Märkeskläder på dagis

@Badger Spinner vidare på tvättfrågan. Jag är ensamstående med ett barn (varannan vecka iofs men ändå) och kör kanske två maskiner i veckan. En med 60 grader (sängkläder, handdukar och strumpor) och en med 40 grader (resten).
Brukar byta dotterns t-shirt varje dag. Byxor/shorts och koftor/hoodies klarar oftast ytterligare en dag.

Har egen tvättmaskin men ser ingen poäng att tvätta oftare eftersom det då skulle bli halvfulla maskiner, klart onödigt!

@Badger Spinner vidare på tvättfrågan. Jag är ensamstående med ett barn (varannan vecka iofs men ändå) och kör kanske två maskiner i veckan. En med 60 grader (sängkläder, handdukar och strumpor) och en med 40 grader (resten).
Brukar byta dotterns t-shirt varje dag. Byxor/shorts och koftor/hoodies klarar oftast ytterligare en dag.

Har egen tvättmaskin men ser ingen poäng att tvätta oftare eftersom det då skulle bli halvfulla maskiner, klart onödigt!
Mm låter som jag! Men jeans o vissa barnkläder o ibland handdukar får vara ambivalenta, de åker där det finns plats 60 el 40 (det står 60 på). (Lakan 60 el ngn gång 90 maskinen ska ju gå 90 ibland, trosor alltid 60 oavsett tvättråd o aldrig tillsammans med strumpor, som också går 60).

Dottern har samma kläder hemma som på dagis, skulle aldrig orka byta och hålla koll på olika. Hennes garderob består till största del av sk. märkeskläder, eftersom att jag tycker om de färgglada, mjuka, könsneutrala kläderna som jag hittar där.

Vad gäller ytterkläder och skor har jag köpt ny overall och den har hon på dagis, men även hemma eftersom att hon åker dit och hem i den. Likadant med skor. Sen finns det begagnade extra hemma som används då vi är i stallet och liknande. Resonerar som så att hon är ute mer på dagis, men ffa har dom inte samma möjligheter att gå in om ett barn blir lite kallt som vi har hemma och därför är de bästa ytterkläderna där. Dessutom är jag noga med att hon alltid har ullkläder som under och/eller mellanlager beroende på yttertemperatur den kalla årstiden.

Vi tvättar så sällan som möjligt, men 3 maskiner i veckan blir det nog om man slår ut det.

En kollega på jobbet berättade att på deras dagis hade det blivit mkt liv med föräldrar som tyckte deras barns kläder var förstörda och för smutsiga och det var tråkigt när de hade betalt dyra pengar för märkeskläder. Personalen bad då föräldrarna att inte ta med så dyra kläder.
Men ngt förbud handlade det inte om där.

Jag kan bli lite trött ibland, faktiskt, eftersom barnen är så nedkletade med mat när man hämtar dem att man i princip inte kan visa sig bland folk, utan måste hem och tvätta barnen och byta kläder först. Inte nån enstaka fläck, utan mat i ansiktet, och kläderna stela av mat. Det går ju att använda haklappar till små barn, t ex.

För egen del så tycker jag det är trevligt att kunna göra en utflykt eller vara ute en stund efter dagis, men det funkar ju inte om barnen är hungriga, törstiga, jättesmutsiga och behöver nya blöjor när man hämtar dem. Hemma kan de gå med samma kläder i flera dagar, på dagis händer det aldrig nånsin att de kan ha samma tröja eller byxor mer än en dag. Så det blir ju ett enormt slitage på kläderna, och enormt mycket tvätt när man har barnen på dagis. Jag kan förstå om man blir lite less när förskolepersonalen inte ens det allra minsta försöker vara lite försiktiga med kläder, ens på nivån att ge barnen en haklapp.

På alla förskolor jag jobbat på har vi stundtals slitit som djur för att hålla barnen glada, mätta och utsövda så just att hålla barnens kläder i toppskick är liksom inte prio ett, kanske är det så på dina barns förskola också?
Jag brukar för övrigt inte heller kunna ha samma tröja flera dagar på mitt jobb. Inga haklappar i världen kan hjälpa mot ett par yoghurtinsmorda händer liksom :p

Kan du inte ha ett par ombyten på förskolan och byta om där om ni ska på utflykt efteråt?

Blir nästan glad om dottern kommer hem lite skitig från dagis, då har hon haft kul och fått leka/äta fritt utan att ngn varit där och torkat och hållit efter hela tiden, då har pedagogerna lagt ner tid på mer viktiga saker hoppas jag ;-)

Dottern har samma kläder hemma som på dagis, och det är en salig blanding av begagnat, Lindex, Adidas... Innekläder köper jag det som verkar vara bekvämt och kul färger och inte det alldra dyraste, men ytterkläder lägger jag mer pengar på och hon har det som är varmast/mest slitstarkt på dagis då det är där de är mest ute och leker och röjer. Har ofta extra ytterplagg att ha hemma, men då oftast bättre begagnade plagg.

Ngn gång har fröknarna utsäktat att dottern varit lite väl skitig, men då säger jag alltid: men det hör ju till! Och då har hon nog haft extra kul idag ;-)

Min mamma jobbar på dagis, och det är rätt vanligt att föräldrar lämnar barn som har på sig finklänningar och säger: ni kan väl se till så de ej smutsar ner sig för mkt? Eller en ljus "finare" jacka för utelek med samma kommentar; håll dom rena. Stackars barn :-(
Mamma har börjat säga ifrån och förklarat att barnen måste ju få leka, och att de kanske kan ha de ömtåligaste plaggen på hemma istället, och det har blivit lite bättre...

Blir nästan glad om dottern kommer hem lite skitig från dagis, då har hon haft kul och fått leka/äta fritt utan att ngn varit där och torkat och hållit efter hela tiden, då har pedagogerna lagt ner tid på mer viktiga saker hoppas jag ;-)

...

Ngn gång har fröknarna utsäktat att dottern varit lite väl skitig, men då säger jag alltid: men det hör ju till! Och då har hon nog haft extra kul idag ;-)

Tänk om alla föräldrar hade haft den attityden, så mycket trevligare det hade varit för oss som jobbar i förskolan då!

Jag är nog rätt pedantig med fläckar, men varje färg går max en gång i veckan, sammantaget tvättar vi 4-5 maskiner per vecka, alltid en svart och en vit, och sen det som blivit en full maskin av gråblått, gulgrönbrunt, ylle och rött, ev någon fintvätt eller vit ytterligare. Vi bor i lägenhet, så max två maskiner om dagen, mer får inte plats att torka. Efter jobbet hinner man max en maskin. Men jag är väldigt tacksam att vi inte har tio maskiner i veckan!
Ja faktiskt det största bekymret med att ha flera barn tycker jag är den evinnerliga tvätten. Men 4-5 maskiner i veckan är helt ok.

På alla förskolor jag jobbat på har vi stundtals slitit som djur för att hålla barnen glada, mätta och utsövda så just att hålla barnens kläder i toppskick är liksom inte prio ett, kanske är det så på dina barns förskola också?
Jag brukar för övrigt inte heller kunna ha samma tröja flera dagar på mitt jobb. Inga haklappar i världen kan hjälpa mot ett par yoghurtinsmorda händer liksom :p

Kan du inte ha ett par ombyten på förskolan och byta om där om ni ska på utflykt efteråt?

Byta om på förskolan? Nja... Tänk dig att du ska hämta en ettochetthalvtåring och en fyraåring på dagis kl 16:30. Du är astrött efter jobbet, och nu gäller det att samla ihop två tramsiga barn från olika avdelningar, valla in dem till dörren utan att nån av dem springer åt andra hållet, leta rätt på ytterkläder och skor som kommit på vift under dagen, få på alla kläder utan alltför mycket skrik och bråk - i det läget, är det verkligen lämpligt att dessutom klä av dem från topp till tå? Oftast är man ju tacksam om man lyckats hitta alla ytterkläder och själv hunnit knyta skorna, utan att barnen legat och skrikit på golvet eller man behövt jaga dem alltför mycket.

Det jag brukar göra är att åtminstone tvätta av ansiktet, ge dem vatten och byta eventuella fulla blöjor, men det finns ju också lite gränser för hur länge man vill vara kvar på dagis under hämtningen.

Fast några få plagg handlar det väl inte om, såvida man inte tvättar allt varje dag? Vi tvättar väl en gång i veckan ungefär, alltså måste det ju minst finnas 6 byxor, tröjor och strumpor per barn (1 per dag + extrakläder), sommartid + 3 ombyten kortärmat/kortbent för varma dagar. Det blir ju typ minimum 10 munderingar från topp till tå per barn, givet att man aldrig nånsin är bortrest en helg och inte hinner tvätta, och att det aldrig nånsin går åt mer än ett ombyte om dagen. Det är ju inte ett fåtal plagg, snarare en garderob. Plus då att barnet fem dagar i veckan ska gå i kläder som man tycker är så pass fula och billiga att det är strunt samma om de blir förstörda.

När jag pratar om barn utan haklappar så är det ettåringar jag syftar på, en treåring har ju oftast så pass bra finmotorik att de kan äta utan att allt de har på sig måste tvättas efteråt.

Men måste barnet byta byxor varje dag? De som jag vet om har några dagiströjor, några strumpbyxor. Thats it. Hur ofta de tvättar vet jag inte. En treåring kan mycket väl ha samma strumpbyxor flera dagar, och också tröjan funkar ju i ett par/några dagar. Så några groteska mängder handlar det fortfarande inte om.

Och vem fan bryr sig om det inte är matchat, om tröjan är sliten och lite ful. Ett barn är ingen docka. Har barnet kläder som är bekväma och som det trivs i så är det bra.

Men måste barnet byta byxor varje dag? De som jag vet om har några dagiströjor, några strumpbyxor. Thats it. Hur ofta de tvättar vet jag inte. En treåring kan mycket väl ha samma strumpbyxor flera dagar, och också tröjan funkar ju i ett par/några dagar. Så några groteska mängder handlar det fortfarande inte om.

Och vem fan bryr sig om det inte är matchat, om tröjan är sliten och lite ful. Ett barn är ingen docka. Har barnet kläder som är bekväma och som det trivs i så är det bra.

Ja, barnen behöver i regel nya byxor varje dag, eftersom det är stora matfläckar på dem efter en dag på dagis.

Barn är inte dockor, men det betyder ju inte att de måste gå i smutsiga, fula och slitna kläder som inte passar ihop. Jag är heller ingen docka, men hel och ren vill jag vara ändå, och fula kläder som inte passar ihop vill inte jag heller ha. Varför ska barnen ha det sämre än jag?

Ojdå, det var ju värre om de är insmorda i mat efter bara en dag.

Att barnen har fungerande kläder som inte är ohygieniska går först. Om de är "fula" eller omatchade är väl ändå i beskådarens ögon. Jag tror att man i det fallet får så mycket problem som man skapar för sig.

Då jag gick i dagis hade jag inte en tanke på hur jag såg ut. Jag minns att jag ville ha mina mjukisbyxor för de var sköna att leka i. Att skapa nån sorts modehets redan i dagis är något jag vill undvika. Jag tycker synd om de barn som måste anpassa sin lek efter sina kläder.

Jo folk o barn bryr sig mer om kläder nu tror jag. Sonen (4) räknas som lite udda eftersom han sällan har åsikter om vad vi sätter på eller köper för kläder. (Han gillar vissa mer än andra ibland.)

Jag har ganska ofta funderingar där jag tycker ett plagg är helt ok men tvekar om andra föräldrar o personal. Kör ganska matchat (A har så fina kläder enl personal, antagligen för att han har mycket rött o dyl färger) men tycker någon lerfläck känns ok på byxor o att ett litet hål från ngt vasst på en tröjärm är ok (speciellt på en favorit) klarar inte att slänga en jättefin tröja som är lite sliten. Lagar gärna hål på knäna. Så är kanske inte helt på hel o ren planet. Den biten som verkar anses väldigt viktig idag. (Tvättmedelsrester, miljö, slit o släng osv).

Senast ändrad:
@Mabuse, jag är ändå lite nyfiken på vad det är som då är bättre med nya dagis än med gamla? Att barn leker o smutsar ner sig är väl helt naturligt o tyder på aktivitet, men att upprepade gånger hämta törstiga barn med genomsur blöja och stelnade matrester både på kläder och kropp/ ansikte låter ju som riktigt undermålig omsorg tycker jag :-(. Misstänker att det finns något som väger upp detta då ni ändå är nöjda?

@Mabuse, jag är ändå lite nyfiken på vad det är som då är bättre med nya dagis än med gamla? Att barn leker o smutsar ner sig är väl helt naturligt o tyder på aktivitet, men att upprepade gånger hämta törstiga barn med genomsur blöja och stelnade matrester både på kläder och kropp/ ansikte låter ju som riktigt undermålig omsorg tycker jag :-(. Misstänker att det finns något som väger upp detta då ni ändå är nöjda?

Ja jag håller med, har inte under något av de 4åren vi haft på dagis inte hämtat på det sättet och då är det ett utedagis där de är ute i princip hela dagarna.

Har alltid haft torr blöja och torra kläder är aldrig hungriga eller törstiga.

Jag hade inte accepterat att ha det på annat vis

En kollega på jobbet berättade att på deras dagis hade det blivit mkt liv med föräldrar som tyckte deras barns kläder var förstörda och för smutsiga och det var tråkigt när de hade betalt dyra pengar för märkeskläder. Personalen bad då föräldrarna att inte ta med så dyra kläder.
Men ngt förbud handlade det inte om där.

Det låter ju rimligt. Men att något dagis skulle ha förbud låter mer som en myt. Dagiset kan ju knappast göra en lista med förbjudna klädmärken. Antalet stämningar från rika textilföretag skulle förmodligen överstiga dagisets budget med några hundra procent.

Jag håller förresten med @voltis om att det är bra att de är lite skitiga. Smutsen visar att de fått leka, ta mat själva och haft viktigare saker för sig att än att vårda kläder.

Ojdå, det var ju värre om de är insmorda i mat efter bara en dag.

Att barnen har fungerande kläder som inte är ohygieniska går först. Om de är "fula" eller omatchade är väl ändå i beskådarens ögon. Jag tror att man i det fallet får så mycket problem som man skapar för sig.

Då jag gick i dagis hade jag inte en tanke på hur jag såg ut. Jag minns att jag ville ha mina mjukisbyxor för de var sköna att leka i. Att skapa nån sorts modehets redan i dagis är något jag vill undvika. Jag tycker synd om de barn som måste anpassa sin lek efter sina kläder.

Ja, där väljer man själv hur man vill göra. Mina barn får anpassa leken efter kläderna i viss mån, det har jag inte sett som negativt, utan som att lära sig vilka kläder som passar till vad. Rent konkret så handlar det typ om att det är dumt att hoppa i vattenpölar utan gummistövlar, och att man inte kan sitta i en pöl utan galonisar, eller att den som är barbent inte kan springa genom nässlor.

Att ha färger som passar ihop är ju knappast modehets, utan helt enkelt att det oavsett mode är fint med kläder som passar ihop. Visst, barnen bryr sig inte, men strängt taget bryr de sig inte heller om de går omkring med tovor i håret och mat i ansiktet, men jag tycker det är trevligt om barnen ser ok ut, och inte som gatubarn, även om de själva inte bryr sig. Jag bryr mig, jag vill att de få ha fina kläder.

Ja, de har bra lokaler och gör mycket roligt med barnen, så de har kul och får kompisar. Det är nog mer att vid kl 15 eller så så rundar de av verksamheten, och då kan man ju hinna kissa och bli törstig tills 16:30. Genomsura blöjor har de inte, men fullare blöja ibland än att man vill gå med den ett par timmar till.

Sen kanske det finns fler föräldrar som likt voltis och hermelin helst vill att barnen ska vara ordentligt smutsiga vid hämtning, och då vore det ju dumt att tvätta ansiktet eller byta kläder? Jag hämtar gärna rena barn, men det är ju olika, jag har inte klagat, mer konstaterat att de är smutsiga.

Ja, de har bra lokaler och gör mycket roligt med barnen, så de har kul och får kompisar. Det är nog mer att vid kl 15 eller så så rundar de av verksamheten, och då kan man ju hinna kissa och bli törstig tills 16:30. Genomsura blöjor har de inte, men fullare blöja ibland än att man vill gå med den ett par timmar till.

Sen kanske det finns fler föräldrar som likt voltis och hermelin helst vill att barnen ska vara ordentligt smutsiga vid hämtning, och då vore det ju dumt att tvätta ansiktet eller byta kläder? Jag hämtar gärna rena barn, men det är ju olika, jag har inte klagat, mer konstaterat att de är smutsiga.

Alltså det är ju skillnad om de är smutsiga pga lek, pyssel eller för att de råkat spilla eller om personalen ej hunnit/orkat tvätta av dom i ansiktet/händerna eller låter de gå m fulla blöjor.

Om dottern röjt på gården o är smutsig på knäna, eller spillt köttfärssås på tröjan (självklatt avtorkat men fläckar kan det ju bli) bryr jag mig inte ett dugg om.
Men hänger det matrester i håret eller liknande eller tex blöta kläder hade jag nog reagerat.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: Magnum
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar