Jag undrar lite ot hur man klarar sig i Finland med dålig finska?
Jätteintressant!
Det är flera som redan svarat på detta, men som jag kan ju svara på det från min finlandssvenska syn på det. Och svaret är "sådär" och "det beror på omständigheterna".
Eftersom det finns helt svenskspråkiga kommuner i Finland, så finns det folk som man i princip kan säga att de inte kan finska ö.h.t. och de klarar ju sig på något vis, men det då oftast folk som helst kanske inte rör sig så mycket i finskspråkiga trakter.
Det finns p.g.a. språken en lite osynlig barriär som gör att finländare (speciellt svenskspråkiga) inte flyttar på sig lika mycket inom landet på det vis som kanske svenskar gör.
Oftast är det till andra svenskspråkiga orter, eller större studieorterna som det då flyttas till i sånafall.
Det är ju dessutom vissa kulturskillnader, som gör att svenskspråkiga inte känner sig helt hemma på finskspråkiga orter, och så vice versa då.
Men, jag skulle ändå säga att man klarar sig ganska bra redan på med en dålig finska, det svåra är att våga prata, men många finskspråkiga är väldigt tillmötesgående och de skulle aldrig skratta när man säger fel.
Man kan inte räkna med att folk i finskspråkiga trakter kan svenska trots att det läses i skolan, men det är oftast på de mest oväntade ställen vi har träffat på de som vill försöka prata svenska när de får chansen.