Sv: martingal

:rofl::rofl: Du har nog inte riktigt förståt det där med martingal och syftet med den:smirk::rofl:

Du har nog tyvärr inte koll på hur många olika varianter av martingal det finns. En av dem har enbart syftet att förhindra att tyglarna hamnar på samma sida. Nu är det ju inte en sådan martingal som TS menar, men det finns fler än en martingal.

Klippt från http://www.sustainabledressage.com/tack/gadgets.php

"When the horse has thrown its head up really high, the reins only pull the bit towards the ears (head horizontal) and anything one can do with the reins in that angle will be useless. When the horse has its head in a more normal position, the straps are loose and do nothing. It also serves to keep the reins from going over the horse's head and hinders him some from stepping on them, should the rider suddenly dismount.

The irish martingale has the same function of keeping the reins. And there is a simple piece of equipment, if ever there was one. You run the reins through the rings while the strap is under the neck of the horse. This makes the strap go against the underside of the neck if the horse raises the head, and this is where the rings will offer resistance. When the horse behaves well they come out of action. Just one problem...
Most martingales are not long enough, or split enough to allow for an opening rein aid. That might be fine in show jumping, but in dressage it is disasterous. The irish martingale allows almost nothing of movement sideways, and can sometimes hold the reins together closer than the rider would in a neutral position. So they are for jumping and not for basic training on flat ground."

irish_martingale.jpg

irish_mart2.gif

Senast ändrad av en moderator:

TS menar nog inte en irländsk martingal! Du är lite sen in i debatten men vi har redan diskuterat irländsk martingal. Hon var ju irreterad över alla martingallar på en tävling och om jag mins det rätt så är den vanligaste martingallen på tävlingsplatser löpande martingal. :mad:

Citat:
Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

För det första så går det inte att ramla och slå sig i den irländska martingallen så det kan vi ju utesluta.
Det är en enkel väg ut att skylla på att det finns flera olika sorter men jag slår vad om att inte ens hälften av dem som är imot martingal ens vet vad en irländsk martingal är. Jag blir ruskigt förbannad över denna okunnighet och att folk ens vågar lägga upp sånna komentarer!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, tack jag har koll på den martingalen som du beskriver då jag själv andvänt den i bl.a galopp med min ponny för ngr år sedan. Men läs hennes inlägg

Det verkar som om det är coolt med martingal. Jag tycker att måste man ha martingal på hästen så kan man inte rida. Martingal är till för att inte båda tyglarna ska kunna hamna på ena sidan av hästen. Det krävs ganska mycket för att det ska inträffa. Har man koll på sina händer och håller dem tillräckligt lågt så ska man inte behöva martingal. Jag har dessutom sett jättefina hopphästar fasta med frambenen i martingalen och ramlat och slagit sig och de vill inte hoppa igen. Sabbade för livet p g a att ryttaren vill se cool ut.

Det var mer det jag syftade på i mitt inlägg (det med fet stil)
Martingalen påverkar ju knappas av hur bra/dåligt du rider, oavsett vilken typ av martingal du har.
Om man påstår att man inte kan rida för att man andvänder martingal så har man nog inte förståt syftet med en martingal oavsett vilken typ av martingal som hon menar. (anser jag iafa). För jag beskrev ju aldrig i mitt inlägg HUR en martingal ska andvändas, eller hur?
Och sen antar jag att TS syftar på "vanlig" martingal, eftersom det ofast är den man ser i hoppning.(fast det hör ju egentligen inte hit nu)

TS menar nog inte en irländsk martingal! Du är lite sen in i debatten men vi har redan diskuterat irländsk martingal. Hon var ju irreterad över alla martingallar på en tävling och om jag mins det rätt så är den vanligaste martingallen på tävlingsplatser löpande martingal. :mad:

Citat:

För det första så går det inte att ramla och slå sig i den irländska martingallen så det kan vi ju utesluta.
Det är en enkel väg ut att skylla på att det finns flera olika sorter men jag slår vad om att inte ens hälften av dem som är imot martingal ens vet vad en irländsk martingal är. Jag blir ruskigt förbannad över denna okunnighet och att folk ens vågar lägga upp sånna komentarer!

Jag började inlägget med att skriva att TS alldeles säkert inte menade en irlänsk martingal. Det finns dock en poäng i att en del av martingalens syfte är att förhindra att tyglarna hamnar ur position.

Resten av det inlägg du citerar är rent skitprat som kommer ur en okunnig persons mun.

Jo, tack jag har koll på den martingalen som du beskriver då jag själv andvänt den i bl.a galopp med min ponny för ngr år sedan. Men läs hennes inlägg

Det var mer det jag syftade på i mitt inlägg (det med fet stil)
Martingalen påverkar ju knappas av hur bra/dåligt du rider, oavsett vilken typ av martingal du har.
Om man påstår att man inte kan rida för att man andvänder martingal så har man nog inte förståt syftet med en martingal oavsett vilken typ av martingal som hon menar. (anser jag iafa). För jag beskrev ju aldrig i mitt inlägg HUR en martingal ska andvändas, eller hur?
Och sen antar jag att TS syftar på "vanlig" martingal, eftersom det ofast är den man ser i hoppning.(fast det hör ju egentligen inte hit nu)

Jag blev förvånad över ditt inlägg... jag hade väntat mig att du skulle veta. Men nu vet jag att du ju vet! Våra åsikter om martingal är helt överensstämmande. :D

Det inlägg du citerar är skrämmande okunnigt. Men man kan ju inte vänta sig att alla här inne skall ha hästkunskaper IRL. Rätten att utrycka sin åsikt är ju fri, men det är dumt att sprida vanföreställning.

Ehmm... Martingalesn främsta syfte är att hindra att hästen slår upp huvudet för högt, inte att förhindra att tyglarna åker över på ena sidan.

Fastnar hästen med benen har man den felspänd.

citerade inlägget då jag syftade på säkerhetsaspäckten

*KL*
Tycker att diskussionen har gått NÅGOT överstyr :smirk:
Jag använder ALLTID martingal när jag hoppar, eller rider ut på unghäst. Ren säkerhetsgrej, har fungerat kanon och mina hästar lever fortfarande och mår bra samt är glada och pigga. Har aldrig vart med om att någon häst jag ridit störts av martingalen, men så sätter jag den också RÄTT och lagom hårt. Dom som har "dåliga" erfarenheter har med all säkerhet satt martingalen otroligt fel och fått en konstig syn på vad den egentligen är till för. Punkt.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈