Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Så du drar då slutsatsen att jag är en preson som strutar i kontrakt?

Nu uttalade jag mig lite mer generellt. På individnivå finns det såklart alla varianter så du behöver inte känna dig träffad.

Är jag onormal alltså? jag som skulle kunna gå med på detta?

Se föregående svar. Har du skrivit på ett sådant kontrakt? Det är alltid enklare att säga att man skulle göra det, men när det väl kommer till kritan så är det ju inte alltid resultatet blir detsamma. Samma sak som att så gott som alla säger att de skulle rädda en person i nöd. Fast när det kommer till kritan är det mycket färre som agerar.

Att skriva "vanliga" kontrakt med medryttare är inget ovanligt. Reglera vad som ska/inte ska göras, vem som står för vad om något händer med häst, utrustning. etc. en trygghet för alla.

Jag har aldrig varit med om att man skriver under ett sådant kontrakt. Sedan att det finns nedtecknat foderstater och annat det är ju vanligt, men då handlar det inte om några bindande kontrakt.

att skriva denna typ av kontrakt vi pratar om i tråden nej det har jag inte hört om förut

Precis, och det finns nog en anledning att dessa kontrakt ifall de ens existerar är väldigt ovanliga.

Jag menade givetvis med kontraktet som åsyftades. Att som hästägare kan jag lösa saken ändå genom att ev hoppa över ridningen om jag är småsjuk, farmor blir sjuk eller vad som än händer, men att man som medryttare ska få böta 50 kronor för att man åker ut och mockar om det kör ihop sig någon dag.

Min hästägare skulle aldrig kommit på tanken att tvinga ut mig i min dåvarande bil som inte ens kom ut från gatan i snökaoset i vintras, och med tanke på hur många dagar jag rider skulle jag väl fått bötat en dryg 1000-lapp i dec-feb.
Och nej- jag skulle troligtvis inte åkt ut till min egen häst de dagarna heller utan löst det via stallkompisar som bor närmare/stallägaren.

Jag tror på kommunikation som problemlösare när det gäller 2 vuxna människor. Jag har faktiskt svårt att tänka mig att det finns så många medryttare som jag, som rider i ur och skur, håller igång hästen/hästarna utan ridhus hela vintern, hjälper till med hö, barnpassning, tar semester för att åka till veterniären och mockar hela stallet om jag hinner. Jag åker ut och morgonfodrar när ägaren är på semester och försöker oftast bete mig trevligt ;). Självklart är det aldrig helt friktionsfritt att dela häst med någon men så länge man kan kommunicera så fungerar det.

Kommunikationen är självklart det viktigaste. Så länge man är ärlig med sina förutsättningar går det mesta att lösa för då är det lättare att hitta någon som passar! Jag har tex högsäsong på jobbet i januari och februari. Den tiden på året är jag som mest beroende av extra hjälp och då hade det blivit problem med någon som inte kan ta sig ut stora delar av vintern pga snö. Det betyder inte alls att jag tvivlar på att du skulle vara en jättebra medryttare!

Jag har aldrig provat "bötessystemet" som diskuteras och har inga planer på att göra det, har inget behov av det. Men anledningen till att jag inte ser några konstigheter med det är kanske att jag inte ser det som direkta böter utan snarare att man betalar sig ur sitt åtagande eller något i den stilen. Man ersätter ägaren för att han eller hon får lösa situationen på grund av att man inte fixar det själv. Framförallt borde det ju vara en fördel jämfört med att vara vanlig betalande medryttare och då betala flera hundra kr varje månad :)

Som medryttare har man valet att mocka, få någon annan att fixa eller betala och som hästägare har man valet ... tja att mocka, få någon annan att fixa eller betala (om man nu kan hitta någon som man kan betala i kontanter eller gentjänst), 50 kr är ungefär vad det kostar att få det mockat och fixat mat i många stall. Det är ju inte så att det mockar sig själv i boxen för att det är hästägarens farmor som är sjuk.

För övrigt tror jag att en del skulle vara positiva till det, att inte kunna komma har ett pris och då är det för många bra mycket lättare att betala än att ha dåligt samvete. I stall där det finns möjlighet att köpa tjänster så kan summan med fördel motsvara vad det kostar att få foder packat och boxen mockad så blir summan verklighetsförankrad och välmotiverad.

Och ja kommunikationen är viktig, men att ha klara regler är en viktig del i att få en effektiv kommunikation.

KL

Var medryttare åt en häst i två år.
Hade honom som min egen dom dagarna, dvs ridning, skötsel, mockning, mat, ev utsläpp/intag av andra hästar om det var vår tur på listan, ja allt som ingick i stallet liksom.
Jag och ägaren hade en almanacka som vi skrev i, så vi båda såg vad den andre gjort, dvs om det gick bra med en längre tur eller om man ibland bara ville ut och gå lugnt.

Var sen medryttare ett tag på en häst på lösdrift, så då var det minimalt med andra sysslor. Ridning, skötsel, mockning (hästen åt inne efter ritten), sopning av stall osv.

Känns som en självklarhet för mig att man hjälper till med allt de dagar man har hästen!

(Känner för övrigt att det börjar bli dags att hitta en häst igen....abstinens märker jag när jag skriver detta inlägg ;)).

Har du skrivit på ett sådant kontrakt?
Nej det har jag inte.

Det är alltid enklare att säga att man skulle göra det, men när det väl kommer till kritan så är det ju inte alltid resultatet blir detsamma. Samma sak som att så gott som alla säger att de skulle rädda en person i nöd. Fast när det kommer till kritan är det mycket färre som agerar.

fast att jämnföra det hela med att rädda liv känns väll lite drastiskt?

Jag kan säga på rak arm att om jag skulle börja leta medryttarhäst igen och hittar en häst och ägare som verkar passa mig och allt känns rätt så skulle jag absolut kunna skriva på ett sådan kontrakt eftersom jag känner mig själv, jag avbokar ytterst sällan med kort varsel. Så för mig skulle det handla om strunt summor att behöva betala.

Det måste dock vara ett välformulerat kontrakt där det är tydlig när och om det ska betalas så att det blir tryggt både för mig som medryttare och för ägaren.

Jag skulle däremot inte skriva på kotrakt där jag binder mig till att betala låt oss säga 1000 kr i månaden för att rida två dagar i veckan.

alla är vi olika.

Precis, och det finns nog en anledning att dessa kontrakt ifall de ens existerar är väldigt ovanliga.
enligt dig är ju "vanliga" medryttar kontrakt också ovanliga, vilket inte är min uppfattning, så tja det kanske finns många som använder sig av liknade system bara att det inte har nått mina öron så att säga.

Senast ändrad:

Jag menade givetvis med kontraktet som åsyftades. Att som hästägare kan jag lösa saken ändå genom att ev hoppa över ridningen om jag är småsjuk, farmor blir sjuk eller vad som än händer, men att man som medryttare ska få böta 50 kronor för att man åker ut och mockar om det kör ihop sig någon dag.

där kan man ju reglera olika, hade jag vart ägare så hade jag inte tagit ut dom där 50 kronorna om medryttaren åker ut och fixar allt i stallet men inte hinner rida, det betyder ju att ägaren inte behöver åka ut = ägaren behöver inte försöka kasta om sin dag hux flux. Enda konsekvensen blir att hästen får vila.

jag hade bara tagit ut dessa 50 kr om medis inte åker ut ALLS = ägaren måste på något vis lösa det hela, får alltså ta konsekvenserna av att medis avbokar med kort varsel.

Men om man märker att medis ofta "inte hinner" rida när det regnar skulle jag börja bli misstänksam.

Ser att det är fler än jag som har problem med sina medryttare.

Har en tjej som rider två av mina hästar ca 3-4 gånger/vecka.
Vi bestämde från början att hon skulle mocka till dessa hästar de dagarna hon red, och det började bra bra men redan efter en vecka så fråga hon mig om jag kunde mocka i stället då hon hade ont om tid och jag skulle ju ändå mocka till mina andra hästar och då kunde det väl inte spela någon roll för mig med två boxar till.

Jag sa att vi har bestämt att du mockar de dagar du rider, ja säger hon men då måste jag välja mocka eller rida för bägge delarna hinner jag ej med !!

Sen en till sak...när hon har hästen i stallgången för att göra den klar för ridning och den bajsar på golvet så har hon ALDRIG ! tagit upp det , utan hon låter det ligga kvar!

Har flera kvällar kommit till stallet för att ta in hästarna när hon varit där och då hittar jag alltid dessa bajshögar i gången som jag då får mocka upp.

Skölja av bettet efter ridningen görs aldrig, inte heller att hon ser att ett schabrak behöver bytas om det är smutsigt eller svettigt.

Sen har hon ett antal gånger lovat att rida bägge dessa hästar samma dag när hon ändå har haft tid över som hon sagt, men när hon varit ute med den första så då orkar hon inte rida en till säger hon, och då blir det så den hästen får stå .

Så nu ska jag ha ett ordentligt snack med medryttaren , för om hon inte tänker bättra sig så då är det tack och hej.

Jag kan berätta att vi bestämde från början när hon skulle börja som medryttare att hon fick rida gratis, tävla om hon ville , och jag skulle betala startavgifterna, hon får låna transporten gratis m.m mot att hon mockade till dessa två hästarna de dagar hon red.

vad tycker ni jag ska göra?

Är jag för mesig eller bara korkad som låtit henne rida mina hästar?

Jag hade bett henne sluta för länge sedan. Du kan dock ha varit väl släpphänt, varna henne innan du sparkar ut henne.

Om hon inte hinner med det som hon åtagit sig att göra så tycker jag att det är dags att fundera över att byta ut henne. Det är ju bara du som kan svara på om hennes ridning ger hästen något mer än vad en annan medryttares skulle kunna göra.

Alternativ 1:
Ni gör en ny överenskommelse om att hon rider en häst och betalar en avgift till dig. Du skaffar en till medryttare som rider den andra hästen och mockar båda boxarna, antingen gratis eller så betalar du henne/honom med de pengar som du får av den första medryttaren.

Alternativ 2:
Du säger upp henne och skaffar en ny medryttare (eller två) som mockar och rider båda hästarna.

Jag sa att vi har bestämt att du mockar de dagar du rider, ja säger hon men då måste jag välja mocka eller rida för bägge delarna hinner jag ej med !!

Redan där hade det varit dags att säga: -Tack, men då behöver du inte komma hit mer för det här ingår i dealen.

Är jag för mesig eller bara korkad som låtit henne rida mina hästar?

Förmodligen. :)

hej

tråkigt att du inte hittat en bra medryttare.. Jag har haft en del också.. har inte alltid varit så lätt. En red sönder min dressyrhäst då hon skenade runt i ett sandtag.. upp och ner för branta backar.. kul.. kanske inte..
Om man ska ha en person som inte är så van, va med i stallet tills dom fattar vad som gäller.. ta det om och om igen.. jag menar, tillslut borde det trilla dit. eller?
Men sen finns det bra medisar också.. Jag tänker aldrig annonsera mer utan försöka hitta nån som en bekant känner och är lite äldre.. helst en rädd stackare som inte vågar galoppera..

lycka till..

*kl*

Jag blir nästan lite uppgiven när jag läser den här tråden.. OM man ska ha medryttare ska det vara någon man känner, grannens dotter, stallägarens kusin eller mormor moster.... Här sitter jag 40-50 mil från mitt hästfolks-nätverk och letar medryttarhäst några dagar i veckan.. Hur lyckas man i det här läget övertyga någon om att man är seriös och ansvarstagande, när ingen vet vem man är eller vad man går för? När de enda kontakterna man har är de som dyker upp på annons då och då? Det känns som en lång uppförsbacke att ta sig upp för, för att kunna klassas som en sån där pålitlig och bra medryttare....
Som läget är nu skulle jag absolut acceptera ett medryttarkontrakt med vitesklausul om jag uteblir, överlag tycker jag att kontrakt är en rätt bra grej, allt blir liksom tydligare då. För jag har full förståelse för om en hästägare inte känner att den kan lita på mig inledningsvis och tycker det är bra med någon typ av garanti att jag fullgör min del av avtalet. Även om det är tråkigt att man inte (längre?) kan lita att folk håller vad de lovar.

Vad vill jag ha sagt egentligen? Vet inte riktigt, mest vill jag nog sucka lite över att situationen ser ut som den gör, att det som skulle vara en fantastisk win-win-situation för både hästägare och medryttare så ofta blir något helt annat...

Egentligen är det ju inte vilka anledningar du har som är själva poängen. Grejen är att om man som hästägare är beroende av att medryttaren tar de dagar man kommit överens om och inte avbokar alltför ofta, så är en person som får förhinder titt som tätt inte det bästa alternativet oavsett goda eller dåliga skäl.

För mig som har flera hästar och stall hemma är det inte hela världen om min medryttare bokar om ibland, även om det naturligtvis skulle bli irriterande om det händer för ofta. Men har man hästen inackorderad en bit bort, har andra planer för dagen och ingen annan anledning att åka till stallet kan det bli väldigt jobbigt.

Jovisst är det så. Men jag avbokar aldrig!

Det här har jag också börjat fundera på! Jag är smått intresserad av medryttarkonceptet, och har absolut inget emot att betala för mig - tvärtom. MEN anledningen till att jag väljer bort egen kamel är att jag vill ha ett starkt begränsat åtagande.

Skulle jag då betala för 2 dagar, men ägaren vill att jag hoppar in fler gånger - då vill jag faktiskt ha avdrag på månadsavgiften.

Men snälla nån jag har inte spekulerat alls i ditt liv och har inget intresse av det alls, jag har endast utgått från vad du skrivit.

Varför du inte skulle kunna vara medryttare på en viss häst? Jag föreslog att du skulle söka en häst där ägaren har samma idéer som du om hur det ska fungera. Är det så dumt att föreslå det istället för att försöka med en häst där du och ägaren inte ens kan komma överens om vilkoren?

Men det vet väl jag med, och har sagt hela tiden? Att man måste kunna ha ett bra samarbete mellan varandra.

Du läser in för mycket av det jag har skrivit. så verkar du ha mycket om och omkring dig Nej det har jag inte. Men jag är emot kontraktformen ändå, inte för att jag planerar att avboka stup i kvarten.
då kanske du inte ska vara medryttare på en häst där det är viktigt att du kommer och när du inte kan avbokar/byter dag i god tid Jag vet själv vilka hästar som ev. skulle passa som medryttarhäst åt mig.

Jag har aldrig haft några problem att hinna med en, eller t o m två medryttarhästar i mitt liv. Så stressigt liv har jag inte. Jag är inte ute efter att skolka från ansvaret!

Det är väl ingen som påstått att ett kontrakt ersätter sammarbete, var har du fått det ifrån, men ett klart och tydligt avtal kan vara en bra utgångspunkt för ett sammarbete mellan två personer som från början är främlingar. Och du alla kan inte vara gilla sammma saker, vi har olika prioriteringar. Jag tycker tänket är intressant och jag tror att det sorterar bort folk som inte har samma synsätt.

Det är tråkigt att höra folk som råkar ut för detta.. Jag har själv varit medryttare till några olika hästar och har även haft en foderhäst tidigare. Nu väntar jag strax hem ännu en foderhäst och känner att jag kommer att behöva ha medryttare på den någon/några dagar i veckan.

Tidigare när jag sökte medryttarhäst var jag noga med att skriva ut och berätta om de erfarenheter jag har sen tidigare. (har jobbat både internationellt och i Sverige med hästar och stallskötsel) Det var något som jag själv som hästägaren (när jag hade foderhästen) ville veta om. Även fast många bara kan snacka så har den som lovar något även något att bevisa.

För mig har de funkat rätt bra med de medryttare jag har haft. Har haft både yngre och äldre. Tycker även att det har funkat bra när det varit jag som varit medryttare på någon häst. Har gjort det jag blivit tillsagt och tycker jag skött allt på ett bra sätt, vilket jag också har fått höra. Jag tycker det är viktigt, då jag ser utifrån hur jag själv skulle vilja att en medryttare ska vara om det var jag som var hästägaren.

Och jag tycker inte dina argument håller...

Jag vill fortfarande inte bli straffad för att det dyker upp annat i mitt liv.

Så kontentan av ditt resonemang är att du gärna vill rida gratis och att du - i mån av tid och lust - har en rätt men inte en skyldighet att göra det du och hästägaren kommit överens om?

Som hästägare har du en annan position, du står med dryga kostnader (min häst kostar mig 5000 i månaden i genomsnitt) och ett stort åtagande som innebär att du är uppbunden VARJE dag, året om, oavsett om du är sjuk eller frisk... och det är nog just det som orsakar att många väljer att skaffa medryttare, att kunna få en planerad dag då man faktiskt kan hinna med att göra allt annat som också måste göras i livet. Då vill man inte ha en medryttare som gärna kommer och rider när han eller hon känner för det...

Och den extrema rädslan för ett kontrakt med en liten avgift för att utebli rimmar ju rätt illa med att många medryttare faktiskt är beredda att betala för att vara medryttare. Om man tänker sig fallet att medryttaren rider två dagar i veckan så blir det cirka 8 ggr per månad. Om medryttaren skulle utebli alla de åtta gångerna skulle alltså beloppet bli hiskeliga 400 kronor. Rätt billigt för att ha svikit ett åtagande åtta gånger och ställt en hästägare som upplåtit sin häst för att man själv skall få utöva sitt intresse i ett bekymmersamt läge så många gånger enligt mig.

Men när jag läser dina resonemang inser jag att vi aldrig kommer att tycka lika i den här frågan. Du vill ha din frihet att KUNNA ställa hästägaren i en dålig position utan sanktioner (att du sedan inte gör det är en annan sak, jag lägger ingen personlig värdering av hur du är som medryttare i mitt resonemang). Jag vill ha en medryttare som till fullo förstår att det faktiskt ställer mig som hästägare ordenligt i skiten ibland om hon avbokar sina åtaganden... att hon som är medryttare åt min häst nu trots allt måste avboka ibland är en annan sak även för mig, vi byter och fixar och trixar och har hittills inte haft några problem alls.

Men tidigare erfarenheter med medryttare som ringt klockan sju eller åtta en lördagkväll och meddelat att denne inte ridit och inte heller mockat eller sett till hästen har kanske gjort mig lite skeptisk. Det handlade inte om akut sjukdom då utan bara att lite annat kommit i vägen... Nu löstes ju det eftersom jag ställde tydliga krav på att hon inte kunde göra så och ändå fortsätta som medryttare och vi enades om att det nog var så att hon prioriterade annat högre än ridningen och vi sade därför upp medryttarskapet.

Men de där gångerna jag stod där och trodde att stallet var klart men fick slänga allt jag höll på med åt sidan och hasta iväg och göra det som skall göras, och den gången då min stackars stallägare fick ställa sig och mocka för att kunna ta in hästarna - de gjorde mig tyvärr oerhört besviken och jag var nära att ge upp tanken på att ha medryttare alls.

Det jag faktiskt inte kan förstå är VARFÖR en mindre kostnad för avbokning skulle vara ett problem? Vad är det som gör frågan så känslig?

Ingår man ett avtal, skriftligt eller muntligt, så är ju en allmän rättsgrundsats att avtal skall hållas. Om man bryter mot ett avtal finns olika former av sanktioner. En medryttare och en hästägare ingår ett avtal om att ridning och stallarbete skall ske tex. tisdagar och torsdagar - varför skulle det vara stötande med en vitesklausul i det läget?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar