Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Jag undrar lite ot hur man klarar sig i Finland med dålig finska?
Finland har två officiella språk. Du ska kunna utföra allt officiellt på svenska. Det är obligatoriskt att läsa det andra språket (finska/svenska) som andraspråk så det borde funka helt okej.

Finland har två officiella språk. Du ska kunna utföra allt officiellt på svenska. Det är obligatoriskt att läsa det andra språket (finska/svenska) som andraspråk så det borde funka helt okej.
Hör inte till tråden men undrar om det verkligen är så idag? Jobbat med flera från Finland när jag jobbat i Mellanöstern, en del är hyfsade på svenska men långt ifrån alla, verkar vara en generationsgrej och lite beroende på var i Finland man kommer ifrån? (sedan är ju Malta till exempel också tvåspråkigt, trots det kan långt ifrån alla malteser engelskan).

Hör inte till tråden men undrar om det verkligen är så idag? Jobbat med flera från Finland när jag jobbat i Mellanöstern, en del är hyfsade på svenska men långt ifrån alla, verkar vara en generationsgrej och lite beroende på var i Finland man kommer ifrån? (sedan är ju Malta till exempel också tvåspråkigt, trots det kan långt ifrån alla malteser engelskan).
Min mamma var för några år sedan i Finland och hämtade en hund. Kennelägarna kunde vare sig svenska eller engelska så en bekant till dem var med och tolkade. Annars hade det inte funkat.

Man läser det andra språket i skolan, men börjar inte förrän i 6:an och det är inte så himla många timmar. Utanför storstadsregionerna och svenskbygder skulle jag absolut inte räkna med att folk behärskar svenska bra, och även om man måste vara tvåspråkig för många offentliga jobb så är min erfarenhet att de flesta inte kan tillräckligt bra svenska för att föra en vettig konversation. I de trakter där min släkt bor är det få som faktiskt klarar svenska i tal, det finns liksom inte någon som pratar svenska där.

Jag har jobbat mycket med finska nationella myndigheter och forskare, och vi har alltid våra möten på engelska för kunna komma framåt. Det är alltid någon i sällskapet som måste ta det väldigt långsamt och med enkla ord för att hänga med annars. Många dokument finns bara på finska, även om man har rätt att begära att de översätts så är det inget som alltid finns per automatik.

Otroligt röstrekord. KAJ fick 4,3 miljoner röster, mest någonsin och 1 miljon mer än Måns. Dock är det bara KAJ och Loreen som haft fler röster än Måns, och hennes övertag över Marcus och Martinus var större än KAJs över Måns.

I deltävlingen fick Måns alla tolvor (varför röstade femåringarna på honom?), sen blev KAJ folkkära fram till finalen.
Rättar mig här. Det är KAJ, Loreen och Bagge som haft fler röster än Måns.

Man läser det andra språket i skolan, men börjar inte förrän i 6:an och det är inte så himla många timmar. Utanför storstadsregionerna och svenskbygder skulle jag absolut inte räkna med att folk behärskar svenska bra, och även om man måste vara tvåspråkig för många offentliga jobb så är min erfarenhet att de flesta inte kan tillräckligt bra svenska för att föra en vettig konversation. I de trakter där min släkt bor är det få som faktiskt klarar svenska i tal, det finns liksom inte någon som pratar svenska där.

Jag har jobbat mycket med finska nationella myndigheter och forskare, och vi har alltid våra möten på engelska för kunna komma framåt. Det är alltid någon i sällskapet som måste ta det väldigt långsamt och med enkla ord för att hänga med annars. Många dokument finns bara på finska, även om man har rätt att begära att de översätts så är det inget som alltid finns per automatik.
Njae. Finlandssvenskar börjar läsa finska i årskurs tre och finnar börjar läsa svenska lite senare.

Långt ifrån alla i Finland kan svenska och många i Finland kan inte finska.

Det räcker dock med att komma en liten bit in i landet för att tex alla informationsskyltar, allt i matbutiker m.m enbart ska stå på finska. Det märkte jag när jag var på resa till Finland senast, och det var ändå i mindre städer hyfsat nära Åbo och Helsingfors. Allt var på finska och alla pratade finska. Jag själv förstår en del finska, men kan inte tala finska själv och fick därför ta mig fram med hjälp av engelska. Förklarade jag för folk att jag kom från Sverige så var det ingen som började prata svenska med mig, utan konversationen blev på engelska. De var mer bekväma med det än med svenskan.

Jag vet inte 100 om det är så fortfarande, men det har varit så länge och därmed har väldigt många läst en del svenska/finska som andra språk oh har åtminstone lite kunskaper.

Jag undrar lite ot hur man klarar sig i Finland med dålig finska?

Jätteintressant!
Det är flera som redan svarat på detta, men som jag kan ju svara på det från min finlandssvenska syn på det. Och svaret är "sådär" och "det beror på omständigheterna".
Eftersom det finns helt svenskspråkiga kommuner i Finland, så finns det folk som man i princip kan säga att de inte kan finska ö.h.t. och de klarar ju sig på något vis, men det då oftast folk som helst kanske inte rör sig så mycket i finskspråkiga trakter.
Det finns p.g.a. språken en lite osynlig barriär som gör att finländare (speciellt svenskspråkiga) inte flyttar på sig lika mycket inom landet på det vis som kanske svenskar gör.
Oftast är det till andra svenskspråkiga orter, eller större studieorterna som det då flyttas till i sånafall.
Det är ju dessutom vissa kulturskillnader, som gör att svenskspråkiga inte känner sig helt hemma på finskspråkiga orter, och så vice versa då.
Men, jag skulle ändå säga att man klarar sig ganska bra redan på med en dålig finska, det svåra är att våga prata, men många finskspråkiga är väldigt tillmötesgående och de skulle aldrig skratta när man säger fel.
Man kan inte räkna med att folk i finskspråkiga trakter kan svenska trots att det läses i skolan, men det är oftast på de mest oväntade ställen vi har träffat på de som vill försöka prata svenska när de får chansen.

Galet få? Verkligen? För mig, skåning, är det sånt som jag alltid tänkt att alla vet.
Som finlandssvensk så kan jag tyvärr intyga att det är väldigt många som inte känner till oss, och gör de det så tror de att vi alla pratar som Mark Levengood.
Det finns t.o.m. finländare som missat vår existens. För dem måste ju verkligen svenska som obligatoriskt skolämne vara obegripligt 😆

Jo, fast många verkar tro att Mark bryter på finska. Det gör han inte! Han pratar ren finlandssvenska med Helsingfors-dialekt.

H. tott, med nära rötter i Finland

Det tog mig rätt många år innan jag fattade att det var olika. Jag trodde att finlandssvenskar var finnar som flyttat till Sverige och att de bröt på finska.
Det var inget vi pratade om alls i skolan.

Har några finnar på mitt jobb, de pratar "vanlig" svenska helt utan brytning.

Ja, min fråga kom sig av att åtminstone Jakob inte verkar bekväm med att prata finska.

Min dotter pratar finska, men kusinerna byter hellre till engelska 🤣 när de träffas. De menar att hennes finska är väldigt ålderdomlig.

Liknande trådar

Kultur På lördag kör vi igen! Vilka ska följa med Robin och Cornelia till finalen? :banana::banana: Mello deltävling 2 är här och de som... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 384
Senast: Lingon
·
Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 108
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
10 355
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 808
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka