Medryttartråden 3

Sv: Medryttartråden 3

KL

Alla era lyckostar!
Känns fel att komma hit igen, men känner att jag måste jämra mig lite!

Har skrivit tidigare i denna tråd om en underbar D-ponny, rider honom ibland fortfarande, och det tackar jag de fina ägarna för!
Men övergick till ett jättefint halvblodssto i december men har nu fått tvingats sluta då jag har fått studentboende och inte har råd längre!

Vad gör man?! :cry:

Jag saknar hästarna så jag blir tokig! :(

Låter jättejobbigt, du kan inte få föräldrar att sponsra? Typ önska dig i födelsedagspresent/julklapp? :)

*kl*

Måste bara lägga ut en bild på när vi knoppade Karisma förra gången vi var ute i stallet... Kompisen tog bättre bilder men har inte laddat in dem än. Hon blev så sööööt! (och knopparna... hmm... vi är väl kanske inte världen bästa på att göra knoppar, fast de här är FAKTISKT slarvknoppar :angel:)

21ndx1j.jpg

:love:

Inte har råd och ta dig dit eller har de en månadskostnad?

Jag betalar inte för att vara medryttare, kanske har tur (betalade för halvblodet 200kr)
Jag hjälper till med allt istället och åker såklart ut även om man inte kan rida, ställer upp om ägaren åker bort mm :)

Samma här, när hästen stod hos ägaren betalade jag inget, är ju DOM som inte har tid och behöver hjälp för hästens välmåendes skull, nu när jag tagit hem henne stå jag för halva stallhyran (betalar enbart faktiska kostnader i hyra, dvs totalsumma 700:-/mån så kostar mig 350:- ) och har 7km till stallet, så betalar i princip 350:-/mån för att få rida 7dagar/v :) Men är ju mer fodervärd nu när hon bor här, men det är ändå billigar än när hon bodde hemma, för jag hade 10mil tor till deras stall = dyra bränslekostnader :)

(kl)
På söndag ska jag, tack vare hon som äger nuvarande medryttarhästen, provrida en eventuell ny. Det låter jättebra alltihop, ska bli kul att testa och se om vi funkar ihop. Få se hur länge den svarte blir kvar här, förhoppningsvis blir det några fler ridturer...
I dag fotade jag hästen här hemma, några bilder: :laugh:
33215556.jpg

33215557.jpg

33215558.jpg

33215559.jpg

33215561.jpg

Innan jag började ta hand om rocky mountain hästarna + travtant skötte jag en arab. Jag har börjat rida henne igen, har verkligen saknat henne otroligt mycket. Hon är så snäll och jag känner mig säker med henne.
Började rida henne för lite mer än ett år sen.

Hästens namn: Pepidora men kallas Pippi
Ålder:23 men beter sig som 4år :D
Ras:Arab, den lite mer rejäla typen

Bifogar några äldre bilder från förra sommaren
32679595.jpg

32492251.jpg

Tack! Vet bara att det är ett 5-årigt islandssto som tydligen ska vara jättesnäll, så jag hoppas hon passar en feglort som mig ;-)

Äsch, det går nog bra ska du se! Men då är den ju rätt ung, är du van vid isisar?
Min medis är ju också rätt grön så jag är lite orolig över att snurra till det för henne. Har inte riktigt koll på vilka hjälper som gäller för vilka gångarter...
I väntan på att tränaren ska komma tillbaka så tränar vi bara skritt och trav (på banan alltså, ute töltar och galopperar vi också) för då kan jag iaf säkert känna vilken gångart det är :grin:

Jag har ridit islandshästar de senaste åren och har väl precis börjat få ett hum om hur saker och ting funkar när det ska töltas och grejas ;-P Red iaf i dag och ägaren ville gärna att jag skulle fortsätta. Hästen kändes lugn och trygg som en 15-åring - perfekt för mig! Så då har jag en ny medryttarhäst då :-) Innan den gamla ens hunnit flytta, men han är iaf inte ridbar för tillfället... :-(

Har ju haft Kossan hemma sen början av Juni nu, första dagarna stod hon i väntan på hovslagare men runt 11 Juni satte vi igång camp friskis och svettis med först körturer, sen har vi klättrat enormt mycke för hand, tränat markarbete från marken och kört en del, väldigt lite ridet faktiskt :) Så kändes de som om inget hänt, sen vi började, men konstaterade idag när ja spännde för vagnen för första gången på drygt en månad att hon fick plats bra mellan skacklarna och rumpan är ju mycket mindre :) Gräsmagen är såklart stor och fettdepåer finns kvar över bogarna, men de tar sig faktiskt, trots allt! Nu är det 11 månader sen vi träffades för första gången, och i början hann ja ut nån gång i veckan, oktober - januari var ja ute 3-5 dagar i veckan, februari blev ja sjuk och de blev vila mer eller mindre från mars till juni, så med tanke på förutsättningarna tror ja man få va ganska nöjd med uppdraget bantning :)

185216_10150750626585515_6518724_n.jpg

2808_10152039916930515_1883678541_n.jpg

Första rumpbilden från 11 Juni, sista från idag
332981_10152040051760515_765929032_o.jpg

Oj, ja vilken skillnad! Rumpbilderna säger ju allt, den är ju helt klotrund på första bilden :D

Spiteful Spirit: Vad kul att provridningen gick bra! Fick också "min" nya innan den förra försvann. Skönt att kunna fortsätta direkt och inte bli hästlös. Varför är den svarte inte ridbar? Skadad?

Har varit ute med lillstumpan ngr gånger nu och hon är verkligen jättetrevlig! Pigg och glad. Bra fart i galoppen!
Hängde på en längre tur i söndags, 2,5h ut i skogen. Härligt! Har fortfarande svårt att riktigt känna om gångarterna är rena, men det kommer väl så småningom. Går bara och väntar på att tränaren ska komma tillbaka från semestern så man kan få tips och råd.

Gör ett försök att slänga in ngr bilder. Syns de?

Spóla
th_c7618392.jpg

Efter långritten, "min" står till höger
th_08136391.jpg

Slänger in en bild på förra medisen också. Vinterpromenad med ponnyn.
th_018d9a31.jpg

Hon ville ha månadspeng. Jag betalade inget hos ponnyn, bara när jag började rida 3 ggr i veckan och så jobbade jag också så kändes bra att betala. men jag ville börja rida stor häst och hittade halvblodet som verkade passa mig, plus att hon hade en unghäst som hon ville ha hjälp med som drog ner priset, men hon sålde honom så då steg priset.. nu har hon flyttat till ett annat stall också och då säger hon att jag måste ta lektion om jag vill fortsätta vara medryttare, och det har jag ju ännu mindre råd med...

just nu vill jag bara ha ett stor häst jag kan få rida.. :cry:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 653
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 753
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: MML
·
Mat Jag har fått lära mig sedan barnsben att man inte kan värma spenat eftersom det blir giftigt då. Alltså värma det igen då det redan...
2
Svar
25
· Visningar
1 381
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?