Har inga smarta svar, men i de allra flesta försäkringar ingår ju videosamtal med veterinär, det kanske kan vara en idé om besök på klinik är så obehagligt för honom? Det finns absolut ingen chans att det kan vara ett sammanträffande, typ om du brukar städa någon viss dag i veckan/månaden som sammanfaller med att han hunnit äta hälften av säcken? Ifall det är kvalster eller andra miljörelaterade faktorer tänker jag. Själv önskar jag att jag hade fört dagbok om pudelns mående så att jag kunde säga med säkerhet vilka symptom som uppstod och hur just den dagen/veckan såg ut, det kan ju vara ett bra sätt att se om det finns något mer än maten som spökar.
På tal om pudeln var vi på återbesök hos vet igår för blodprov/kontroll av sköldkörteln. Förhoppningen var att hennes återkommande hudinfektioner skulle försvinna i takt med att sköldkörtelfunktionen blev bättre iom att det påverkar huden. Hon har kliat/tuggat väldigt mycket på ländryggen/benet och jag var orolig att det var samma infektion som tidigare, men nu har hon börjat ta hoppsasteg och jag nämnde för vet att hon kanske kan ha ont. Hon reagerade vid ländryggen och patellaluxationen som varit nästan osynlig har blivit mer märkbar, och den är lateral vilket jag har läst mig till är vanligare hos större hundar? Vi gav Librela och har tid bokad till fysio nästa vecka, samt Librela igen om en månad.
Min hund är alltså tolv år gammal(hon fyllde nyligen och jag trodde inte hon skulle bli så gammal
) och första gången någon ens nämnde patellaluxation var vid en seniorkontroll för några år sen? Är det rimligt att hon går med det hela livet och att det börjar märkas först nu när hon haft svårare att bygga/bibehålla muskelmassa?