Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Jag är starkt misstroende till att begära någon form av vite av en person som man med största sannolikhet redan tar betalt av för att den ska ta hand ens häst.
Hade varit en helt annan sak om man som hästägare köper en tjänst som sedan inte blir utförd.

Fast här missar du min poäng - poängen är att jag menar att jag skulle vilja ha vitessystemet I STÄLLET FÖR betalning för medryttarskapet.

Eftersom jag har nytta av om medryttaren rider och eftersom det uppenbarligen är intressant för medryttaren att rida min häst ser jag situationen som att vi båda vinner på överenskommelsen att hon rider min häst och pysslar om honom de dagar vi kommit överens om. Då vill jag inte ha betalt.

Om hon däremot bryter mot överenskommelsen så får jag ett oplanerat besvär och inte helt sällan kostnader också.

Jag har aldrig provat "bötessystemet" som diskuteras och har inga planer på att göra det, har inget behov av det. Men anledningen till att jag inte ser några konstigheter med det är kanske att jag inte ser det som direkta böter utan snarare att man betalar sig ur sitt åtagande eller något i den stilen. Man ersätter ägaren för att han eller hon får lösa situationen på grund av att man inte fixar det själv. Framförallt borde det ju vara en fördel jämfört med att vara vanlig betalande medryttare och då betala flera hundra kr varje månad :)

Exakt så är det jag menar ja.

Och till Shudde - jag har ju inte utformat ett kontrakt som skall gälla lika i alla situationer. Jag skrev att JAG KÄNNER FÖR att ha något sådant system ja, men det är ju inte som ett standardavtal eller så utan en tanke.

Dessutom är det ett kontrakt jag skulle vilja ha i en inledningsfas, till dess att vi etablerat ett fungerande förhållande mellan trion medryttare, hästägare och häst...

I mitt fall skulle det i vart fall aldrig funka i realiteten, min häst är just nu helt omöjlig att rida själv i mörker och jag har sagt till min medryttare att hon inte ska göra det = vi är beroende av att ordna så att hon får sällskap av mig (lånar travare och kör med henne) eller någon annan i stallet.

Men det är principen jag diskuterar, just det att jag hellre tar betalt för uteblivna ridturer än genomförda...

Jag blir nästan lite uppgiven när jag läser den här tråden.. OM man ska ha medryttare ska det vara någon man känner, grannens dotter, stallägarens kusin eller mormor moster....

Faktiskt och absolut inte!!!

Jag vill helst INTE ha en medryttare som jag redan har en relation till, eller framför allt inte en person som någon mig närstående har en relation till.

Jag vill hellre lära känna en person från scratch. Utan att behöva ta hänsyn av typen "jamen min jobbarkompis blir ju sur som fasen om jag sparkar hennes dotters bästa kompis som medryttare för då har ju dottern ingen att rida tillsammans med" etc.

För mig är det optimala upplägget: hitta annons/få svar på annons, mötas på stan för en fika eller lunch och se om människorna funkar tillsammans, mötas i stallet för en provridning och se om medyttaraspiranten och hästen funkar bra tillsammans - sedan blir det en tid då jag följer med nya medryttaren ut, jag kör oftast en annan häst och hon får rida min då. På så sätt lär vi känna varandra, jag kan se om hon och hästen har några svårigheter som jag kan hjälpa dem med etc och vi grundlägger en kommunikation.

Det negativa med det här upplägget är att det är MASSOR med merarbete för mig att "få igång" en ny medryttare, och det är nog delvis därför jag blivit så otroligt besviken när det blivit fel.

Det jag ville säga är dock att det inte är ALLA som vill ha en medryttare som de känner genom någon! Förtvivla inte, jag letade länge efter medryttare - men det finns bra folk där ute. Det finns bra hästar och hästägare också...

Jag håller med dig här också - det behöver inte vara en fördel att känna någon sedan innan. Det är svårare att ställa krav på en kompis, svårare att säga upp grannens dotter om det inte fungerar. Jag tycker att det är lättare att vara mer specifik med krav och önskemål när man börjar det hela med en annons och sedan klart och tydligt diskuterar vad man förväntar sig.

Skulle jag gå på kontakter igen så ska det vara en person jag känner till mycket väl och vet hur personen rider och hanterar hästar osv. Jag kommer inte att välja tex någons kusin som verkar duktig, det är alldeles för stor risk att det blir struligt.

Jag håller med dig här också - det behöver inte vara en fördel att känna någon sedan innan. Det är svårare att ställa krav på en kompis, svårare att säga upp grannens dotter om det inte fungerar.

Den största fördelen med att ta någon man känner är att man förhoppningsvis vet ifall det är en ansvarsfull person eller ej. Vet man med sig att grannflickan är en slarver så frågar man ju inte henne ifall hon vill bli medryttare.

Den största fördelen med att ta någon man känner är att man förhoppningsvis vet ifall det är en ansvarsfull person eller ej. Vet man med sig att grannflickan är en slarver så frågar man ju inte henne ifall hon vill bli medryttare.

Givetvis gör man inte det, men det kan vara nog så svårt att veta ändå. Det var det jag menade med att jag antingen vill känna till personen väldigt väl eller inte ha någon koppling alls. Och så många personer som matchar på alla plan och bor i närheten har inte jag i min bekantskapskrets.

Men mellanting blir svåra, tex grannens bästa kompis som är sååå duktig. Så provar du och det går helt ok till en början. Sedan blir det lite småproblem och slitningar som kommer fram undan för undan men inget som egentligen känns som tillräckliga skäl för att säga upp personen. Då är det lätt att stå där med ett samarbete du inte är helt nöjd med samtidigt som det kan vara svårt att säga ifrån ordentligt pga relationen med grannen.

Men alltså, som medryttare betalar jag mer än gärna för mig. Just för att betala mig ur det fulla ansvaret att äga häst. Det har jag inget emot.

Om jag däremot ska ta hästägarens dagar, blir det för mig ett större åtagande och en oangelägenhet, vilket jag då vill ha motsvarande betalt för. Säg att jag har 2 dgr/vecka, och betalar 800 kr i månaden. 100 kr per gång, kallt räknat.

Ska jag ta ägarens dagar, vill jag nog gärna ha motsvarande krediterat, d v s en dag 100 kr. Det kan ju sedan regleras fram eller tillbaka.

Men jag tycker det är helt rätt tänkt, att sätta ett pris på åtagandet. Vare sig det är åt ena eller andra hållet.

Ja det känns ju helt rimligt att det ska funka precis lika åt andra hållet förstås.

Jag har också just insett en nackdel med mitt resonemang... en inte så engagerad medryttare skulle kunna använda betalningen för avbokningen som ett argument för att denne har rätt att "slippa" när den inte känner för att rida - hästägaren får ju då betalt = kompensation...

Ett sådant tänk skulle ju i och för sig medföra att man så småningom var framme vid uppsägning av avtalet - men hästägaren skulle lik förbaskat kunna stå där utan hjälp trots medryttare med avtal med andra ord!

Inte ok, är man i någon annans stall, hem eller dyligt och skräpar ner så städar man efter sig, punkt slut;)

Äger ingen egen häst men jag typ medryttare och för mig är ett rent städat stall viktigt. Man hittar allt och slipper slösa tid på letandet, skaderisken är mindre och man blir gladare.

Binder man sig till ett avtal man godkänt och skrivit under så ska man hålla sin del av avtalet, annars får man omformulera det gemensamt eller säga upp det.

Det handlar nog om rutiner och kommer man från ridskolan verkar rutinen vara borsta uppsittning, ridning, avsittning, avborstning bye bye.

Senast ändrad:

Fast jag tror att en oengagerad medryttare lär vara oengagerad oavsett och som ägare drabbas man av det förr eller senare på ett sätt eller annat.

Det jag tycker blir så himla fel i diskussionen om medryttare och betalning (eller inte) är att folk verkar förutsätta att man kan göra någon form av utläsning av hur seriös medryttaren är baserat på pengar.
Jag kan vara en fattig student som inte har råd att betala ens 500 kr i månaden, men har all kunskap/tid/engagemang i världen. Men kan inte svara på någon av annonserna då allt kostar.
Eller så kan jag vara en rikemansdotter och pappa glatt betalar 2000 kr i månaden för att jag ska vara medryttare. Visar inget om engagemanget eller kunskapen alls.
Enligt min mening går det inte att sätta något likhetstecken mellan pengar och bra medryttare.

Det är väl ingen som påstått att ett kontrakt ersätter sammarbete, var har du fått det ifrån, men ett klart och tydligt avtal kan vara en bra utgångspunkt för ett sammarbete mellan två personer som från början är främlingar. Och du alla kan inte vara gilla sammma saker, vi har olika prioriteringar. Jag tycker tänket är intressant och jag tror att det sorterar bort folk som inte har samma synsätt.

Det verkar lite som om att kontrakt ska lösa allt. Vad hände med att lära känna personen eller ha prövotider? Så märker man om personen passar eller inte, istället för att behöva ha straffavgifter.

Men hur vet man det som hästägare innan man känner dig? Så låter det nog på många till en början, men i verkligheten stämmer det inte alltid.

Visst är det så. Men att pröva en månad eller två kan ju vara bra?

Nu orkade jag faktiskt inte läsa hela ditt inlägg, sorry, men ville iaf svara på att nej, jag behöver inte rida gratis.

Visst att du missar något om jag ställer in. Du förlorar pengar. Men jag vill inte lida heller för att jag råkade få 40 graders feber eller får en sjuk mormor! Jag tycker det blir så konstigt, istället för att betala varje månad som "alla andra" gör så blir man liksom skyldig hästägaren pengar i bötesform :crazy: Jag vill inte ha en sådan relation med hästägaren.

Visst är det så. Men att pröva en månad eller två kan ju vara bra?

Jo, men personligen låter jag bara folk som jag verkligen tror på få prova. Och här handlade det ju om att det kanske är större chans att få någon som inte bokar av med detta upplägget.

Visst att du missar något om jag ställer in. Du förlorar pengar. Men jag vill inte lida heller för att jag råkade få 40 graders feber eller får en sjuk mormor! Jag tycker det blir så konstigt, istället för att betala varje månad som "alla andra" gör så blir man liksom skyldig hästägaren pengar i bötesform :crazy: Jag vill inte ha en sådan relation med hästägaren.

Om det nu skulle kosta dig hela 50 kr för att du inte kan komma - varför är det så mycket värre att du får dela den extra kostnaden som det innebär för hästägaren i form av bensinpengar och extra arbete alternativt betala någon annan för att fixa?

Dessutom har ju Schelin förklarat att det inte ens var för sådana här enstaka händelser som avtalet var avsett för, utan för att sila bort de som bokar av lite när de känner för det. Om du sköter ditt åtagande varje gång och så blir du en dag sjuk tror jag ingen hästägare skulle ta betalt för det faktiskt.

Nu orkade jag faktiskt inte läsa hela ditt inlägg, sorry, men ville iaf svara på att nej, jag behöver inte rida gratis.

och jag skulle inte vilja ha en medryttare så resonerar på det viset, oavsätt kontrakt eller inte.

och jag skulle inte vilja ha en medryttare så resonerar på det viset, oavsätt kontrakt eller inte.

Precis vad jag tänker, det handlar inte om pengar utan att respektera varandra. Just här om vems tid som är mest värd, medryttarens som lovat att komma eller hästägarens som planerat något. Anser medryttaren det är skitsamma om hästägaren får strul utan någon form av kompenatation bara denne går skadeslös (sliper lida för) om denne behöver ställa in med kort varsel.

Nu skulle jag knappast ta betalt av någon om denne verkligen besöker en dödssjuk släkting på dödsbädden eller för den delen sitter med sitt barn på akuten med en bruten tå. Klausulen är nog mest bäst för att sålla bland folk, i praktiken kan det bli knepigt.

Det gör jag också, men från vissa känns det som deras tid är mer värd och det alldeles oavsett vad man avtalat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar