Medryttare mm

L

lisa_trollet

Hur gör ni när ni har medryttare?
Räcker de att säga att ridningen sker på egen risk eller måste man skriva papper?

Sv: Medryttare mm

du har ju inga skyldigheter så det är alltid på egen risk, enligt lag.
det enda är om de blir skadade pga att utrustningen är undermålig, tex sadel gjorden går av eller nåt liknande...

Ägaren står oftast för hästens försäkring, och medryttaren åläggs inga övriga kostnader om hästen skulle bli skadad. Medryttaren hyr dock hästen och fråntages inget ansvar vad det gäller skötsel och utfodring även om hästen inte skulle vara ridbar. Då man hyr hästen "som sin egen" ser hästägaren ju gärna att man delar på kostnaderna vad gäller självrisk och transpiort då hästen skulle skadas allvarligt under ridturen. Allvarligt menas att veterinär måste tas ut och ev även vidare transport till djursjukhus.

Medryttaren får han/hon själv hålla med en privat olycksfallsförsäkring. All vistelse i stallet, hagarna och kontakten med hästarna sker således på egen risk.

Hur gör ni när ni har medryttare?
Räcker de att säga att ridningen sker på egen risk eller måste man skriva papper?

skulle det hända nått med hästen så har medryttaren tillåtelse att ringa vet eller akut avlivning och jag står för det. H*n rider på egen risk. men jag kom överäns med min att h*n skulle rida med någon dom första gångerna så att h*n vet hur pollen reagerar på olika saker och lär känna honom i naturen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 808
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar