Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Måste visa en bild på Pepper som hans ägare tagit, har fifflat lite med den men tycker den är underbart vacker :love:

DSC_0072fix_zps8c096b07.jpg

Åh, så fin!! :D

kl

Igår bar det av till ridhus igen men eftersom att de bra drop-in ridhusen hade träningar fick vi ta till en nödlösning och hamnade i ett rätt så litet, mörkt och omotiverande ridhus. Underlaget var under all kritik med små kullar och dalar här och var...

Herr häst bjöd snällt på hindren men var lite konstig. Vår teori är att han var väldans kissnödig så efter ett par skutt och en häst som gick och knep la vi ner och åkte hem i stället för att traggla vidare när det inte kändes helt hundra med varken häst eller underlag.

dsc_0514-kopia.jpg

dsc_0544-kopia.jpg

(Där står jag och säger åt G att det är helt ok att kissa... :angel: )

I dag var veterinären ute och gav vaccinspruta #2 så G fick vila och ska få vila imorn med. På torsdag blir det lite tömkörning ute och fre-lör lite konditionsträning för att ta det lite lugnare på söndag och ladda inför hoppning igen på måndag :) men då blir det ett bättre ridhus (det vi ska rida pay & jumpen i... så att vi har varit där med, då har G provat ett ridhus i veckan senaste månaden haha..)

Vårt största bekymmer nu är inte om vi ska ta oss runt banan, det ska nog gå gallant... det är mer ifall att 35 cm klassen kommer bli en ren bom-massaker. G tycker nämligen inte att han behöver lyfta på fötterna över små fjutthinder. :crazy:

Hahaha, en bom-massaker :D nä, det går nog bra!

Travaren jag rider har också lite kiss-problem. Brukar försöka få honom o kissa på komando men han ser bara förvirrad ut ;) "kiss kiss?"

Vilken härlig bild!

Lillhästen och jag har äntligen hunnit med en lektion. Det var väldigt nyttigt. Tränaren tyckte vi såg harmoniska och nöjda ut med varandra och det är ju alltid trevligt att höra :) Fick en massa bra tips och råd så nu har vi lite att jobba med. Inte visste jag att det krävs sån aktiv ridning i tölten! Har massor att lära märker jag. Nästa vecka är det dags för träning igen, ska bli riktigt kul!

Slänger in en bild på sötnosen från dagens ridtur.

247305_10151459272834619_2061236752_n.jpg

Hahaha, en bom-massaker :D nä, det går nog bra!

Travaren jag rider har också lite kiss-problem. Brukar försöka få honom o kissa på komando men han ser bara förvirrad ut ;) "kiss kiss?"

Ja alltså när han slår i med sina 7:or till hovar flyger bommarna... (och inte bryr han sig heller att han drar i fossingarna, suck...) måste nästan ladda upp en film från hopp i trav så ni får se hans fantastiska bakbensaktivitet....:angel:

:rofl: vi tänkte att vi får börja ställa in honom i boxen lite innan... så får han kissa om han måste. Jag läste om en tränare/ryttare nångång som lärt sina tävlingshästar kissa/skita på komando för att de inte skulle stanna inne på banan under tävling...

Nä, nu har jag kollat. Lär väl börja med ridningen iaf.... kanske två filmer är bättre. en under saddle och en där han jobbas antingen per töm eller löshoppas :D vad tror ni?

Det är första gången jag säljer en häst... och ja, det kommer vara jag som skriver annons och står som kontakt med tanke på att jag är den som ridit G det knappa året han ridits...

Filmen funkar inte :( den har blockerats står de

Bara du har med en film med alla tre gångarter skulle jag vara nöjd! Sen en ordentligt bild från sidan.
Glöm inte skriva om hovarna om han går skodd eller inte. Har du lagt ut annonsen än?

Attans, det var för att jag var lite ambitiös och la musik på. Får strunta i det med nästa.

Ingen annons ute än ... lite detaljer med ägarna som måste diskuteras (pris tex... ev. måste de sälja gård med stall inom en inte allt för avlägsen framtid och då blir det ju lite mer akut med försäljning ... och det påverkar ju priset) sen ska jag skriva en halv roman om Gs förtjänster och brister (patellaupphakning) så får vi se ...

Han blir nog inte särskilt lättsåld men vem vet?

Det är svårt det där.. och speciellt i dessa tider när priserna redan är låga. Gäller att hitta en eldsjäl bara :)
Men patella mår bra av att de rör sig mycket va?

Jag har ju sålt en travare en gång och det gör jag inte igen..

Jo, upphakningarna är färre när han är musklad och igång och blir värre om han står mycket. Jag upplever ibland att han "tappar" bak men det är liksom en sekund sen känns det normalt igen. Men för att han ska må bra och hålla behöver han ju gå regelbundet och helst även stå i kuperad hage...

Jo, de har iaf sagt att rätt hem är viktigare än nån tusenlapp hit eller dit och det känns ju bra. Å andra sidan vill jag inte lägga ut honom för billigt heller, knivigt som sagt med tanke på marknaden och dålig årstid att sälja häst är det ju också... :crazy:

***KL***

Har vart på Ystad Ridklubb i helgen o fotat. Inga bilder på oss, men på alla som tävlade!
Alla bilder finns på Facebook; https://www.facebook.com/FotografHellberg :p

135 by HellbergsBilvård, on Flickr

133 by HellbergsBilvård, on Flickr

124 by HellbergsBilvård, on Flickr

42 by HellbergsBilvård, on Flickr

38 by HellbergsBilvård, on Flickr

40 by HellbergsBilvård, on Flickr

52 by HellbergsBilvård, on Flickr

43 by HellbergsBilvård, on Flickr

56 by HellbergsBilvård, on Flickr

Kl

Hästens namn: Danilo
E. Trofe
U. Cindie
UE. Industrins
Ras: Svenskt varmblod
Kön: valack
Ålder: 20
Hur länge har du varit medryttare på hästen? 1 månad
Vad brukar ni göra? Dressyr och ut i skogen! :-) har precis börjat rida honom men han är en underbar herre som vet vad han håller på med! Han är utbildad svår dressyr och är helt underbar att rida! Läget in bilder senare för jag har inte lyckats få det att fungera på telefonen...

kl

I går hoppade vi igen, nytt ridhus även den här gången (fjärde på en månad... men det är ju bra träning för G). HOPPFILM

Och fina ponnyhästen gick bara rakt på transporten utan att blinka :love: :D

Jag tycker det är lite dålig aktivitet här i tråden nu ... fast de flesta av er rider kanske inte mer än en-två dagar/vecka? En annan rider ju 5-6 dagar/vecka och är i stallet 7 dagar/vecka.

Dagens ridmundering:

imag0453.jpg

Funderar också på att utöka och börja hjälpa till i ett försäljningsstall och rida där ett par dagar/vecka (typ de dagar G ska vila). Känner att det vore fint att få rida lite andra hästar också och kanske ta lite lektioner :D

Har precis betalat in för en programridning nästa fredag. blir LB:2 vi ska skutta oss igenom. Blir väldigt spännande :D Var dock vår ridlärare som "valde" program, så att jag har nån o skylla på om allt går åt skogen! ;)

Skoj!

Nästa söndag (4/11) ska vi hoppa en Pay and jump. 35+55 cm blir det :) kul att ha ett mål att jobba mot!

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka