Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Det gör jag också, men från vissa känns det som deras tid är mer värd och det alldeles oavsett vad man avtalat.

Halvt kl

Det är ju också lustigt att som medryttare (såsom flera i tråden hävdat) säga att "jag har ju också ett liv" ... jag trodde att det var därför man valde medryttarskap istället för att äga en häst - för att kunna i alla fall ett par dagar i veckan ha ansvaret för en häst.

Jag menar... det är ju sällan ett medryttarskap inte är baserat på ett visst antal dagar/vecka. Och jag tar för givet att man som medryttare väljer/förhandlar fram de dagar som passar en bäst. Då ska inte en massa abokningar behöva ske för att medryttaren "har ett liv". Då planerar medyttaren runt dessa dagar, precis som hästägaren planerar runt sina.

*kl*

Blir så ledsen när jag läser hur medryttare missköter sitt valda ansvar.
Jag är själv medryttare på en häst och det var jag som hade satt ut en annons att jag sökte häst, vad jag sökte, och min erfarenhet. Vi provade en månad, som gick kanon och vi bestämde oss för att fortsätta.

Inledningsvis kunde jag inte betala något pga krass ekonomi men nu är det bättre och jag erbjöd mig idag att börja betala för mig men fick till svar att köp hellre något till hästen.

När jag är i stallet är det självklart för mig att mocka, blanda mat, väga hö, fixxa iordning sakerna mm mm. Vi är fortfarande i startfasen där jag inte vet allt exakt hur ägaren vill ha det men hon är duktig på att tala om det för mig vilket är bra för då vet jag det till nästa gång!

Hon har ett supertålamod med lilla mig som håller på att skola om mig från engelskt till western. Där är jag helt nybörjare när det gäller utrustning tex så hon har fått visa mig några gånger hur jag ska knyta fast sadelgjorden.

Jag är oerhört lyckligt lottad som hittat både häst och ägare som passar mig! Vi bestämmer dagar varje månad eftersom det kan dyka upp dagar när vi har saker inbokade samt att vi jobbar lite olika ibland (jag har sena pass ibland). Jag har inte mycket annat på agendan förutom träning och jobb så jag hoppar mer än gärna in med kort varsel vilket givetvis är uppskattat.

Ett medryttarskap är ett givande och tagande med ömsesidig respekt. Det är viktigt att kunna ge både ris och ros!
Ett tips är att ha en provtid. Ett kontrakt är inte helt fel om man kommer fram till det ömsesidigt. Och för guds skull: Säg till I TID om det inte fungerar! INGEN skall behöva lida av ett misslyckat samarbete!!!

Hoppas att ni andra därute kan hitta "the perfekt match" just för er!!

:bump::bow:

En annan aspekt är ju den att många hästägare har konstiga idéer om hur hästen skall skötas. Jag tröttnade själv en gång, då jag inte fick rida än si än så. Hästen var gjord av glas tydligen. Allt var i praktiken förbjudet.

Hittar man bara en bra vettig människa som medryttare tror jag man ska göra som min stallägare, lämna över ansvaret helt till medryttaren. MED ett vakande öga naturligvis. Inte lägga sig i, utan låta dem göra på sitt sätt, begå sina misstag som vi alla gör, och lära sig utav dem. Låta dem växa tillsammans med hästen, utvecklas. Jag tror man tröttnar lätt när ägaren är där och tillrättavisar gång på gång. Man känner att man aldrig kan leva upp till ägarens krav.
Men detta efter att man sett och känt att de båda passar och att medryttaren är av rätta virket.

och jag skulle inte vilja ha en medryttare så resonerar på det viset, oavsätt kontrakt eller inte.

Resonerar? Det var mer ett konstaterande. Att ja, hästägaren förlorar på om jag avbokar. Men jag förlorar också på det.

Jo, men personligen låter jag bara folk som jag verkligen tror på få prova. Och här handlade det ju om att det kanske är större chans att få någon som inte bokar av med detta upplägget.

Men det är väl större chans med prövotid?

Om det nu skulle kosta dig hela 50 kr för att du inte kan komma - varför är det så mycket värre att du får dela den extra kostnaden som det innebär för hästägaren i form av bensinpengar och extra arbete alternativt betala någon annan för att fixa?

Dessutom har ju Schelin förklarat att det inte ens var för sådana här enstaka händelser som avtalet var avsett för, utan för att sila bort de som bokar av lite när de känner för det. Om du sköter ditt åtagande varje gång och så blir du en dag sjuk tror jag ingen hästägare skulle ta betalt för det faktiskt.

Jag tycker den relationen verkar konstig! Att jag ska hamna i skuldsits. Jag tycker det känns som en stor skillnad att betala en summa per månad mot att "nu red inte du igår för att det var snöstorm, nu är du skyldig mig pengar". Jag tycker så helt enkelt.

Det är ju möjligt att hästägaren sköter det så, men h*n kan ju alltid kräva pengar ändå om man ingått ett avtal.

Halvt kl

Det är ju också lustigt att som medryttare (såsom flera i tråden hävdat) säga att "jag har ju också ett liv" ... jag trodde att det var därför man valde medryttarskap istället för att äga en häst - för att kunna i alla fall ett par dagar i veckan ha ansvaret för en häst.

Jag menar... det är ju sällan ett medryttarskap inte är baserat på ett visst antal dagar/vecka. Och jag tar för givet att man som medryttare väljer/förhandlar fram de dagar som passar en bäst. Då ska inte en massa abokningar behöva ske för att medryttaren "har ett liv". Då planerar medyttaren runt dessa dagar, precis som hästägaren planerar runt sina.

Jag tar mig friheten att svara dig lite. Visst är det så. Jag har aldrig behövt avboka, för med i stort sett alla hästägare jag har hjälpt så har vi bestämt varje ny vecka på söndag. Och då vet jag vilka dagar jag kan och inte.

Men rätt som det är händer det ju något som gör att det inte går som planerat. Jag kanske måste skynda mig hem och hinner inte rida.

Varför offra tid och energi på en prövotid om man har olika synsätt på saker och ting? Det är väl bättre att man försöker hitta någon som det finns goda förutsättningar för att det fungerar med. Den stora poängen med ett avtal med en medryttare är att man på förhand går igenom vad som gäller och skriver ner det. Om folk bryter mot avtalet är det normalt inget man egentligen kan göra något mer än att sparka personen, det är alldeles för dyrt att processa om det inte rör sig om många tusen och

Jag tycker den relationen verkar konstig! Att jag ska hamna i skuldsits. Jag tycker det känns som en stor skillnad att betala en summa per månad mot att "nu red inte du igår för att det var snöstorm, nu är du skyldig mig pengar". Jag tycker så helt enkelt.

Ja det är uppenbart att du anser att din tid är mer värd en ägarens. Se det i stället som ersättning för extra utgifter pga en sen avbokning. Ersättningen kan ju mycket väl vara baserad på tjänster som finns i stallet för att köpa tjänster.

Det är ju möjligt att hästägaren sköter det så, men h*n kan ju alltid kräva pengar ändå om man ingått ett avtal.

Så du tycker det är bättre och mer givande för relationen att kräva pengar aldrig avtalat om än att avtala om ersättningen?

Jag är inte intresserad av att ha prövotid med en mängd medryttare som sedan visar sig fungera dåligt. Tar tid från mig och onödigt för hästen med för många ryttare. Jag har aldrig använt mig av en formell prövotid, fungerar det inte så är det ju så oavsett om prövotiden gått ut eller inte. Den medryttaren jag tror på mest är den som får prova, och då skulle ju det här kunna vara ett exempel på urvalsmetod.

Vad är det som är så konstigt med att du får ersätta hästägaren med vad det kostar denne att betala någon annan för att fixa i stallet på din avtalade dag? Jag tycker det är konstigt att man inte ser det som ett ansvar att ta de dagar man kommit överens om, utan att man tar den dagen om det inte dyker upp något annat.

Med ditt avtalsförslag så "äger" hästägaren sin medryttare - det är det jag finner stötande.

Istället kan man väl komma överens om HUR man ska lösa eventuella avbokningar (för alla människor kan bli sjuka eller få andra förhinder - helt utan att ha onda avsikter).

Jag ringer t.ex. först min hästägare och kollar om hon kan/vill byta dag, och om det inte går så får jag ju lov att ordna det på annat sätt. Antingen byter jag mockning med någon annan i stallet eller så får jag betala någon för det. Mao innebr det ingen kostnad för ägaren och jag löser själv problemet - precis som hästägaren skulle få göra om hon för förhinder.

Nu är det visserligen ganska hypiotetiskt eftersom jag vet när min hästägare kan och inte, så jag behöver i praktiken inte ringa henne utan löser det själv på en gång och informerar henne bara. Men i början innan vi lärde känna varandra så följde vi denna rutin.

Oj du verkar ha haft en redig otur du...
Jag har dock aldrig haft hjälp med sånt för vi tar hand om våra två själva, men om de hade varit så som du säger att dom va hade jag blivit sjukt förbannad...!
Jag går på hästutbildning på gymnasiumet å där finns det en del som inte ens mockar heller när vi har stalltjänst. Dom gör inte ett skit. å man blir ganska arg på dom..
Det finns lata människor här i världen :( och att dom själva har haft foderhäst som du skrev å inte ens gör ngt vettigt sen i ditt stall är ju konstigt :s hur har dom egentligen klarat av att ta hand om en sj :o?

Får hoppas du hittar ngt bättre om du fortfarande letar :D!

Med ditt avtalsförslag så "äger" hästägaren sin medryttare - det är det jag finner stötande.

Hur får du till den tolkningen? Den ordalydelsen som föreslagits tidigare i tråden är standard i avtal för viten. Skulle det medföra ägande så "äger" företag varandra lite överallt. Det är väldigt vanligt med viten om inköpta tjänster inte fungerar. Här kan man säga att hästägaren köper medryttarens tid, betalningen är att få rida. Läkare och tandläkare äger i så fall också sina patienter (man får betala även när man inte dyker upp och ibland endast om man inte dyker upp).

Istället kan man väl komma överens om HUR man ska lösa eventuella avbokningar (för alla människor kan bli sjuka eller få andra förhinder - helt utan att ha onda avsikter).

Istället för att komma överens om hur man kan lösa eventuella avbokningar (vilket det faktiskt är) så kommer man överens om hur man kan lösa det? Det slår dig inte att detta är en version på att just göra en överenskommelse?

Jag ringer t.ex. först min hästägare och kollar om hon kan/vill byta dag, och om det inte går så får jag ju lov att ordna det på annat sätt. Antingen byter jag mockning med någon annan i stallet eller så får jag betala någon för det. Mao innebr det ingen kostnad för ägaren och jag löser själv problemet - precis som hästägaren skulle få göra om hon för förhinder.

Då går det utmärkt att lägga till den biten i kontraktet om nu ägaren tycker det är okej och biten (delvis finns det med för övrigt). Problemet med en ny okänd medryttare är oftast att denne inte hunnit skaffa sig några kontakter i stallet och jag skulle tycka det var direkt obekvämt om min nya medryttare kom och försökte leja bort mockningen till någon i stallet (och än värre till en utomstående).

Jag ser mest ett kontrakt med medryttaren som något som är viktigast den första tiden, en ram för hur man vill ha det. Efterhand kommer mycket helt naturligt att förändras.

Resonerar? Det var mer ett konstaterande. Att ja, hästägaren förlorar på om jag avbokar. Men jag förlorar också på det.

ja det är väll inte mer än rätt att du också förlorar på det?

sen undrar jag vad exakt det är du förlorar faktiskt?

hade kontraktet vi pratat om varit gällande hade du förlorat hela 50 kr.

Istället för att komma överens om hur man kan lösa eventuella avbokningar (vilket det faktiskt är) så kommer man överens om hur man kan lösa det? Det slår dig inte att detta är en version på att just göra en överenskommelse?
Jag ser inte "avbokningen" som problemet (om det inte är så att dessa sker ofta, men då är en uppsägning av medryttarskapet att förorda). Problemet är hur man ska lösa skötseln av hästen vid tillfällen då varken ägare eller medryttare kan ta hand om hästen (oavsett vems dag det är). Vite är något som kan tilldömas någon vid upprepat regelbrott, men att vara sjuk är inte ett brott och avbokning av åtagande pga dylik orsak kan aldrig lagligt åtföljas av vite. Visst kan du skriva ett sådant avtal ändå - men jag hävdar att du skjuter utanför målet.

Problemet med en ny okänd medryttare är oftast att denne inte hunnit skaffa sig några kontakter i stallet och jag skulle tycka det var direkt obekvämt om min nya medryttare kom och försökte leja bort mockningen till någon i stallet (och än värre till en utomstående).
Det löses ju enkelt genom att presentera sin medryttare för ett utval antal personer i stallet, som man vanligtvis brukar byta tjänster med, samt att medryttaren får en lista på kontaktpersoner för diverse eventualiteter (på samma sätt som man listar veterinär, hovslagare, etc. för eventuella nödsituationer då ägaren inte kan nås).

Mitt förslag är ett avtal som slår fast följande praxis vid "avbokning".

1. Kontakta ägaren och fråga om denna kan/vill byta dag.
2. Kontakta av ägaren godkänd person och fråga om byte av tjänst.
3. Kontakta av ägaren godkänd person och fråga om köp av tjänst.
4. Informera ägaren kortfattat om hur problemet lösts.

Detta gör att ansvaret för hästens skötsel kvarstår hos medryttaren även om denna är sjuk eller har annat förhinder. Medryttaren kan inte bara "lämpa över" problemet på hästägaren (detta förstår jag är mycket irriterande), utan får själv ordna så att hästens behov möts.

Om sedan medryttaren missköter detta (eller något annat i sitt åtagande) så måste ju ägaren avbryta samarbetet. Jag tror inte att några böter i världen kan uppväga att någon misssköter ens djur.

Men att pröva en månad eller två kan ju vara bra?

Det är klart att det är. Fast den första månaden eller två är 99% av alla som börjat som medryttare väldigt positiva och engagerade. Det brukar vara efter en tre/fyra månader som intresset dalar... och då kommer avbokningarna... väldigt ofta när det regnar eller är kallt... och tyvärr rätt ofta väldigt sent på dagen.

Sedan är det ju väldigt olika hur man är som hästägare. Jag lägger ned jättemycket engagemang på mina medryttare - är med dem, lånar en häst och kör eller rider med de första gångerna, ser till att personen känner sig trygg med hästen och har förstått vad han gör och hur han gör när han "bråkar" etc.

Det blir rätt slitsamt när man lägger ned allt det engagemanget om och om och om igen... Man ger så mycket och får tyvärr rätt ofta inse att man pussat en grodjävel nu igen :eek:

Men just nu tror jag faktiskt från botten av mitt hjärta att vi har en klippa till medryttare!!! Gud give att jag har rätt den här gången :love:

Jag ser inte "avbokningen" som problemet (om det inte är så att dessa sker ofta, men då är en uppsägning av medryttarskapet att förorda).

Syftet med klausulen är att situationen där vite uppstår inte ska ske (vilket är normalt vid vite) och att förhindra folk som inte tänkt fullfölja avtalet att ens teckna det.
Problemet är hur man ska lösa skötseln av hästen vid tillfällen då varken ägare eller medryttare kan ta hand om hästen (oavsett vems dag det är).
Korrekt men ändå inte. Problemet är att i slutändan så är det ägarens ansvar. En klausul om vite kan avskräcka folk som inte är så noga med att dyka upp.

Vite är något som kan tilldömas någon vid upprepat regelbrott, men att vara sjuk är inte ett brott och avbokning av åtagande pga dylik orsak kan aldrig lagligt åtföljas av vite. Visst kan du skriva ett sådant avtal ändå - men jag hävdar att du skjuter utanför målet.

Vite i den här bemärkelsen utdöms aldrig till följd av brott mot lagar och förordningar (möjligen kan det sammanfalla med brott) utan brott mot avtal. Det är en realitet att sjukdom ofta är en utlösande faktor när man inte kan komma (eller göra) som avtalat. Det är inte sjukdomen i sig som är grunden för vitet utan att tjänsten inte utförs som avtalat.

Vad är egentligen ditt problem? Om du inte vill skriva på ett kontrakt som detta är det bara att vägra eller förhandla om villkoren. Ingen här här har sagt att du prompt måste eller att det är något alla bör införa. Det är endast ett förslag på hur man kan hantera situationen medryttare som inte dyker upp som avtalat och framförallt undvika att ens börja samarbeta med dem. Om det fungerar i praktiken vet vi inte, ingen av oss har testat vad jag vet.

Det löses ju enkelt genom att presentera sin medryttare för ett utval antal personer i stallet, som man vanligtvis brukar byta tjänster med, samt att medryttaren får en lista på kontaktpersoner för diverse eventualiteter (på samma sätt som man listar veterinär, hovslagare, etc. för eventuella nödsituationer då ägaren inte kan nås).
Hm, hade någon lämnat ut en sådan lista med mitt namn på till potentiella medryttare och sagt kontakta dessa om du vill byta tjänster så hade jag blivit fly förbannad. Jag byter nästan dagligen tjänster, men det är med folk jag litar på, inte för att täck upp för nya medryttare. När jag lärt känna dem är det helt okej och men att ägaren lastar över inkörningsproblemen för nya medryttare på mig, det uppskattar jag inte.

Mitt förslag är ett avtal som slår fast följande praxis vid "avbokning".

1. Kontakta ägaren och fråga om denna kan/vill byta dag.
2. Kontakta av ägaren godkänd person och fråga om byte av tjänst.
3. Kontakta av ägaren godkänd person och fråga om köp av tjänst.
4. Informera ägaren kortfattat om hur problemet lösts.
Och när lösningen är att det inte är löst och ägaren måste rycka in? Det är det jag diskuterar. Alltså när medryttaren har uttömt de möjligheter som finna och inte kan lösa det och inte tänker dyka upp. Det ovan är utesluts inte genom att ta betalt om man inte kan finna en lösning eller hur?

Detta gör att ansvaret för hästens skötsel kvarstår hos medryttaren även om denna är sjuk eller har annat förhinder. Medryttaren kan inte bara "lämpa över" problemet på hästägaren (detta förstår jag är mycket irriterande), utan får själv ordna så att hästens behov möts.
Tyvärr så enkelt är det inte. Jag kan inte avtala bort mitt ansvar som hästägare. Jag går inte och lägger mig och säger till mig själv" Tyvärr Pållan du får ingen mat idag och inte mockat heller, det är medryttarens fel hon kunde inte idag. Och inte skulle jag medvetet försätta den som fodrar i situationen att ordna upp det heller (för givetvis blir inte min häst utan mat om det skulle missas).
Om sedan medryttaren missköter detta (eller något annat i sitt åtagande) så måste ju ägaren avbryta samarbetet. Jag tror inte att några böter i världen kan uppväga att någon misssköter ens djur.

Alldeles korrekt, och det är just för att sortera ut lämpliga kandidater som vitesklausulen eventuellt kan hjälpa.

Jag diskuterar eftersom det är ett diskussionsforum och jag har en åsikt som jag vill framföra (precis som du). Jag tror - som du redan själv kommenterat - att vitesklausulen kan få motsatt effekt. En person som inte är pålitlig gällande att uppfylla åtaganden kan nog lura sig själv att tro att vitet är ett sätt att "köpa sig fri" från sitt åtagande.

Givetvis ger man inte en lista med personer om inte dessa personer blivit tillfrågade och i sin tur fått medryttarens kontaktuppgifter utifall att de vill byta tjänster någon gång. Fast vårt stall kanske är ovanligt på det viset - alla hjälper alla och vi stöttar alla de nya personer som kommer till vårt stall (både medryttare och ägare).

Ibland märker man dock att vissa personer gärna tar emot hjälp men sällan eller aldrig ger hjälp tillbaka. Jag tror att det är samma typ av personer som de medryttare du vill undvika, så jag förstår din inställning. Ofta hinner det ju dessutom gå ganska lång tid innar man inser att den aktuella personer inte kommer att vara hjälpsam tillbaka, och jag har svårt att säga nej till att hjälpa till även efter att jag konstaterat detta. Då blir man lätt utnyttjad.

Jag är (ursäkta svamlet) helt överens med dig om att man som medryttare ska ta sitt ansvar och inte lämna sin hästägare i sticket. Jag är bara inte så förtjust i hot om viten, straff eller böter när man startar ett samarbete som i slutändan måste baseras på tillit. Det betyder inte att det inte kan fungera, men det skulle inte fungera för mig.

Som jag skrivit så har jag aldrig praktiserat det och vet e katten om jag ens skulle skriva ett avtal med medryttare över huvudtaget och som sagt har jag inget har inget direkt behov av någon just nu ändå, jag finner tanken intressant men mest som ett instrument att sålla ut folk. Hade någon vägrat skriva under med en bra motivering hade jag förmodligen tagit bort paragrafen.

Med din motivering hade jag troligen strukit det utan att blinka, medan Silltunnas motivering snarast fått mig att säga tack för visat intresse men nej tack. Ni kanske varit lika och samvetsgranna medryttare men jag får helt olika känsla när det gäller motiveringen.

*kl*

Hjälp, blir ju nervös av att läsa denna tråden. :eek: Har precis annonserat om att jag behöver medryttare. Fått svar av en 20-åring som ridit på ridskola i 13 år och haft sköthästar, min erfarenhet är att många i den genren har dålig insikt om sin egen ridförmåga, men vi får väl se vad som händer.

medisen ska bara rida, resten fixar jag och kan således hålla god koll på vad som händer med min häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar