Sv: Måste skriva av mig, vad ska jag göra?
När jag läser igenom tråden, så måste jag hålla med om att avliva hästen är lite extremt.
Jag skulle enbart göra det ifall hästen riktigt har ont, sedan skulle jag vädja till min mamma om att få behålla den lite till.
För mig låter det mer om en häst som behövs stimuleras ordentligt och hittas ett riktigt bra stall att stå i. Han vill testa dig och se vilka gränser du sätter. Du kanske inte har satt den tillräckligt hårt.
Då vid vägkanten, du säger att den inte är trafiksäker. En häst som inte är aktiverad ordentligt är en busig häst, som man måste jobba riktigt med, annars kan de måla f*n av något som inte finns där eller något som de sett tusen gånger. Lite extra energi kan göra mycket.
Kanske var det så att du kände att han började spänna sig och sedan spände du dig och resultatet blev att han fick riktigt fnatt. Jag har själv varit med om det tusentals gånger och också åkt av riktigt ordentligt, slagit mig. Det tar tid att hitta tillbaka, det görs inte hur snabbt som helst. Det gäller att hitta din hästs melodi och hitta rätt utrustning för den.
Bara för att den haft någon skada och är gammal, behöver det inte betyda att man knappt kan rida den. Jag har tävlat en häst i hoppning. Den är 21 i år, lever fortfarande, älskar att tävla men kan inte tävla för mycket pga en gammal skada. Alltså den får tävla varsamt.
Jag ser direkt frågor växa:
- Hur ofta rids eller motioneras den?
- Hur hårt blir träningspassen?
- Hur mycket foder får den?
- Vad har den för sadel?
- Vad har den för sadelgjord?
- Vad har den för betsel?
- Om du vet att den är lugnare med andra, varför inte hitta någon att rida med ett tag framöver?
Det låter mer som du har gett upp om hästen. Du måste ju ha vetat för fyra år sedan när du köpte hästen att den kunde innebära en hel del avramlingar, behövas hjälp med. GE inte upp om din vän än! Om du inte har tid för den just nu, låt den gå och skrota i hagen, till sommaren och sedan åk bort med den och där få ordentlig hjälp. Du skriver också att den inte haft lätt i livet, då är det ju ännu viktigare ifall den inte har blivit så stimulerad senaste tiden att den får tid på sig.
Skriv ett pm till mig! Jag kan ha en lösning för dig, så att du inte behöver ta bort hästen!