Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Sv: Medryttare som inte sköter sig/saknar kunskap

Hade en hästägare bett mig skriva på ett kontrakt med detta, att betala vid utebliven ridning, då hade jag sagt tack och hej direkt. Dels för att jag skulle känna att personen inte litar på mig, dels för att jag vill att hästägaren respekterar mitt andra liv. Jag vill inte vara 100 % uppbunden ifall det uppkommer något akut!

En hästägare och en medryttare som kommer överens om ett medryttarskap känner sällan varandra särskilt väl. Så det är väl ganska givet att hästägaren inte litar på medryttaren helt och fullt i det läget. Dessutom krävs redan en rätt ansenlig förtroende-uppoffring från hästägarens sida... man lämnar en djupt älskad varelse i en annan människas vård.

Att komma överens om en straffavgift för utebliven sådan vård, ridning och övriga omsorger, känns ju faktiskt inte alls särskilt betungande. Och som sagt var - det är inte sällan en hästägare får ta en hel del ekonomiska konsekvenser på grund av en sen avbokning.

Som jag ser det så har en medryttare som har schemalagd ridning ett avtalat åtagande - att bryta det avtalet medför besvär, kostnader och andra nackdelar för den andre avtalsparten. En vitesklausul kan då inte ur ett strikt objektivt perspektiv anses vara oskälig.

Att du inte skulle acceptera ett sådant avtal... nä men så är det ju - vi har olika preferenser allesammans och väljer själva vilka avtal man ingår. Jag tar inget betalt för att medryttaren rider min häst, skulle jag kräva säg 500 kronor i månaden för att hon skulle få rida så skulle vi ju få resonera om saken och jag skulle riskera att hon sade tack och hejdå - hon bestämmer ju själv om hon skall ingå det avtalet. Skulle jag kräva 10 000 i månaden för att hon skulle få rida så skulle hon ju även då kunna välja att tacka ja eller nej till det hela. Vi har som sagt var olika preferenser, det är ju möjligt (om än höggradigt osannolikt) att det finns någon som skulle vara intresserad av att betala 10 000 kronor i månaden för att rida min häst - och tja, skulle det vara så så var det ju upp till oss att avtala om det!

Och som medryttare har jag också hamnat i den sitsen kan jag säga. Jag har också fått hoppa över diverse aktiviteter för att hästägaren vill att jag åker ut istället.

Fast här är det ju ändå en central skillnad, om jag ringer min medryttare och säger "jag är sjuk och tänkte höra om du kunde tänka dig att ta hand om hästen i dag" så är det ju inte ett avtalat åtagande, medryttaren får ett erbjudande om att rida en dag extra som medryttaren kan tacka ja eller nej till. Jag har ju inte haft anledning att räkna med att hon skall kasta allt åt sidan för att ta hand om min häst för att jag råkar vara sjuk...har hon däremot åtagit sig att rida på tisdagar och ringer på tisdag eftermiddag och meddelar en förändring så har hon ju brutit mot en överenskommelse vilket ger konsekvenser för mig.

Nu tillämpar jag inget sådant avtal men jo, jag tycker nog fortfarande att det inte finns något bra argument emot ett avtal med vitesklausul för utebliven ridning faktiskt.

Jag förstår inte riktigt hur detta kan bli till så stora problem.

Jag är medryttare och har haft samma hästägare i över 10 år. Om jag är så sjuk att jag inte ens kan åka ut till hästen för att mocka så ordnar jag givetvis att någon annan i stallet gör det. Om hästen absolut måste ridas just den dagen så får jag ordna det också. När hästägaren får förhinder eller är sjuk så åker jag till stallet. När hästägaren fastnar på jobbet kör jag hennes dotter till träningar, när hästägaren inte hinner så tar jag hand om stallet. När hästarna ska skjutsas eller hämtas så ställer jag upp när ägaren inte kan.

OCH

När jag mår dåligt kan jag alltid ringa min hästägare och prata, ibland timvis. När min bil går sönder får jag låna en av hennes. När jag har problem med ridningen ger hon mig gratislektioner. När jag sitter illa i hennes nya sadel köper hon en till som passar bara mig. När jag vill åka på träning får jag låna både häst, transport och bil.

Det är ett givande och ett tagande. Om inte båda känner att de vinner på bytet så är det bara att bryta, för sålänge den ene känner sig utnyttjad så kommer det i slutändan inte gå bra.

jag förstår inte heller... Det finns ju något som heter kommunikation.
Det händer att jag ställer in ibland, det kan hända saker även i en medryttares liv, ex köra ihop sig på jobbet, bilen kan paja, man kan bli sjuk etc.
Om min hästägare skulle ta straffavgift då skulle jag säga tack och hej. Det handlar ju faktiskt om ett givande och tagande, visst får jag rida och tävla en fin häst alldeles gratis, men det ligger mycket slit, kalla vinterkvällar ensam i skogen, många mockade boxar och ton inlassade hö bakom det också.

Precis som houdinie med hästägare så får man ju hjälpas åt och lösa de problem som uppstår. Är man oense om ngåot kan man diskutera saken, även om hästägaren självklart alltid har sista ordet.

Senast ändrad:

Problem att hitta någon som nappar på det!
Försök hellre hitta en bra ansvarsfull person som tycker det är kul att rida och sköta din häst dom dagar ni bestämt. Då håller det i längden

Fast var det så första månaden? Att du fick låna ägarens bil? Och att du körde hennes doter till träningen. En relation som den här byggs upp under en längre period, den här typen av kontrakt ser jag mer som att sålla agnarna från vetet. De som inte vill skriva på och inte lyckas motivera varför på ett sätt som jag skulle känt mig nöjd med hade inte varit rätt person.

Nu har jag inte haft något kontrakt med mina medryttare, det har funkat bra ändå.

Problem att hitta någon som nappar på det!
Försök hellre hitta en bra ansvarsfull person som tycker det är kul att rida och sköta din häst dom dagar ni bestämt. Då håller det i längden

tar mig friheten att svara fast det inte är riktat till mig.

men HUR hittar man denna ansvarsfulla medryttare? har både bekanta och läst här där det berättas om hur svårt det faktiskt är, jag hade ofantlig tur när jag skulle hitta medryttare och hittade rätt på andra försöket men jag hade som sagt tur.

detta kontrakt ser jag lite så som lobelia skriver och som jag själv skrev tidigare att genom att ha ett sådant kontrakt så sållar man bort detta enligt mig oseriösa medryttare som ställer in i tid och otid redan från början. Då tycker jag att det är mer ofattbart att folk går med på att betala 1500 i månaden och får rida två dagar i veckan som medryttare. Men det är min åsikt.

Senast ändrad:

jag förstår inte heller... Det finns ju något som heter kommunikation.
Det händer att jag ställer in ibland, det kan hända saker även i en medryttares liv, ex köra ihop sig på jobbet, bilen kan paja, man kan bli sjuk etc.

Absolut kan det köra ihop sig men man måste ju ändå tänka på att när det kör ihop sig för medryttaren är det stor chans att det kör ihop sig även för ägaren

Saken är den att jag hade aldrig skrivit på ett sådant avtal, menar du att det gör mig till en dålig medryttare?

Nej varför skulle du vara det?

En medryttare som jag anser vara perfekt kan vara rena mardrömmen för en annan, människor är olika och passar ihop olika bra (liksom hästar), det kan för övrigt lika gärna vara kontraktet som är kasst det kan visa sig att ingen vill skriva på ;).

När man väljer ut någon för ett ändamål, de må vara en anställning eller som här medryttare så har man vissa önskemål och samtidigt begränsat med tid att fatta beslutet. Villigheten att skriva på ett sådant här kontrakt kan rimligen inte avgöra om någon skulle varit en bra medryttare eller inte men det kan vara ett sätt att sålla agnarna från vetet. Ibland kanske man kastar bort en pärla men det är något man alltid riskerar om man inte "anställer" alla kandidater. Jag skulle exempelvis glatt säga nej till alla under 18 för att jag vill ha någon myndig, och visst finns det folk under 18 som är kanonbra medryttare.

Nu har väl de flesta inte en hel hord av intresserade och jag vill inte ens ha en medryttare egentligen (fast jag kan tänka mig någon som endast ville rida en gång i veckan är flexibel, har ett häst/ridtänk jag gillar, kan rida dagtid och vill ut i skogen mest) och det viktigaste är att man kommer väl överens. "Böter om man inte kommer" är för mig mest en intressant aspekt som troligen avslöjar en hel del om ens attityd, i synnerhet om man går in i en diskussion om varför man inte vill skriva under.

Senast ändrad:

Du skriver himla klokt, jag håller med om varje ord! :bow::bow:

Det är ju upp till var och en om man vill skriva på, har man inte för avsikt att ställa in i tid och otid så är det ju inget problem... Jag har varit medryttare i flera år, när jag inte jobbat med hästar, och har nog sällan eller aldrig ställt in. Just nu är jag borta en knapp vecka, så då har jag bytt dagar (i god tid) i samförstånd med hästägaren. Mao inget problem för någon av oss.

MamaJustify - Håller med Rouise om att det lär inte vara alldeles lätt att hitta den medryttaren. "Min" hästägare hittade mig eftersom jag red en annan häst i samma stall men tröttnade på den förra hästägarens bristande engagemang. Då visste hon ju redan att jag alltid kom när jag skulle och tog hand om hästen på ett, i hennes ögon, bra sätt. Men det är ju rätt sällan man har möjlighet att lära känna någon innan den blir medryttare, det gör man ju under tiden och det kanske visar sig att det inte alls är den person man trott till en början!

men oj, herregud, jag visste itne ens att det fanns såna medryttare:eek:
jag själv letar efter min första medryttarhäst och skulle sjävklart mocka, städa och ge mat om jag blev tillsagd att så var läget. jag skulle få såna skuldkänslor om jag missade något..:confused:
har bara ridit på ridskola och har nästan ingen erfarenhet vad det gäller att utfodra och väga hö´.. men sånt frågar man ispnafall väl bara om sen är det väl bara att tuta och köra.. blev helt paff när jag hörde om dess hemska medryttare..nte klokt alltså..:cry:

*KL*

Jag blir alldeles matt när jag hör förslag som att man ska skriva kontrakt med medryttare. Jag har aldrig hört talas om medryttare som fått skriva på kontrakt.

Alltså, man kommer ju överens med medryttaren hur man vill ha det. Om det sedan inte funkar och medryttaren inte verkar vilja anpassa sig så att det funkar är det ju bara att avsluta medrytteriet. Varför göra det krångligt i onödan.

Jag har alltid mockat och fixat vatten innan ridning, oavsett om jag har ägt min egen häst eller varit medryttare. Med mockningen ser jag hur hästens natt varit. Är det stökigt i boxen eller rent? Samt att jag håller en viss koll på avföringen när jag mockar. Löst eller normalt. Jag får liksom en första intryck av hästen för dagen när jag mockar. Jag läser av henne.

Att ta hand om utfodring, mockning, stallvård och allt annat är en del av att vara hästmänniska. Ibland får man skippa ridningen och istället slänga upp hö på logen. Ibland måste man rensa avloppet för det är stopp, vilket hände idag. Är inte lokalerna i skick, så blir allt väldigt mycket mer tungjobbat.

Sen är jag lite av en marknadsmänniska: hur vill jag bli uppfattad?? Jag vill vara omtyckt, jag vill vara till gagn. Är man schysst och gör det där lilla extra så har människor oftas lite överseende med ens mindre bra sidor.

Jag tycker inte alls att det är ett tokigt förslag från din sida att det medför konsekvenser när man inte kan ta sin dag. Men om det nu låter så hemskt att man skulle åka på böter som medryttare kan man ju bara lägga upp det åt andra hållet. Tex att du tar 500 kr per månad för ridning, vilket väl inte kan ses som någon jättesumma för de flesta utan en ganska normal "medryttarkostnad". För utförd skötsel och ridning återbetalas 50 kr varje gång och vid månadens slut återbetalas även den sista 100-lappen om allt har fungerat som det ska.

För att göra det helt rättvist och fördela ansvaret precis jämt, skulle man kunna bygga på Schelins idé med att införa ett liknande betalningssystem för de gånger ägaren får förhinder och medryttaren får hoppa in med kort varsel. Ett ultimat fungerande sammarbete skulle i det läget hamna på +/- noll för bägge parter. Säg att man har en marginal på två dygn, alla ändringar/avbokningar/omplaneringar med mindre än 48 timmars varsel bötläggs enligt överenskommen skala. Behöver ju inte alls vara några betungande summor men bara som en extra påminnelse till båda parter att till vara på givet förtroende.

Problemet med detta blir väl att när medryttaren får förhinder är hästägaren tvingad att lösa situationen. Om hästägaren får förhinder får medryttaren en fråga men är knappast bunden till något.

Jag tycker inte alls att det är ett tokigt förslag från din sida att det medför konsekvenser när man inte kan ta sin dag. Men om det nu låter så hemskt att man skulle åka på böter som medryttare kan man ju bara lägga upp det åt andra hållet. Tex att du tar 500 kr per månad för ridning, vilket väl inte kan ses som någon jättesumma för de flesta utan en ganska normal "medryttarkostnad". För utförd skötsel och ridning återbetalas 50 kr varje gång och vid månadens slut återbetalas även den sista 100-lappen om allt har fungerat som det ska.

Det är faktiskt också en himla bra idé! För mig som "sköter mig" (;)) och egentligen inte har råd att betala för medrytteriet så hade det varit en gyllene medelväg, så att säga.

*KL*

Jag blir alldeles matt när jag hör förslag som att man ska skriva kontrakt med medryttare. Jag har aldrig hört talas om medryttare som fått skriva på kontrakt.

Det finns rätt många saker man kan välja att reglera i kontrakt...tex vem som skall betala om något går sönder...en av mina medryttare förstörde en sadel för mig genom rent slarv - hon hade dragit ned stigbyglarna innan hon gick ut genom stalldörren med hästen...och hade inte så noga koll så hästen fastnade i ett dörrhandtag. Blev inte så allvarligt (tack och lov för en häst som inte greps av panik och slet oss dörren och skadade sig eller andra) - men i ett sådant läge uppstår ju frågan vem som skall stå kostnaden för skadorna på sadeln? Eller vem som skall stå kostnaden om stallet fått skador? Eller om hästen skadat sig?

Ett kontrakt kan ha sina fördelar i sådana lägen. Då vet man vad man kommit överens om.

Det är exakt det som är min poäng!

Förutom just det faktiska betalandet hit och dit...men lika väl som att betala för att vara medryttare kan man ju få betala för de gånger man inte utför sitt avtalade åtagande. Min grundtanke är ju att inga pengar ska byta ägare alls - i princip. Och faktiskt lite grann att få få en medryttare att meddela om den tänker sluta. Det är lite trist som hästägare att få veta att medryttaren slutat genom att den avbokar och avbokar eller i värsta fall inte ens gör det utan bara uteblir. Speciellt när det är människor man faktiskt haft en god kommunikation med och trott att denne skulle vara ärlig och öppen.

Kontrakt låter bra tycker jag MEN om man nu skulle råka ut för oseriösa människor, betyder kontraktet något egentligen. Hur ska man driva frågan vidare liksom? Kostar mer än det smakar antagligen.
Nej det bästa är att försöka hitta en riktigt bra seriös medryttare annars skippa det hela för då funkar det inte ändå.

Det är exakt det som är min poäng!

Förutom just det faktiska betalandet hit och dit...men lika väl som att betala för att vara medryttare kan man ju få betala för de gånger man inte utför sitt avtalade åtagande. Min grundtanke är ju att inga pengar ska byta ägare alls - i princip. Och faktiskt lite grann att få få en medryttare att meddela om den tänker sluta. Det är lite trist som hästägare att få veta att medryttaren slutat genom att den avbokar och avbokar eller i värsta fall inte ens gör det utan bara uteblir. Speciellt när det är människor man faktiskt haft en god kommunikation med och trott att denne skulle vara ärlig och öppen.

Nej precis, menade väl inte att man i praktiken ska stå och byta 50-lappar fram och tillbaka :D Det var mer själva tänket jag var ute efter. För den som sköter sig måste ju det här vara en mycket bättre deal än att betala som vanligt? Sedan är det väl inte så jätteofta det inträffar så akuta saker att det bara inte går att ta sig ut till medryttarhästen. I princip tycker jag inte att det är konstigt att medryttaren får ta en liten kostnad för att ta sig ur sitt åtagande, men jag har också svårt att tro att en hästägare i ett väl fungerande samarbete verkligen skulle ta betalt den enda gången på ett halvår som medryttaren bara inte kan ta sig ut pga att en familjemedlem hamnat på sjukhus tex.

Ska man byta pengar vore det kanske mer lämpligt att man tar en deposition eller liknande till att börja med, som medryttaren kan "leva på" tills den är förbrukad. Men som du säger är det ju inte pengarna man som ägare är ute efter i ett sådant här upplägg så hur man löser det rent praktiskt är väl en annan fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 542
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar