Matmissbrukaren flyttar in!

MM

Trådstartare
Nu äntligen efter en lång väntan så får vi tillträde till vårat nya hus på fredag eftermiddag.

Efter några uppmaningar här i forumet så startar jag en tråd om detta då hela huset ska totalrenoveras, kanske finns det någon som har lust att följa projektet :)

Sv: Matmissbrukaren flyttar in!

Mitt första bekymmer är staketet som vi kommer få uppsatt av kommunen pga sonens funktionshinder. Inte direkt det snyggaste men det är nödvändigt.
Höjden kommer vara ungefär samma som på bilden.

Är det någon som har tips på hur man kan få denna typ av staket att se snyggare ut?
Kanske sätta upp massa buskar runt om?

HMLG_vinter.jpg

olika klätterväxter är ju fina :-)
det beror ju på om du bara vill att det ska bli finare, eller om det ska bli insynsskydd också :-)
det går ju att ha tex vältäckande buskar mot vägen och mindre täta växter åt andra håll :-)

Definitivt klätterväxter, bokharabinda är en sån växt som brukat klara mycket och förökar sig fort, kallas "arkitektens tröst";) Men vildvin, kapifol och i viss mån murgröna är ju noll skötsel och fina. På vissa ställen kan du sätta clematis och där kan du hitta hur många sorter som helst som är urfina.

Vad kul, jag älskar såna här trådar!

Klematis är fint, finns massor av olika sorter och går inte att skada sig eller klättra på.

+lilstar

Tack för tipsen, kommer definitivt titta närmare på dessa :)

Vi är ute efter något mer insynskyddande på ena sidan för där är det helt öppet.
På baksidan är det fruktträd- äpple, päron, körsbär, och en gigantisk en (??) och lite annat smått. Grannarna har själva buskar på sin sida så det är mer skyddat där. Dock går genomfartsvägen på den sidan så det blir nog att sätta någon buske där med.
Det kommer bilder på trädgården när jag tagit i helgen. Har bara dåliga från i januari när allt är täckt i snö.

Men vad tror ni, är det dags att byta ut brevlådan? :D

bild_254_513f4da09606ee298bf1dff5.jpg

Jag tänker på en. Det kan vara riktigt fint med enhäck och de täcker ju lika bra på vintern som på sommaren.

Fast om man har päronträd så hade jag INTE satt en, de är värdar för päronrost.

Hur långt ifrån måste den vara från trädet?

Sätter vi en sån häck på framsidan så är det en bra bit till det trädet samt så står det på andra sidan huset. Det är väl körsbärsträdet som står närmst men ändå en bit ifrån. Framsidan är helt tom förutom landet som dom odlade i. Hur stort som helst. Lite av det kommer försvinna till fördel för en bilplats och resten vet jag inte om vi ska ha kvar.

Tro mig, den ska bytas pronto :D
Stolpen den sitter på viker sig vilken dag som helst!

Men vet inte om vi ska ha en vanlig eller en som är större och har lås. Det är väl för och nackdelar med båda typerna. Dit vi flyttar är det typ öde så jag tror inte så mycket på poststöld.

Vi snackar hundratals meter.

Men om du vill ha en tät häck året runt hade jag valt Thuja eller Taxus (idegran) istället. Taxus behöver klippas och formas, Thuja växer långsammare och är tätare i sig själv.

Det finns sådana stålnät som är mönstrade och lite mer designade. Jag har inte koll på riktigt vad de heter, men de används bland annat i taket på Moodgallerian och en landskapsarkitekt jag känner berättade om dom.

Bildexempel:
Mood-Stockholm-II-1.jpg

Men beroende på mönster kanske det blir för stora hål i det för att fungera funktionellt för er.

Jag har aldrig varit med om poststöld. Men ja det finns folk till allt desvärre.

Dom med lås är säkrare, dom mindre finns det fler fina modeler av.

Har man bott här där vi bott nu i 1 1/2 år så tror man det värsta om alla, speciellt grannarna. Kan inte med ord beskriva hur skönt det ska bli att flytta härifrån.

kl

Bestämdes nu att det blir en tur till ullared i helgen för att shoppa verktyg m.m.
Är nog inte ens lönt att skriva en lista för man stoppar väl i allt man ser som kan vara bra att ha.
Sist vi var där såg vi att dom hade rätt bra grejer.

Tänkte slänga in mäklarens bilder sen så får ni se vårt underbara 60-tals hus. Hade man gillat såna tapeter hade det bara varit att flytta in direkt. Men hu vad fult det är med illröda plastmattor..

Nej men då är det inte någon mening med såna. Tror det är en en eller en stor gran av något slag som finns där nu. Men en en kanske inte kan bli 5-6 meter hög? Den är jättetät och formad som en julgran.
Får ta en bild på den. Jag är inte bra på växter och träd.

Som f d tidningsbud kan jag säga - ja tack, gärna ny brevlåda. Träbrevlådor håller fukt, man blir blöt om vantarna och sen fryser man resten av rundan. Dessutom älskar tvestjärtarna träbrevlådor.

Tidningsbud älskar brevlådor av typen "Biggi" med en lucka som öppnas inåt så att man kan plutta in tidningen med enhandsfattning. De stora billiga lådorna i plast är också jättebra, lätt att öppna locket med tidningen och plutta ner den. Inte för högt upp eller för lågt ner, det ska gå lätt att nå från bilfönstret!

Det med brevbäraren har jag tänkt på, det blir en med om lucka som går inåt :)
Det måste vara betydligt mycket enklare att få in posten på det viset.

Det lutar mot en stor med lås men jag vill se utbudet innan vi bestämmer oss.

Jag hade valt en låsbar postlåda oavsett hur/var jag bor.

Idegran är giftig, både barr och bär. Dessutom så måste den klippas minst 1 gång per år.

Om det är en lång sträcka kan man sätta höga spaljéer med vissa mellanrum och ha någon klätterväxt som går upp i dem, t ex klematis. Däremellan olika sorters vintergröna buskar som blir olika höga. Och så kanske någon forsythia som lyser upp på våren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar