Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Skillnaden är ju att som medryttare är man i princip mer låst eftersom man inte hursomhelst kan leja ut saker på någon annan om det kör ihop sig enligt det kontraktsförslaget.
Under de 13 år jag haft egen häst har saker alltid löst sig vid akut sjukdom/bilhaveri etc genom att jag fått lägga in en planerad vilodag och ringt någon annan som kunnat ta mockning och kollat att hästen lever. Alt hunnit ut själv och mocka, men då hoppat ridningen.

Som medryttare tycks ju detta enligt tråden inte vara ett alternativ.

En hästägare och en medryttare som kommer överens om ett medryttarskap känner sällan varandra särskilt väl. Så det är väl ganska givet att hästägaren inte litar på medryttaren helt och fullt i det läget. Dessutom krävs redan en rätt ansenlig förtroende-uppoffring från hästägarens sida... man lämnar en djupt älskad varelse i en annan människas vård.

Att komma överens om en straffavgift för utebliven sådan vård, ridning och övriga omsorger, känns ju faktiskt inte alls särskilt betungande. Och som sagt var - det är inte sällan en hästägare får ta en hel del ekonomiska konsekvenser på grund av en sen avbokning.

Som jag ser det så har en medryttare som har schemalagd ridning ett avtalat åtagande - att bryta det avtalet medför besvär, kostnader och andra nackdelar för den andre avtalsparten. En vitesklausul kan då inte ur ett strikt objektivt perspektiv anses vara oskälig.

Att du inte skulle acceptera ett sådant avtal... nä men så är det ju - vi har olika preferenser allesammans och väljer själva vilka avtal man ingår. Jag tar inget betalt för att medryttaren rider min häst, skulle jag kräva säg 500 kronor i månaden för att hon skulle få rida så skulle vi ju få resonera om saken och jag skulle riskera att hon sade tack och hejdå - hon bestämmer ju själv om hon skall ingå det avtalet. Skulle jag kräva 10 000 i månaden för att hon skulle få rida så skulle hon ju även då kunna välja att tacka ja eller nej till det hela. Vi har som sagt var olika preferenser, det är ju möjligt (om än höggradigt osannolikt) att det finns någon som skulle vara intresserad av att betala 10 000 kronor i månaden för att rida min häst - och tja, skulle det vara så så var det ju upp till oss att avtala om det!

Fast här är det ju ändå en central skillnad, om jag ringer min medryttare och säger "jag är sjuk och tänkte höra om du kunde tänka dig att ta hand om hästen i dag" så är det ju inte ett avtalat åtagande, medryttaren får ett erbjudande om att rida en dag extra som medryttaren kan tacka ja eller nej till. Jag har ju inte haft anledning att räkna med att hon skall kasta allt åt sidan för att ta hand om min häst för att jag råkar vara sjuk...har hon däremot åtagit sig att rida på tisdagar och ringer på tisdag eftermiddag och meddelar en förändring så har hon ju brutit mot en överenskommelse vilket ger konsekvenser för mig.

Nu tillämpar jag inget sådant avtal men jo, jag tycker nog fortfarande att det inte finns något bra argument emot ett avtal med vitesklausul för utebliven ridning faktiskt.

Och jag tycker inte dina argument håller...

Jag vill fortfarande inte bli straffad för att det dyker upp annat i mitt liv. Istället ställer jag upp när jag kan men inte hästägaren kan.

Fast det är just det att jag har fått kasta allt åt sidan för att hjälpa ägaren! Jag hinner inte ens rida utan åker bara ut för att göra det nödvändigaste.

Att komma överens om en straffavgift för utebliven sådan vård, ridning och övriga omsorger, känns ju faktiskt inte alls särskilt betungande. Ööh, jo det gör det! :crazy:

Det här med medryttare är svårt, att hitta någon man litar på som tar god hand om ens häst är allt annat än lätt. Obs! nu kommer det en smärre "novell" här.

Jag råkade ut för, vad jag anser vara, medryttaren from hell för bara någon månad sen. Jag hade annons ute samtidigt som jag själv läste annonser, hittade en om en tjej på 19 år som tävlat msvb dressyr, egna hästar osv, jättebra tyckte jag, men så såg jag att hon inte hade körkort så där gick det ju bort då mitt stall ligger bortom kommunala färdmedel. Men någon vecka senare svarade just denna tjej på min annons och det visade sig att hon höll på att ta körkort i samma veva, superbra tyckte jag, tjejen lät jättetrevlig och vi bestämde att hon skulle komma och provrida.
Jag hämtar henne och vi åker ut till stallet. Hon är lite tafatt, frågar inte så mkt men jag tänkte att hon är nog bara lite blyg, hon sitter upp ute i paddocken, jag säger att jag går in och plockar undan lite så får hon känna på honom utan att jag står och hänger henne över axeln(jag kikade lite från stallfönstret istället) det såg väl inte sådär jättebra ut när hon red, men jag vet att min häst är lite svårriden så jag fäste mig inte så väldigt vid det, även om jag tyckte att någon som ridit såpass höga klasser ändå i alla fall borde kunna rida hästen iform. Jag berättade för henne att han varit skadad, han fick en spark så det blev en spricka i ena benet, dock kommer han bli helt återställd utan påverkan på ridbarheten, men att han var under igångsättning så han skulle ridas med försiktghet, inga små volter osv, självklart säger hon.
Jag var jättenöjd och glad att hittat en, vad jag trodde, duktig och vettig tjej som komplement till mig och min andra duktiga medryttare som bara har tid att rida ca 1 gång varannan vecka.
Hon tar körkortet och börjar rida min häst, hon hinner väl vara där ca 3-4 ggr då jag frågar om hon kan byta dag med mig då mina barn varit sjuka, men det kan hon inte för hon själv var sjuk sa hon, inga problem, jag tar din dag då sa jag och undrade i förbifarten hur det gått sista gången hon red. Jodå sa hon , det gick bra, hon hade så lite tid så hon "tog honom på lina och lät honom springa av sig" då höll jag på att sätta i halsen, och ringer henne(tidigare konversation skedde via sms) då svarar hon inte fast jag typ 30 sek innan fick sms av henne, jag skickar ett sms där jag ifrågasätter vad hon gjort och att vi INTE kommit överens om något annat än att hon RIDER hästen och varför han inte ska springa på volt, jag får tillbaka(snabbt som attan) ett "ok, sorry"....
Åker ut till stallet dagen därpå, då står det på tavlan att han varit halt dagen efter medryttaren varit där, pratar med stallägaren som berättar upprört om hur medryttaren longerat min häst i SKEN...jag ser tom på ridbanan exakt där hon longerat, volten kan ha varit max 5 meter, helt vansinnigt! Stallägaren OCH hennes man var på väg att stoppa henne men hann inte för hon slutade strax efteråt dom fick syn på henne. Stallägaren berättade även att tjejen ridit med inspänningstyglar, vet ej om det var graman el snodd, och kan man rida(vilket man borde kunna om man tävlat msv...) så behöver man inte rida min häst med några slags hjälptyglar.
Nu kan man ju tycka att det här borde vara nog va?!
Men inte då, jag blir misstänksam, googlar hennes namn, samt min hästs namn och hittar en BLOGG...där hon skriver att min häst är hennes, att vi skrivit papper osv, och det finns dessutom inte ETT ENDA resultat där hon skulle ha tävlat de klasser hon sagt, faktiskt inte ett enda tävlingsresultat öht...hon är inte ens registrerad i TDB och de hästar hon säger är hennes, står reggade på någon helt annan. Visst, några tävlingsresultat faller alltid bort, men ALLA?? Jag börjar lusläsa hennes ´blogg och hittar massa konstiga saker, hon säger emot sig själv ang allt med hästar.
Jag skickar henne ett mail där jag talar om att om hon inte genast tar bort allt ang min häst från hennes blogg så polisanmäler jag samt konfronterar henne ang lögnerna om tävlingsrelsutaten, men inget svar. Om det vore så att jag hade fel, att hon HAR tävlat de klasserna, att hästarna faktiskt ÄR hennes, så borde hon ju vara angelägen om att bevisa sin oskuld, men icke..de mesta ang min häst tas i alla fall bort.
Jag var så arg så jag skakade, tänk om min hästs skada hade förvärrats pga henne, då hade hon fått det hett om öronen!
Men det som är mest otäckt är hur en tillsynes trevlig ung tjej visar sig vara någon slags dr jekyll/mrs hyde, jag litade på att hon skulle ta god hand om min fina kille, men vad hon pysslade med, det vete gudarna.
Så mitt råd är, GOOGLA för allt vad tygeln håller! Men skriva kontrakt tror jag inte på, inte vite heller, utan man får försöka gå på känsla, även fast det är helt galet svårt. Och ta referenser, det kommer jag from nu göra med alla ev medryttare.
Jag är bara jättetacksam för den medryttare jag har kvar, han som bara kan rida någon gång varannan vecka, men som är ärlig, ansvarfsull, ringer om det är något, uppskattar hästen och är rädd om honom, samt är ödmjuk och lyssnar och tar till sig information på ett bra sätt :)

Skillnaden är ju att som medryttare är man i princip mer låst eftersom man inte hursomhelst kan leja ut saker på någon annan om det kör ihop sig enligt det kontraktsförslaget.
Under de 13 år jag haft egen häst har saker alltid löst sig vid akut sjukdom/bilhaveri etc genom att jag fått lägga in en planerad vilodag och ringt någon annan som kunnat ta mockning och kollat att hästen lever. Alt hunnit ut själv och mocka, men då hoppat ridningen.

Som medryttare tycks ju detta enligt tråden inte vara ett alternativ.

Hur menar du att man är mer låst som medryttare? Man är mer begränsad så till vida att man inte kan göra som man vill hur som helst, men som medryttare är det bara att säga nej jag kan inte och så måste ägaren fixa.

Tanken är att sålla bort folk som inte dyker upp i tid och otid, när bilen är trasig ena veckan, farmor har dött nästa, katten har blivit överkörd och måste avlivas, barnet sjukt och så 2 månader senare dör farmor igen och katten (samma som blivit avlivad) måste nu till veterinären för den inte äter.

I min värld kan man egentligen riva kontraktet så fort medryttaren visat sig vara pålitlig och ha normal frånvaro med normalt varsel.

Och jag tycker inte dina argument håller...

Jag vill fortfarande inte bli straffad för att det dyker upp annat i mitt liv. Istället ställer jag upp när jag kan men inte hästägaren kan.

Fast det är just det att jag har fått kasta allt åt sidan för att hjälpa ägaren! Jag hinner inte ens rida utan åker bara ut för att göra det nödvändigaste.

Att komma överens om en straffavgift för utebliven sådan vård, ridning och övriga omsorger, känns ju faktiskt inte alls särskilt betungande. Ööh, jo det gör det! :crazy:

Med tanke på att du har så mycket emot kontraktet så verkar du ha mycket om och omkring dig och då kanske du inte ska vara medryttare på en häst där det är viktigt att du kommer och när du inte kan avbokar/byter dag i god tid. Det finns säkert de som det inte spelar så stor roll för och det är ju bättre att man hittar någon som uppskattar ens hjälp och egenskaper än en som retar sig på det och blir irriterad.

Om folk har normala problem så borde man vara tvungen att avboka med kort varsel några gånger om året eller så. Har man sjukdomar, småbarn, ett jobb med mycket övertid eller liknade så kan det bli många avbokningar med kort varsel och det är ju helt okej om man är överens om det.

Tror inte att det hör till vanligheten faktiskt! :)

Har själv haft egen häst och är nu medryttare, jag rider och mockar fixar mat och vatten. Jag gör allt som dem som har hästen gör och det är inget konstigt för mej som haft egen häst :) Nu betalar ju jag oxå för mina dagar jag har hästen, kanske är det som är problemet. Att dina medryttare kanske inte tagit det så seriöst ?

Jag ogillar också ideen med det kontraktet, och jag tror du har svårt att hitta en mer pålitlig medryttare än mig. Vad jag vill få fram är att jag tror att kontraktsförslaget skrämmer bort en grupp människor som faktiskt är bra. Att föreslå ett dylikt kontrakt visar på en attityd som jag skulle skrämmas av i ett sökande efter hästägare. Det beror inte på min skötsamhet utan på den bild jag skulle få av ägeren. Efter att ha provridit en hel del hästar i Skåne och träffat diverse hästägare har jag kommit fram till att det är viktigare att hitta rätt hästägare än att hitta rätt häst. En hästägare som utgår från att jag är opålitlig skulle jag själv inte lita på.

*KL*

Det svåra med att vara lr att ha medryttare är väl att man måste ha samma hästtänk för att det ska fungera bra!

Det tkr jag har varit den svåraste biten, var förut medryttare på en häst som en kompis hade på foder. Jag kunde betydligt mer om hästar än henne,och hon var väl inte så intresserad var oftast bara jag som red hästen 2-3 ggr/veckan, jag tröttnade efter några månader just eftersom hästen reds så sällan och i och med det var väldigt otränad (gick på lösdrift) och inte sköttes så bra...
Kmr ihåg att den var halt en gång, hade blivit det när min fodervärden hade den och när jag kom nästa dag och skulle sköta om den, så hade den trampat in en skruv bredvid strålen :crazy: Säger väl ganska mkt om hennes hästkunskap...
Som tur är hade hon inte kvar hästen spec länge efter att jag slutat...

Hästen jag är medryttare på nu fungerar det bättre med, men har väl inte riktigt hundra samma hästtänk. Det är en ponny och det är en familj som har hästen är främst 16 åriga dottern som rider hästen och oxå henne jag har mest kontakt med om byte av dagar osv. hennes mamma har haft häst förut och rider hästen ibland.

Är synd för hästen är jätte trevlig och skulle kunna bli riktigt fin, men han är så sned och stel och ägarna vill inte göra nåt åt det :crazy:
Jag har föreslagit att ta ut en kiropraktor lr ET (har haft ut det till min förra häst med gott resultat) men fick då till svar att "Vi vet att han är sned, men jag tror inte att han lider av det" :eek:

Ja frågan är väl som med alla urvalsmetoder hur man bär sig åt för att sålla bort de man inte vill ha och samtidigt ha kvar de man vill ha kvar. Det är nog inte någon metod som fångar upp alla som kan vara intressanta. Det gäller för övrigt både för potentiella medryttare och för hästägare. Är du för petig kan du missa en kanonbra hästägare likväl som hästägaren kan missa dig.

Vitesklausuler som det här kan klassas som kommer dock inte till för att man inte litar på folk utan för att avtala vad som händer när leveransen inte fungerar. Ja även kontrakt är till för att reda ut vad som gäller inte för att misstänkliggöra folk. Det kan gå snett även med den mest pålitliga människa i världen.

Vad jag vill få fram är att jag tror att kontraktsförslaget skrämmer bort en grupp människor som faktiskt är bra.

Jag sållar med största sannorligt bort bra medryttare även utan kontrakt, och jag sållar bort dom väldigt snabbt.
jag är inte intresserad av:
* omyndiga
*småbarns föräldrar
* människor som aldrig vet när de får jobba, typ vikarier etc som blir inringda på stört.
* människor som är/blir sjuka ofta.
finns säkert guldkorn, skitbra medryttare här men generellt kommer personer med den livsstilen inte passa ihop med min. så då känns det rätt värdelöst för mig.

Att föreslå ett dylikt kontrakt visar på en attityd som jag skulle skrämmas av i ett sökande efter hästägare.
Och jag har absolut inget problem med kontraktet och dina ord kan jag lätt applicera på mig själv: "och jag tror du har svårt att hitta en mer pålitlig medryttare än mig" Även fast jag sällan uttrycker mig på det sättet.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt att dessa kontrakt med böter och liknande ifall man missar ett ridtillfälle gör att i princip bara folk som struntar i att följa kontrakt går med på det. Det gör ju ingen skillnad för dem.

En normal människa skulle nog rygga tillbaka för dessa kontraktsförslag. Jag har faktiskt aldrig hört talas om skrivna kontrakt när det gäller medryttare. Det är ju bara att säga upp medryttaren ifall det inte funkar.

Jag tror faktiskt att dessa kontrakt med böter och liknande ifall man missar ett ridtillfälle gör att i princip bara folk som struntar i att följa kontrakt går med på det. Det gör ju ingen skillnad för dem.

Så du drar då slutsatsen att jag är en preson som strutar i kontrakt?

En normal människa skulle nog rygga tillbaka för dessa kontraktsförslag.

Är jag onormal alltså? jag som skulle kunna gå med på detta?

Jag har faktiskt aldrig hört talas om skrivna kontrakt när det gäller medryttare.

Att skriva "vanliga" kontrakt med medryttare är inget ovanligt. Reglera vad som ska/inte ska göras, vem som står för vad om något händer med häst, utrustning. etc. en trygghet för alla.

att skriva denna typ av kontrakt vi pratar om i tråden nej det har jag inte hört om förut

Med tanke på att du har så mycket emot kontraktet så verkar du ha mycket om och omkring dig och då kanske du inte ska vara medryttare på en häst där det är viktigt att du kommer och när du inte kan avbokar/byter dag i god tid. Det finns säkert de som det inte spelar så stor roll för och det är ju bättre att man hittar någon som uppskattar ens hjälp och egenskaper än en som retar sig på det och blir irriterad.

Om folk har normala problem så borde man vara tvungen att avboka med kort varsel några gånger om året eller så. Har man sjukdomar, småbarn, ett jobb med mycket övertid eller liknade så kan det bli många avbokningar med kort varsel och det är ju helt okej om man är överens om det.

Vem är du att säga att jag inte ska vara medryttare på en viss häst? :crazy: Du vet inte hur mycket jag har att göra och vilka anledningar jag kan få för att avboka. Sluta spekulera i mitt liv tack!

Egentligen är det ju inte vilka anledningar du har som är själva poängen. Grejen är att om man som hästägare är beroende av att medryttaren tar de dagar man kommit överens om och inte avbokar alltför ofta, så är en person som får förhinder titt som tätt inte det bästa alternativet oavsett goda eller dåliga skäl.

För mig som har flera hästar och stall hemma är det inte hela världen om min medryttare bokar om ibland, även om det naturligtvis skulle bli irriterande om det händer för ofta. Men har man hästen inackorderad en bit bort, har andra planer för dagen och ingen annan anledning att åka till stallet kan det bli väldigt jobbigt.

Men snälla nån jag har inte spekulerat alls i ditt liv och har inget intresse av det alls, jag har endast utgått från vad du skrivit.

Varför du inte skulle kunna vara medryttare på en viss häst? Jag föreslog att du skulle söka en häst där ägaren har samma idéer som du om hur det ska fungera. Är det så dumt att föreslå det istället för att försöka med en häst där du och ägaren inte ens kan komma överens om vilkoren?

En normal människa skulle nog rygga tillbaka för dessa kontraktsförslag. Jag har faktiskt aldrig hört talas om skrivna kontrakt när det gäller medryttare. Det är ju bara att säga upp medryttaren ifall det inte funkar.

När jag var medryttare skulle jag inte haft några problem med detta. Jag tänker som så att om jag avbokar så leder det till extra kostnader/arbete för hästägaren genom tex bensin, betala någon annan, avstå från planerad aktivitet osv, och då är det väl inte så konstigt att jag får stå för en del av den merkostnaden när det är jag som inte kan utföra mitt åtagande?

Allmänt KL

Jag är starkt misstroende till att begära någon form av vite av en person som man med största sannolikhet redan tar betalt av för att den ska ta hand ens häst.
Hade varit en helt annan sak om man som hästägare köper en tjänst som sedan inte blir utförd.

Fast personen som föreslog detta ville väl inte ha betalt alls så länge det fungerade?

Allmänt KL

Jag är starkt misstroende till att begära någon form av vite av en person som man med största sannolikhet redan tar betalt av för att den ska ta hand ens häst.
Hade varit en helt annan sak om man som hästägare köper en tjänst som sedan inte blir utförd.

Nu var förstås förslaget här att man istället för att ta betalt, endast ta betalt de gånger det inte fungerar. Man kan vända på det och säga det kostar 1000 kr i månaden men för varje gång det fungerar och så drar jag av 100kr på den summan och går allt perfekt en månad så blir det gratis.

Så nej med den här modellen hade ägaren med största sannolikhet inte redan tagit betalt.

Fast personen som föreslog detta ville väl inte ha betalt alls så länge det fungerade?

precis! gratis så länge allt fungerar, medryttaren tar alla sina dagar som det är sagt ect.

kostar 50 kr om det blir avbokningar med kort varsel av anledningar man inte kan råda över - typ sjuk släkting. 200 kr vid avbokning med kort varsel av annan orsak- typ dåligt väder.

Byte av dag pga olika omständigheter och detta sker med god framförhållning kostar INTE, vad jag kan förstå, iallafall är det så jag skulle ha reglerat det hela.

spinner vidare lite till...

Så som jag upplever det så är det inte så ofta man behöver avboka med kort varsel, åtminståne inte jag. Kan tänka mig att jag avbokade kanske 3 gånger med kort varsel under de tre åren jag var medryttare på fd medryttarhäst, då av anledningar så som magsjuka, hund till vet etc. detta händer inte överdrivet ofta, inte för mig. kan inte säga exakt då jag inte kommer ihåg men det handlar om ett par 3 gånger.

så om detta kontrakt hade varit gällande hade det betytt en kostnad för mig på 150 kr på tre år, en liten skitsumma och som ägaren antagligen inte hade brytt sig i... om jag hade vart ägare hade jag inte brytt mig i det i vart fall, medryttaren har ju visat sig pålitlig så att säga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar