Sv: martingal

jaa precis, eller så lutade hon sig alldeles för mycket framåt :D

Haha ja! Om man lutar sig så mkt framåt kan det bli vääldigt jobbigt!

Och?? Min häst är av den lägre modellen hon tar liksom inte huvudet högt upp före hinderna.. utan mer slutar att gå i form.. går hon i form ända fram till sista galoppsprånget brukar hon inte kunna bedömma avståndet lika bra..

:bow:***********ASGARVAR***********:bow:

Jag har inte läst den här tråden på ett tag men nu när jag är tillbaka tänker jag aldrig släppa den igen! Det här är ju gratis asgarv (ett gott skratt förlänger livet)!

Vi pratar altså om världens vanligaste hjälptygel som inte skadar hästen utan endast hjälper den och sin ryttare. Och vet ni vad Jag använder Martingal i allt jag gör, Hoppning, uteritt, kondition, Dressyr, Träning och Tävling. Den hindrar inte min häst till nånting och eftersom den inte har ngn inspänningseffect så är den inte i vägen vid dressyr heller!

Men snälla fortsätt och pladdra på! Det är bara roligt för oss andra! :rofl::rofl::rofl::rofl:

Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

Men det är ju bra att du kan rida iaf! Och alla med martingal inte kan rida, jag ska nog åka tillbaka till ridskolan o lära mig rida igen med händerna vid fötterna :rofl:

Tror aldrig jag sett någon dressyrryttare använda martingal faktiskt.

men å andra sidan så kan man ju markarbeta en hopphäst med martingal utan att för den delen vara dålig på att rida.

En martingal inverkar ju liksom inte på ridningen på något vis :angel:

:bow::bow::D

Och det är ju så lätt att förstå när man läste ditt inlägg :smirk:

jag har martingall på mina hästar,
på min ponny måste ja ha det, för hon slänger upp huvudet ganska mkt när hon galopperas osv, och har då lätt att stanna å resa på sig om hon känner sig för fri,
på min stora har ja oxå de för annars blir hon oxå som en giraff, men kan ha utan men föredra att ha de på henne men den är inte kort, utan lagom lång

Okej, vad bra, det var verkligen ett upplyftande inlägg i debatten :smirk:

Personligen så anser jag att det är ur säkerhetsaspekt att man har martingal.

Tyglarna kan inte fara lika lätt över huvudet med martingal, du har något att ta dig i när du hoppar bla. Har inget med ridskicklighet att göra!

Skulle personligen inte hoppa en häst utan, även om ingen av de hästar jag tävlar idag behöver det.

Sedan är det aldrig utrustningen som avgör hur skicklig man är oavsett lite eller mkt ;)

håller precis mee!

Höjer hästen nacken för mycket är risken mycket större att den hoppar utan rygg = inte bra. Sen vill jag inte ha min näsa krossad heller... :angel:

Ehmm... Martingalesn främsta syfte är att hindra att hästen slår upp huvudet för högt, inte att förhindra att tyglarna åker över på ena sidan.

Fastnar hästen med benen har man den felspänd.

Ehmm... Martingalesn främsta syfte är att hindra att hästen slår upp huvudet för högt, inte att förhindra att tyglarna åker över på ena sidan.

Fastnar hästen med benen har man den felspänd.

Jag tror att hon blandar ihop "löpande martingal" med "irländsk martingal".

Irländsk martingal har enbart syftet att tyglarna inte skall fara över hästens huvud/hals, så hon har en poäng i det hon skriver.

-KL-

Har inte orkat läsa alla inlägg, men ni som har det i "förebyggande" syfte, varför? Varför vill man INTE ha upp nacken på hästen när man hoppar?

Självklart vill man ju låta hästen höja huvudet i anridningen mot hinder. Hästen har ju inget när och djupseende. Den kan bara ändra fokus genom att ändra huvudställningen. Får den inte reglera huvudställningen kan den inte bedömma hindrets storlek! :smirk:

Å andra sidan skall en mjuk och följsam hand/sits i kombination med korrekt längd på tygeln och en korrekt anpassad martingal inte förhindra en normal höjning av hästens huvud.

Precis som vid all användning av utrustning så är det snarare okunnig användning är prylen som sådan som orsakar skada.

Nu vet ju jag att du redan vet allt detta, men vill bara besvara din fråga ändå.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar