Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

Ja, Kossan har farit hem till sig för att vara läromästare åt en ny tjej, och jag har tagit mig ann ett litet monster på 3,5 år som kommer direkt från banan, där han vantrivts massor så vi ska försöka hitta varann och han ska hitta glädjen igen, vilket inte verkar bli något problem :)

Idag var de ihopsläpp och typ 10min pipande och joggande runt (rejsade inte ens mer än ett varv) sen började de äta, gick lugnt runt lite men mest åt, så de var väldigt smärtfritt, men jag har det jag gör med att uppfostra unge herrn med att de finns faktiskt någon som håller i de där bandet som man leds med också ;)

411175_10152101661105515_318026093_o.jpg

Ja han är liiiten pojken, 3,5 år gammal så kanske blir lite högre men
280679_10152101662690515_1300599147_o.jpg

523076_10152101663890515_2051512901_n.jpg

Blivande västernhäst? Redan slidingstop ; )
329711_10152101665495515_1371320798_o.jpg

kl

I dag återvände vi hem efter 3 månader i Västerås. Garre fick ett sådär varmt välkomnande av polarna FILM värst var brunstande pissmärren....

kl

imorgon ska jag o pålle på träningstävling i hoppning 50 cm. sist för två veckor sedan var vår debut (50 cm), han var ok på framridningen (spänd men hoppade helt ok) men på tävlingsbanan blev han jättestressad o stängde av totalt. vi lyckades komma över 2 hinder (2 stopp på första, 3 på andra men vi kom över tillslut). var nöjd ändå med honom! hopptränade i tors, han var tittig men blev bättre o bättre hela tiden.

spännande hur det går imorgon! :) tyvärr verkar han bli stressad över tävlingsmomentet (dock ej i dressyr), ska därför bli intressant om han är mindre stressad imorgon och om det går att träna bort.

(kl)
Nu har jag haft kameran med mig till nya hästen, så här kommer några bilder. Hon är nästan för bra för att vara sann :D Hur kan jag haft sån tur att jag hittat två såna hästar här? Till helgen ska jag ut på en ridtur igen (ridvägarna är grymma, så det späder ju bara på hur nöjd jag är med denna nya bekantskap). :laugh:
SOF_76781.jpg

SOF_75101.jpg

SOF_74591.jpg

(Dumma, fula tyglar...)

Idag har jag och min medryttarhäst varit och ridit för islandshästtränare. Det gick kanon! Dock gammal bild.
230580_10150171064207343_941331_n.jpg

nej, ni ser inte fel ;) det är ingrn islandshäst. Det är en pinto. 9 årigt sto som jag ridit i drygt 4 år nu :love: numer har jag också en egen häst som bor i samma stall, men han är bara 2.5 år än så länge. I vilket fall så hänger Pippilotta med ett tag till :love: Jag och ägaren delar på det som har med hästarna att göra så hon ska allt få rida min när det är dags! Hoppning är inte min starka sida så det är tur jag har henne ;)

Ägarens dotter är pytteliten och duktig så hon har fått börja åka runt på min nu :)

Senast ändrad:

din pinto är ju för fin!!

kl

G har fått vila 13 dagar .. jag drog till Österrike bla. och så behövde han få hitta sin plats i flocken här hemma igen. Så idag var det ut på tur igen...

wpid-imag0128.jpg

och G, som faktiskt bara är 5 år gammal och riden knappa året (det är lätt att glömma det) var rädd för allt! haha.. knäpphästen.

kl*
Va kul med så många i tråden!

Jag red Pippi igår och det gick jättebra, hon behöver värmas upp ordentligt dock (hon är 23år) men sen blir hon helt vild när man ska galoppera :D

I lördags red jag Pepper, passade på när han var så himla mysig i stallet (somnade 2 gånger när jag ryktade och satte upp manen)
På vägen dit kom en traktor bakom oss i full fart, vinkade innan för han skulle sakta ner men de gjorde han inte (där är man fast mellan 2 hagar så man har bara vägen att vara på) ville liksom hinna bort till mötesplatsen men han skulle köra om. Pepper hoppade då till och då vände jag mig om viftade med handen och såg riktigt jävla sur ut och då fattade han... usch ja blir så trött
Min syster blev rädd att något skulle hända men jag var inte rädd utan mest förbannad.
Fick några fina kort från ridturen med :)

rider fram på ridbanan
pepper+o+mimmi3.jpg

häftigt med svansen
pepper+o+mimmi1.jpg

i kohagen
pepper+o+mimmi2.jpg

svarta hingsten ;)
pepper+stegrar.jpg

Vad har hänt med pixbox?
Vart laddar ni upp bilder?

pixbox verkar ha problem... känns tveksamt med tanke på att de inte uppdaterat felmeddelandet på veckor..

Jag laddar upp det mesta på photobucket men använder även och länkar från min wordpressblogg (får nog köpa till extra lagring där nu när det börjar bli en del bilder).

kl

Vi har hosta och snuva i stallet.. vitt snor och G hostar upp vitt slem så han har fått vila. I dag skrittade vi ut i 30 minuter och det verkar som att när han rörde sig fick han loss en del slem och hostade en del. Veterinären kommer på tisdag som tur är.

wpid-imag0150-1.jpg

Vi skulle ju bara skritta ut barbacka så det kändes onödigt med träns... gick hur fint som helst! :love:

Nu kanske jag kan skriva det här med... eftersom att det är mer eller mindre "officiellt". G's ägare har frågat om jag vill köpa honom.... :eek: jag sa, såklart, ja men...

(sen började jag fundera över det här med att ha en så stor häst... det var aldrig en del av planen) i alla fall så är vi hemma nu och jag har bestämt mig att ja, får jag bara ett jobb (jag har ett på G och går det i lås så är det en done deal så att säga) är det klart att G och jag ska fortsätta tillsammans, då ska han hoppas in på riktigt och vi ska prova på lite terräng... så håll tummarna :) det är en stoooor personlighet. (och ja, inte alls den slags häst jag hade föreställt mig men i bland blir det ju bara så).

Men va kul!! Hoppas allt går vägen och du får jobbet :)

När jag skulle köpa häst blev det inte riktigt som jag tänkt mig heller men jag tror att hittar man en personlighet som man gillar så kvittar det vad det är för ras/kön/ålder mm. Sen om man har höga tävlingsambitioner så måste man väl se mer till det andra men lägger man sig mer på "hobby" nivå så spelar de ingen större roll

Vad var planen att din framtida häst skulle vara då? :)

Haha, det är det som är det roliga... jag ville ha en arab eller ett fullblod. Som jag sa till syrran som inte riktigt fattar det här med skillnaden mellan häst och häst "det är som att köpa en hummer när man vill ha en lambourghini" :angel:

Men G är ju bara fem och riden knappa året så det finns mycket kvar att lära sig och utvecklas tillsammans. Han är en trevlig häst som älskar att hoppa. Det är ju bara det att han är så pass stor som han är så ska han hålla blir det ju mycket träning runt i kring för att bygga rätt muskler och sen kanske man får vara lite sparsam med hoppandet... planen är ju i alla fall att komma ut och köra lite lättare dressyr och sen även hoppning + terräng. Så att han får lite vana av att komma ut och blir "allround" ev. även då när det passar i livet få honom inkörd så är han attraktiv för en bredare marknad om det skulle bli tal om att sälja längre fram i livet.

Syrran bidrog med ytterligare i den här frågan: du kan ju alltid ha två hästar :angel: så sant...;)

kl

Nu har vi vilat klart för i höst och för att få lite extra motivation har jag precis skickat iväg anmälan till en pay & jump om 1.5 månader (vi måste ju komma igång igen och kanske hoppa mer än två hinder i ett svep innan vi går in och hoppar bana)... så här ska det tränas :bump: får passa på nu när vi kan galoppa på stubbåkrarna och jobba på voltarbetet ...

Jag hoppas att jag framöver kommer att kunna skriva in en medryttarhäst här.

Har haft uppehåll i snart 6 år :eek: men har bestämt mig att ta mig tillbaka upp i sadeln. Så jag har svarat på lite annonser här i Skåne, rotat fram ridbyxor och hjälm o köpt nya ridstövlar idag :D Första hästen ska jag träffa och kanske provrida i helgen. Håll tummarna att jag hittar en häst (och ägare) som man "klickar" med =)

Spännande :) håller tummarna

Tack tack!
Blir en på söndag & en i nästa vecka. Känner rätt mycket för hästen (och ägaren) i helgen, så jag hoppas verkligen.

Tänka att man kan va så löjlig o nervös. Har ju ridit i 16 år och haft egna hästar o hästar för utbildning... Men att man skulle känna det så här pirrigt efter 6års uppehåll trodde jag aldrig! :p :D

Jag hade uppehåll i nästan 1 år och skulle provrida ett halvblod som var 1,75 i manke (tycker ja e högt ;) ) han var pigg som tusan och ägaren satt på läktaren. Samtidigt red en tjej på en hingst och hon tjata hela tiden " du får akta dig för det här är en hingst" jag tänkte bara, men det här är ju en vallack :crazy: o det visste hon
Tyckte de gick kasst men ägaren var jättenöjd efteråt :)

Jag tror det går bra för dig med, bara att känna av läget och ta det lugnt!

Jag hade uppehåll i nästan 1 år och skulle provrida ett halvblod som var 1,75 i manke (tycker ja e högt ;) ) han var pigg som tusan och ägaren satt på läktaren. Samtidigt red en tjej på en hingst och hon tjata hela tiden " du får akta dig för det här är en hingst" jag tänkte bara, men det här är ju en vallack :crazy: o det visste hon
Tyckte de gick kasst men ägaren var jättenöjd efteråt :)

Jag tror det går bra för dig med, bara att känna av läget och ta det lugnt!

Tack! Det här är oxå en "stor" häst, så det blir spännande! ;)

kl

Värsta hoppeponnyn

Jättesmart att hoppa (om än bara typ 35 cm) för första gången sen typ slutet av juli på hackamore. Hästapålle var ju inte bara liite taggad... nåja kommer snyggare film nästa vecka när vi introducerar oss till ridhus och skuttar ett par språng lite högre :)

*kl*

Du har jag ridit för första gången på 6år. En helt underbar häst .. allt kändes bra. Nu är det bara det olidliga, att vänta... Var två till som var inbokade för provridning.... Håller alla tummar o tår nu!! =)

Red ut idag och hann innan det blev mörkt. Först kändes han lite seg men efter en galopp fick han upp tempot!
Galopperade på en äng och då kom en bil på vägen bredvid och Pepper bockade lite sen galopperade på sidan :D så de i bilen såg livrädda ut, jag bara log och vinkade "jag har full kontroll" ;)

medryttarinnan:Hur har det gått?

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka