Matvägrade Labrador!

A

Agraff

Är det någon här som också har en LABRADOR som matvägrar? Jag har provat med flera foder, så det kan inte vara det. Han är 1,5 år och har varit krånglig med maten sen kanske 1 år tillbaka.Just nu har jag Eukanuba. Jag lyckas truga i honom ett mål om dagen, i övrigt går han bara runt och kikar lite på käket och tycker att det är ju löjligt att jag ska äta. Min andra labrador är mer normal han skulle kunna äta dygnet runt, helst bo i en fodertunna...Nu ska jag ändå till vet för att röntga höfter, så då får jag kolla upp honom så att jag vet att han är frisk. I övrigt är han mycket pigg och frisk.

Sv: Matvägrade Labrador!

Jag har nu ingen labrador, så jag vet jag borde inte svara, men i almänhet brukar man väl säga att erbjuda hunden maten två gånger dag i typ 15 min och sen ta bort den om den inte äter under dessa 15 min. Man ska vara konsekvent och inte blanda in annat mycket godare. Efter ca en vecka borde hunden ha börjat äta, annars är det nåt fel på hunden. Personligen skulle jag ge royal canine eller advance, då smaken på dessa ska vara bättre. Men rådfråga gärna med vet. för det kan ju vara nåt fel på hunden...

Min kompis har haft en. Vette 17 vad de gjorde för att få honom att äta... De trugade med allt. Men inte åt han. Men sen gjorde de nått... Typ tog bort maten eller lät den andra hunden äta upp hans mat eller nått sånt. Sen åt han :) Kolla halsen också när ni ska till vet, har de ont vill de inte svälja och äta.

Min gamla labradortik, snart 15 år, åt dåligt i yngre dagar. Hon åt endast när hon fick konkurrens av annan hud eller katt. Jag fodrade bara en gång per dag och såg till att hundarna fick maten nära varandra. Oftast åt de då, men ibland vaktade de endast varsin matskål och då kunde det bli våldsamma slgasmål istället.
Senare skaffade jag ytterligare en labradortik som åt som en häst som liten, men som snart tog efter samma beteende som den äldre. När hon var drygt ett år och skulle röntgas var hon mager. Veterinären trodde att hon inte fick tillräckligt med mat, men hur i allsin dagar ska man kunna tvinga i en hund mat om den inte vill äta. Han godtog iallafall förklaringen och hon började faktiskt att äta bättre när hon fick äta själv, så det kan vara väldigt olika.
Numera äter den gamla också bra, gärna hela tiden... :d

Hur serverar du maten. Blöter du den. En del hundar vill inte ha uppblött mat.

Han kanske är en nattätare. Har du provat att ha maten framme på natten.

Nåt som brukar funka bra och som är enkelt till hundar som är lite tjuriga på att äta är att smälta smör och pensla på maten. OBS torr mat.

Då blandar man inte in nåt i maten utan bara förhöjer smaken på den.

Väldigt enkelt och som sagt funkar på dom flesta.

Är han pigg, frisk och i bra hull så ser jag inget problem.

Han har kanske inte samma behov som du tror att han ska ha, eller så kanske du jämför honom med din andra labbe, som har högre behov av att äta och få i sig en viss mängd.

Tappar han hull eller är mindre pigg, så skulle jag börja oroa mig, inte innan.

Jag skulle fortsätta med märket du har nu, inte byta hela tiden. Det gör att han kan bli kräsen....
Sätt fram lite mat, tex. i 15 minuter. Vill han inte äta, släng bort den!
Försök inte truga honom, hundar äter när de blir hungriga.
Hört talas om nån normal hund som svält sig själv till döds?? ;)

Jag säger det samma som hemlig, byt inget mer foder, kolla hos vet att han är okej. Är allt OK erbjud mat två gånger om dagen vid fasta tidpunkter. Äts det inte på en gång så går det bort. Våran Springer var omöjlig ett tag som unghund med att äta. Visst försökte vi truga ett tag, men tillslut beslöt vi att göra som jag skrev. Det tog ett par dagar och efter det äter han omedelbart. Det enda som vi ändrade var att han tidigare fick sin mat uppblött, numera häller jag bara på vatten och sen serverar. Mest för att jag vill veta att han får i sig tillräckligt med vätska året om.

Tack för era svar! Jag har bytt foder två gånger och tänker inte byta fler ggr, eftersom han har ett bra foder nu. Jag har inte lagt något i hans mat, utan tagit bort det efter ett tag och erbjudit senare. Sen har jag märkt att han blir stressad av den andra hunden, så jag låter han äta i fred. Men jag har egentligen inte oroat mig eftersom han är pigg och frisk och normalt hull. Men jag ska ändå till vet så det får bli en koll. Skönt att höra att det finns andra labbar med dålig aptit! Jämför bara med den andra MATGALNINGEN som vi har! :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 117
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat