Medryttare under sommaren

Okej, för nu är det så att jag tog lite extra ledigt under sommaren och planerar att åka på ca 2-3 resor. Troligtvis kommer 1 resa krocka med ägarens resa och hen anser att jag bör vara hästvakt ändå eftersom jag redan kommer ha varit bortrest då. På ett sätt förstår jag hen men samtidigt kan jag tycka att det är lite orättvist eftersom jag tagit ledigt från jobbet för att kunna vara ledig/åka iväg… så vet inte riktigt vad jag ska göra nu haha
Jag tänker att det är ett givande och tagande. Nu har inte jag medryttare som gör allt de dagar hon rider. Jag har mina hästar hemma och har medryttare till min ena häst för att det är trevligt att kunna rida ut ihop ibland, inte som avlastning eller att hon fixar allt runt omkring utan bara ridningen.

Om jag hade frågat henne om hon kunde hjälpa mig en dag/en fodring och hon har sagt ja så blir det såklart problem för mig om hon sedan inte kan men som hästägare är hästarna alltid mitt ansvar och jag får då försöka hitta någon annan om det är något viktigt som läkarbesök eller så eller så får jag ju stanna hemma. Hade det varit så att jag hade känt att jag inte kunde lita på att hon kommer göra det hon lovat så hade min tillit sjunkit så lågt att jag inte hade satt mig i situationen utan jag hade frågat någon annan. Jag måste kunna lita på de som rör sig runt mina djur och kan jag inte det så rör de sig inte heller runt mina djur. Alla kan bli sjuka och saker kan hända men för mig ska det väldigt mycket till innan jag sviker ett löfte och det vill jag ha från andra med. Inte att någon bara struntar i det hen har lovat.

Jag menar absolut inte att medryttaren måste ställa upp på allt eller att hästägarens vilja går först men att ge och ta i en relation vinner alla på.

Det är inte för mycket att be medryttaren om det, be kan man alltid, men kräva är klart för mycket . Och det är helt okej i min värld att tacka nej oavsett anledning.
Nej förstås , aldrig fel att fråga . Det är det jag varit lite kluven på ifall jag är oschysst som säger nej eller om ansvaret ändå ligger hos ägaren och inte kan kräva något av mig …
Tack för input 🤗

Jag tänker att det är ett givande och tagande. Nu har inte jag medryttare som gör allt de dagar hon rider. Jag har mina hästar hemma och har medryttare till min ena häst för att det är trevligt att kunna rida ut ihop ibland, inte som avlastning eller att hon fixar allt runt omkring utan bara ridningen.

Om jag hade frågat henne om hon kunde hjälpa mig en dag/en fodring och hon har sagt ja så blir det såklart problem för mig om hon sedan inte kan men som hästägare är hästarna alltid mitt ansvar och jag får då försöka hitta någon annan om det är något viktigt som läkarbesök eller så eller så får jag ju stanna hemma. Hade det varit så att jag hade känt att jag inte kunde lita på att hon kommer göra det hon lovat så hade min tillit sjunkit så lågt att jag inte hade satt mig i situationen utan jag hade frågat någon annan. Jag måste kunna lita på de som rör sig runt mina djur och kan jag inte det så rör de sig inte heller runt mina djur. Alla kan bli sjuka och saker kan hända men för mig ska det väldigt mycket till innan jag sviker ett löfte och det vill jag ha från andra med. Inte att någon bara struntar i det hen har lovat.

Jag menar absolut inte att medryttaren måste ställa upp på allt eller att hästägarens vilja går först men att ge och ta i en relation vinner alla på.
Ja det förstår jag att om man kommit överens om något och ägaren planerat in att göra något utefter planen som medryttaren ställt upp på så blir det ju medryttarens problem att lösa efter som hen godkänt det. Nu har inte ägaren och jag dock kommit överens om att något sånt gäller under sommaren, alltså att jag MÅSTE vara hästvakt när ägaren är borta . Så då tycker jag att det blir en annan grej och att ägaren får hitta någon annan om jag har semester . Jag har ställt upp alla somrar som varit och har inget emot att hjälpa till, men vill inte ha kravet att jag måste göra det ifall jag som nu i detta fall vill hitta på något under min semester 🙁

Nu var det väl så att ni inte kommit överens om detta innan @Älskarponny utan hästägaren har frågat/begärt det nu? Det är dålig framförhållning från dennes sida, då får man räkna med att chansen är att man får ett nej.
Ja det stämmer du har förstått rätt! Jag har varit hästvakt tidigare somrar eftersom att det passat mig just dem veckorna . Men mer än så har vi aldrig sagt att jag måste vara hästvakt eller liknande , men nu när semestern togs upp och jag sa att jag skulle iväg igen just då så blev det ett problem…

Ja det förstår jag att om man kommit överens om något och ägaren planerat in att göra något utefter planen som medryttaren ställt upp på så blir det ju medryttarens problem att lösa efter som hen godkänt det. Nu har inte ägaren och jag dock kommit överens om att något sånt gäller under sommaren, alltså att jag MÅSTE vara hästvakt när ägaren är borta . Så då tycker jag att det blir en annan grej och att ägaren får hitta någon annan om jag har semester . Jag har ställt upp alla somrar som varit och har inget emot att hjälpa till, men vill inte ha kravet att jag måste göra det ifall jag som nu i detta fall vill hitta på något under min semester 🙁
Nej nej. Det är aldrig medryttarens problem. Då missförstod du mitt inlägg. Det är alltid ägaren som är ansvarig.

Kan det vara så att din medryttarhästägare tog förgivet att du skulle kunna i sommar med? Säg som det är att du inte kan då och gör det omgående så hästägaren har så mycket tid som möjligt att hitta annan hjälp.

Alltså jag undrar om jag kräsen /bortskämd som inte vill vara hästvakt halva min semester? Har tagit ledigt 4 veckor men anses vara hästvakt 2. Själv tycker jag det låter som för mycket begärt….?

Nä, inte alls. Jag har varit medryttare i flera år. Jag sa att jag kunde ta nån extra dag men inte hela veckor eller för många dagar. Hästägaren löste det på annat sätt genom samarbete med de andra hästägarna i stallet eller nån annan hon kände som kunde komma in de dagar som inte var mina. På sommaren gick hästen på bete så det enda som behövde göras var att titta till den så att den mådde bra och hade vatten. Hästägarna i stallet brukade hjälpas åt att titta till varandras hästar på sommaren.

Alltså jag undrar om jag kräsen /bortskämd som inte vill vara hästvakt halva min semester? Har tagit ledigt 4 veckor men anses vara hästvakt 2. Själv tycker jag det låter som för mycket begärt….?
Jag tycker det kan vara lite mysigt om jag har möjlighet och tid. Jag har även ryckt in med kort varsel om hon blivit sjuk också. Men då skulle jag ha egen häst om jag haft tiden, pengarna och energin. Men "min" hästägare skulle aldrig drömma om att kräva det bara för det.

Själv har jag varit tydlig när jag ingått medryttaravtal med en hästägare att jag inte kan fler dagar oftast. Har en kronisk sjukdom som gör att ork inte finns de flesta veckor att orka mer än jag åtagit mig.

Med det sagt tycker jag verkligen inte du har några skyldigheter i detta fallet TS.

Jag tycker det kan vara lite mysigt om jag har möjlighet och tid. Jag har även ryckt in med kort varsel om hon blivit sjuk också. Men då skulle jag ha egen häst om jag haft tiden, pengarna och energin. Men "min" hästägare skulle aldrig drömma om att kräva det bara för det.
Ja förstår ! Super mysigt att vara lite oftare i stallet . Är dock rädd för att binda upp mig just under min semester 😩
Tack för input 🤗

Själv har jag varit tydlig när jag ingått medryttaravtal med en hästägare att jag inte kan fler dagar oftast. Har en kronisk sjukdom som gör att ork inte finns de flesta veckor att orka mer än jag åtagit mig.

Med det sagt tycker jag verkligen inte du har några skyldigheter i detta fallet TS.
Ja känns som jag borde varit tydligare från början… för detta har jag inte gått med på!
Tack för input !

Nej nej. Det är aldrig medryttarens problem. Då missförstod du mitt inlägg. Det är alltid ägaren som är ansvarig.

Kan det vara så att din medryttarhästägare tog förgivet att du skulle kunna i sommar med? Säg som det är att du inte kan då och gör det omgående så hästägaren har så mycket tid som möjligt att hitta annan hjälp.
Ja så är det nog att hon bara antog och bokade upp sig utan att kolla med mig först 🙁 jag har berättat som det är att just denna vecka kan jag inte men ändå envisas hen m att åka bort då… ska säga ifrån igen o se hur det går ! Har inget bokat just då men vet att jag kommer boka något och är rädd för att boka upp mig under min semester

Nä, inte alls. Jag har varit medryttare i flera år. Jag sa att jag kunde ta nån extra dag men inte hela veckor eller för många dagar. Hästägaren löste det på annat sätt genom samarbete med de andra hästägarna i stallet eller nån annan hon kände som kunde komma in de dagar som inte var mina. På sommaren gick hästen på bete så det enda som behövde göras var att titta till den så att den mådde bra och hade vatten. Hästägarna i stallet brukade hjälpas åt att titta till varandras hästar på sommaren.
Precis ! Just dem 4 veckorna jag tagit ledigt från jobbet är jag inte jätte sugen på att binda upp mig som hästvakt . Men alla andra veckor under sommaren när jag jobbar och ändå bara kommer vara hemma ställer jag mer än gärna upp… det verkar dock bli så att jag trots allt behöver va hästägare på min semester för hen har visst bokat upp sig utan att kolla med mig först ….

… det verkar dock bli så att jag trots allt behöver va hästägare på min semester för hen har visst bokat upp sig utan att kolla med mig först ….
Fast nej. Du är inte livegen utan kan säga nej om du inte vill.

Ägaren får lösa det helt enkelt, och visst, då kanske hen surnar till och du inte får lov att fortsätta alls, men det låter kanske inte som en jätteförlust relationsmässigt. Men jag undrar, det har gått en månad sen du startade tråden, har ni alltså inte rett ut det redan?

Precis ! Just dem 4 veckorna jag tagit ledigt från jobbet är jag inte jätte sugen på att binda upp mig som hästvakt . Men alla andra veckor under sommaren när jag jobbar och ändå bara kommer vara hemma ställer jag mer än gärna upp… det verkar dock bli så att jag trots allt behöver va hästägare på min semester för hen har visst bokat upp sig utan att kolla med mig först ….

Fast det är inte ditt ansvar. Säg att du är ledsen men att du inte kan den perioden.

Men varför? Hästägaren har ingen rätt att boka dig under sin semester men om du ändå passar hennes häst så se till att ta bra betalt för det. Gör det absolut inte gratis, speciellt inte eftersom du avstår från ditt eget liv och inte gör det frivilligt.

Låt inte denna person köra över dig på det sättet. Det är inte okej, ärligt talat hade jag sagt upp mig som medryttare på den hästen för en sådan ägare är inte värd att ha att göra med. En sådan person kommer aldrig att uppskatta dig oavsett, den bara utnyttjar dig utan att tänka på dig det minsta. Gör dej själv en tjänst att antingen ta bra betalt för att vara hästvakt eller säg upp dig och hitta någon annan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 470
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 345
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama