Otrevlig ton här tycker jag, vi är alla olika, ingen anledning att formulera sig elakt mot en specifik person.
Du föregår då inte med gott exempel. Ska man läxa upp andra så är det bäst att åtminstone inte sänka nivån
. Jag reagerade lite på, inte tonen men väl vissas säkerhet i hur inlägget var skrivet men jag såg ingen elakhet. Folk reagerade på den faktan som fanns i inlägget.
Jag tycker inte att det är konstigt alls att kräva ersättning för skada på såväl häst som utrustning, trots en avgift per månad, den avgiften är ju för att överhuvudtaget få använda hästen, men det gäller såklart inte om en hästkompis biter i ett täcke!
Det är helt okej att kräva ersättning, men som det var formulerat så uppfattade jag med flera som det som att ansvaret var väl långtgående. Att ansvara för försvunna prylar exempelvis, inte borttappade. När något försvinner kan det lika gärna vara någon som stulit dem, ägaren som förlagt dem utan att
Det kanske inte är så konstigt att man inte skriver ut hela den juridiska formuleringen i ett forum utan snarare talar lite löst kring upplägget.
I en debatt måste man utgå från att folk menar vad de skriver och inte något helt annat. Inte behöver man skriva alla juridiska formuleringar för att få fram andemeningen i kontraktet.
I mitt kontrakt är det specificerat att ersättningsskyldigheten inte gäller rena olyckor utan skador som uppkommer på grund av oaktsamhet (inte grov sådan, min medryttare får anstränga sig lite mer än så) och på grund av att medryttaren till exempel ridit på ett annat sätt än vad som var överenskommet.
Du får ursäkta här, de som skriver under ett sådant kontrakt har förmodligen ingen koll på vad de skrivit under eller så har de för avsikt att strunta i det ändå. Det är lätt hänt att missförstå instruktioner, glömma något detalj eller något gå lite snett och man inte kan följa instruktionen (rider vilse och ridturen tar för lång tid, hästen välter ut något som man råkat ställa för nära, schabraket fastnar i en gren man rider för nära, man missbedömer underlag osv. Jag letar heller efter en annan häst än riskerar att bli stämd för en missuppfattning som ägaren hävdar är oaktsamhet.
Grov oaktsamhet är annorlunda, där ryms inte smärre missförstånd eller missuppfattningar.
Detta är krav som jag inte skulle ha några problem med om jag var medryttare. Man nyttjar någon annans stundtals ömtåliga ägodelar och då får man hosta upp om något går sönder till följd av ens egen klantighet. Hästägaren tar redan ansvar för alla hemska olyckor som kan inträffa, jag behöver inte ta ansvar för en annan människas klantighet också.
Då tycker jag ärligt talat du ska sköta din häst själv. Din häst, dina prylar ditt ansvar. Vill du inte riskera att de går sönder vid normal användning och normala små missar som du själv kunde gjort så låna inte ut hästen. Det blir nog bara mest tjafs om det är klantighet om medryttaren faller av och hästen råkar trampa sönder tygeln eller hästen kommer hem med 3 boots och inte 4.
Angående om hästen skadar medryttaren så täcker min försäkring det, alltså, ja det står jag för.
Var försiktig med vad du lovar, den typen av försäkringar brukar inte vara överdrivet generösa, tvärt om.
Och ja, om min medryttare utan tvekan orsakat en skada för stora summor och vägrar betala, då skulle jag gå till tingsrätten. Det är därför jag har ett kontrakt.
Bortsett från att jag inte skulle släppa någon nära en häst eller utrustningen och denne "utan tvekan orsakat en skada för stora summor" det verkar inte vara någon som är normalt funtad, så skulle jag inte stämma någon om det inte verkligen röde sig om många tusen (läs femsiffrigt belopp) och det är solklart att medryttaren gjort bevisligen fel. Chansen att jag inte skulle gå med förlust även om jag vinner i sak är liten.
Kontrakt är bra för att reda ut vad som gäller men kan man inte klara ut tvister gemensamt så blir det oftast för dyrt.
För mig bygger medryttarskap på samarbete och ömsesidig respekt. Papper i alla ära men de betyder lite i slutändan om det blir en tvist.