Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Men.. Jag har också haft världens bästa medisar: Ställer upp i vått och torrt, oavsett om hästen är halt eller går att rida, följer alla mina nycker (dvs regler), ringer om det är nåt och är helt enkelt underbara!

De tjejerna hade jag behövt den tiden då jag behövde medis!!! :love:
Då hade jag sluppit ge upp mycket som jag fick göra då jag "sa upp" mina medisar...

Utifrån vad du skriver hade en sådan medryttare troligen fått sparken efter 1-3 veckor. längre tar det inte att inse att 2 avbokningar i veckan och usel/ingen mockning inte fungerar. Imte för mig åtminstone.

En andra chans jovisst, och även en 3:e och 4:e men enligt din beskrivning gorde människan i stort sett aldrig rätt och det var knappast misstag utan medvetna handlingar.

Senast ändrad:

Det kanske var så att det fungerade bra de första veckorna...?
Denna hade jag ingen möjlighet att kolla i början.
Att slänga ut någon efter en vecka kallar inte jag att ge någon en chans!
Avbokningarna började efter ett par veckor, jag sa till om det, det blev bättre, men återkom sedan och då sa jag stopp!
Angående mockning vet jag inte om hon helt enkelt inte fattade hur man gjorde... Det blev också bättre ett tag för att återgå till sämre igen..
Sen är jag extremt pedantisk, så det som är jättedåligt för mig är säkert bra för många andra..
Men nu handlar inte tråden om hur hemskt jag missköter min häst, så vi kanske borde lämna det nu..

Jag har haft flera medryttare till mina hästar under årens gång, har aldrig annonserat utan dom har sökt upp mig och frågat om att få bli medryttare.

Men det som nu har slagit mig är följande: Dessa tjejer har ridit på ridskola i allt från 5 - 15 år, en del har haft foderhäst tidigare, nån har till och med ägt egen häst med allt vad det innebär, men trots det har dom inte kunskap att sadla och tränsa på en häst och stallskötsel har dom aldrig hört talas om !

Jag har fått vara med som en mamma till dessa tjejer för att visa hur man gör och hjälpa till hela tiden så för mig är det ingen idé att ha medryttare mer då jag ändå måste vara med i stallet varje gång .

Inte finns det vett nog att fråga om man vill ha hjälp med mockning och/eller lägga in foder till den häst dom rider, nix..

Sopa stallgången efter sig när man gjort färdig hästen, det har aldrig hänt !

Och jag ska tillägga att detta är inga barnungar som har varit medryttare utan allt från 15 - 35 år gamla och ändå finns det ingen som tänker att man kanske skulle ta och hjälpa till med nåt när man ändå får rida gratis och även tävla hästen.

Nu har jag blivit så trött på allt detta så nu blir det inga fler "medisar" för min del.

Kan också berätta att jag har sagt till om mockning, och dom har lovat fixa det efter ridningen.

Så när jag kommer hem sent på kvällen efter jobbet och ska ta in hästarna i stallet och tror att det är mockat och klart så upptäcker jag att så var inte fallet, inte mockat, inget foder i krubban och ingen stallgång sopad !!

Tydligen tycker dessa medisar att det räcker med att dom rider och har kul så kan hästägaren ta "skitgörat".

Ursäkta att det blev långt och gnälligt men behövde bara skriva av mig.

Om det är någon mer än jag som råkat ut för detta så snälla skriv och berätta hur ni gjort.

Om du fått "vara med som en mamma" redan från början hade jag sagt upp sagda medryttare snabbt. Likaså om det inte mockas/sopas - efter tillsägning.

Jag fetar texten ovan eftersom det är väldigt olika i olika stall, och vissa hästägare är helt enkelt inte så duktiga på att tydligt framföra vad som ingår i medrytteriet.

En ny medis ska få en ordentlig genomgång av både hästen; hur den ska ridas/skötas, och av stallet; hur det ska skötas/vad som ingår i medisskapet. Detsamma givetvis med fodring, eventuell smörjning av läder, etc.

Det behövs inte tre A4 med förhållningsorder givetvis, men medis är ju inte telepat heller. Har man dessutom kanske bara ridit lektion så kan det finnas en del brister i kunskap om den praktiska skötseln - man är van att bara komma och rida.

Så var övertydlig redan från början med vad som verkligen ingår, och vad du förväntar dig. Sedan kan du ställa krav. Blir det problem så kommer dessa troligen ganska snabbt - och då är det bättre att släppa, och leta vidare efter någon annan person.Tjata inte vecka ut och vecka in, och slösa energi på något sådant.

Fungerar det första veckorna, så tar man problemen första veckan det kommer givetvis, eller andra, eller möjligen tredje men sen får det vara nog. För all del så är det skillnad om man är helt beroende av medryttare men då ska man nog överväga om man ska ha häst, åtminstone om man har svårt att hitta någon vettig. I en beroende ställning blir man lätt tvugen att acceptera det man får och risken är då att personen utnyttjar det (även om det kanske inte är medvetet).

Och där skiljer vi oss, missköter sig folk medvetet så åker de ut, så är det bara. Den som struntar i att mocka eller medvetet mockar mer än slarvigt (och dessutom visat att den kan) och dessutom lämnar återbud med kort varsel och packar fel mängd foder åker ut efter en varning eller två. Givetvis kan man glömma enstaka gånger men det är inget problem och knappast problemet du (och andra) beskriver. Struntar folk i överenskommelser på ett plan så utgår jag dessutom från att det troligen är problem med saker jag inte kan kolla.

Kan bara hålla med. Har man problem med en person över längre tid så är det ens eget val om man tycker det är ok eller inte.

De första gångerna tänker man som du säger: Okej, det är mänskligt att fela och glömma...
Efter ett par gånger börjar man undra och säger ifrån...
Jag försökte med att vara snäll i början och överdrivet förklara allting om det var så att medis kanske helt enkelt inte förstod vad jag menade..
Hur som helst, när jag insåg att det inte fungerade valde jag att åka hem från skolan eftersom jag inte hade möjlighet att ta med hästen och ingen annan kunde ta hand om honom.
Skulle för allt i världen inte välja att stanna i skolan (som krävde min närvaro minst 13h / dag - även helger) och ta bort honom. (gick inte att leta efter ny skötare/fodervärd till en häst som nyligen blivit halt..)
Därför valde jag att göra större nytta hemma = sköta hästen själv och få det som jag vill ha det!

Det är som sagt inte optimalt att vara beroende av medryttare och här handlar det tydligen om lite mer än medryttare då du uppenbarligen inte hade någon tid alls för hästen. Medryttare kallar jag en person som hjälper till någon några dagar i veckan och som har måttligt ansvar och det stämmer dåligt på ditt scenario.

Ju mer jag läser om folk som har problem med sina medryttare så förstår jag att min Medis är värd sin vikt i guld!!!:love::love::love:

Fast jag tog ju hand om hästen fyra dagar i veckan själv???
Sen valde jag att åka hem för att kunna ta honom själv sju dagar!
Tycker diskussionen räcker nu!! Du vet inte hur hela situationen såg ut så jag tycker inte att du kan sitta bakom en dator och döma mig för att inte kunna ha en häst!

Fast jag tog ju hand om hästen fyra dagar i veckan själv???
Sen valde jag att åka hem för att kunna ta honom själv sju dagar!
Tycker diskussionen räcker nu!! Du vet inte hur hela situationen såg ut så jag tycker inte att du kan sitta bakom en dator och döma mig för att inte kunna ha en häst!

Du,

ta inte åt dej.. Internet-forum, folk misstolkar som dom vill..

Det är skitsvårt att hitta vettiga medisar, jag är överlycklig för mina två (den ena hämtade mej tom vid tåget när fina fröken hyvlade av huden på skenbenet i hagen på hennes dag).

Jag har som sagt haft min beskärda del av "dårar", jag har även haft såna jag fått vara med och hjälpa mycket. För mej är det ok så länge dom vill lära sej och också gör det.

Du måste haft en sjuk otur..

/Lavinia, som kollar sina medisar nog i början och ändå kan det bli fel någon månad in (dom rider i sadlar som hästen får skav och ryggont av, rider ut på häst som tappat skor (trots att dom var med när hästen stog 2 månader i vintras pga ömfotadhet. häst har ff sulor fram efter det..).

Tack!! Blev på lite bra humör nu! :)

Det var just det att hon verkade vilja lära sig. Kom direkt från en ridskola och hade inte fått lära sig allt om skötseln...
Jag gav henne möjligheten men efter ett tag insåg jag att det inte skulle gå vägen... Sen att jag fick reda på hur hon red de dagar hon red ensam gjorde ju bara att det kändes bra att jag tog över ansvaret helt själv!

Nu dömer jag ingen - det är ett diskussionforum inte en domstol så ta inte saker och ting på för stort allvar. Jag utgick från vad du skrev och det var uppenbarligen inte hela histiren. Du presenterade det som du haft en medryttare som misskött sig gravt under en längre tid och där du (och din mamma) övervakat och konstaterat fel mest hela tiden, det är det scenariot jag kommenterar.

Det finns en del absurda beskrivningar (rent generellt men inklusive din) där medryttare misskött sig redan från början eller under en lång tid och man sedan beklagar sig. Man kan ha världens bästa skäl för att behålla medryttaren men det är ett val och inget direkt att beklaga sig över.

Jag tror många problem med medryttare bottnar i att en del hästägare är beroende och inte vågar säga ifrån eller sparka folk då de i så fall riskerar att få det sämre eller ingen hjälp alls och de inte har råd eller möjlighet att hyra in hästen i ett stall som har den servicen de egentligen behöver. Är man beroende av medryttare så är man också benägen att sänka kraven och ta vad som bjuds och det kan slå snett.

Nej man ska inte ta åt sig för hårt...
Men det är klart att man blir upprörd när det låter som om någon säger att man inte är värdig att äga det enda man lever för... (Läs: låter som.)
Det jag mest beklagar mig över angående min medis är det som jag har fått veta i efterhand av andra...
De jag visste om själv sa jag rakt ut till henne om vad jag tyckte och det verkade som om hon tog åt sig och tyckte det var pinsamt för att jag inte var nöjd..
Det med att hon avbokade samma kväll två dagar i veckan blev jag riktigt sur över och sa det till henne. (satte strikta villkor)
Då skötte hon sig jättebra i ett par veckor och kom t.o.m och borstade och hjälpte till lite i stallet de dagar som inte var hennes..
(Vi började bestämma från vecka till vecka vilka dagar hon skulle ha eftersom det kändes som att hon inte kunde binda upp sig samma dag varje vecka, alltid)
Allt var bra, men då ramlade hon tillbaks till de negativa egenskaperna igen och då sa jag hej då..
Men jag var som sagt inte beroende av henne eftersom jag gjorde om valet angående mig själv istället.
Min häst är mitt allt och jag skulle inte byta ut honom mot någonting.

När man läser om alla dåliga erfarenheter folk har av medisar kan man förstå att många hästägare är tveksamma till att ha medisar. Medisar är ju till för att hjälpa inte stjälpa men att det kan uppstå missförstånd det händer, det kan det ju överallt.

Det blir ett konstigt urval här, folk skriver sällan om det som fungerar och ofta om det som inte fungerar.

Vi har också mest bara en sida av det icke fungerande samarbetet men min erfarenhet är att vissa av de som anser sig ha notoriskt dåliga medryttare också av medryttarna anses som krångliga/dåliga/jobbiga ägare. Nu finns det underbara hästägare som har otur också så det är definitivt ingen regel.

Vi har också mest bara en sida av det icke fungerande samarbetet men min erfarenhet är att vissa av de som anser sig ha notoriskt dåliga medryttare också av medryttarna anses som krångliga/dåliga/jobbiga ägare. Nu finns det underbara hästägare som har otur också så det är definitivt ingen regel.

Eller hur. Det talas sällan om att det finns jobbiga hästägare för medryttarna, har själv stött på en och annan. Men som tur är har majoriteten varit underbara!

Visst kan det vara så.

Där är hästen, rid - har jag mötts av en gång... När jag bad att får en liten rundvisning i stallet pekade ägaren emot sadelkammaren, "där hänger sadeln". Sedan stack människan. Ingen information om hästen, ingen info om stallet/stallregler, förutom vad jag specifikt frågade om vid tidigare kontakt. Då blir det såklart också lätt missförstånd om ägaren väntar sig någonting som hon/han inte sagt. Desstom känns det väldigt nonchalant.

Neurotiskt nogranna ägare kan vara trötsamma, men hellre det än att de bara släpper allting och tar för givet att du per automatik vet precis hur de vill ha det och hur hästen fungerar bäst - efter 10 minuter i stallet.

Hej!

Jag är nog en sån där neurotisk variant. Har gärna checklistor för saker och låter alltid mina medisar ringa om det är nåt de undrar. Gör också väldigt klart för dom att hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite (och då eventuellt göra fel). Jag visar gärna mina medisar runt flera gånger- har promenerat ridvägar och lånat hästar för att visa längre ridvägar.

Jag vill att mina medisar ska trivas, för då brukar dom göra ett bra jobb- sen skadar det inte att jag har världens finaste häst:-).

Jag har lärt mej att man får leta ordentligt och att man måste ha tur, men ibland "bara händer det" och man har superhjälp!!

/Lavinia

Jag har varit medryttare och jag har helt självmant tagit hand om hästens utrustning, tagit pass i stallet (åkte hemifrån klockan sju varje lördagmorgon för att ta utsläppet så att hästägaren slapp kliva upp och släppa ut hästarna - eftersom jag ändå red på lördagar så tyckte jag att hon kunde få sovmorgon) och självklart mockade jag, tog hand om hästen och sopade varje gång. Samt släpade vatten i dunkar som man fick åka ned till macken för att fylla på vintern...

Dessutom åkte jag extra när hästägaren blev sjuk (problem under graviditet) och tog extrapass då. Slutade med att jag tog hem hästen och hade henne på foder också - eftersom hästägaren och dennes baby inte mådde så bra och jag hade sex mil enkel resa till stallet.

Jag har också haft medryttare till min häst. Både toppen och botten... men en sak har jag lärt mig under mina resor med medryttare - jag måste vara extremt TYDLIG med vad jag har för förväntningar på medryttaren redan från början. Jag måste också bli bättre på att kräva saker och att ringa och meddela när något inte blivit rätt. Medryttaren vet ju inte vad den ska göra om jag inte berättar.

Kan det inte vara så för dig också - du gör arbetet själv och går och muttrar för dig själv i stället för att faktiskt informera om att du tycker att det vore rimligt att medryttaren gjorde en andel (specificera vad) av arbetet de dagar denne rider? Gör en lista som medryttaren kan kika över innan denne åker från stallet också och skriv upp även de mest grundläggande sakerna som

* Borsta bort all svett från hästen och visitera hästen samt kratsa hovarna.
* Låt hästen torka ordentligt innan denne släpps ut i hagen
* Plocka undan på gången och sopa stallet
* Mocka åt hästen och gör ren vattenhinken och fyll den.
* Blanda kraftfoder åt hästen och ta in hö (ange mängder)
* Minst en gång varannan vecka skall hästens utrustning smörjas
* Varje gång du ridit gör du ren utrustningen om det till exempel blivit lera på sadelgjorden

Sådana saker - då är du klar och tydlig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar