Märkeskläder på dagis

Ja, de har bra lokaler och gör mycket roligt med barnen, så de har kul och får kompisar. Det är nog mer att vid kl 15 eller så så rundar de av verksamheten, och då kan man ju hinna kissa och bli törstig tills 16:30. Genomsura blöjor har de inte, men fullare blöja ibland än att man vill gå med den ett par timmar till.

Sen kanske det finns fler föräldrar som likt voltis och hermelin helst vill att barnen ska vara ordentligt smutsiga vid hämtning, och då vore det ju dumt att tvätta ansiktet eller byta kläder? Jag hämtar gärna rena barn, men det är ju olika, jag har inte klagat, mer konstaterat att de är smutsiga.

Jag vet att du inte har klagat utan det är mer jag -som i övrigt inte är pedant o inte har problem med varesig leriga barn, vattenfärg på kläderna eller gräsfläckar på knäna - som liksom tyckte det lät sorgligt med stelnad, intorkad mat, törst och i alla fall ganska full blöja vid hämtning. Det kanske inte är så illa som det lät, för då hade ni nog inte varit nöjda... Att själva den pedagogiska verksamheten är avslutad framåt e m ska ju inte betyda att omsorgen är det. Jag hade tagit upp det hela med rektorn om jag vore ni.

På vår förskola gör de liksom både roliga saker, har en fin och lekinspirerande miljö både ute o inne, barnen har mycket kompisar och inte heller är de stela av matrester eller våta o törstiga vid hämtning (talar för den lilla nu, sexåringen kan ju så klart ta ansvar för att dricka vatten o gå på toa själv ;-)) . En vettig omsorg ska liksom kunna gå hand i hand med en meningsfull verksamhet, det ska inte behöva vara antingen eller tycker jag. Och då begär jag inte att kläder ska hållas fläckfria o inte gå sönder, det är inte på det planet.

Jag vet att du inte har klagat utan det är mer jag -som i övrigt inte är pedant o inte har problem med varesig leriga barn, vattenfärg på kläderna eller gräsfläckar på knäna - som liksom tyckte det lät sorgligt med stelnad, intorkad mat, törst och i alla fall ganska full blöja vid hämtning. Det kanske inte är så illa som det lät, för då hade ni nog inte varit nöjda... Att själva den pedagogiska verksamheten är avslutad framåt e m ska ju inte betyda att omsorgen är det. Jag hade tagit upp det hela med rektorn om jag vore ni.

På vår förskola gör de liksom både roliga saker, har en fin och lekinspirerande miljö både ute o inne, barnen har mycket kompisar och inte heller är de stela av matrester eller våta o törstiga vid hämtning (talar för den lilla nu, sexåringen kan ju så klart ta ansvar för att dricka vatten o gå på toa själv ;-)) . En vettig omsorg ska liksom kunna gå hand i hand med en meningsfull verksamhet, det ska inte behöva vara antingen eller tycker jag. Och då begär jag inte att kläder ska hållas fläckfria o inte gå sönder, det är inte på det planet.

Jag har tagit upp det där med vattnet, att lillebror ofta är törstig vid hämtning, men de menade då att alla barn får vatten när de kommer in vid tre, så han borde inte vara törstig.

Rektor finns ingen, finns inte på någon förskola i vår stadsdel.

Det finns säkert förskolor med extra allt, men på det stora hela tycker jag förskolorna idag är väldigt bra, så jag är ändå nöjd, När jag var liten var förskolorna inte alls lika bra.

Och, som sagt, jag vet ju inte om det kanske finns andra föräldrar som kanske tvärtom vill att barnen ska vara smutsiga vid hämtning, så det är ju möjligt att de låter bli att tvätta ansikten och byta kläder med flit, för att de föräldrarna klagar annars.

Alltså det är ju skillnad om de är smutsiga pga lek, pyssel eller för att de råkat spilla eller om personalen ej hunnit/orkat tvätta av dom i ansiktet/händerna eller låter de gå m fulla blöjor.

Om dottern röjt på gården o är smutsig på knäna, eller spillt köttfärssås på tröjan (självklatt avtorkat men fläckar kan det ju bli) bryr jag mig inte ett dugg om.
Men hänger det matrester i håret eller liknande eller tex blöta kläder hade jag nog reagerat.

Nej, blöta kläder har de inte. Lunchen äter de vid 11:30, så vid 16:30 är fläckarna såklart inte blöta längre. Matrester i håret har storebror alltid, men det beror mest på hans frisyr, är han hemma ser vi till att han har håret bakom örat när han ska äta kladdig mat, men det gör de såklart inte på dagis, och då blir håret därefter.

Typ köttfärssås på tröjan är väl vad jag menar, synd att förstöra kläderna i onödan när det finns haklappar. Men det mesta går ju bort i tvätten, tack och lov - men ska man göra nåt efter dagis är det ju inte så kul om barnens kläder är fulla med köttfärssåsfläckar, att gå runt med matfläckiga kläder på stan ser ju inte vidare trevligt ut.

Jag har tagit upp det där med vattnet, att lillebror ofta är törstig vid hämtning, men de menade då att alla barn får vatten när de kommer in vid tre, så han borde inte vara törstig.

Rektor finns ingen, finns inte på någon förskola i vår stadsdel.

Det finns säkert förskolor med extra allt, men på det stora hela tycker jag förskolorna idag är väldigt bra, så jag är ändå nöjd, När jag var liten var förskolorna inte alls lika bra.

Och, som sagt, jag vet ju inte om det kanske finns andra föräldrar som kanske tvärtom vill att barnen ska vara smutsiga vid hämtning, så det är ju möjligt att de låter bli att tvätta ansikten och byta kläder med flit, för att de föräldrarna klagar annars.

Det sista känns rätt så otroligt tycker jag ;-). Bra att ni tycker det är ok i alla fall! Trevlig kväll :-)!

Jag blir ÖVERLYCKLIG när ungen kommer hem från dagis och är skitig från topp till tå! :D Då vet jag att han haft kul,och det finns faktist tvättmaskin!

Ang kläder så kanske jag inte slänger på han det absolut nyaste inomhus-kläderna,kan ju vara kul att ha nått fläckfritt, (som nu när han nyligen fick en jättesnygg vit farfarströja,och en ljusgrå stickad tröja,dom får han ha hemma som "finkläder" ett tag!) men ytterkläder så åker det bästa (dyraste) till dagis,vill att han ska få vara varm och torr.

Men vi har definitivt inga uppdelade dagiskläder och hemmakläder rakt av,för han blir ju lika skitig hemma också,men dom få kläderna som är helt fläckfria behåller vi hemma till finare tillställningar som om vi ska åka bort,på kalas,och tex åka in till köpcentret,men dom brukar inte vara fläckfria så länge endå...:p Lite tårta eller köttfärssås,sen är det kört. :rofl:

Sen kanske det finns fler föräldrar som likt voltis och hermelin helst vill att barnen ska vara ordentligt smutsiga vid hämtning, och då vore det ju dumt att tvätta ansiktet eller byta kläder? Jag hämtar gärna rena barn, men det är ju olika, jag har inte klagat, mer konstaterat att de är smutsiga.

Jag menar naturligtvis att jag vill att barnen ska ha lekt, sprungit, hoppat, grävt, trillat, tagit mat själva, krupit och gjort andra saker som är viktigare i ett barns liv än att vårda sina kläder. Det är målet; att kläderna blir smutsiga av det känns underordnat.

Det sista känns rätt så otroligt tycker jag ;-).

Det är väl inte särskilt otroligt, det är ju tre bara i den här tråden som uttryckligen säger att de blir lyckliga om barnen är riktigt smutsiga, för då syns det att de har fått leka ordentligt, och att personalen har gjort annat än att tvätta och torka barn? Tvättar man barnen och byter kläder på dem blir ju rimligen de föräldrarna besvikna, då syns det inte hur aktivt de fått leka, alternativt har personalen felprioriterat och ägnat sig åt att göra dem rena.

Jag blir ÖVERLYCKLIG när ungen kommer hem från dagis och är skitig från topp till tå! :D Då vet jag att han haft kul,och det finns faktist tvättmaskin!

QED, så att säga.;) Med föräldrar som resonerar så är man ju dum som personal om man tvättar barnen eller t ex sätter på haklapp eller på andra sätt skyddar kläderna (typ överdragsbyxor, förkläde vid målning etc), för då blir ju barnen inte lika genomskitiga, och föräldrarna inte lika lyckliga vid hämtning.

Jag menar naturligtvis att jag vill att barnen ska ha lekt, sprungit, hoppat, grävt, trillat, tagit mat själva, krupit och gjort andra saker som är viktigare i ett barns liv än att vårda sina kläder. Det är målet; att kläderna blir smutsiga av det känns underordnat.

Ja, och tecknet på det i dina ögon är smutsiga kläder? Då är det ju inte så bra om personalen tvättar eller skyddar/byter kläder på barnet under dagen, då ser du ju inte på samma sätt vad de har gjort.

@Mabuse då tror vi väldigt olika... Jag är fullkomligt övertygad om att ett barn med kläder och hår som är stelt (!?) av matrester och dessutom törstigt och med full kissblöja inte gör någon förälder speciellt glad vid hämtning. Jag hade blivit ledsen för att jag faktiskt tycker synd om barnen om det vore så. Att man däremot inte har något emot eller t o m tycker att det är lite mysigt/känns bra att barnen får vara ute och leka, få fläckar etc etc är ju en helt annan sak, och den skillnaden tror jag nog att du oxå egentligen kan se?

I mina ögon: Stelnade matrester (inte nån liten matfläck här o där)på kropp o kläder: undermålig omsorg

Gräsfläckar/vattenfärg e d på kläder: Sånt som uppkommer när man leker. Kul att ungarna har skoj. Sen är det ju inget självändamål att bli fläckig, men det är heller inget som stör mig i det fallet.

På samtliga tre förskolor vi har erfarenhet av har man tvättat /hjälpt barnen att tvätta sig före o efter mat, efter utevistelse o efter toabesök. En av förskolorna tyckte jag bara hade ok verksamhet i övrigt (vi var bortskämda från fisk nr 1 som vi lämnade i samband med flytt och bytte därför från nr 2 till nr 3, de andra två har varit fantastiska avseende både omsorg och verksamhet/aktivitet).

Senast ändrad:
@Mabuse då tror vi väldigt olika... Jag är fullkomligt övertygad om att ett barn med kläder och hår som är stelt (!?) av matrester och dessutom törstigt och med full kissblöja inte gör någon förälder speciellt glad vid hämtning. Jag hade blivit ledsen för att jag faktiskt tycker synd om barnen om det vore så. Att man däremot inte har något emot eller t o m tycker att det är lite mysigt/känns bra att barnen får vara ute och leka, få fläckar etc etc är ju en helt annan sak, och den skillnaden tror jag nog att du oxå egentligen kan se?

I mina ögon: Stelnade matrester (inte nån liten matfläck här o där)på kropp o kläder: undermålig omsorg

Gräsfläckar/vattenfärg e d på kläder: Sånt som uppkommer när man leker. Kul att ungarna har skoj. Sen är det ju inget självändamål att bli fläckig, men det är heller inget som stör mig i det fallet.

På samtliga tre förskolor vi har erfarenhet av har man tvättat /hjälpt barnen att tvätta sig före o efter mat, efter utevistelse o efter toabesök. En av förskolorna tyckte jag bara hade ok verksamhet i övrigt (vi var bortskämda från fisk nr 1 som vi lämnade i samband med flytt och bytte därför från nr 2 till nr 3, de andra två har varit fantastiska avseende både omsorg och verksamhet/aktivitet).

Det är väl inte så mycket att tro, det är ju bara att läsa innantill vad som skrivs i tråden?

Kissblöjor och törst gillar nog ingen, men nu handlade diskussionen mer om smutsiga kläder/hår/hud. Blir man som förälder glad eller inte om barnen är "skitiga från topp till tå" när man hämtar dem? Jag blir inte det, men uppenbart är det ju många som blir det, och inte bara glada utan rent ÖVERLYCKLIGA (läs t ex Fibusens inlägg ovan). Det är väl inte så mycket att tvista om, ifall en del föräldrar blir överlyckliga av smutsiga barn, så vore det väl direkt korkat att försöka förhindra på något sätt att de blir det? Kanske inte direkt uppmuntra barnen till matkrig för maximal nedsmutsning från topp till tå, men i varje fall inte ta fram några haklappar, eller tvätta bort någonting, för då blir de föräldrarna rimligen inte lika lyckliga.

Blir man överlycklig av skitiga barn, så kan man väl inte samtidigt bli ledsen över det?

Som jag skrev så har ju barnen uppenbart roligt på vårt dagis, så för deras del gör det ju inget om de har yoghurt i håret, köttfärssås på tröjan och banan i ansiktet när man hämtar, de har ju haft kul. Och då får det ju vara gott så, att de har det bra är ändå huvudsaken. Däremot, som vuxen och förälder kan jag ju sucka lite när jag hämtar två barn som är "skitiga från topp till tå", eftersom barnen såklart vill göra en utflykt efter dagis, och det är mindre trevligt och roligt att bege sig ut i kollektivtrafik och ut på stan med genomskitiga barn. Hade vi varit hemma, så hade jag såklart tvättat bort yoghurt och banan och bytt kläder innan utgång, om barnen sett ut så.

Senast ändrad:
Oavsett om min son är skitig eller inte efter en dag på dagis, så vet jag att han har lekt och haft kul med sina kompisar (både inne och ute). Dagispersonalen brukar alltid berätta lite om dagen när vi hämtar honom. Jag föredrar ju att hämta en ren unge, men självklart spelar det ingen roll om han är lite skitig, det är lite olika från dag till dag.

Men om man vet att man ska ut på stan efter dagis så har man med sig rent ombyte tycker jag. Åker man kollektivt varje dag så vetefan om det är så kul med jätteskitiga ungar.

@Mabuse, jo det handlar faktiskt upp just att "uppfatta" eller "tro", eftersom det finns fullt av förskolor där både föräldrar och barn är mycket nöjda och barnen inte hämtas insmetade med yoghurt och köttfärssås, och där man använder haklapp, förkläde och överdragsbyxor vid behov.

Jag är ju inte ute efter att kritisera er förskola- jag har ju aldrig varit där. Utifrån det du skrev tyckte jag helt enkelt synd om er då det tycktes som om ni var tvungna att välja mellan en förskola med bra omsorg men trist verksamhet o en där barnen visserligen har skoj men omsorgen brister. Om jag missuppfattat ber jag om ursäkt, och du behöver inte ha taggarna utåt mot mig för det. Som tidigare sagt, är ni nöjda överlag så är det det viktiga i det hela!

Det är väl inte särskilt otroligt, det är ju tre bara i den här tråden som uttryckligen säger att de blir lyckliga om barnen är riktigt smutsiga, för då syns det att de har fått leka ordentligt, och att personalen har gjort annat än att tvätta och torka barn? Tvättar man barnen och byter kläder på dem blir ju rimligen de föräldrarna besvikna, då syns det inte hur aktivt de fått leka, alternativt har personalen felprioriterat och ägnat sig åt att göra dem rena.

Smutsiga kläder åker med hem i påse då de bytt på förskolan så visst ser man att de varit smutsiga

Jag inser efter att ha läst i denna tråd att jag är enormt nöjd med mitt dagis och det är nog därför folk pendlar långt med sina barn att få den möjligheten till att ha en så fantastisk miljö och omvårdnad de får där.

Matrester i håret är inte ok liksom inte att det avslutas vid kl 15 trots att det inte stänger då. Kissig blöja är inte heller ok.

Där mitt barn är så tvättar alla barnen av sig efter middag och de små får hjälp och skulle det finnas mat över hela ansiktet så tvättas det av. De har jättebra haklappar som tallrikarna står på för de små barnen så de inte spiller ner hela sig de äldre lör sig äta utan att spilla.

Inget barn går vare sig hungrig eller törstig och det finns alltid frukt till barnen och de blir hungriga. All mat lagas på plats av en egen kokerska så de äter väldig bra, mitt barn äter minst tre portioner på lunchen och vid ef fikan dvs vid kl 15 så äter de igen både frukt, någon smörgås och dricker.

Må vara hänt att vi är extremt bortskämda men jag trodde att alla förskolor såg till att barnen kom först dvs kollar blöja hela tiden, liksom såg till att barnen inte är hungriga eller törstiga

Men än en gång: det är skillnad på att vara smutsig av lek och smutsig av matrester, spill mm.

Jag skulle inte vara överlycklig om mitt barn var kladdig i ansiktet, matrester i håret, blöta kläder eller full blöja (dock har vi ej blöjbarn längre).

Jag blir inte arg om barnet är skinande rent från topp till tå heller! Jag bryr mig helt enkelt inte om en tröja fått en fläck eller om byxorna är skitiga av utelek, eller om de är lika rena som på morgonen. Men det senare alternativet är sällsynt och jag räknar med ngn liten fläck eller dammiga byxbakar.

Min dotter är för stor för haklapp, så räknar med att det kan spillas mat ibland. Och självklart vill jag att personalen då torkar bort så gott det går, så det ej är kladdigt eller blött. Är det inte det, så är det frid och fröjd. Begär inte att kläderna ska bytas då.
Är de blöta, kladdiga etc så finns byterkläder i hennes låda som de byter till. Frid och fröjd.

Jag går liksom inte hem skuttande glad och skrattar för att mitt barn har lite fläckar på kläderna efter dagis, och är "överlycklig". Men jag ser inga problem med fläckar, utan ett tecken på att barnet varit aktiv!

Såklart så ska barnet inte vara full med mat och en full kissblöja,men det hoppas jag väll att dom flesta förstog. Om det går så långt så börjar det likna dålig skötsel av barnet kan jag tycka, full kissblöja och törstig ska ingen behöva vara,och matrester i håret kan inte heller vara skönt. Men tex färg på kläderna och gräsfläckar tror jag inte barnet lider av.

På vårat dagis så äts det med rejäla hakklappar,som ett skynke med armar på,men ibland så kommer det endå mat under,och det gör mig inget. Men som jag skrev så blir jag lycklig när han är skitig för att jag vet att han haft kul,och jag menade då såklart inom lek och skapande,tex lera,sand,färg,gräsfläckar osv. Hellre det än att han sitter i ett hörn och inte vågar leka.

Våran personal tvättar barnen noga från mat i händer och ansikte,så det har aldrig hänt att han varit full med mat. Törstig/full kissblöja har han inte heller varit/haft,så det enda han varit full med är spår efter lek/skapande,och det gör MIG glad. Däremot så gör ju personalen allt dom kan för att försöka skydda dom,på med gamla t-shirts när dom ska måla,och sen dessa skynken när dom äter,men ibland så kommer det ju under det endå.

Är kläderna alldeles för skitiga så tvättar personalen dom t.o.m och lägger dom i hans låda när dom är torra. Jag har aldrig fått med mig en smutspåse hem.

Det byts SJÄLVKLART kläder om barnen är blöta av något,oavsett om det är mat,vatten,eller lera.

Men om jag hämtar han med gräsfläckar på knäna, färg på tröjan,matfläck i knät,och sand i skorna så blir jag glad. Nu är dom ofta ute vid hämtning så det är skitiga galonkläder regniga dagar,och gräsfläckar torra dagar.

Men det finns tvättmaskin som sagt.

Blir man överlycklig av skitiga barn, så kan man väl inte samtidigt bli ledsen över det?

Skillnad på skitig och skitig.... jag skulle också bli ledsen om barnet hade yoghurt i håret, köttfärssås i ansiktet, hela tröjan insmord med mat, överfull blöja eller blöta strumpor. Det känns inte ok!
Det skitiga jag, och säkert fler med mig, talar om är skit från lek, ngn fläck från spill vid lunchen, kanske tushmärken på händerna som ej gått bort, färg på ärmslut för att dottern inte dragit upp ärmarna ordentligt...

Men kan inte föräldern ha med en drickflaska med vatten nu? Så är det på många daghem nära mig. Så får de själv dricka utan att behöva be någon vuxen.

Men kan inte föräldern ha med en drickflaska med vatten nu? Så är det på många daghem nära mig. Så får de själv dricka utan att behöva be någon vuxen.

Så har vi, de fyller alla flaskor och har i en back på gården så barnen kan gå och dricka när de är ute, det är ett tips till alla förskolor :) Barnen håller koll på sina egna flaskor och dricker mer på det sättet också.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
922
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka