Jag har haft flera medryttare till mina hästar under årens gång, har aldrig annonserat utan dom har sökt upp mig och frågat om att få bli medryttare.
Men det som nu har slagit mig är följande: Dessa tjejer har ridit på ridskola i allt från 5 - 15 år, en del har haft foderhäst tidigare, nån har till och med ägt egen häst med allt vad det innebär, men trots det har dom inte kunskap att sadla och tränsa på en häst och stallskötsel har dom aldrig hört talas om !
Jag har fått vara med som en mamma till dessa tjejer för att visa hur man gör och hjälpa till hela tiden så för mig är det ingen idé att ha medryttare mer då jag ändå måste vara med i stallet varje gång .
Inte finns det vett nog att fråga om man vill ha hjälp med mockning och/eller lägga in foder till den häst dom rider, nix..
Sopa stallgången efter sig när man gjort färdig hästen, det har aldrig hänt !
Och jag ska tillägga att detta är inga barnungar som har varit medryttare utan allt från 15 - 35 år gamla och ändå finns det ingen som tänker att man kanske skulle ta och hjälpa till med nåt när man ändå får rida gratis och även tävla hästen.
Nu har jag blivit så trött på allt detta så nu blir det inga fler "medisar" för min del.
Kan också berätta att jag har sagt till om mockning, och dom har lovat fixa det efter ridningen.
Så när jag kommer hem sent på kvällen efter jobbet och ska ta in hästarna i stallet och tror att det är mockat och klart så upptäcker jag att så var inte fallet, inte mockat, inget foder i krubban och ingen stallgång sopad !!
Tydligen tycker dessa medisar att det räcker med att dom rider och har kul så kan hästägaren ta "skitgörat".
Ursäkta att det blev långt och gnälligt men behövde bara skriva av mig.
Om det är någon mer än jag som råkat ut för detta så snälla skriv och berätta hur ni gjort.