Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Golden_Heart

Trådstartare
Måste bara dela med mig av något som jag pratade med en väninna precis om på messenger.
För själv blev jag helt ställd, då hon frågade vad jag tyckte om det.:confused:
Min väninnna är har precis fått sitt barn, ska strax döpa sitt första barn. Hon är precis som jag över trettio, hennes sambo/ trolovad är också över trettiofem. Mannen har tidigare inte visat så mycket intresse för att ha hur många barn som helst, utan mer ett par stycken. Väninnan min vill i alla fall ha ett eller två till, men gärna med lite mellanrum mellan barnen så att de hinner bli tre innan nästa kommer och bli lite mer av sin egen person.
Väninnan kommer ifrån en stor släkt i Sverige och utomlands, men det har inte mannen, men han är välaccepterad av alla och alla tycker min väninnan har träffat en underbar man, efter att ha sökt så länge.
Väninnan kommer ifrån en stor släkt i Sverige och utomlands, men det har inte mannen, men han är välaccepterad av alla och alla tycker min väninnan har träffat en underbar man, efter att ha sökt så länge.
Nu vill mannen istället att de inte håller tillbaka i form av skydd, utan blir det barn snabbt så blir det. Han sa till henne att han älskade när hon var gravid och hade fått sin stora mage. Nu är magen kvar och hon kämpar på gym för att komma i form, då de ska besöka släktingar vid jul. Han vill älska med henne så ofta det finns möjlighet och har redan tagit chanser. Han sa att han ville ha fler än tre barn med henne, närmare sju eller åtta. Tidigare när de sett något program så hade tyckt det var lite extremt, men han hade ändrat sig där. Vänninan själv har drömt att ibland få typ dubbla fyrlingar osv. Men hon har bara ansett dem varit barnsliga orealistiska drömmar.
När hon pratade med honom om att kroppen kunde ta stryk av att få många barn, men han erbjöd henne att hon fick kort på badhuset hur mycket hon ville, men bara hon inte gjorde något för att hindra att hon blev med barn igen. Hon läser till lärare och var orolig för alla uppehåll för barnen som det skulle kunna bli, han sa att hon behövde bara vara ledig lite och sedan kunde han vara pappaledig. Hennes drömmar att förverkliga att bli även ridlärare skulle han också hjälpa henne med.
Min väninnans partner vill också att när väl andra barnet ska döpas, så vill han att de anordnar deras bröllop samtidigt.
Funderingar som blev för väninnan som jag inte hade svar på är hur snabbt en kvinnokropp repar sig efter förlossningen och kommer tillbaka med ägglossning osv. Vi båda visste ju att när det gäller hästar, så kan deras fölbrunst vara extra effektiv att betäcka vid. Va tror ni?

  • Vad skulle ni göra om er partner kom med något liknande förslag?
  • Hur skulle ni ställa er till det?

Välkommen in i tråden!! :bow:
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Detta låter ju nästan som om det inte vore sant.

Det varierar hur snabbt kroppen kommer "i fas" igen efter en förlossning - det är högst individuellt.

För egen del hade jag aldrig kompromissat med vad jag vill i just ett sådant här specifikt fall. Det låter som att han lovar henne en massa "guld och gröna skogar" om hon bara går med på att vara konstant gravid ungefär.

Nu känner jag ju inte personerna i fråga och har ingen bakgrundsinfo om dem, men jag får uppfattningen av din beskrivning att han nästan vill "kedja" fast henne.

Vad vill hon?
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Det verkar så.... Hon har ju gått med på att de skulle älska utan skydd och låta naturen ha sin gång. Hon älskar sin sambo över allt annat och tackar sin lyckliga stjärna för honom!

Fast jag blev helt ställd över det. Började tänka på svårigheter med bostad, bil osv....
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Jag frågade henne om han verkade osäker på henne. Hon svarar han är så säker på henne och litar på henne fullständigt. Båda älskar varandra innerligt. Hon har ju haft drömmar om många barn tidigare, men aldrig trott att hon skulle hitta någon som vill detsamma. Sedan har det ju varit det med bostad, ekonomi och bil osv...
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Min åsikt är att man behöver tid till att anpassa sig efter att man satt ett barn till världen. Jag skulle ha svårt att känna tilltro till min förmåga att avgöra om jag är redo för ett nytt barn, när jag precis fött ett.

Jag hade velat ha en tid emellan för att känna in hur jag verkligen ville ha det.

Men om båda vill och känner likadant - så varför inte köra på?
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Jag är lite inne på ditt spår där att man behöver ju tid att anpassa sig osv.
Jag har även frågat henne om det inte är för att hon är tacksam mot honom, just för att han finns, för att han har bekostat mycket när CSN krånglade, sponsrat henne med utrustning, för att hon skulle kunna vara utomlands o jobba. Vi har en del lika erfarenheter just med att vi båda har varit ifrån vår sambo och jobbat utomlands med hästar. Hennes sambo sponsrade henne med en komplett tävlingsutrustning m.m. När A-kassan krånglar för henne så står han då för alla kostnader. Under hennes graviditet har han redan sponsrat med ett gymkort.
Hon säger att hon inte har gått med på bara för hon är tacksam, utan för att hon älskar honom över allt annat och vill göra honom lycklig.
Jag blev nästan rädd, när hon skrev så. Kan det inte vara farligt att älska någon så oerhört mycket? Tänk om hon blir besviken? Tänk om de råkar få missfall? Tänk om något händer? Vad gör hon då? Hur blir det om de skulle mot all förmodan inte klara det och hon kanske om några år står där med en hög ungar? Inget är ju direkt säkert i dagens samhälle. Förhållanden kan ju spricka för det minsta lilla.
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Jag får lite uppfattningen att hennes sambo är väldigt förtjust i gravidkroppen (vilket jag kan förstå, för det är helt fantastiskt och otroligt vackert att vara gravid :love: ) och jag tycker det är lite tråkigt att han verkar tänka mer på sig själv än sin sambo. Lite "Äsch vad spelar de för roll om din rygg pajjar" eller vad det nu kan vara.
Någonstans anar jag att han inte vart pappaledig?


Jag skulle gärna bli gravid på en gång igen, men jag tänker framåt. Ha 2 små bebisar hemma blir för mycket. 2 år känns bättre, så man har en liten bebis och en i trotsåldern ;)


Mellan mig och min syrra är det 3½ år, hon fick tillbaka mensen regelbuntet med äl efter 6 månader men det tog ändå över 1 år innan det tog sig. Mellan lillasyrran och lillebror är det 2½ år, syrran var allstå 1 år och 9 mån när det tog sig och även dem gången fick hon tillbaka regelbunden mens med äl efter 6 mån.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Om man helammar kan det ta ett halvår eller längre innan man börjar få ägglossning igen.
Resten har jag inte så mycket att säga om.
Vill båda ha många barn så är det ju jättebra för dem.
Sen är det ju inte säkert att de kommer få så många. Sånt kan man ju tyvärr inte bestämma över själv.
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Min mor blev gravid med en av mina bröder undertiden hon ammade den andra. Det är 1 år o 11 månader mellan dem.
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Han erbjuder henne ju gymkort för att hjälpa hennes kropp så att den ska orka!
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Jag tror att när 2:an och kanske 3:an kommer så har de/han troligtvis inte kvar drömmen om 8 barn..

De kommer se tillbaka och inse att ett barn var inget barn!:D
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Det finns många exempel på de som som blivit gravida tidigt.
Men din mamma blev ju inte gravid under de första 6 månaderna.

Helamning brukar vara ett bra skydd på graviditeter. Men man helammar ju oftast inte längre 6 månader.
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Men hur ska ett gymkort hjälpa mot saker som sker p.ga hormonerna? Visst kan det hjälpa lite att vara vältränad och ha god hållning om man får foglossningar men de kan komma ganska precis på en gång om man har otur.


Sen min mamma som exempel igen, min lillebror var ganska så stor och hade han väg 1 gram till hade han nog inte kommit ut. Mamma klarade förlossningen jätte bra och gick inte sönder nått eller behövde nån bedövning och det gick snabbt och smidigt. (1½h efter vattenavgång)
Där emot tröck han sönder en nerv till hennes ben. Lillebror blir 17 i år och mamma har fortfarande jätte ont och svårt att åka bil längre stunder. Att åka slalom igen är bara att glömma.


Skulle min sambo säga att han vill ha 8 ungar och "jag köper ett gymkort" hade jag blivit asförbannad. Jag var grymt vältränad när jag blev gravid, det krävs för mitt yrke, men nog f*n var jag halvt rörelsehindrad p.ga foglossningar redan i v.12 och fick lov att sluta jobba i v.26 då jag kämpat mig igenom de sista 4 veckorna på halvtid och gråtit på kvällarna pga fogarna gjort så ont. Och inte blev det bättre när bebisen väl var ute, nu är han snart 5 månader och nu börjar det bli bättre, nu är värken ungefär som den var i början när jag blev sjukskriven på halvtid.

Min mor blev gravid med en av mina bröder undertiden hon ammade den andra. Det är 1 år o 11 månader mellan dem.
Man måste helamma med ca 4h mellanrum, max 6 timmar, för att ha en typ 75% skydd mot att bli gravid.
Hade jag helammat hade de skitit sig, för mellan Rasmus nattmål till frukost tar det 12 timmar!
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Jag KAN bara inte låta bli att berätta denna favorit i repris!!
Även om de flesta har läst det förr..;)

På "mitt" Neo låg en liten flicka som föddes i v.22.
Flickans föräldrar berättar att dom har en storasyster till den lilla.

En dag kommer dom upp med en barnvagn med en "bebis" i.
Jag frågar om dom är barnvakter..

Då berättar dom att det här var storasystern!
Hon föddes i Juli.
I Augusti blev hon gravid på nytt!
Helt chockartat givetvis och hon förstod det inte förräns på efterkontrollen.

I v. 22 föds alltså lillasyster!

-Det MÅSTE ju bara vara världsrekord när det gäller ålderskillnad mellan syskon som inte har delat samma graviditet??

I min skola gick det ett brödrapar i samma klass.
Alla trodde att dom var tvillingar. Men den äldsta brodern var född alldeles efter nyår och den yngre i december samma år!
DET tyckte jag var tätt innan jag lärde känna "flickornas" föräldrar!:D

Själv vill jag ha tätt!
Har inte varit annat än gravid de senaste 5 åren..
Kroppen har en sådan förmåga att återhämta sig snabbt men man ska orka med också!

Däremot hade jag aldrig ställt upp att vara avelskossa -mot min vilja-för att min partner önskade det..
Fördomsfullt undrar jag om en sådan man känner sig trygg med att ha sin tjej gravid.:o
Att det ligger andra orsaker bakom än en stark barnlängtan!

Jag antar att killen i fråga tar ut halva föräldraledigheten osv nu med första barnet?
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Det låter som om de är alldeles uppfyllda av det stora å fantastiska, att ha fått en egen liten knort, som alldeles tar andan ur! Denna kärlek som är så stor att det är helt ofattbart!!
Men, än så länge har de en liten bebis...
Efter andra så blir det lite annorlunda, efter tredje blir det säkert ännu mer annorlunda.Sen kanske de inte orkar lika mycket som innan. Med andra ord, kanske vänninan kan ta sambons ord med en nypa salt, eftersom saker å ting ändrar sig här i livet.
(Sen låter det som att han går igång på hennes stora mage, det kanske är det som drar?)
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

För egen del hade jag aldrig kompromissat med vad jag vill i just ett sådant här specifikt fall. Det låter som att han lovar henne en massa "guld och gröna skogar" om hon bara går med på att vara konstant gravid ungefär.

Nu känner jag ju inte personerna i fråga och har ingen bakgrundsinfo om dem, men jag får uppfattningen av din beskrivning att han nästan vill "kedja" fast henne.
Just min uppfattning. Jag ser varningslampor.

Jag hade f.ö. heller inte kompromissat. Barn är inget man kompromissar med,
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Oj det var inte illa, den historian hade inte jag läst faktiskt.

Vi vill också ha tätt, i början kunde jag tänka mig på en gång men nu när Rasmus är äldre står jag bara mer och mer fast vid 2-2½ år ;)

Min sambo tror lite forfarande att Rasmus är som han var när han var nykläckt och han var hemma. Han tror fortfarande att han sover flera timmar om dagarna ;)
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Vad skulle ni göra om er partner kom med något liknande förslag?
Hur skulle ni ställa er till det?
QUOTE]

Jag skulle förklara att det inte bara är hans åsikt som räknas, utan min också, och att jag varken vill ha många barn eller barn väldigt tätt.... Jag kan faktiskt inte tänka mig någon enda situation där jag skulle "ställa upp" på att föda sju eller åtta barn - det skulle ju faktiskt innebära att man lägger allt annat liv åt sidan, och det skulle jag aldrig vilja. Jag tycker tre barn är rätt mycket..... (jag har ett barn själv, och fler blir det nog inte)
 
Sv: Måste bara dela med mig... blev så fundersam

Va olika det kan vara...

Emil sover mer på dagarna nu än när han var liten. Okej, första veckorna sov han mest hela tiden. Men sedan kommande månader så var han mest vaken hela dagarna, i princip från 10-18 varje dag och det var rätt jobbigt. :crazy:

Nu sover han massor. I det stora hela sover han 2-3 timmar & är vaken 1 timme dagtid och sedan sover han även hela nätterna med något vaknande för mat. Så just nu skulle det ju inte vara några problem med en liten bebis för oss. :D

men när den väl tittar ut och Emil är 1 år så lär han ju inte sova lika mkt. ;)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 770
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 641
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 821
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp