F
Fhanny
Sv: martingal
jaa precis, eller så lutade hon sig alldeles för mycket framåt
jaa precis, eller så lutade hon sig alldeles för mycket framåt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.
Tror aldrig jag sett någon dressyrryttare använda martingal faktiskt.
men å andra sidan så kan man ju markarbeta en hopphäst med martingal utan att för den delen vara dålig på att rida.
En martingal inverkar ju liksom inte på ridningen på något vis
Personligen så anser jag att det är ur säkerhetsaspekt att man har martingal.
Tyglarna kan inte fara lika lätt över huvudet med martingal, du har något att ta dig i när du hoppar bla. Har inget med ridskicklighet att göra!
Skulle personligen inte hoppa en häst utan, även om ingen av de hästar jag tävlar idag behöver det.
Sedan är det aldrig utrustningen som avgör hur skicklig man är oavsett lite eller mkt
Ehmm... Martingalesn främsta syfte är att hindra att hästen slår upp huvudet för högt, inte att förhindra att tyglarna åker över på ena sidan.
Fastnar hästen med benen har man den felspänd.
-KL-
Har inte orkat läsa alla inlägg, men ni som har det i "förebyggande" syfte, varför? Varför vill man INTE ha upp nacken på hästen när man hoppar?