Sv: martingal

Jag har martingal på hästar som kör upp huvudet och spanar in molnen på himmeln hellre än hindret framför dom. Martingall är en snäll hjälptygel som enbart stoppar hästen att ta upp huvudet allt för högt. Den pressar alltså inte ner hästen som tex. en graman gör.

Jag har martingal på min arabvalack som gärna blir lite för glad och lite för uppstressad vid hoppning och som gärna springer med huvudet så högt att han inte ser hindrena. Tack vare att han då inte ser hindrena så river han oftast. Därför är ett martingal himla bra om man vill vara felfri! ;)

Ja, dels det ni alla säger och dels är det ju så att många har viss utrustning bara för att ha den även fast det inte behövs.. Ju mindre utrustning man har på sin häst, desto bättre visar det ju att man verkligen kan rida den. Men så är tydligen inte fallet med någon av er, så hoppa inte på mig, ni behöver ju inte ta åt er:p

*skrattar* hmm så tycker jag med.
kan man inte rida sin häst utan hjälptyglar så kanske man ska rida lite mer markarbete innan man tävlar.
Sen finns det ju hästar (och ryttare) som behöver den xtra hjälpen som en martingal ger.
men att ha martingalen på vid dressyr arbete, hmm det kan jag inte förstå.... nyfiken på varför ni har det?

Har inte sätt så många som har den på vid dressyrarbete. Men den ryttaren kanske har en häst som är väldigt spattig, kanske lätt blir skrämd för saker. Och då kan det vara bra att ha den där.

Och rider man dressyr ute på ängen, så vet man aldrig när en älg plötsligt kan dyka upp, och man kanske har en häst som kan bli lite busig ibland.

Jag menar hästar är ju inga robotar, knappast dressyrhästar heller. De är somsagt flockdjur och kan få för sig lite egna ideér ibland

Varför har nästan alla som hoppar martingal på sina hästar?
Jag följde med min kusin när hon tävlade idag och kom att tänka på att iprincip alla hade det men nästan ingen "slog upp med huvudet", dom är väl till för att hästen inte ska kunna få upp huvudet så högt liksom?? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

Tror många har det i förebyggande syfte. Det skadar ju inte att martingalen sitter där, den är ju inte i vägen.

EXAKT.

jag har haft många hästar som i det stora hela inte behöft en martingal, men när man minst anar det har den behövs, kanske om hästen blir riktigt taggad eller het på hinder och du behöver ta tag rejält, då finns martingaslen där för att bromsa och hålla ner huvudet.

Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen.

Så du påstår att mer än 80% av hela eliten kan inte rida ? Jasså. En martingal är till för att hästen inte ska kunna knocka dig som ryttare.

Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

Ursäkta men det var den dåligaste förklaringen jag har läst på länge!
Martingalen är även bromsande och är en hjälpande hand för ryttaren om hästen har en tendens att kasta upp huvudet eller gå med huvudet väldigt högt, vilket inte är bra inom hoppningen, ex framför hinder osv. har absolut inget med att göra om ryttaren är bra eller dålig på att rida!

Genom att du skrev som du skrev - så menade du att mer eller mindre är 80% av värdens ryttare kassa på att rida, även fast dom ligger på 160 banor, bara för att dom har en martingal eller förbygel på hästen??! Du får nog förklara dej, för jag förstår inte... :confused:

Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. .

Tycker det där är att överdriva. En martingal får verkligen ses som ett snällt hjälpmedel. Den hindrar bara hästens huvud från att slå huvudet hööögt upp. Som en säkerhetsdetalj. Har ju hänt ett antal gånger att hästen slagit upp huvudet av misstag (rädsla etc) och knockat/brytit näsan på sin nt anande ryttare.
Sen finns det säkert många som har det för att dom tycker det är snyggt med tex martingal + förbygel. Och det är väl inget ont i det. Då är det ju värre när det går mode i olika bett osv.

Ursäkta men det var den dåligaste förklaringen jag har läst på länge!
Martingalen är även bromsande och är en hjälpande hand för ryttaren om hästen har en tendens att kasta upp huvudet eller gå med huvudet väldigt högt, vilket inte är bra inom hoppningen, ex framför hinder osv. har absolut inget med att göra om ryttaren är bra eller dålig på att rida!

Genom att du skrev som du skrev - så menade du att mer eller mindre är 80% av värdens ryttare kassa på att rida, även fast dom ligger på 160 banor, bara för att dom har en martingal eller förbygel på hästen??! Du får nog förklara dej, för jag förstår inte... :confused:

:bow: :bow: :bow:

:rofl::rofl: Du har nog inte riktigt förståt det där med martingal och syftet med den:smirk::rofl:

Om hästen har huvudet i "normal höjd" så ska tygeln vara rak och inte bli som ett V om du fattar avd jag menar. :p

Jag har inte martingal, men när stoet jag rider brunstar är det i princip omöjligt att rida utan.
Hon blir en riktig satmara och både bits, försöker resa sig och framför allt, slänger som en TOK med huvudet. Då känn det rätt skönt att ha en martingal där som stoppar OM det skulle bli en rejäl släng som annars hade nockat mig ur sadeln.

*skrattar* hmm så tycker jag med.
kan man inte rida sin häst utan hjälptyglar så kanske man ska rida lite mer markarbete innan man tävlar.
Sen finns det ju hästar (och ryttare) som behöver den xtra hjälpen som en martingal ger.
men att ha martingalen på vid dressyr arbete, hmm det kan jag inte förstå.... nyfiken på varför ni har det?

Tror aldrig jag sett någon dressyrryttare använda martingal faktiskt.

men å andra sidan så kan man ju markarbeta en hopphäst med martingal utan att för den delen vara dålig på att rida.

En martingal inverkar ju liksom inte på ridningen på något vis :angel:

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Det allra bästa jag någonsin läst på Buke

Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

Fast detta stämmer ju inte alls. En häst kan inte härleda saker som vi gör.

De sätter inte fallet i samband med martingal och oftast inte ens med hindret.

Men denna slutledning du har så skulle inte en fälttävlanshäst som faller inte hoppa terränghinder igen, och det gör de

Martingal hade ingen som helst effekt på en ponny jag red förut. Han "skenade" på som han brukade och tog man i honom fick man en knock. Det kändes som om han fick ännu mer power när martingalen satt där. Men detta berodde på att han inte hade blivit rätt riden på ett tag. Han var jättestel och försökte smita ur när han hade chansen. Och det var att skena iväg. Men efter ett tag så började han gå jättebra!

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈