idioterna?

Men jag tycker ju inte att ett nej tack är viktigt! Det är en bagatell.
Jag tycker inte ens att dessa frågor måste vara sammankopplade. Jag kan mycket väl tycka att det vore bra att otrevliga mail anmäldes utan att tycka det är ett problem att inte få ett nej tack!

___

Jag har skickat ut varningar till höger och vänster gällande "Olämpligt beteende". Inget har dock raderats i tråden.

Eventuellt kastar jag hela tråden om sandlådenivån kvarstår länge till.

/moderatorn

____
Näää, inte kasta, vi är ju faktiskt några stycken som vill försöka hålla oss till trådens ämne utan att ventilera våra personliga vendettor :cry:

Fast nog ser du att det handlar om att fördela ansvar med det ena sättet att uttrycka sig?
I teorin och rent språkligt ja, i praktiken nej.

Det är självklart inte kvinnors ansvar att de får otrevliga mail. Jag har dock gett upp när de gäller de männen som skriver dessa mail. Jag tror med andra ord inte att de kommer att inse sina fel och brister och ta sitt ansvar. Det näst bästa blir då att försöka få dem blockade. Jag som man kan inte göra detta för jag får givetvis inga sådana mail från män. Så därför tycker jag fortfarande det är bra om otrevliga mail anmäls. Och om jag därmed lägger ansvar på kvinnor som bör anmäla. Ja kanske det.

Huvudansvaret ligger väl förutom de som skriver även på dejtingsidan. De borde också jobba mer med det här.

Men jag tycker ju inte att ett nej tack är viktigt! Det är en bagatell.
Jag tycker inte ens att dessa frågor måste vara sammankopplade. Jag kan mycket väl tycka att det vore bra att otrevliga mail anmäldes utan att tycka det är ett problem att inte få ett nej tack!

För mig är det såhär:

Jag anmäler direkt om jag misstänker romance scam. Detta har resulterat i att jag numera får mail från förmodade sådana typer ytterst sällan. Förmodligen är det samma grupp bakom många av dessa profiler och de inser när de är genomskådade.

Jag har några gånger anmält otrevliga mail som går på eller över gränsen till att vara hotfulla. Då talar vi mail från vanliga användare. Men allra helst vill jag slippa den typen av mails över huvud taget. Och jag vet att "tack men nej tack-mails" dramatiskt ökar risken att de landar i min inbox. Således undviker jag att skicka sådana mails.

Huvudansvaret ligger väl förutom de som skriver även på dejtingsidan. De borde också jobba mer med det här.
Vilket det kan göra mycket bättre om de får direkt hjälp när det händer övertramp.
Jag har sett på motesplatsen att profiler som är uppenbara scams, försvinner på mindre än timmen - så de gör sitt jobb - men jag tror inte att de sitter och läser några privata mess.

Så jag hävdar med en dåres envishet, och mot den allmänna tråd-uppfattningen, att detta är det enklaste sättet att få en bättre arbetsmiljö för nätdejtare av båda könen:
a) anmäl övertramp
b) blocka
c) glöm

Och eftersom jag inte är intresserad av att foula den här tråden vidare, tänker jag inte diskutera detta spörsmål mer.

Det har du såklart rätt i. Vi väljer våra strider i livet.

Det är mest så att det här verkar vara ett gigantiskt problem men ändå väljer alla att göra inget.
Alltså. Många mäns beteende mot kvinnor är väl i stort sett ett av våra allra största samhällsproblem. Det är ju det som är problemet. Själv famlar jag i mörkret inför uppmaningar - från män! - att göra något åt det.

Mitt förslag är att män skärper sig. Att de aktivt gräsliga slutar bete sig gräsligt och att de väldigt många män som aldrig kritiserar andra män börjar göra det när det är motiverat. Det är vi inte i närheten av, varken på buke eller i samhället för övrigt.

Sen vore det även bra om kvinnor slutade försvara de gräsliga männen, men jag undrar om de aktuella männen bryr sig så mycket om sina kvinnliga vapendragare. Jag tror inte att tystnad från dem löser så mycket av problemet. Män tycks ju ofta lyssna främst på män.

när de gäller de männen som skriver dessa mail. Jag tror med andra ord inte att de kommer att inse sina fel och brister och ta sitt ansvar. Det näst bästa blir då att försöka få dem blockade.
Om man får ett otrevligt mail, så trycker man på anmäl.

Om man får ett vanligt mail av nån som inte är intressant, så låter man bli att svara. Detta för att undvika kommande otrevliga svar som behöver anmälas. End of story.

Det är självklart inte kvinnors ansvar att de får otrevliga mail. Jag har dock gett upp när de gäller de männen som skriver dessa mail. Jag tror med andra ord inte att de kommer att inse sina fel och brister och ta sitt ansvar. Det näst bästa blir då att försöka få dem blockade. Jag som man kan inte göra detta för jag får givetvis inga sådana mail från män. Så därför tycker jag fortfarande det är bra om otrevliga mail anmäls. Och om jag därmed lägger ansvar på kvinnor som bör anmäla. Ja kanske det.

Jag tycker nog att skillnaden är långt ifrån bara teoretisk och språklig.

När någon berättar det som några kvinnor här nu gjort så kan man ju välja lite olika sätt att reagera:

1) Jaha, är det det som händer och så ni känner, det visste inte jag som aldrig varit med om det.

2) Jag tror jag har ett bättre sätt att få stopp på det: att anmäla.

3) Jag tror jag har ett bättre sätt att få stopp på det: att anmäla för annars dras alla män över en kam och blir oförskämt bemötta.

1 och 2, fine. 3, not so much.

3) Jag tror jag har ett bättre sätt att få stopp på det: att anmäla för annars dras alla män över en kam och blir oförskämt bemötta.

1 och 2, fine. 3, not so much.

Jo det resonemanget köper jag. Men jag känner mig inte speciellt utpekad som man. Jag tycker inte att vinsten med att anmäla ligger i att män inte dras över en kam. Vinsten ligger ju i att andra kvinnor kanske slipper råka ut för mannen som blir avstängd. I teorin i alla fall. Kanske lyckas han bara skapa en ny profil igen.

Du vet det går faktiskt att som man tycka att problemet med att kvinnor blir illa bemötta faktiskt är att kvinnor blir illa bemötta ;)

Om man får ett otrevligt mail, så trycker man på anmäl.

Om man får ett vanligt mail av nån som inte är intressant, så låter man bli att svara. Detta för att undvika kommande otrevliga svar som behöver anmälas. End of story.

Jag har inga problem med att kvinnor gör så om de vill!

Fast hur ska det anmälas när det inte skett?

Det som diskuterats är ju att folk undviker att skriva nej tack för att de får skit tillbaka. Då blir svaret från männen här "det är bättre att kvinnorna anmäler för annars tillåter man männen fortsätta med sitt beteende", och jag undrar om det i praktiken innebär att kvinnor ska skriva nej tack för att ge dessa män tillfälle att bli blockade? Eller hur ska det här uppfostringen av männen ske när situationen inte uppkommer? Ska man utsätta sig för att ta sitt ansvar alltså? Själva poängen med att undvika att svara är att undvika att få skit, och om det då funkar bra, varför ta upp att kvinnor borde anmäla för att hindra männens framfart? Är det någon som sagt att de ofta får ohyfsade mail och inte anmäler, eller hur kom det övht att handla om att kvinnor inte anmäler? Har jag missat något? Vad pekar på att det inte anmäls något övht bara för att kvinnor hellre undviker situationen än ägnar timmar åt att uppfostra män?

Ärligt talat tycker jag den här omgången av "kvinnor bör anmäla" pekar på ett närmast reflexmässigt sätt att lägga ansvaret på kvinnor, jag menar vi diskuterar en strategi (att inte skriva nej tack) som gör att man helt slipper skiten - hur kom det att handla om att kvinnor inte tar sitt ansvar och anmäler? Anmäler vad? Jo skit som skulle ha inträffat om man skrivit nej tack men som inte behöver inträffa om man helt enkelt låter bli.

Jag menar inte att låta hård eller cynisk (antagligen är jag det) men det känns som att varje situation tenderas att vridas till att kvinnor måste ta sitt ansvar - även när de faktiskt inte behöver det utan helt kan skippa obehaget.

Jo det resonemanget köper jag. Men jag känner mig inte speciellt utpekad som man. Jag tycker inte att vinsten med att anmäla ligger i att män inte dras över en kam. Vinsten ligger ju i att andra kvinnor kanske slipper råka ut för mannen som blir avstängd. I teorin i alla fall. Kanske lyckas han bara skapa en ny profil igen.

Du vet det går faktiskt att som man tycka att problemet med att kvinnor blir illa bemötta faktiskt är att kvinnor blir illa bemötta ;)

Nej, det var inte du som tyckte att alla män drogs över en kam, jag är fullt medveten om att det var Jeffery. Men det var också honom jag bemötte när jag svarade överhuvudtaget på det där. Det jag skrev som mitt alt 2 ligger ju närmre det du säger: att bästa metoden att se till att fler kvinnor inte behöver råkas ut för det är att anmäla.

Genom att inte svara är du ohövlig mot normala män, samt låter puckhuvuden få fortsätta vara puckhuvuden.
Inte direkt en win-win-situation, den där sista.
Det är ju det här som diskussionen utgår ifrån, har jag uppfattat det som, att kvinnor bör svara och utsätta sig för obehag för att uppfostra männen, hellre än helt enkelt undvika att situationen uppstår.

Ärligt talat tycker jag den här omgången av "kvinnor bör anmäla" pekar på en närmast reflexmässigt sätt att lägga ansvaret på kvinnor, jag menar vi diskuterar en strategi (att inte skriva nej tack) som gör att man helt slipper skiten - hur kom det att handla om att kvinnor inte tar sitt ansvar och anmäler? Anmäler vad? Jo skit som skulle ha inträffat om man skrivit nej tack men som inte behöver inträffa om man helt enkelt låter bli.

:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
628
Senast: MJLee
·
Hemmet Idag har det sprungit säkerhetsmänniskor (brand, el, miljö och eventuellt någon mer) i hela huset jag bor i och kontrollerat allt de...
2
Svar
20
· Visningar
1 686
Senast: Lyan
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 641
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka