Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

M

Midnightwalker

Jag köpte en häst i slutet på 2004, en vanvårdad vallack som jag succesivt gjorde enorma framsteg med. Han var inte trafiksäker, aldrig sett ett hinder osv. Vi gjorde väldiga framsteg vi kom igång jätte bra. för ca 2 år sedan så råkade han ut för en olycka i hagen, han fick benfraktur bägge bak pga. slarv av stallägare. Han fick stå i stort sätt ett år innan han kunde komma tillbaka till ett normalt hästliv med träning osv. Jag har hela tiden gått i skolan under tiden jag haft hästen och sedan jag började gymnasiet, framför allt årskurs 2 började min tid bli knapp för honom. Det resulterade med att han har fått stå väldigt mycket till och från sedan han blev skadad. Jag har gått igenom väldigt mycket med denna hästen, åkt iväg med honom i 3 veckor bland annat förra sommaren och allt har hela tiden varit frid och fröjd. Sedan han har fått stå till och från har han flippat ut, kan inte lämna gårdsplanen när man ska rida för han får riktigt ordentliga flipp, det har alltid blivit att ja fått hoppa av och gått förbi det "farliga", för att han nästan välter så mycket som han kastar sig. Har man sällskap är de inte lika stora problem. Han är en nervös och spänd häst, men om jag jämför med innan så kunde jag galoppera barbacka med grimma och grimskaft runt ängarna, jag red iväg i 4 timmar vid trafiken långt in i skogarna. Allt har förändrats som natt och dag.

Igår hände det en incident som va droppen som fick bägaren att rinna över. Han stack med mig ute på trafikerade vägen och jag slängdes av där. Han blev inte rädd för något, utan han bara jävlades. Han har blivit jätte elak av sig. Man kan, eller jag kan, på honom se om han är rädd eller om han bara fjantar sig. och de va inget han blev rädd för. Så väl känner jag honom. Jag skadade mig ite allvarligt, men blev lite kaos i trafiken och jag tackar min gud, för jag hade änglavakt. Vägen är tungt trafikerad, men just vid de tilfället kom det ingen bil.

Han är en farlig häs att sitta på nu för tiden, han är helt oförutsägbar men jag vill inte ge upp hoppet ännu. Sedan vet jag att jag inte har tiden han behöver längre, och jag kommer inte få det i framtiden heller eftersom jag ska ut och jobba, ta körkort, skaffa egen lägenhet.

Efterom det har hänt så många gånger nu, och jag har tränat oc tränat men han bara faller tillbaka vägrar min mamma låta mig ha honom kvar, för att hon inte tycker det är värt att jag riskerar mitt liv på en häst jag hållt på med så länge och bara faller tillbaka.

Grejen är den att han har vari hos typ 7 olika ägare förut, han har alltså åkt runt en hel del och han har inte haft det lätt ilivet. I första stallet jag stod i upptäckte ja att stallägaren stod å slog en hink ihuvudet på honom, hon var så himla anti varmblod var hennes ursäkt. och han har inte haft det lätt hos dom förra hemmen heller.

Jag har fått flytta runt honom i olika stallar pga. opålitliga stallägare. Han har haft sina skador, och han är 17 år gammal. Vad ska jag göra?

Avliva honom tror jag är bäst men jag vill samtidigt inte göra det, samtidigt som ja tkr att det är bättre alt än att skänka honom som sällskaphäst. Han är en häst som ständigt måste aktiveras, han blir så lätt rastlös och mår inte bra av att bara stå. Sedan är jag rädd för att om han kommer till någon, som sällskapshäst att han kanske åker vidare, eller om de e någon som ändå vill testa att rida honom ch han blir felformad på nytt..

Han ska bort inom 2 veckor, på ett eller annat sätt. Min mamma har tröttnat på det. Va ska ja bära mig åt?

Snälla, jag vill ha råd, tips.. vad som helst.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Ska han bort oavsett om han blir bättre? I såfall hade jag valt att skicka honom till de evigt gröna ängarna..
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag håller med... Jag tycker det här låter som en häst som kräver enormt mycket av sin ägare för att fungera och må bra, och en sådan häst hade i alla fall jag haft ganska svårt för att sälja vidare, ffa. som han redan tidigare har vandrat runt hos många olika ägare. Så, jag håller med om att det låter som om det schysstaste alternativet vore att låta honom få somna in.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag håller med de övriga- han är så pass gammal och "skadad" så det vore bäst att avliva. Han är ju dessutom farlig och kräver mycket tid och engagemang från någon vilket många kanske inte skulle lägga på en gammal varmblods travare.

Men du vet för övrigt inte någon som du skulle kunna låna hästen till, som du helt litar på? Som du vet skulle kunna klara av hästen och ge den ett bra hem?
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag har själv en häst som är lite speciell. Som tur är har jag råd (men tyvärr inte alltid tid:crazy:) att ha honom så han mår bra. Han kommer aldrig att säljas. Om jag inte kan ha honom kvar kommer jag försöka få ut honom på foder till någon jag känner. Annars blir det avlivning. Det låter hårt men det är på grund av hans mycket känsliga psyke, i kombination av att han har kronisk bronkit och alltså inte är värd några direkta pengar. En sådan häst riskerar hamna hos någon som köper den för att den är billig, och sedan inte kan ta hand om den. Då säljs den vidare ännu billigare, osv... Din häst börjar ju även bli gammal och kanske inte håller så länge till pga gamla skador och liknande.
Fodervärd ( där du kan behålla viss kontroll över hästen och kanske även rida den ibland) eller avlivning är alternativen.
Detta måste vara enormt svårt för dig, men hoppas du når en bra lösning!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

gröna ängarna låter bäst
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Hur tung det än känns, så mår han nog bäst av att få somna in..
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag hade lånat ut honom som sällskapshäst.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Med tanke på hästens förflutna samt med de skador han haft är min uppfattning att han har spänningar/smärttillstånd i kroppen/skadeområdena/muskler o.s.v. Det ger tuffa beteendesvängningar och hästen kan bli rent livsfarlig...Då han är så pass till åren som 17 år och inte fixar att gå som sällskap är det nog dags att låta honom somna in för gott. Min uppfattning är att både du och hästen kommer att må bäst av den lösningen...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Med tanke på hästens beteende så undrar jag om den inte har ont nånstanns.
Låt hästen vandra vidare till de evigt gröna ängarna
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Nej tyvärr har jag inte dom kontakterna som behöver en sällskapshäst. Men däremot funderade jag på att skicka iväg honom som foderhäst till någon som vill ha en häst som bara lullar i hagarna, men som ändå får komma in och få kärlek genom ompyssling. Hade man åkt å besökt några månader efter det och han mådde bra och skrivit över hästen. Men det blir så "långsökt" och jag vet inte, tror inte folk tar en sällskapshäst på foder direkt...
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag tycker du ska göra det bästa för honom och för dig själv förmodligen - avliva honom.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Tror med att han mår bäst av att vandra vidare till det gröna ängarna.
Med tanke på att han behöver mycket för att må bra.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

En häst jävlas inte. Det finns ingenting naturligt i ett sånt beteende för en häst efter som att de är bytes- och flockdjur. Så det har du fått helt om bakfoten. Det är ungefär lika naturligt som att äta kött. Det strider helt på naturens logik. Mao ska din häst antingen vara hjärnskadad, eller ha något sorts fel rent mentalt eller så finns det en helt naturlig och logisk anledning till hans handlande. Med tanke på hur stressad din häst verkar rent allmänt tycker jag att han verkar ha många anledningar till att ge sig av på en trafikerad väg. Inget konstigt alls.

Sälj hästen till någon som kan ta sig an den och hjälpa den att må bra igen. Avlivning är för hästar som är sjuka - mentalt eller fysiskt och det kan du inte bevisa att din häst är. Därför skulle det vara endast av ren egoism som du kör honom till slakthuset. Men tyvärr får man ju göra så i Sverige, så det är ju ditt val.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Han är en farlig häst att sitta på nu för tiden, han är helt oförutsägbar men jag vill inte ge upp hoppet ännu. Sedan vet jag att jag inte har tiden han behöver längre, och jag kommer inte få det i framtiden heller eftersom jag ska ut och jobba, ta körkort, skaffa egen lägenhet.

Han har haft sina skador, och han är 17 år gammal. Vad ska jag göra?

Avliva honom tror jag är bäst men jag vill samtidigt inte göra det, samtidigt som ja tkr att det är bättre alt än att skänka honom som sällskaphäst. Han är en häst som ständigt måste aktiveras, han blir så lätt rastlös och mår inte bra av att bara stå.

Har klippt lite i ditt inlägg, tycker att du har svarat själv på din fråga. Hästen är farlig i dagsläget, du har inte tid med honom varken nu eller senare.
Han är 17 år, har gamla skador och är dessutom travare. (INGET ont om travare, men eftersom de är billiga kan vandringspokalrisken öka)
Han mår inte bra av att stå.
Helt ärligt, vilken vettig människa skulle köpa en sån häst?
"vbl valack f. 91 säljes. oridbar, tidigare skador finnes tyvärr, kräver en enormt tålmodig och skicklig hästmänniska. pris 3000 ring 67281467"

Avliva hästen för er bådas skull, han slipper att eventuellt hamna i ett dåligt hem, du slipper ha ångest för vad som händer med honom och du slipper utsätta dig för livsfara.

Döda hästar lider inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

En häst jävlas inte. Det finns ingenting naturligt i ett sånt beteende för en häst efter som att de är bytes- och flockdjur. Så det har du fått helt om bakfoten. Det är ungefär lika naturligt som att äta kött. Det strider helt på naturens logik. Mao ska din häst antingen vara hjärnskadad, eller ha något sorts fel rent mentalt eller så finns det en helt naturlig och logisk anledning till hans handlande. Med tanke på hur stressad din häst verkar rent allmänt tycker jag att han verkar ha många anledningar till att ge sig av på en trafikerad väg. Inget konstigt alls.

Sälj hästen till någon som kan ta sig an den och hjälpa den att må bra igen. Avlivning är för hästar som är sjuka - mentalt eller fysiskt och det kan du inte bevisa att din häst är. Därför skulle det vara endast av ren egoism som du kör honom till slakthuset. Men tyvärr får man ju göra så i Sverige, så det är ju ditt val.


Håller med. En häst är inte ute efter att hämnas eller vara ''elak''. Antaglien har den dåliga erfarenheter och sätter en del saker i sammanshang med det. Jag hade nog försökt hitta någon med mer erfarenhet än dig och skänkt hästen till den. Med rätt person kan hästen säkerligen bli en bra individ.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag har liksom Tintilar svårt att få ihop det till att hästen jävlas.
Förmodligen har han ont, fysiskt eller psykiskt.
Se på hästen med nya ögon. Han jävlas inte med dig.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag håller med de som säger att hästen inte jävlas med dig, för så fungerar de bara inte. Det är en enkel ursäkt som många ryttare använder sig av. Däremot tycker jag, efter att ha läst ditt inlägg att det mest värdiga vore att avliva honom. Det kommer kännas för jävligt, men det kommer bli otroligt svårt för dig om du ska hitta ett bra hem åt honom där han blir långvarig eller på livstid.

Jag tycker verkligen inte att det är egoistiskt att avliva en häst fastän den inte är såpass sjuk att man faktiskt måste. Man får göra en avvägning och tänka logiskt, för livet med hästar är komplicerat ibland.
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

Jag har liksom Tintilar svårt att få ihop det till att hästen jävlas.
Förmodligen har han ont, fysiskt eller psykiskt.
Se på hästen med nya ögon. Han jävlas inte med dig.

det hjälper henne inte att "märka ord" - hon mår som ägare säkerligen illa nog ändå.

Även om hästen har ont fysiskt éller psyksikt så är det en farlig häst, för sig själv o andra. Låt den få ro!!!
Lämpa inte över bekymret på ngn annan - tänk att få läsa om en dödsolycka efter ett tag, och veta att just DU sålt/överlåtit den hästen till den omkomna...

Avliva i sådana här fall är att ta sitt yttersta ansvar som hästägare!!
 
Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?

det hjälper henne inte att "märka ord" - hon mår som ägare säkerligen illa nog ändå.

Även om hästen har ont fysiskt éller psyksikt så är det en farlig häst, för sig själv o andra. Låt den få ro!!!
Lämpa inte över bekymret på ngn annan - tänk att få läsa om en dödsolycka efter ett tag, och veta att just DU sålt/överlåtit den hästen till den omkomna...

Avliva i sådana här fall är att ta sitt yttersta ansvar som hästägare!!
Fast avlivar du honom kanske du kommer och fundera om det hade gått ändå med rätt person etc.. Så jag skulle om jag hade möjlighet , för min och hästens skull, låta ngn vet ell proffs gå igenom honom m ev röntgen och rubbet..Då har du i allafall gjort allt i din makt... För hästar är inte elaka och hittar på grejer utan anledning.. Lycka till tjejen :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 780
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp