Jag är alltid sugen på hemmagjord lasagne, så det ser jag till att alltid ha några portioner av i frysen - funkar bra som mitt wild card om/när jag plötsligt vill bryta mig loss från veckoplanen en dag, eller när jag har svårt med fantasin att fylla veckoplanen.
Men annars så uppvägs (för mig) eventuell brist på spontanitet av lättnaden att inte stå som ett frågetecken och inte vara sugen något särskilt, alternativt vara sugen på något särskilt och sakna någon eller flera ingredienser.
En veckoplan för maten underlättar ju både tidsmässigt och ekonomiskt och blir för mig ett enklare sätt att undvika svinn när jag utgår från vad som behöver användas inom kort, eller så handlar jag precis det som behövs.
Har valt torsdag kväll som städtid för att dammsuga/torka golv/städa badrummet. Det motiverar att det är fint och fräscht till helgen och att det frigör tid och ork att umgås och bara koppla av fredag kväll. Och det motiverar i sin tur det allmänna undanplockandet övriga dagar så att det inte blir så där oöverstigligt och så att torsdagsrutinen ska kunna klaras av någorlunda snabbt.