Sv: martingal

Jag menar att på dom som påverkas negativt så används ju troligtvis inte martingalen.

Och dom som inte blir irriterade av den kan de lika gärna ha den då den kanske ibland, under vissa omständigheter eller i vissa situationer, behövs. Många väljer nog att om den inte gör någonting sämre i ridningen så kan den ju lika gärna få vara med. Alla hästar kan någon gång slänga upp med huvudet och när det händer så är man nog väldigt glad om man har en martingal.

Så svaret på varför många har den fast den "inte behövs" utifrån sett är just att den inte gör någon skada när den inte behövs (om nu inte hästen påverkas negativt) och om den skulle behövas så finns den ju där och gör sitt jobb. :)

Hoppas jag lyckades skriva tydligt :) blir lite grötigt ibland :angel:

Varför har nästan alla som hoppar martingal på sina hästar?
Jag följde med min kusin när hon tävlade idag och kom att tänka på att iprincip alla hade det men nästan ingen "slog upp med huvudet", dom är väl till för att hästen inte ska kunna få upp huvudet så högt liksom?? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är precis som du säger.. Och enligt mig är det helt onödigt att ens sätta på en martingal. Jag tkr alla slags hjälptyglar är helt onödiga OM det inte är så att hästen verkligen, verkligen behöver. Samma med starka bett...

Min häst rycker inte så mkt med huvudet men han är ganska tittigt, och när han ibland sticker iväg så förhindrar martingalen det lite..:P

Jag använder ALLTID martingal vid hoppning. Jag vill nämligen ha mina tänder kvar och gärna en snygg obruten näsa.

kl

jag har martingal på min ponny när jag hoppar, eftersom hon har nockat mig en gång så hela världen snurrade :angel: hon kan bli hetsig inne på banan och då äre det skönt att inte behöva tänka på att ett huvud kan flyga upp närsom.

På min ponny har jag alltid martingal han slår altid upp huvudet, de går inte att rida honom utan. Men när han väl kommer in på hoppbanan på tävling så slåt han aldrig med huvudet för han är så fokuserad då.

Har också lagt märke till det.. jag tycker det snyggt med martingal men gud så onödigt om man inte behöver det.. rider bara med det blåsiga dagar då hästen kan bli lite på tårna.. inte annars.. behöver inte det i hoppningen vill att min häst ska gå med huvudet lite högre innan hinderna.. hon funkar bäst så..

Om man läser i Strömsholmsmetoden så ingår martingal i orginal utrustningen på hopptävlingar.

på min häst sitter martingalen där den sitter av två andledningar... Arab/travare ;) haha

har alltid förbygel med martingal båda av säkerhetsskäl då jag upptäckte till min stora förfäran en dag då jag tränade klättring i brant backe att sadeln ville följa gravitationslagen haha, (nej har inte sadel som inte passar men hade den gången varit klantig när vad det gäller att spänna sadelgjord) har dock inte martingal vid dressyr, pga att de stör mig haha :angel: Men på hoppbanan är den suverän då min häst kna bli väldigt hoppglad:)
julia

Senast ändrad av en moderator:

vissa hästar slänger inte upp med huvudet när dem känner att dem har matingal på sig, men självklart varierar de från häst till häst, men i många fall så vill ryttaren sätta på hästen lite "extra" utrutning bara för att de ser snyggare ut.

kl

Har inte orkat läsa alla inlägg, men ni som har det i "förebyggande" syfte, varför? Varför vill man INTE ha upp nacken på hästen när man hoppar?

Vissa verkar ha missuppfattat detta helt med martingal. Med en korrekt tillpassad martingal så kan hästen kan ta upp huvudet så att den ser hindret, men inte huvudet så högt så att den har möjlighet att knocka ryttaren som sitter på. Om hästen tex skulle bli för ivrig och börja studsa osv.

Så martingalen ska alltså vara "ur funktion" så länge hästen inte höjer huvudet för mycket. Den hindrar alltså inte hästen från att höja huvudet nödvändigt mycket.

Ni som använder martingal:
Hur lång har ni den? Mätar ni så ringarna är i höjd med "höftknölarna" eller längre eller kortare? Vad är rätt enligt er? :)

Manken och lite till har vi. Höftknölar har jag aldrig hört att man skulle mäta och då anser jag att den skulle bli för kort

när hästen står helt vanligt med huvudet. alltså inte på tygeln eller nå sånt utan har halsen i normal höjd.(tänk exteriörbedömningshöjd :D) Är en hopptränare som sagt de till mej.

Ofast tycker jag att man märker om de är för kort o då är de bara o länga.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 908
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 834
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar