Sv: martingal

Ja, dels det ni alla säger och dels är det ju så att många har viss utrustning bara för att ha den även fast det inte behövs.. Ju mindre utrustning man har på sin häst, desto bättre visar det ju att man verkligen kan rida den. Men så är tydligen inte fallet med någon av er, så hoppa inte på mig, ni behöver ju inte ta åt er:p

Men så kan man inte heller säga, även om jag förstår din tankebana. Men vissa hästar behöver en viss sorts utrusting för att de ska gå som bäst och framförallt trivas med sin utrustning, vissa hästar oavsätt hur skicklig man är kan man inte rida med hur naken utrustning som helst.

Dock så tycker jag att det borde vara varjes ryttares strävan att kunan rida sin häst så "naket" och enkelt som möjligt.

Spelar ingen roll vilken martingal som hade suttit på min pålle, han gillar inte remmarna som går till tyglen, de distrarherar och stör honom där de "hänger" (och ja, jag vet hur en martingal ska sitta)
Han är en herre som vill har full koll på allt, och att ha något hängandes där får honom att tappa focus.
Han är en känslig, uppmärksam herre måste se allt och hatar när något sker bakom honom (bakskygg). Han har dock blivit mkt bättre med åren.

Rätt tillpassad matingal stör inte alls. Då sätts den fel om den gör det!

Eller ås har man en överdrivet känslig häst som letar efter anledningar till att få vara distraherad.. :angel:

Stackars min häst (dom är överdrivet känslig) som har fått stå ut med alla saker jag tagiot på henne. :devil:
Behöver jag tillägga att hon slängt av mig x antal ggr?

Dock så tycker jag att det borde vara varjes ryttares strävan att kunan rida sin häst så "naket" och enkelt som möjligt.

:bow: Precis min åsikt.

Men jag är även inne lite på den linjen att mina hästar ska kunna ha "allt" på sig (som inte är av det skarpare slaget som bett ex)
Dock kanske inte under arbete/tävling då.

Eller ås har man en överdrivet känslig häst som letar efter anledningar till att få vara distraherad.. :angel:

Stackars min häst (dom är överdrivet känslig) som har fått stå ut med alla saker jag tagiot på henne. :devil:
Behöver jag tillägga att hon slängt av mig x antal ggr?

Detta kan jag bara hålla med om, fast vill lägga till att det kanske även är ryttaren som letar orsaker ;)

Ja, dels det ni alla säger och dels är det ju så att många har viss utrustning bara för att ha den även fast det inte behövs.. Ju mindre utrustning man har på sin häst, desto bättre visar det ju att man verkligen kan rida den. Men så är tydligen inte fallet med någon av er, så hoppa inte på mig, ni behöver ju inte ta åt er:p

Fast jag tycker nog att det inte är så ovanligt att man ser ryttare rida utan martingal som borde ha det. Menar du då att de skulle vara bättre bara för att de lyckas ibland? :devil:

Det är klart att rider man bara på en häst och känner denna utan och innan så vet man ju hur den fungerar. Då kanske man kan hoppa över den. Många rider dock flera hästar, ibland okända, ibland yngre osv och då anser jag absolut att man bör ha det som säkerhetsrem. :)
En martingal som är rätt spänd förstör inget.. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller också med dig, och tycker det verkar vara alldeles för många som har en massa utrustning som egentligen inte behövs. Det är ju inte bara martingal som många har "i onödan", bröstor är också ett exempel, varför inte bara köpa en sadel som ligger där den ska? (Nope, sadeln ligger inte helt perfekt om den glider bak)

Till olgaklara;
Personligen så anser jag att det är ur säkerhetsaspekt att man har martingal.

Vet inte om jag kan hålla med dig där. För ngt år sedan såg jag en ryttare som ramlade av på en tävling, tränset följde med av och eftersom hon hade martingal så släpades tränset efter ponnyn när den sprang i fullfart runt banan och var livrädd för det som "förföljde" den. Det kunde ha slutat mkt olyckligt.

Jag har martingal när jag hopptränar och tävlar just för att inte bli nockad eller ha ett stycke hästhuvud mitt i synfältet.

Till olgaklara;

Vet inte om jag kan hålla med dig där. För ngt år sedan såg jag en ryttare som ramlade av på en tävling, tränset följde med av och eftersom hon hade martingal så släpades tränset efter ponnyn när den sprang i fullfart runt banan och var livrädd för det som "förföljde" den. Det kunde ha slutat mkt olyckligt.

Det händer så pass sällan att man trillar av med träns så risken att skadas pga en martingal måste ses som mycket mindre än att en häst knockar en näsa/ansiktet. :crazy:
Märkligt att så många rider med en säkerhetspryl i onödan.. :crazy: Kanske beror på att en del inte varit ute för att en häst nockar upp... och det beror inte på okunskap. Varför rider man med hjälm?

Jag behöver ingen martingal till min häst *för mkt halsmuskler* Han kan inte köra upp huvudet x) men har förbygel på när jag tränar fälttävlan och då har jag den bara hängandes där ;)

Jag håller också med dig, och tycker det verkar vara alldeles för många som har en massa utrustning som egentligen inte behövs. Det är ju inte bara martingal som många har "i onödan", bröstor är också ett exempel, varför inte bara köpa en sadel som ligger där den ska? (Nope, sadeln ligger inte helt perfekt om den glider bak)

Till olgaklara;

Fast då har man ju inte satt på tränset tillräckligt bra. Man skall alltid spänna käkremmen så tränset inte kan åka av. Liksom man också kan vilket många gör sy fast tränset i manen.

Tycker att man allt för ofta käkremmar som sitter alldeles för löst

Jag måste ha den på araben när vi hoppar, annars har han huvudet så högt att varken jag eller han ser hindret. :angel:

*Kl*

Har alltid martingal vid hoppning, av ren säkerhetsaspekt. Även en häst som aldrig brukar slå upp huvudet kan göra det ibland, likväl som otroligt trygga hästar kan bli skrämda. Martingalen stör inte, och har man dessutom förbygel/martingal är det mycket lättare att få den att passa bra. För mig är martingal vid hoppning en säkerhetsaspekt för mig som för benskydd på hästen. Den ska vara där helt enkelt. Att sedan hästen dessutom blir mycket trevligare att rida med den på, lugnare och stadigare, är bara en positiv bi-effekt.

Har dessutom för det mesta martingal på då jag rider ut. På lillhästen eftersom han kan bli lite väl piggelinis emellanåt, men kan oftast ändå skippa den där. På stoet har jag ALLTID det, finns inga undantag. Hon är en lite speciell dam som kan få för sig att testa en varje dag. En spräckt läpp och en knäckt tumme för mycket fick mig att inse att jag inte vill vara utan min martingal!

Tror många har det i förebyggande syfte. Det skadar ju inte att martingalen sitter där, den är ju inte i vägen.

Precis! :angel:

Jag har på min lille tot bara för att NÄR han blir pigg så drar han gärna upp huvudet och blir väldigt svår kontrollerad.

Så den åker fram på träning och tävling .. För det är ju såååååå roligt att springa med kompisar :o:crazy::p
Och som sagt så är den ju inte i vägen när den är i "passivt" läge

L / som bara hittar fördelar...

En spräckt läpp och en knäckt tumme för mycket fick mig att inse att jag inte vill vara utan min martingal!

Därför är den nästan obligatorisk på mammas lilla arab alias *giraffi*:angel:

:rofl:
Tycker att man allt för ofta käkremmar som sitter alldeles för löst
eller så har man en häst som ovannämda som knappt har några " stoppande" öron och inga ganacher... Vilket gör att ska jag spänna fast tränset så kvävs han...

Men jag håller med! På tok för mycket lösa käkremmar!!

Senast ändrad:

Självklart är det så! Men för oss som inte är lika skickliga, så måste vi ju fortsätta ha de hjälpmedel vi behöver för en säker och lugn ridning för häst och ryttare!

Kan ju tex se på min tränare som är en sådan som kan hoppa vad som helst i hästväg. Hon behöver inga hjälpmedel, hon är så enormt skicklig att det fungerar 100% ändå = medfödd talang som tränats rätt. Men jag som är en sådan som aldrig kommer ha den känslan som henne, oavsett hur mkt jag än tränar, jag måste använda mig av de hjälpmedel som finns ibland.

Jag har min på för att hon slår med huvudet... men har nästan alltid martingal på hästar när jag hoppar & då i förebyggande syfte ;)

Jag har använt martingal endel för att halsringen är suverän att hålla sej i och stadigare än att hålla sej i manen. Så jag hade martingal på en häst som definitivt inte behöver det, bara för jag tyckte de var lite 'larvigt' att bara ha halsring;)

Ja, det är ju bra att dom inte slår upp med huvudet när dom har maringal det är ju de den är till för.

Jag har mest min för att hon inte ska köra upp huvudet o bara sticka mot hindret + att de hjälper henne att få upp frambenen bättre. Eller ja hon ser ju hindret bättre om hon tittar på de än om hon tittar upp i luften..

Tyglarna kan inte fara lika lätt över huvudet med martingal, du har något att ta dig i när du hoppar bla.

Däremot kan tränset fastna i martingalen om tränset åker över huvudet på hästen...

Var en på senaste tävlingen, hästen har en förbygel med martingal, hästen stoppar på ett hinder, och ryttare flyyyger av och drar av tränset i farten...

Hästen vänder och början trava, sen märker den att den har ett träns slängandes efter sig, den börjar galoppera runt i paddocken fortare och fortare, fick mer och mer panik ( på framridning hände det ). Alla stod stilla, och vissa människor försökte stoppa hästen, men den var så jäkla stressad, så den bara sprang. Slog bakut och slog efter tränset. Tränset fastnade även ett par gånger i bakbenen (:eek:) men det trasslade sig ur det på nått sätt. Den skenade säkert runt den i 5min, alla gjorde allt dom kunde, men häststackarn var verkligen livrädd.:(

Sen fick nån stopp på den stackars hästen, knäppte snabbt som attan upp martingalen och bort med tränset. Som tur var slutade allt bra ändå, inga skador på vare sig ryttare eller häst:bow:

Men jag förstår ändå hur du menar:)

Men, för att svara på TS fråga, jag använder martingal, han går med huvudet högt men det är inte det jag har den för, utan för att han ibland kan slänga upp huvudet ordentligt efter ett stort språng han tagit, och om inte martingalen funnits där så skulle min näsa nog vara krossad vid det här laget...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 908
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
171
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 834
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar