Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap
Det här med medryttare är svårt, att hitta någon man litar på som tar god hand om ens häst är allt annat än lätt. Obs! nu kommer det en smärre "novell" här.
Jag råkade ut för, vad jag anser vara, medryttaren from hell för bara någon månad sen. Jag hade annons ute samtidigt som jag själv läste annonser, hittade en om en tjej på 19 år som tävlat msvb dressyr, egna hästar osv, jättebra tyckte jag, men så såg jag att hon inte hade körkort så där gick det ju bort då mitt stall ligger bortom kommunala färdmedel. Men någon vecka senare svarade just denna tjej på min annons och det visade sig att hon höll på att ta körkort i samma veva, superbra tyckte jag, tjejen lät jättetrevlig och vi bestämde att hon skulle komma och provrida.
Jag hämtar henne och vi åker ut till stallet. Hon är lite tafatt, frågar inte så mkt men jag tänkte att hon är nog bara lite blyg, hon sitter upp ute i paddocken, jag säger att jag går in och plockar undan lite så får hon känna på honom utan att jag står och hänger henne över axeln(jag kikade lite från stallfönstret istället) det såg väl inte sådär jättebra ut när hon red, men jag vet att min häst är lite svårriden så jag fäste mig inte så väldigt vid det, även om jag tyckte att någon som ridit såpass höga klasser ändå i alla fall borde kunna rida hästen iform. Jag berättade för henne att han varit skadad, han fick en spark så det blev en spricka i ena benet, dock kommer han bli helt återställd utan påverkan på ridbarheten, men att han var under igångsättning så han skulle ridas med försiktghet, inga små volter osv, självklart säger hon.
Jag var jättenöjd och glad att hittat en, vad jag trodde, duktig och vettig tjej som komplement till mig och min andra duktiga medryttare som bara har tid att rida ca 1 gång varannan vecka.
Hon tar körkortet och börjar rida min häst, hon hinner väl vara där ca 3-4 ggr då jag frågar om hon kan byta dag med mig då mina barn varit sjuka, men det kan hon inte för hon själv var sjuk sa hon, inga problem, jag tar din dag då sa jag och undrade i förbifarten hur det gått sista gången hon red. Jodå sa hon , det gick bra, hon hade så lite tid så hon "tog honom på lina och lät honom springa av sig" då höll jag på att sätta i halsen, och ringer henne(tidigare konversation skedde via sms) då svarar hon inte fast jag typ 30 sek innan fick sms av henne, jag skickar ett sms där jag ifrågasätter vad hon gjort och att vi INTE kommit överens om något annat än att hon RIDER hästen och varför han inte ska springa på volt, jag får tillbaka(snabbt som attan) ett "ok, sorry"....
Åker ut till stallet dagen därpå, då står det på tavlan att han varit halt dagen efter medryttaren varit där, pratar med stallägaren som berättar upprört om hur medryttaren longerat min häst i SKEN...jag ser tom på ridbanan exakt där hon longerat, volten kan ha varit max 5 meter, helt vansinnigt! Stallägaren OCH hennes man var på väg att stoppa henne men hann inte för hon slutade strax efteråt dom fick syn på henne. Stallägaren berättade även att tjejen ridit med inspänningstyglar, vet ej om det var graman el snodd, och kan man rida(vilket man borde kunna om man tävlat msv...) så behöver man inte rida min häst med några slags hjälptyglar.
Nu kan man ju tycka att det här borde vara nog va?!
Men inte då, jag blir misstänksam, googlar hennes namn, samt min hästs namn och hittar en BLOGG...där hon skriver att min häst är hennes, att vi skrivit papper osv, och det finns dessutom inte ETT ENDA resultat där hon skulle ha tävlat de klasser hon sagt, faktiskt inte ett enda tävlingsresultat öht...hon är inte ens registrerad i TDB och de hästar hon säger är hennes, står reggade på någon helt annan. Visst, några tävlingsresultat faller alltid bort, men ALLA?? Jag börjar lusläsa hennes ´blogg och hittar massa konstiga saker, hon säger emot sig själv ang allt med hästar.
Jag skickar henne ett mail där jag talar om att om hon inte genast tar bort allt ang min häst från hennes blogg så polisanmäler jag samt konfronterar henne ang lögnerna om tävlingsrelsutaten, men inget svar. Om det vore så att jag hade fel, att hon HAR tävlat de klasserna, att hästarna faktiskt ÄR hennes, så borde hon ju vara angelägen om att bevisa sin oskuld, men icke..de mesta ang min häst tas i alla fall bort.
Jag var så arg så jag skakade, tänk om min hästs skada hade förvärrats pga henne, då hade hon fått det hett om öronen!
Men det som är mest otäckt är hur en tillsynes trevlig ung tjej visar sig vara någon slags dr jekyll/mrs hyde, jag litade på att hon skulle ta god hand om min fina kille, men vad hon pysslade med, det vete gudarna.
Så mitt råd är, GOOGLA för allt vad tygeln håller! Men skriva kontrakt tror jag inte på, inte vite heller, utan man får försöka gå på känsla, även fast det är helt galet svårt. Och ta referenser, det kommer jag from nu göra med alla ev medryttare.
Jag är bara jättetacksam för den medryttare jag har kvar, han som bara kan rida någon gång varannan vecka, men som är ärlig, ansvarfsull, ringer om det är något, uppskattar hästen och är rädd om honom, samt är ödmjuk och lyssnar och tar till sig information på ett bra sätt