Sv: martingal

*Hellre att martingalen är på än att näsan blir blå* :D

...är jag inte en poet såsäg? :D

Men om man är rädd att tränset ska åka av och blil hängandes efter hästen, vrf inte skaffa en sån där irlänsk (?) Martingal? som bara består av två ringar och en kort rem mellan :D

en liten fråga... kan man ha martingal med hackamore? blev ordentligt nockad idag...

Du menar kombinderad brösta/martingal, en förbygel alltså? =)

Har inte läst hela tråden men kan bara svara för mig själv.

Jag har en kombinerad förbygel martingal. Dels för att förhindra att sadeln kan kana bak dels för att hon ibland blir stark. Hon har testat martingalen 2 ggr och då var jag innerligt glad över att den fanns där annars hade jag blivit nockad.

Så min är där i förebyggande syfte.

Det är inte förrens nu när hon har blivit såpass stark i kroppen och insett just hur kul hoppning är hon faktiskt testat martingalen. :)

Men om man är rädd att tränset ska åka av och blil hängandes efter hästen, vrf inte skaffa en sån där irlänsk (?) Martingal? som bara består av två ringar och en kort rem mellan :D

Den har en annan funktion. Den är till för att hästen inte skall kunna kasta tyglarna över på en sida.

*KL*
Har alltid martingal när jag hoppar äldre hästar. Har även martingal på 4 åringen när jag rider ut på honom eller hoppar, det har underlättat en hel del och inget som har en negativ effekt, snarare tvärtom.

Eftersom den sitter under halsen så kan inte tyglarna slängas över på ena sidan. Nu menar jag hästar som slår med huvudet åt sidan.

Jag vet inte om den används för det ändamålet idag men förr i tiden så hade man den på hästar som slår med huvudet typ ruskar på halsen

Förlåt, men jag fattar inte hur det skulle gå till :crazy:

Min häst skakar på huvet så tyglarna åker över på ena sidan. Av nån anledning ser man ofta travare eller galoppörer göra så.
Min gör det när han är uppspelt och 'På G'., Skakar på halsen/huvet och då flyger tyglarna. Har ibland en irlänsk martingal när jag vet han är på det humöret just för att hålla tyglarna på plats.

Men halllåå??

Det är liksom väldigt vad ni bråkar med varandra här, alla hästar e olika, vissa kanske störs ac den okeej??:confused:

Jag har alltid maringal på min häst när jag rider.. Han slår nästan aldrig upp med huvudet så pass mycket att den tar i, men så fort jag inte har martingalen på så höjer han huvudet så pass mycket så att mulen ser ut att sticka rätt upp när jag tar i honom. :p Konstigt nog inträffar detta redan i skritten, så på något sätt förstår han när han har den på sig och inte! ;)

Tror många har det i förebyggande syfte. Det skadar ju inte att martingalen sitter där, den är ju inte i vägen.

Ja det tror jag också,det kan vara så att hästen/ponnyn bara slår upp huvodet inann en oxer för att kuna se bakrebommen och människan vill inte ha hästen/ponnyns nake i huvodet ( det gör ont jag lovar) Eller så e det så att dem har det bara för att dem tycker det e snyggt =P Vem vet??:devil:

-KL-

Har inte orkat läsa alla inlägg, men ni som har det i "förebyggande" syfte, varför? Varför vill man INTE ha upp nacken på hästen när man hoppar?

Så då ska man inte låta hästen se bakre bommen eller vad du snackade om?

Jag har det för att min pålle höjer huvudet mot hinderna (vilket de flesta hästarna gör :angel:) och får han upp det fööör långt så sticker han... :crazy:

Jag tror absolut inte att man har martingalen för att hästen inte alls ska kunna höja huvudet. Den sitter där för att hästen inte ska kunna slänga upp huvudet för mycket :angel: Och då definierar jag för mycket som när ryttaren blir knockad. Såg en ponnyryttare som blev knockad en gång, hon ramlade av av smällen. Inte så trevligt...

Till Binobus: Jag skulle aldrig ha matringal om jag inte behövde den ibland, jag är lat och det blir ju mer läder att hålla rent ;)

Men det är ju individuellt, den kan ju verka mer negativt än positivt på vissa hästar.

Men om den är mer negativ än positiv så behöver man ju inte använda den?! Det är ju ett fritt land så alla får välja själva. :banana:

Haha, va, detta har väl inget med att det är ett fritt land att göra? Jag bara frågar varför så pass många använder martingalen fast den "egentligen" inte behövs.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 908
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 834
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar