Medryttare under sommaren

Precis ! Just dem 4 veckorna jag tagit ledigt från jobbet är jag inte jätte sugen på att binda upp mig som hästvakt . Men alla andra veckor under sommaren när jag jobbar och ändå bara kommer vara hemma ställer jag mer än gärna upp… det verkar dock bli så att jag trots allt behöver va hästägare på min semester för hen har visst bokat upp sig utan att kolla med mig först ….
Det är dock ditt ansvar att svara att du inte kan så fort som möjligt annars kanske ägaren blir lurad att tro att du accepterat, eller har du redan sagt nej och ägaren tar för givet att du ska fixa det ändå?

Vår medryttardeal handlar om att ha hjälp när vi reser bort, det är själva "priset" för att få rida en fin och välutbildad häst. Det är klart avtalat mellan oss. Men med det sagt så kollar jag alltid med medryttarna (2 st) om det funkar för dem och är beredd att hitta andra lösningar om de har förhinder. Oftast är det inga problem för dem två att lösa det tillsammans, och jag har möjlighet att få hjälp av en nära granne som också har hästar med morgnarna för att underlätta för dem.

Precis ! Just dem 4 veckorna jag tagit ledigt från jobbet är jag inte jätte sugen på att binda upp mig som hästvakt . Men alla andra veckor under sommaren när jag jobbar och ändå bara kommer vara hemma ställer jag mer än gärna upp… det verkar dock bli så att jag trots allt behöver va hästägare på min semester för hen har visst bokat upp sig utan att kolla med mig först ….
Min rekommendation är att du söker en annan medryttarhäst, med en hästägare som visar dig lite ömsesidig respekt. Det är inte okej när någon inte respekterar ens nej, och det är bättre för ens självrespekt i längden om man inte heller tolererar att bli utnyttjad. Det kan kännas surt att det nog kommer med att ge upp hästen du lärt känna om hästägaren blir sur, men en relation med en sådan människa är i mitt tycke inte värt besväret. ibland måste man våga tro på att man förtjänar bättre.

Dags att ta av dig offerkoftan. Vill du inte så säger du nej, Visst det kan bli konsekvenser, men det får du leva med. Ingen kan tvinga dig att vara hästvakt, det är ditt eget val.

Jag har medryttare i dagsläget pga att jag är gravid och inte rider själv. Medryttaren får välja helt själv när hon vill rida och hur ofta, men jag har önskemål att hon rider 2-3 dagar i veckan iallafall (vilket hon gör), sen kan jag tömköra/promenera någon dag, men det blir ju bara skritt. Hon hör alltid av sig senast dagen innan med ett ”jag tänkte rida i morgon om det går bra” så det funkar toppen med att planera om jag ska göra något eller inte med hästen.

Jag har även bett henne att ta hästen ”heltid” iaf en till två veckor i samband med förlossningen, så vi kan släppa hästen helt och landa i bebis hemma i lugn och ro.

Hästen står ute dygnet runt och jag sköter allt nu som hö, vatten, mockning av hage osv, så hon behöver endast dit och rida. När vi får bebis kommer hon få ansvara för ”allt”, men då går hästen på bete så det innebär tillsyn och vatten, utöver ridningen.

Skulle hon åka bort samtidigt som bebis kommer så får jag lösa tillsyn och ev vatten med stallkompisarna,kanske motion om jag har tur, i värsta fall mamma som får fixa vatten och hästen får vila. Jag skulle aldrig tvinga medryttaren att hålla sig hemma eller bli irriterad att hon åker bort, utan jag är tacksam för den hjälp jag fått, får och kommer få. Min häst är mitt ansvar.

Fast nej. Du är inte livegen utan kan säga nej om du inte vill.

Ägaren får lösa det helt enkelt, och visst, då kanske hen surnar till och du inte får lov att fortsätta alls, men det låter kanske inte som en jätteförlust relationsmässigt. Men jag undrar, det har gått en månad sen du startade tråden, har ni alltså inte rett ut det redan?
Nope! Vi nämnde sommaren lite snabbt i farten och kom då på att jag inte vet hur andra brukar göra med medryttare osv under sommaren, jag ville vara lite beredd med hur andra ser på saken ifall det skulle bli något krångel🤔

Dags att ta av dig offerkoftan. Vill du inte så säger du nej, Visst det kan bli konsekvenser, men det får du leva med. Ingen kan tvinga dig att vara hästvakt, det är ditt eget val.
Jag har alltid varit en person som har svårt för att säga nej och vill hjälpa så gott jag kan på min egna bekostnad! Känns dock som att detta är en bra bit på vägen

Jag har medryttare i dagsläget pga att jag är gravid och inte rider själv. Medryttaren får välja helt själv när hon vill rida och hur ofta, men jag har önskemål att hon rider 2-3 dagar i veckan iallafall (vilket hon gör), sen kan jag tömköra/promenera någon dag, men det blir ju bara skritt. Hon hör alltid av sig senast dagen innan med ett ”jag tänkte rida i morgon om det går bra” så det funkar toppen med att planera om jag ska göra något eller inte med hästen.

Jag har även bett henne att ta hästen ”heltid” iaf en till två veckor i samband med förlossningen, så vi kan släppa hästen helt och landa i bebis hemma i lugn och ro.

Hästen står ute dygnet runt och jag sköter allt nu som hö, vatten, mockning av hage osv, så hon behöver endast dit och rida. När vi får bebis kommer hon få ansvara för ”allt”, men då går hästen på bete så det innebär tillsyn och vatten, utöver ridningen.

Skulle hon åka bort samtidigt som bebis kommer så får jag lösa tillsyn och ev vatten med stallkompisarna,kanske motion om jag har tur, i värsta fall mamma som får fixa vatten och hästen får vila. Jag skulle aldrig tvinga medryttaren att hålla sig hemma eller bli irriterad att hon åker bort, utan jag är tacksam för den hjälp jag fått, får och kommer få. Min häst är mitt ansvar.
Ah! Låter ändå som en ömsesidig relation 😁
Tack så hjärtligt för input 🤗

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 470
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 345
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama