Jag har medryttare i dagsläget pga att jag är gravid och inte rider själv. Medryttaren får välja helt själv när hon vill rida och hur ofta, men jag har önskemål att hon rider 2-3 dagar i veckan iallafall (vilket hon gör), sen kan jag tömköra/promenera någon dag, men det blir ju bara skritt. Hon hör alltid av sig senast dagen innan med ett ”jag tänkte rida i morgon om det går bra” så det funkar toppen med att planera om jag ska göra något eller inte med hästen.
Jag har även bett henne att ta hästen ”heltid” iaf en till två veckor i samband med förlossningen, så vi kan släppa hästen helt och landa i bebis hemma i lugn och ro.
Hästen står ute dygnet runt och jag sköter allt nu som hö, vatten, mockning av hage osv, så hon behöver endast dit och rida. När vi får bebis kommer hon få ansvara för ”allt”, men då går hästen på bete så det innebär tillsyn och vatten, utöver ridningen.
Skulle hon åka bort samtidigt som bebis kommer så får jag lösa tillsyn och ev vatten med stallkompisarna,kanske motion om jag har tur, i värsta fall mamma som får fixa vatten och hästen får vila. Jag skulle aldrig tvinga medryttaren att hålla sig hemma eller bli irriterad att hon åker bort, utan jag är tacksam för den hjälp jag fått, får och kommer få. Min häst är mitt ansvar.