Medryttare - kontrakt?

Medryttare - ett av bukes ämnen som aldrig kan bli färdigmanglat.

Jag har medryttare som för göra i stort sett vad hon vill med hästen, om det är något jag inte gillar som hon gör så säger jag till och sen gör hon inte så något mer. As simple as that. Vi har en dialog runt hästen hela tiden och hon har hästen som sin de dagar i veckan som hon rider. Hon kommer med input och frågar om råd likväl som att jag frågar henne vad hon tycker vi borde jobba mera på.

Vi har frivilliga pass i stallet - hon tar de pass hon har lust med och på så sätt får hon ner vad hon betalar. Hon får träna för vilken tränare hon vill och tävla om hon vill det. Om jag ska bort så frågar jag henne i första hand om hon kan ta hästen, om hon inte kan får nån annan ta honom (det är aldrig ett problem ens).

Det funkar utmärkt. Enda gången som jag blev lite frågande vad när hon undfrade om hon behövde betala när han stått pga ett skav så han inte kunde ridas med sadel. Jag sa att hon får göra som hon vill, men innerst inne så blev jag lite frågande - hon hade kunnat rida barbacka utan problem. Hon har hästen som sin egen men behöver inte ta det stora hästägaransvaret men är absolut med och lägger upp hur hästen jobbas osv. Jag hade faktiskt trott att hon tyckte det var självklart att hon betalade, inte för att han kostar oavsett - utan för hennes stora frihet när hon har honom och att det blir mycket extra ridning när jag är borta (som jag såklart inte tar betalt för) så dessa (3) veckor utan ridning med sadel har hon tagit igen massor vid andra tillfällte. Jag vet faktiskt inte hur hon gjorde om hon satte in pengar eller inte

Vi har ingen särskild uppsägning eller nå't. Vill hon sluta hon räknar jag med att hon säger till. Vill jag att hon slutar så säger jag till
 
Jag har haft kontrakt med en av medryttarna, hon är kvar än idag och har hängt med I 7 år snart. Vi hade ett kontrakt I början då hon var minderårig och hennes föräldrar gärna ville ha ett. När kontraktet slutade gälla så undrade hon lite halvt förskräckt om hon inte fick vara kvar. Det fick hon då det fungerade så bra och vid det laget gick hon på högstadiet och hennes föräldrar kände även mig ganska väl så det skrevs inget nytt kontrakt. Hon får göra det hon känner för, hon känner nuvarande ponny lika väl som jag. Hon är idag den enda som har lika fria tyglar med ponnyn som jag har, förutom förra ägaren. Den medryttaren är idag en av mina bästa kompisar, och hon stannade kvar trots sjuk ponny och mycket mediciner, rehab osv. Hon var även med på sista klinikbesöket då första ponnyn fick vandra vidare.
Nu i efterhand så skulle jag haft det med fler medryttare, då det varit en del gissel under årens lopp. Men i slutändan så har jag ändå hittat guldkorn som stannat trots både fång, rehab, hälta, skador osv. Nu är ponnyn under igångsättning efter rejäl hälta och ingen av nuvarande medryttarna har några åsikter om huruvuda de ska fortsätta hjälpa mig eller betalning. De har fått igångsättningsplanen skickat och får ha åsikter osv och då kan vi ändra om det skulle vara så.
 
Har varit medryttare på flera hästar och har aldrig skrivit på nåt kontrakt, har varit både betalande och ridit gratis.
Har fört dialog med ägare innan och under tiden. De dagar jag haft hästen har jag skött allt runtomkring, fodring, ev sadelvård, mockning, stallpass mm (förutom själva hästen då ;)).
 
Hur har du tänkt genomdriva betalningen om medryttaren inte vill betala om det blir aktuellt? Tänker du stämma personen eller?

Jag skulle personligen inte skriv under ett kontrakt som gör mig ersättningsskyldig vid ridning och hantering eller om utrustning försvunnit. Nu vet jag inte hur du formulerat dig men minimum så hade jag krävt precisering av maxbelopp och att det endast är aktuellt vid grov oaktsamhet som du skrivit det här så skulle du kunna kräva ersättning om hästen halkat i stallgången eller trampat snett vid ridning helt utan att man gjort något fel-

Och då skulle du aldrig kunna bli medryttare hos mig...

Varför jag har det är för att man ska tänk en extra gång, tyvärr är folk i allmänhet mer försiktiga om de själv måste betala för sakerna.
Har sett många medryttare som bara kastar tränsen på marken, låter sadelgjorden släpa i lera, binder upp hästen utan att knäppa griman helt och sen går i väg (ex på toa).

Och nej, som en annan undrade om ett täcke blir förstört i hagen så går det ej på medryttaren.(min häst har till 99% aldrig täcke iaf).
Ej om hästen skadar sig i hagen heller.
Det gäller enbart när medryttaren hanterar hästen.

Har aldrig hänt något under dessa 6 år som jag har haft medryttare .
 
Och då skulle du aldrig kunna bli medryttare hos mig...

Varför jag har det är för att man ska tänk en extra gång, tyvärr är folk i allmänhet mer försiktiga om de själv måste betala för sakerna.
Har sett många medryttare som bara kastar tränsen på marken, låter sadelgjorden släpa i lera, binder upp hästen utan att knäppa griman helt och sen går i väg (ex på toa).

Och nej, som en annan undrade om ett täcke blir förstört i hagen så går det ej på medryttaren.(min häst har till 99% aldrig täcke iaf).
Ej om hästen skadar sig i hagen heller.
Det gäller enbart när medryttaren hanterar hästen.

Har aldrig hänt något under dessa 6 år som jag har haft medryttare .

Så bra vi är överens.

Medryttare jag stött på har varit trevliga och rädda om utrustningen och hade de inte varit det hade de inte varit välkomna igen oavsett kontrakt. Jag har aldrig haft problem med utrustning som förstörts genom slarv helt utan kontrakt ;).
 
Och då skulle du aldrig kunna bli medryttare hos mig...

Varför jag har det är för att man ska tänk en extra gång, tyvärr är folk i allmänhet mer försiktiga om de själv måste betala för sakerna.
Har sett många medryttare som bara kastar tränsen på marken, låter sadelgjorden släpa i lera, binder upp hästen utan att knäppa griman helt och sen går i väg (ex på toa).

Och nej, som en annan undrade om ett täcke blir förstört i hagen så går det ej på medryttaren.(min häst har till 99% aldrig täcke iaf).
Ej om hästen skadar sig i hagen heller.
Det gäller enbart när medryttaren hanterar hästen.

Har aldrig hänt något under dessa 6 år som jag har haft medryttare .
Varför. Ill man ha en medryttare som beter sig så om den inte har ett kontrakt ?
Har man folk och hästvett så har man oavsett kontrakt.
 
Att ha ett avtal vad som gäller brukar vara en trygghet för båda. Jag har inte det med min medryttare, men tycker inte alls det är fel. Man kan upprätta det tillsammans så man vet att man är överens om omfattning och villkor. Förstår inte varför det ifrågasätts faktiskt.
 
Att ha ett avtal vad som gäller brukar vara en trygghet för båda. Jag har inte det med min medryttare, men tycker inte alls det är fel. Man kan upprätta det tillsammans så man vet att man är överens om omfattning och villkor. Förstår inte varför det ifrågasätts faktiskt.
De flesta ifrågasätter inte kontrakt utan innehåll i vissa kontrakt där man anser villkoren orimliga.
 
Nej, inte alla men några gör det - och jag undrar varför.
Vem tänker du på, jag skrev de flesta då jag inte kunde påminna mig om någon som kritiserat kontrakt i stort men mer påtalat att de kanske inte spelar någon roll rent juridiskt när det gäller, jag orkade inte läsa igenom igen för att se om det var något jag missat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 799
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 594
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp