Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sedan har jag länge lekt med tanken på att upprätta ett avtal med motsatt innehåll mot vad man brukar kalla betalande medryttare... jag vill inte ha betalt av min medryttare egentligen, hästen är min och mitt ansvar och jag vill ha en bra medryttare för att kunna få tid till att få mitt liv att gå runt. Med andra ord - de dagar då min medryttare förväntas rida är oftast fullsmäckade med planer...

Så jag har funderat på att upprätta ett kontrakt med innehållet att ridning är gratis men att utebliven ridning kostar. Tex "avbokning på grund av sjukdom eller annat som medryttaren inte kan råda över - 50 kronor, ombokning till annan dag är fritt om vi kommer överens om det i god tid (minst en vecka innan) och avbokning på grund av annan orsak, tex dåligt väder eller tappad lust kostar 200 kronor.

Nu är ju visserligen alltid en medryttare sjuk eller "sjuk" om den inte kommer... men med någon sådan konstruktion så kanske man kom förbi en del av problemet med sena avbokningar som förstör min planering! Det kostar ju mig massor (tid eller pengar) när jag får avboka saker som jag behövt göra eller har planerat in för att i stället ta medryttarens pass om denne uteblir...

:rofl:

Varför inte - göra medis betalningsansvarig för utebliven träning av häst.

Pröva och berätta hur det går!

Sedan har jag länge lekt med tanken på att upprätta ett avtal med motsatt innehåll mot vad man brukar kalla betalande medryttare... jag vill inte ha betalt av min medryttare egentligen, hästen är min och mitt ansvar och jag vill ha en bra medryttare för att kunna få tid till att få mitt liv att gå runt. Med andra ord - de dagar då min medryttare förväntas rida är oftast fullsmäckade med planer...

Så jag har funderat på att upprätta ett kontrakt med innehållet att ridning är gratis men att utebliven ridning kostar. Tex "avbokning på grund av sjukdom eller annat som medryttaren inte kan råda över - 50 kronor, ombokning till annan dag är fritt om vi kommer överens om det i god tid (minst en vecka innan) och avbokning på grund av annan orsak, tex dåligt väder eller tappad lust kostar 200 kronor.

Nu är ju visserligen alltid en medryttare sjuk eller "sjuk" om den inte kommer... men med någon sådan konstruktion så kanske man kom förbi en del av problemet med sena avbokningar som förstör min planering! Det kostar ju mig massor (tid eller pengar) när jag får avboka saker som jag behövt göra eller har planerat in för att i stället ta medryttarens pass om denne uteblir...

Oj. Det hade jag som medryttare aldrig gått med på. Så om min mormor blir akut sjuk så ska jag betala dig för att jag bara hinner mocka? :crazy:

Oj. Det hade jag som medryttare aldrig gått med på. Så om min mormor blir akut sjuk så ska jag betala dig för att jag bara hinner mocka? :crazy:

Nu menar jag inte det här personligt då jag inte känner dig och det är bara en enstaka rad, vid en diskussion kunde vi kommit fram till något helt annat. Det är just för den här tänkandet som jag också lekt lite med tanken, inte för jag skulle krävt betalt i en sådan situation. Det finns dock de som så fort det är dåligt väder har en sjuk mormor, en hund som ska till veterinären, en papegoja som skrikit hela natten(jo det är sant), barn som är sjuka och uteblir med kort varsel och alltid kommer när det är fint väder eller trevliga aktiviteter.

Vill man vara krass så kan man fråga sig om det är hästägaren eller du som bör betala om din mormor är sjuk? Vad tycker du? Hade du haft något annat avbokat med kort varsel såsom kurs, naprapatbesök, teater mm så hade du snällt fått betala ändå, åtminstone en reducerad avgift. Dessa avgifter är inte bara till för att få en inkomst utan för att få folk att tänka både en och två gånger innan de lämnar återbud så att folk inte gör det utan egentliga skäl.

Nu menar jag inte det här personligt då jag inte känner dig och det är bara en enstaka rad, vid en diskussion kunde vi kommit fram till något helt annat. Det är just för den här tänkandet som jag också lekt lite med tanken, inte för jag skulle krävt betalt i en sådan situation. Det finns dock de som så fort det är dåligt väder har en sjuk mormor, en hund som ska till veterinären, en papegoja som skrikit hela natten(jo det är sant), barn som är sjuka och uteblir med kort varsel och alltid kommer när det är fint väder eller trevliga aktiviteter.

Vill man vara krass så kan man fråga sig om det är hästägaren eller du som bör betala om din mormor är sjuk? Vad tycker du? Hade du haft något annat avbokat med kort varsel såsom kurs, naprapatbesök, teater mm så hade du snällt fått betala ändå, åtminstone en reducerad avgift. Dessa avgifter är inte bara till för att få en inkomst utan för att få folk att tänka både en och två gånger innan de lämnar återbud så att folk inte gör det utan egentliga skäl.

Eh, nej, du känner ju inte mig. Men jag har aldrig struntat i att rida för att det regnar.

Ska man verkligen gå ändå till att jämföra medryttarridning med ett teaterbesök? Jag tycker det är 2 helt skilda saker. Är jag medryttare har jag förhoppningsvis ett såpass bra samarbete med den personen att h*n förstår att jag har ett eget liv utanför att vara medryttare och kan vara borta en dag för att min mormor är sjuk. En personen i teaterkassan skiter väl i mitt liv och vad som händer där.

Senast ändrad:

Och personligen avstår jag från meryttaren som regelbundet prioriterar annat än min häst. Är någon tveksam till att behöva betala endast vid avbokningar men gratis i övrigt så indikerar det att personen kanske har min häst väl långt ner i prioriteringen.

Och vist är det jämförbart med andra bokningar. Man upptar resurser och kanske ställer till extra besvär när man med kort varsel behöver fixa ersättare.

Senast ändrad:

Tror att det faktiskt kan vara ett lyckat koncept speciellt när det gäller yngre människor som inte börjat jobba än. Lite för att förtydliga det som de som jobbar har märkt att "går man inte till jobbet oavsett orsak så får man mindre pengar i plånboken". Sen är det klart att det kan vara en jättebra orsak till att man inte dyker upp men inte blir det mindre oekonomiskt för det.

Nu har jag inget behov av att göra så men skulle medryttaren få betala för att denne inte dök upp så skulle jag ta betalt för motsvarande kostnaden för helinnackordering/dag i stallet där jag står då jag knappast skulle ha tid att åka ut om jag inte planerat det (jobbar ofta sent).

Jag tycker att det är en helt fantastisk idé.
Som tidigare medryttare kan jag säga att pengarna har absolut ingenting med hästens prioritet hos mig att göra. De gånger jag var tvungen att lämna återbud så har det haft med jobbet att göra. Och jobbet måste jag sköta för att i slutändan ha råd att vara medryttare över huvud taget. Och jag hade gärna betalat ägaren för det besvär jag ställde till med.

Det är lätt att dra en parallell med vara arbetsgivare. Om personlen är sjuk innebär det problem för mig. Det spelar ingen roll hur mycket förståelse jag har för att de blivit sjuka eller för att deras hund blivit sjuk, jag blir ändå lidande.
Men det är bara att acceptera att det ibland blir så och försöka ha back-up planer så långt det går.
Tyvärr är ju människor inte robotar.

Ska man verkligen gå ändå till att jämföra medryttarridning med ett teaterbesök? Jag tycker det är 2 helt skilda saker. Är jag medryttare har jag förhoppningsvis ett såpass bra samarbete med den personen att h*n förstår att jag har ett eget liv utanför att vara medryttare och kan vara borta en dag för att min mormor är sjuk. En personen i teaterkassan skiter väl i mitt liv och vad som händer där.

Fast det är ju här jag håller med fast åt andra hållet... jag har tyvärr råkat ut för medryttare som bara uteblivit eller avbokat sent - vilket för MIG innebär att JAG får planera om. Det är ju inte helt sällan hästägaren har en kväll i veckan som denne hinner göra något annat så en sen avbokning innebär ju lätt hänt att den där släpvagnen som jag hyrt den kvällen inte kan nyttjas, jag får kasta biobiljetterna och glömma tanken på en kväll då jag och sambon skulle mysa eller strunta i familjemiddagen vilket innebär att min familj blir besvikna och får mat över...

Med andra ord är det inte helt sällan en medryttare orsakat att jag fått faktiska kostnader.

Nu är det inte aktuellt med nuvarande medryttare, hon har en bra dialog med mig och vi planerar i förväg. De gånger hon varit sjuk har hon verkligen verkat risig och hon kommer ut även om det regnar och hon rider då också - även om det kanske blir en kortare tur.

Men som sagt var, jag HAR råkat ut för medryttare som avbokat klockan åtta en söndagkväll - när JAG har ringt och frågat om det gått bra med ridningen har jag fått höra att "ja men du, jag hann ju inte i dag för jag kom ju på att jag skulle åka till en annan ort för att min hund skulle få leka med sitt syskon" eller vad det nu var... vilket inneburit att jag fått kasta på mig stallkläderna, åkt dryga milen ut till stallet, be stallägaren om ursäkt för att mockningen blev sen och dessutom haft en häst som fått en oplanerad vila.

Så visst, jag respekterar att en medryttare har ett liv förutom som just medryttare - men jag förväntar mig samma respekt tillbaks för jag har också ett liv som inte utspelar sig i stallet och jag har ju medryttare just för att ha en chans att hinna med det. Om min mormor är sjuk så måste jag fortfarande ta hand om min häst och om min medryttare inte kommer den dagen hon sagt att hon skulle rida så drabbas jag ofta av extrakostnader och extrajobb. Och det jag menar med att ta betalt (det är bara en hypotes för övrigt, jag vill att det ska fungera utan "böter") är ju just att i stället för att ta 400 kronor per månad för att någon ska få rida så känns det mer aktuellt i mitt fall att ta 400 kronor per månad = 50 kronor per gång som efterskänks om medryttaren fullgör sitt åtagande. Då blir det gratis att rida så som man sagt att man ska - men kostar om man av någon anledning inte kan!

Fast det är ju här jag håller med fast åt andra hållet... jag har tyvärr råkat ut för medryttare som bara uteblivit eller avbokat sent - vilket för MIG innebär att JAG får planera om. Det är ju inte helt sällan hästägaren har en kväll i veckan som denne hinner göra något annat så en sen avbokning innebär ju lätt hänt att den där släpvagnen som jag hyrt den kvällen inte kan nyttjas, jag får kasta biobiljetterna och glömma tanken på en kväll då jag och sambon skulle mysa eller strunta i familjemiddagen vilket innebär att min familj blir besvikna och får mat över...

Med andra ord är det inte helt sällan en medryttare orsakat att jag fått faktiska kostnader.

Nu är det inte aktuellt med nuvarande medryttare, hon har en bra dialog med mig och vi planerar i förväg. De gånger hon varit sjuk har hon verkligen verkat risig och hon kommer ut även om det regnar och hon rider då också - även om det kanske blir en kortare tur.

Men som sagt var, jag HAR råkat ut för medryttare som avbokat klockan åtta en söndagkväll - när JAG har ringt och frågat om det gått bra med ridningen har jag fått höra att "ja men du, jag hann ju inte i dag för jag kom ju på att jag skulle åka till en annan ort för att min hund skulle få leka med sitt syskon" eller vad det nu var... vilket inneburit att jag fått kasta på mig stallkläderna, åkt dryga milen ut till stallet, be stallägaren om ursäkt för att mockningen blev sen och dessutom haft en häst som fått en oplanerad vila.

Så visst, jag respekterar att en medryttare har ett liv förutom som just medryttare - men jag förväntar mig samma respekt tillbaks för jag har också ett liv som inte utspelar sig i stallet och jag har ju medryttare just för att ha en chans att hinna med det. Om min mormor är sjuk så måste jag fortfarande ta hand om min häst och om min medryttare inte kommer den dagen hon sagt att hon skulle rida så drabbas jag ofta av extrakostnader och extrajobb. Och det jag menar med att ta betalt (det är bara en hypotes för övrigt, jag vill att det ska fungera utan "böter") är ju just att i stället för att ta 400 kronor per månad för att någon ska få rida så känns det mer aktuellt i mitt fall att ta 400 kronor per månad = 50 kronor per gång som efterskänks om medryttaren fullgör sitt åtagande. Då blir det gratis att rida så som man sagt att man ska - men kostar om man av någon anledning inte kan!

Och som medryttare har jag också hamnat i den sitsen kan jag säga. Jag har också fått hoppa över diverse aktiviteter för att hästägaren vill att jag åker ut istället. Jag ser det som att man hjälps åt, men det är väl inte alla som gör det.

Hade en hästägare bett mig skriva på ett kontrakt med detta, att betala vid utebliven ridning, då hade jag sagt tack och hej direkt. Dels för att jag skulle känna att personen inte litar på mig, dels för att jag vill att hästägaren respekterar mitt andra liv. Jag vill inte vara 100 % uppbunden ifall det uppkommer något akut! I de flesta fall det har strulat sig har jag åkt ut och mockat mm, för jag har antagit att hästägaren uppskattar att jag ordnar det viktigaste för hästen iaf, än att bara skita i allt helt.

Jag förstår att vissa hästägare vill komma ifrån de medryttare som "smiter undan". Men nej, att få en straffavgift på det viset känns bara helt fel... det skulle inte kännas roligt att få vara medryttare hos en sådan hästägare.

Och personligen avstår jag från meryttaren som regelbundet prioriterar annat än min häst. Är någon tveksam till att behöva betala endast vid avbokningar men gratis i övrigt så indikerar det att personen kanske har min häst väl långt ner i prioriteringen.

Och vist är det jämförbart med andra bokningar. Man upptar resurser och kanske ställer till extra besvär när man med kort varsel behöver fixa ersättare.

Men har man en sådan medryttare kanske det är bättre att helt enkelt byta? Vem vill ha en sådan? Man vill ju att ett fungerade samarbete.

Well, jag håller inte med dig. Som jag skrev i andra inlägget känns det inte som om hästägaren skulle lita på mig. Och sånt vet man såklart inte direkt, om personen är lämplig som medryttare eller ej, men det märker man väl så snart mörkret och kylan kommer.

Fast samma där, inte bryr sig teaterpersonalen om om jag kommer eller inte? Men skit samma, klart det ställer till bekymmer! Men en vacker dag kanske jag som medryttare får oväntat bekymmer, hinner inte rida, och då vill ju inte jag straffas ännu mer! :crazy:

Jag har ingen medryttare som det är nu och känner inget direkt behov heller. Jag tycker däremot tänket är bra, ansvarsfulla människor som tänker komma mest varje gång har säkert inga problem med det. I princip räcker det förmodligen att hitta någon som är villig och skriva under, sedan kan man riva pappret. Pengarna i sig är inte betydelsefulla utan att folk har ansvarskänsla och inser att de ibland stökar till det genom att lämna återbud med kort varsel och att det kan få konsekvenser.

"Men en vacker dag kanske jag som medryttare får oväntat bekymmer, hinner inte rida, och då vill ju inte jag straffas ännu mer! "

Hoppas du inte har egen häst då, då måste du fixa till det på något sätt ändå. Oväntade bekymmer får ibland vänta på att pållarna ska få sitt. Det handlar dessutom inte om att straffa utan det är en ersättning till hästägaren för att du väljer att inte dyka upp som avtalat. Tanken är mest att få folk att ringa på morgonen eller kanske kvällen innan och säga att "Min hund är sjuk är det okej om du tar pålle själv i morgon, vi kanske fastnar hos vetten" istället för att ringa sen eftermiddag och säga samma sak.

Känns som att man hör om såna här medryttare hela tiden och även såna som är värre..
Jag har inte någon medryttare till min häst för det skulle jag aldrig våga, är iofs inte i något behov av det heller.. Men som sagt, har blivit skrämd så det kommer nog aldrig bli en medryttare för mig och min häst.

Jag uppfattade det som att det handlade om ridning?

Har man en egen häst kan man välja att enbart fixa det viktiga/leja bort det. Skulle man äga en häst som MÅSTE gå får man väl ha någon backup.

Jag förstår inte riktigt kommentarerna, att vara medryttare handlar väl sällan om bara ridning. Det vanliga är att man får rida gratis i utbyte mot visst arbete 8vanligen mocka och fixa mat till hästen)? Och medryttaren är ju backupen om det nu skulle vara frågan om att hästen måste gå, det är svårt att fixa en backup som kan rycka in när man får sena återbud oavsett hur stor backup man har.

Jag väljer att leja bort eller byta tjänster, men hade jag haft en medryttare så hade jag velat kunna räkna med att personen verkligen dörk upp minst 9 gånger av 10 och de gånger h*n uteblivit meddelat så snart som möjligt. Det har för övrigt mina medryttare alltid gjort helt utan piska, jag ahr sett andra som har haft problem dock.

Hade en hästägare bett mig skriva på ett kontrakt med detta, att betala vid utebliven ridning, då hade jag sagt tack och hej direkt. Dels för att jag skulle känna att personen inte litar på mig, dels för att jag vill att hästägaren respekterar mitt andra liv. Jag vill inte vara 100 % uppbunden ifall det uppkommer något akut! I de flesta fall det har strulat sig har jag åkt ut och mockat mm, för jag har antagit att hästägaren uppskattar att jag ordnar det viktigaste för hästen iaf, än att bara skita i allt helt.

Jag tror du cirklar in precis det som är kärnan i hela problematiken. Du skriver att du som medryttare vill kunna ha ett annat liv utanför hästen. Helt förståligt. Samtidigt skriver hästägare att de skaffar medryttare för att kunna ha ett annat liv utanför hästen. Också det fullt logiskt. Problem uppkommer när "livet utanför hästen" gör sig gällande, oavsett orska, för både ägare och medryttare samtidigt. Vem har i det läget företräde? Vem bär det största ansvaret? Är det strikt hästägaren i alla lägen? Även på medryttarens dagar? Ska det inte innebära några konsekvenser alls för en medryttare att inte leva upp till sagda och i många fall kontrakterade förväntningar?

För att göra det helt rättvist och fördela ansvaret precis jämt, skulle man kunna bygga på Schelins idé med att införa ett liknande betalningssystem för de gånger ägaren får förhinder och medryttaren får hoppa in med kort varsel. Ett ultimat fungerande sammarbete skulle i det läget hamna på +/- noll för bägge parter. Säg att man har en marginal på två dygn, alla ändringar/avbokningar/omplaneringar med mindre än 48 timmars varsel bötläggs enligt överenskommen skala. Behöver ju inte alls vara några betungande summor men bara som en extra påminnelse till båda parter att till vara på givet förtroende.

För att göra det hela lite mer positivt kan man ju använda pengarna som ramlar in till något som gynnar både ägare och medryttare. Säg att man en gång om året räknar de pengar som kommit in och använder dem för tex. gå på en clinic tillsammans, boka in varsitt extra träningspass, gå ut och käka, gå på bio etc.

Jag skulle gärna gått med på ett system likt de ovan!

+ Araminta

Håller med. Jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med att man ställer krav (i dessa fall ekonomiska) på sin medryttare. Ridningen är viktig, men det är bara en del - ännu viktigare är att det blir mockat, maten blir fixad och hästen omhändertagen. Medis och hästägaren har en överenskommelse om att vissa saker ska genomföras vissa dagar, och då måste man ju kunna lita på att detta också händer. Precis som folk i kollektivstall måste lita på att övriga hästägare gör sin del av arbetet - hästarna släpps ut även om jag inte är där.

Visst kan det inträffa akuta problem - men för de flesta är det ändå relativt ovanligt att man med extremt kort varsel måste åka någonstans (kanske undantaget yrken med jour). Vanligen kan du planera ditt liv relativt väl.

För att göra det helt rättvist och fördela ansvaret precis jämt, skulle man kunna bygga på Schelins idé med att införa ett liknande betalningssystem för de gånger ägaren får förhinder och medryttaren får hoppa in med kort varsel. Ett ultimat fungerande sammarbete skulle i det läget hamna på +/- noll för bägge parter. Säg att man har en marginal på två dygn, alla ändringar/avbokningar/omplaneringar med mindre än 48 timmars varsel bötläggs enligt överenskommen skala. Behöver ju inte alls vara några betungande summor men bara som en extra påminnelse till båda parter att till vara på givet förtroende.

För att göra det hela lite mer positivt kan man ju använda pengarna som ramlar in till något som gynnar både ägare och medryttare. Säg att man en gång om året räknar de pengar som kommit in och använder dem för tex. gå på en clinic tillsammans, boka in varsitt extra träningspass, gå ut och käka, gå på bio etc.

Tycker det var en himla kul idé faktiskt!

kl
Jag är medryttare, skulle inte ha något problem att förstå om ägaren ville ha någon form av bötesbelopp (även om det låter väldigt allvarligt) om jag inte dyker upp. Hon har ju planerat sin dag utifrån att hon inte behöver åka ut till stallet! Vi har ju faktiskt ingått en muntlig överenskommelse dessutom. Om den överenskommelsen bryts - jag uppfyller inte min del av avtalet - så är det i mina ögon inte alls konstigt att det får en konsekvens. Antingen får jag inte fortsätta rida, får en tillsägelse eller som föreslaget en "bot".

Halft knapplån, lite svar till dig och lite allmänt spånande om Schelin-js idé om kontrakt

jag tycker att det är rimligt att det tillkommer konsekvenser när man inte fullföljer det man har avtalat om. Om medryttaren inte kan ta sin dag som man bestämt så blir ju konsekvensen att ägaren måste ta hand om sin häst, oavsätt om denna då har planerat finmiddag med familjen, eller dejt, eller filmkväll med sina kompisar eller tänkt jobba över. Speciellt om återbudet kommer med kort varsel kan det ställa till det rätt rejält för hästägaren, ska då medryttaren gå helt utan konsekvenser? känns inte helt rättvist.

sen handlar det inte om 100 kr böter, utan det hadlar om 50 kr ( Schelin_js exempel) om det handlar om omtändigheter man inte kan råda över. vilket jag kan tycka är en riktigt strut summa.

Sen kan jag tycka att men dett sådant kotrakt tidigt kan solla bort ev medryttare som faktiskt ställer in när det regnar eller för att det inte orkade eller för att det var mer intressant att gå och shoppa just den dagen man sagt att man ska rida. För de personer som resonerar på det viset kommer antagligen inte skriva på ett sådant kontrakt.

Medan jag själv som ytterst sälla avbokar, iprincip aldrig utom enstaka gånger med kort varsel, och behöver jag avboka/byta dag sker det med god framförhållning, skulle absolut skulle kunna godkänna ett sådant kotrakt då jag vet men mig att högst troligt kommer jag inte behöva betala mer än just en strunt summa totalt över dom gånger jag kommer behöva avboka utan god framförhållning.

Jag har ett liv utanför stallet men jag ser till att planera så gott det går, ska jag rida en torsdag så tackar jag inte ja till filmkvällen på torsdagen om det går ut över mitt ansvar som medryttare. så funkar det i min värld. ska jag iväg på något som jag vetat om en tid just den torsdagen, så kontaktar jag ägaren och ber att få byta dag så fort som möjligt, och då brukar det aldrig vara några problem. Sen blir man ju sjuk, jag är dock en sådan person som åker ut till stallet även om jag är lite förkyld, lite snuva och hosta gör inte mig sängliggandes så att säga. har fått avboka akut pga magsjuka en gång då fick jag ringa på morgonen samma dag och avboka. Men dessa akuta avbokningar kan jag räkna på min ena hand under alla dessa år jag varit medryttare.

att det är kallt, det regnar, orkar inte är inte godtagbara anledningar till att inte åka ut. Jag är en sådan som är ute och rider i ur och skur (regn snö, sol, -25, jag är ute oavsätt) skulle inte ha en medryttare som inte tänker lika på den punkten.

Hej!

Jag har en sån där häst som måste gå och jag har försökt med backupsystem..

Jag har en ordinarie medryttare, som har 2 dagar, sen har jag en till som rider 2 dagar (som backup) och för säkerhets skull behöver man en som tar en dag när någon av de andra inte kan/hinner. Och sen vill gärna jag rida minst 4 dagar/vecka..

För mej blev det så att ena medisen inte alltid red och definitivt inte alltid hörde av sej, trots att jag poängterade hur viktigt det var att häst jobbade varje dag. Ibland fick jag veta från stalltjejen att hon tagit in min häst för medisen hade inte hunnit komma den dagen- jag hörde ingenting om detta! Hon mailade ibland runt 9 på kvällen (mailade!) och sa att dagen blivit körig och hon hann inte.. Vilken backup stoppar man in då??

Jag skulle också kunna tänka mej systemet med en straffavgift, men å andra sidan, om inte medryttaren värderar att rida min häst så varför ha kvar den?? Och jag kan inte på nåt sätt tycka att sjukdom eller nödfall ska betalas för, och så är jag tillbaka till att om medis inte värderar häst och ridning då vill jag ändå inte ha kvar den (och ja, nu har jag 2 supermedisar som kommer när de ska, messar så fort de vet att de inte kan/hinner och som omgående erbjuder sej att ta en annan dag om de ställer in- I love them both!).

/Lavinia

Jag uppfattade det som att det handlade om ridning?

Har man en egen häst kan man välja att enbart fixa det viktiga/leja bort det. Skulle man äga en häst som MÅSTE gå får man väl ha någon backup.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar