Marsvin med diarée

R8n

Trådstartare
Jahopp, nu har lilla Pepsi (4 ½ år) fått diarée och jag vet inte riktigt varför. Har delat av buren så hon får bo lite för sig själv. Hon äter hö och dricker som vanligt men är väldigt apatisk. Jag har ringt vet och har tid på måndag:crazy:

Kan jag göra något mer? borde hon motinera mera nu eller ska hon vara i stillhet?

Sv: Marsvin med diarée

Ge inga grönsaker! Och ge mycket hö. Testa att ge lite proviva nypon till henne. Om hon går ner i vikt så måste du tvångsmata henne med en matspruta och mossade pellets blandat med ljummet vatten till en smet.

Tack för ditt svar!

Har gett henne Proviva nypon idag och det drack hon gladeligen. Hon äter som vanligt men har ändå gått ner mycket i vikt. Tack och ov verkar hon vara på bättringsvägen.

Nu är det bara skinn och ben på henne:cry:

Jag börjar till och med fundera över om hon kommer överleva helgen:crazy:

Jag ska mosa pellets och ge henne i spruta ikväll. ungefär hur mycket och hur ofta borde jag ge henne? jag kommer även ge henne vatten eftersom jag inte är säker på att hon dricker själv längre och hon får panik när hon är instängd någon annanstans än med de andra:crazy:

Så... hur ofta ska jag ge "gröt" och vatten till henne?

Du ska ringa veterinären, vi här kan inte uttala oss om hur ofta och vad hon ska ha. Är hon så illa däran att hon rasar i vikt behöver hon professionell hjälp om hon ska klara sig.

Finns tyvärr ingen veterinär som har jour om helgerna häromkring :crazy:

Funderar över om hon kan ha förstoppning?
Hittade dessa "kulor" i buren där hon legat...

namnlsr.jpg

Där den som är inringad i rött är den "normala" formen.

Några tips iaf?

Jag har fått i henne vatten med extra C-vitamin i för att få upp styrkan lite.

Jag har ingen erfarenhet av magproblem, så jag vet inte om det kan vara förstoppning eller diarré. Hövatten ska vara bra mot diarré annars. Låt hö ligga och dra i vatten ett tag.

Jag rekommenderar att du ringer till exempel Ultuna i Uppsala för att få råd.

om hon har förstoppning så kommer det väl ingenting?

en av mina kaniner har förstoppning nu (igen.. han är otroligt känslig för allt så han lyckas få det ganska ofta...)..
jag ger honom lite paraffinolja och masserar magen på honom.. och sen får han vara ute och motionera maaassor.

känn på magen lite, på kaniner är iaf magen lite hård och kanske lite .. uppsväld eller hur man ska förklara det.

Köp genast vätskersättning för spädbarn på apoteket, innehåller alla salter och allt kropen förlorar, massera försiktigt magen, vid viss förstoppning kommer det bara förbi diaree och konstiga avföring. Lägg linfrön som finns i vanlig affär, i kokhett vatten 10 min och blanda ner i tex provivan och ge henne.

Hon ser lite uppsvälld ut när hon rör på sig på golvet. Hon får just nu parafinolja 1ml varannan timme. Det "kluckar" även när man skakar lite på henne. Antar att det är en fis/ förstoppning igen. Hon är utsatt för det, men den här gången är det tydligen värre:crazy:

Gaah! Varför ska man bo på "landet"? :( Inget apotek som är öppet häromkring förrän på måndag:mad:

Men jag ska ner och köpa Linfrön på en gång. Ska jag fortfarande ge Provivan även fast det är förstoppning?
Jag maserar hennes mage och hon får springa på golvet ungefär ½ timme varje timme.

Har Ultuna fortfarande öppet på helger? Då ska jag genast leta reda på nummret och ringa dit!

Nu har hon börjat tvätta sig lite iaf! Men däremot vägrar hon dricka/äta, så jag måste tvångsmata henne. Desutom har hon fått sår på baktassarna, kan jag smörja in dem med vaselin tro?

Ja smörj in baktassarna med ngt. Lite socker salt vattenslösningkan du ge själv anars. Tror det är1 tsk salt till ½ l vatten eller 1 kryddmått per dl vatten iallafall. Och jag skulle lagt i typ 1 socker bit per dl vatten för energi behövs ju, om du inte har druvsocker förstås.

De hade öppet, de undrade om jag inte kunde komma ner eftersom att det skvalpar i hennes mage. De visste inte riktigt vad det kan vara men att jag ska fortsätta med det jag gör, ha henne ute mycket, men inte på kallt golv. Ge henne parafinolja och tvinga i henne mat/ linfrö blandat med provivas nypon.

Men jag kan aldrig övertala mina föräldrar att köra mig 15 mil dit och hem igen.

Någon som vet om det går buss från stationen i uppsala till ultuna?

Okej, då smörjer jag in hennes tassar med vaselin. Jag tror det går utför...:crazy: nu ligger hon nästan helatiden på sida. Och såfort man skakar henne lite försiktigt så kluckar det precis som om hon vore en flaska med vatten i :crazy:
Man känner även på magen att det är "något" som rör sig när man ruskar henne.

Jag ska genast göra i ordning lite "energidryck" till henne.

jag vet inte alls vad det kan vara men håller mina tummar för att pepsi ska bli bra igen :(

:banana: :bump: :banana: Peppdans för Pepsi :banana: :bump: :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 001
Senast: Rosett
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 781
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 978
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar